Tacoskryddning
De där påsarna som man kan blanda ner i köttfärsen, är det någon som har koll på om de är OK att ha i maten?
Funderade på att göra Tacos till middag i veckan men det står ju ingen innehållsförteckning på de s*****s rackarna!
Eller har ni några naturliga tips för att få den där härliga smaken? Och vad man kan ha till (bortsett från de vanliga grönsakerna, ost och gräddfil)
Spiskummin, (ej vanlig kummin) vitlök och paprika ingår bla i de där påsarna, Jag avstår dem pga tillsatserna som gör mig sjuk.
Numer pensionär i Nynäshamn
har tyvärr för mig att de innehåller mycket druvsocker och smakförstärkare 
tror att anterrabae, min fru, har koll på vilka kryddor som ingår.
hon skriver nog snart.. om hon inte hann före mig ;)
Margareta hann först ser jag :)
Påsarna är ju inte "bra" enligt Viktväktarna och det blir ju en så fet hinna i kastrullen så man är ju nyfiken =) Men det kanske en sån sak som är ajabaja både för VV och LCHF :)
Du kan ju testa en påse och se OM du reagerar. Jag vet nu att jag reagerar på glutamat, E621. Det finns säkert flera tillsatser som ger liknande problem men jag har bara uppmärksammat på denna. Dagen efter jag ätit E621 går jagupp i vikt, får sura uppstötningar(får jag aldrig annars) oich rapar(gör inte heller detta ofta) så nåt lurt är det allt.
Istället kan du prova en krydda som heter Garam Masala. På med lite svartpeppar, buljongtärning och låt puttra tills du gillar smaken.
En annan mer vanlig variant är cayennepeppar, lite chilisås, köttbuljongtärning, soya, svartpeppar, lök och krossade tomater. Jag gillar när det är starkt men det är ju en smaksak….
/Lillianna
~ Lillianna ~

Santa Maria har ett frågeformulär här: http://www.santamaria.se/jsp/contact/index.jsp om någon vill fråga vad som är i påsarna.
Edit: På sidorna finns innehållsförteckning på skalen iallafall.
Taco skal
Näringsvärde/100g:

Energivärde:

2100kJ/500kcal

Protein:

6,5 g

Kolhydrat:

59 g

Fett:

27 g

For ett tag sen hittade jag hemgjord tacokryddning pa SVT.se, det var cacao i tror jag. Men nu hittar jag inte tillbaka dit, kanske nagon som ar battre pa det har med att leta kan se det. Det var under mexikansk mat.
Lillianna - Det värsta är att jag inte har hålltpå med detta så länge så jag tror inte min kropp skulle reagera alls. Åt i dag chockladpudding och känner inget av det ännu. Tror min kropp tar emot allt tacksamt :/ Skulle vilja spöa upp den men det gör så ont…
Självklart ska det vara starkt! Älskar vitlök och pirripirri etc. =)
Haakan - Kanske ska traska in där och fråga. För det skulle vara intressant att veta. Skalen/bröden får de behålla - jag är endast ute efter såssen :) Vaddå kräsen konsument :)
Patti, taco funkar fint att äta med salladsblad runt. Kanske din kropp sätter bättre fart om du inte äter tex chokladpudding(om det inte var vispgrädde+86chokladen), kroppen vet kanske inte vad den har att förvänta sig om du blandar kolhydrater och LCHF menar jag.
/Lillianna
~ Lillianna ~
Jag har ännu inte riktigt kommit ner på den nivå kolhydrater som dieten "kräver" men jag försöka hålla dem nere. Tro mig chokladpuddingen var inte direkt planerad (den följde med helt frivillgt från butiken
) utan en engångsföretelse. Jag har dock svårt att äta ägg på morgonen så jag har en stackars brödbit till min varma chocklad (som jag desperat försöker få bort/ner eftersom det blir så många kolhydrater bara där…)
Men jag lär mig, sakta men säkert :)
De påsar jag läst på har haft druvsocker som första ingrediens…
Ett "tacotips": Eldorado gör tacosås på burk som innehåller 3,5% kolhydrater, vilket gör den till ett helt OK val för mig.
Kryddorna jag brukar använda ist för färdig tacokrydda är spiskummin, koriander, paprika (ganska mycket), chillipeppar/cayenne, vitlök, lök och en gnutta curry om jag är på det humöret.Det ska inte smaka curry, men det ger en fin bas.
Har lagat en hel del indiskt och därför gillar jag många kryddor som lyfter varandra.
Vad gäller buljong så använder jag aldrig tärning pga alla glutamater och socker. Har gjort egen, men även köpt utan sådana tillsatser. Man får leta.. Bongs grönsaksfond är fri och Vogels grönsaksbuljong. Andra fonder har jag inte koll på då de brukar innehålla tomat som jag typ dör av.. (svullnar i halsen)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Det här receptet har jag hittat. Inte provat ännu men sparat det till ett senare tillfälle.
Hemgjord Tacokrydda
2 msk chilipeppar
1 msk lökpulver
1 msk vitlökspulver
1 msk chilipulver
2 tsk citronpeppar
2 tsk malen spiskummin
1 tsk paprikapulver
½ tsk torkad oregano
½ tsk salt
eventuellt ½ tsk sötningsmedel
Blanda samman chilipeppar, lökpulver och vitlökspulver. Rör ner chilipulver, citronpeppar, paprika och spiskummin. Smula sönder oreganon ytterst fint och tillsätt tillsammans med salt och fruktos. Blanda noga och förvara i burk med lock.

För de som inte vill inta Glutamat…tänk på att Citronpeppar innehåller sånt.
Jag fick kasta burken med citronpeppar när jag gick genom mina kryddor för ett tag sedan. Jag gillar citronpeppar och hade det ofta i salladen, men det går bra med citron + peppar också.
Har någon provat citrongräset, heter det så???

Ja, men är inte speciellt förtjust i det. Men smaken är ju som b…..

Oj,oj t.o.m i citronpeppar
Det är nog dags att sätta på sej glasögonen.. Ska skriva ut en varning i receptet..
Man kan ju kanske byta ut citron peppar och bara ta svart peppar och ev ett stänk direkt i grytan med citron om man vill ha det..?
Denna hittade jag oxå ngn stans kanske den är bättre annars…
Tacokrydda
4 msk chilipulver
2 msk Spiskummin
2 msk torkad lök eller lökpulver
1 msk paprika
2 tsk koriander
1 tsk vitlökspulver
½ tsk peppar
½ tsk timjan
½ tsk kanel

Äh kan inte redigera … Är det bara när man skapat tråden själv man kan det ? Eller har det med tid och göra för detta kunde jag ju redigera…
*Man kan redigera en stund senare, för att rätta stavfel, men inte hur länge som helst*
Numer pensionär i Nynäshamn