Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 9967 ggr
Ida78
1

Förslag på kall lunchlåda

Har ni några bra förslag på kalla lunchlådor?

/Ida

Braille
0

Alla former av sallader typ kycklingsallad med god dressing, sallad med tonfiskröra eller räksallad till exempel med avokado och majonäs.

LCHF-paj kan säkert funka kall också.

Jag gillar kall lax med tillbehör och även kall grillad kyckling.

MimLan
0

Tonfisk+feta+gurka+sallads- el rödlök/tomat/grovmalen svartpeppar.

Kall ost"paj" till skinka/etc. Lufttorkad skinka. Skagenröra med el utan ägg el avocado. Varmrökt lax med dijonnaise (och nåt grönt).

Wtn3
0

Jag hade på festival i helgen en låda med salami snacks-korvar (ser ut som riktigt små prinskorvar) från Lidl, med tärnad hårdost, kokta skivade ägg, paprika, gurka och isbergssallad. Gjorde ingen dressing till det (korvarna och att jag tog 38%-ig ost gjorde att lådan blev fet nog ändå), föredrar att äta det torrt.

Linda1976
1

Rostbiff, egengjord remoulad och sallad

ägg, makrill, majjo

avocado, räkor, majjo, citron, rödlök

oopsie med röra på majjo, kyckling, curry och sambal oelek

Ingrima
0

Laxpudding a la LCHF (med kallrökt, varmrökt eller gravad lax) går bra att äta kall. Se recept på fisk-o skaldjursrätter t.v.på denna sida.

Tunna omeletter som wrap runt t.ex. salamikorv och brie-ost/ skinka med lite senap, lite tomater, skivade hårdkokta ägg med dillmajonnäs.

Pannkakor enl "pannkaksdieten" (sök på pannkaksdieten) med goda tillbehör.

Kalla pannbiffar/köttbullar med kallt blomkålsmos.

egensinnig
0

Jag har alltid med mig en lembas med maya el smör, skivat ägg och toppad med alfaalfagroddor. Man kan ju ha lite räkor på toppen och mer grönsaker om man vill

Freja81
0

ägg och makrill i tomatsås de brukar jag ha med mig nu när jag jobbar och inte har möjlighet att värma maten

Ida78
0

Tack för tipsen!

/Ida

babybel
0

Lembas eller oopsies med ost och majonnäs eller smör är mums.

Jag tar gärna med mig en liten låda med stekt kall fläskkarré eller kotlett - tärnad med lite salt och rosmarin som krydda, jättegott!

Till maken som tillbringar mycket tid i bilen gör jag en bas-sallad på ruccolasallad, finstrimlad purjo, lite paprikabitar och nån körsbärstomat. Rejält med majonnäs på det. Och sen blir översta lagret vad vi har hemma - t ex grillad kyckling, skinkbitar, corned beef, hårdkokt ägg, räkor eller nåt annat gott.

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

OneManArmy
0

Tonfisk + majo och keso och 2 ägg ihoprörda tillammans med lite ostrullar :)

Funkar för mig.

Även kycklingfile med majo och lök ihopmosat i curry funkar

Julialex
0

Jag stekte lite kyckling, lök och paprika i en panna, kryddade med salt och curry, hade i en liten skvätt kinesisk soja och sedan lite grädde så att det blev en sås :) Lika god kall som varm, hade detta som matlåda dagen efter. Ett bra tips är att dela allt i småbitar så att man inte behöver en kniv sedan när man äter :)

http://julialex.blogg.se

squeezetoy
0

Ceasarsallad (utan krutonger då)

Räkmacka på oopsie el annat bröd du gillar.

Kesoplättar går att äta kalla också med lite gott smör på.