Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 8239 ggr
TeamVanity
2010-09-27 20:09
0

Kaffe?

Får inte klarhet i det här, hur ligger det till med kaffet egentligen? Hur illa är det med en eller två koppar/dag?
Och hur är det egentligen med snabbkaffe, hittar ingen innehållsdeklaration på den som finns här (något löfbergs lila med alla fairtrade markeringar som finns, någon som vet?).

isalu507
2010-09-27 20:17
0

Alltså, drick på.

Har du blivit så besatt av att räkna kolhydrater att du tror att två koppar svart kaffe ska förstöra något, då har det nog gått lite långt. Snabbkaffe är ju bara frystorkat kaffe, så det är samma.

Drick och var glad Skrattande

TeamVanity
2010-09-27 20:19
0

Haha nejdå, så illa är det verkligen inte. Bara det att jag är så himla kaffetokig, men har många gånger hört att man inte ska dricka det. Dock aldrig fått veta varför

parsley
2010-09-28 16:35
0

Det är väl ingen LCHF:are som säger nej till kaffe? Obestämd Det finns väl en del "hälsoförespråkare" (typ artiklar i Aftonbladet) som anser att man ska undvika kaffe eftersom kaffe är ett gift och koffein inte är nyttigt osv, men jag kan inte påminna mig att jag hört det från LCHF-håll.

Maila till Löfbergs och be att de skickar en innehållsförteckning.

Pasi
2010-09-28 17:44
0

Man har i alla tider påstått att kaffe är dåligt för hälsan - tyvärrFlört visar alla studier jag sett precis tvärtom, kaffe är förenat med hälsa. De negativa hälsopåståendena bygger snarare på tro, ideologi och "normer" än på faktisk vetenskap (njutning = synd enligt svensk kristen tradition).
Själv dricker jag mycket kaffe!Tungan ute

Fiana
2010-09-28 17:45
0

Atkins skriver att det inte är ovanligt att koffeinet i kaffet kan vara problem och att då bara koffeinfritt kaffe och the är ok och vanligt bara i liten mängd i så fall. Sen får man göra vad man vill med det.

Ida78
2010-09-28 17:48
0

Jag dricker mycket kaffe och då menar jag mycket. Jag har gått ner 6 kg på 4 veckor så jag tror inte kaffe påverkar så mycket.

Zepp
2010-09-28 21:19
0

Kaffe är färgat vatten skulle jag vilja påstå.. dessutom får man något i magen, vilket kan skjuta en akut hunger framåt någon timme.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fiana
2010-09-28 21:58
0

#7 Det är precis tvärt emot enligt Atkins bok, att koffeinet visats skapa hypoglykemi, alltså blodsocker fall som ger mer hunger och "cravings". Hittade även en lista där han förutom smygökat kolhydratsintag listar aspartam och koffein (från både kaffe, the, choklad och vissa läskedrycker) som vanliga viktminskningsstoppare. Så man ska nog inte helt avfärda att det kan påverka för en del. Men jag kan tänka att det är mer kontroversiellt i kaffepimplande Sverige att säga åt folk att sluta med kaffe och/eller byta till koffeinfritt :P

I alla fall för nyfikna ett av styckena om det:

"Stay out of the java jungle. Excessive caffeine (found not only in coffee but in tea, chocolate and many soft drinks) has been shown to cause a hypoglycemic (low blood sugar) reaction, which will provoke cravings and cause you to overeat. Omitting caffeine may be a big sacrifice for you, but, in my experience, weight loss often starts up again as soon as people remove aspartame and caffeine from their regiem"

Så har man problem att gå ner i vikt är det något att även se över tillsammans med annat. Har man inte problem så är det väl inget att bry sig om.

[Pennylane1]
2010-09-28 22:44
0

#4 mjaaaa synd och synd, tror kaffet är borttaget från njutningslistan, vad vore kyrkan utan kyrkkaffet!

sophia87
2010-09-28 22:50
0

Har läst om att kaffe innehåller fosforsyra - samma som i coca cola men på naturlig väg, så att säga. Snappade upp att man för varje kopp kaffe förlorar ca 150mg magnesium, och att även kalcium drivs ur kroppen - i små mängder, men i allafall. Är detta fakta eller bara "kaffe-förtal", någon som vet? För om jag tappar ca 150mg Mg per kopp så… ja, vet inte om jag har råd med det i längden…

Pasi
2010-09-28 23:58
0

#10 Förtal!

Jag hittade en ganska nogrann studie som undersökte om kaffe gav nettoöverskott eller -underskott av mineraler: järn och magnesium blev det lite underskott, medans det blev tillskott av vissa andra mineral.
Nån jätteskillnad är det inte mot att dricka vatten - och kroppen reglerar upp upptaget av mineral om den får brist osv, något man inte tog hänsyn till i studien. Man behöver knappast bry sig.

sophia87
2010-09-29 13:59
0

Tack Pasi! Då fortsätter kaffesörplandet =)

Zepp
2010-09-29 20:25
0

Jag har läst undersökningar där man får bättre blodsockerkontoll av kaffe.. iallafall diabetiker.

Sen så tror jag det där är mest USA.. koffeinfritt kaffe.. då kan man ju lika gärna dricka varmt vatten.

Fiana
2010-09-29 21:15
0

#13 Ja om det ger lägre blodsocker så gör det väl det? det utesluter ju inte de andra eventuella problemen med det som han tar upp.

Zepp
2010-09-29 21:20
0

Mnja.. om nu det lägre blodsockret beror på en bättre insulinkänslighet?

TeamVanity
2010-09-29 22:58
0

Tack för svar, det är just från atkinsboken jag från början fick min tveksamma inställning till det här med kaffe. Men jag dricker det ändå. Dock tog väl skaldeman också upp i sin bok att man inte borde dricka kaffe, men att han själv aldrig lyckats hålla sig ifrån det? Minns inte riktigt varför han tyckte att man inte skulle göra det…

[ErikSvensson]
2010-09-29 23:52
0

Drick ditt kaffe du! Det är sååå gott! Flört

chrand
2010-09-30 15:19
1

# 8 Innehåller choklad koffein?

Fiana
2010-09-30 15:27
0

#18 Ingen aning närmare vad choklad innehåller, men det är nog koffeinliknande ämnen i. Det var i vilket fall som helst ett citat från Atkins. Det exakta citatet på engelska under min svenska sammanfattning.

Lisabet
2010-09-30 16:21
0

Jag kan inte dricka kaffe för då blir jag sämre i mina ben.

Jag har/hade alltså ont i benen av okänd orsak (VC begrep inget, brydde sig inte). En naturläkare ordinerade bl a B12, och jag blev mycket bättre. Men kaffe påverkar direkt. Nu dricker jag koffeinfritt kaffe, en liten kopp, en gång i veckan. Det klarar jag. Inget kaffe i världen är värt mera ont i benen.

Te påverkar inte, men jag dricker mest Yogi-te.

Första gången jag hörde om en koppling benvärk - kaffe var för många år sen när min faster förklarade varför hon inte drack kaffe.

[Pennylane1]
2010-09-30 16:55
0

# 19 saxar härifrån: [om kakao](Koffein inneh ållet i en vanlig 40 grams choklad kaka är mellan 2-23 milligram, och i 227 gram mjölkchoklad 2-7 milligram, vilket motsvarar en kopp koffeinfritt kaffe. En 28 grams mörk chokladkaka inneh åller 5-35 milligram koffein, vilket är klart under de ca 75 respektive 140 milligram koffein som finns i en 227 grams kopp snabbkaffe respektive bryggkaffe.)

"Koffein innehållet i en vanlig 40 grams choklad kaka är mellan 2-23 milligram, och i 227 gram mjölkchoklad 2-7 milligram, vilket motsvarar en kopp koffeinfritt kaffe. En 28 grams mörk chokladkaka inneh åller 5-35 milligram koffein, vilket är klart under de ca 75 respektive 140 milligram koffein som finns i en 227 grams kopp snabbkaffe respektive bryggkaffe."

Det är nog direktöversatt från engelskan , brrr så mycket särskrivningar…

[Pennylane1]
2010-09-30 17:02
0

haha "kakao pulver gjort p å välfermenterade Afrikanska böner"  Skrattande

sophia87
2010-09-30 17:48
0

#18 och #19

Jag upplever att jag får mycket svårare att somna när jag kalasat på mörk choklad 85-90% för sent på eftermiddag-kvällen. Märker sällan av någon koffeinkick men både kaffe, choklad och ibland te påverkar helt klart graden av sömnighet.