hejdå LCHF
Jag trodde inte jag någonsin skulle komma till den punkten då jag faktiskt sa hejdå till LCHF.
LCHF har följt mig sedan våren 2007 och första året gick jag ner 10kg, till min målvikt 56kg, det tog ca 7 månader.
Sedan dess har allting handlat om att försöka komma tillbaka till samma vikt. Jag har kännt mig stressad över kosten, haft ångest för att jag inte kunnat hålla den. Varit så rädd för kolhydrater. Känt hat mot folk jag ser som äter en macka. Varit extrem. Predikat om kosten till alla jag känner samt på forum på internet.
"Det är det enda sättet att äta!" hette det.
LCHF har varit min vän, och jag har suttit klistrad framför kif för att peppa mig själv och nästan känt som ett beroende, en gemenskap som man ej kan bryta. Ja vissa kan även kalla detta en "sekt". Jag förstår vad de menar.
Det har varit mer än en kost. Man var så inrotad att ingenting annat kändes rätt.
Senaste månaderna har jag varit väldigt splittrad. LCHF några veckor, sedan när ingenting hände, en massa experiment med kosten hit och dit. Tankar om att "det kanske inte är det bästa sättet".
Viljan om att man ska kunna äta en massa fett och leva lyckligt utan sötsug, den var så stark att den tog över allting. Det funkade ju. Men man gick inte ner i vikt.
Så hejdå LCHF min gamle vän. Och hejdå alla vänner på kolhydrater iFokus. Se mig inte som en svikare för att jag ej längre tycker som er. Och ni behöver inte komma med argument om varför jag ska stanna på kosten. Jag har bestämt mig.
Senaste månaden har vikten börjat röra sig neråt igen. Om ni vill veta berättar jag gärna hur jag gör.
kram
Mimsivimsi
Jag förstår hur du tänker. Jag fastnar lite grann själv.. Kan överdriva lite liksom. Om jag äter "dåligt" några dagar låter jag bli att gå in här och läsa, för då får jag ångest… Och jag har tänkt onda tankar om en vän när jag upptäckte att hon bara åt lightprodukter! :O
Men jag hoppas du har hittat något annat som fungerar för dig! Själv försöker jag ändra mitt tänk, istället för att vara strikt (som jag egentligen mår bäst fysiskt av) utesluter jag bara bröd, ris, och pasta. Allt annat får jag äta. Det viktigaste är ju att det ska vara hållbart i längden! Och tänker jag så så blir det mer "frivilligt" att jag ändå inte äter så mycket kolhydrater..
Jag försöker att inte tänka "men förut när jag var så noggrann mådde jag jättebra" för det ger mig ju bara ångest för att jag inte är lika "duktig" nu… Så nu tänker jag låta bli att vara så duktig och få en mer avslappnad inställning!
Nu blev det lite långt men jag ville bara säga att jag känner igen mig och Stort lycka till i fortsättningen!
Man ska i första hand må BRA! Vad skönt att du hittat något som funkar för dig! 
Vill du dela med dig hur du gör får du gärna maila mig privat på deandrafaller@gmail.com
Må så gott!
Camsve
Hej Mimsivimsi! Du ska göra det som passar dig bäst tycker jag.
Vill du berätta hur du gör för att gå ner i vikt nu? Säg inte att du är med VV 
Är väldigt nyfiken på hur du gör nu, berätta!
Så tråkigt att du-- så kunde det börja, men jag är istället nyfiken på hur du gör för att minska i vikt. Jag har inte heller lyckats trots Atkins i 6 mån och efter uppehåll, nystart med Dr. Dahlqvist och nu mer än 2 år ingen viktnedgång utan faktiskt tvärtom. Med fibromyalgi - värk och övervikt, kan det kännas jobbigt ibland -(nästan jämt).

Lycka till!
Och välkommen tillbaka om du vill det nån gång.

Säger precis som #6.

Ursäkta min rättframhet, men med tanke på din angivna målvikt misstänker jag att du är väldigt viktfixerad. Att minska på kolhydraterna i sin dagliga kost handlar inte så mycket om viktnedgång som om hälsa. Att fixera sig kring minimalt med kolhydrater är också förstås ohälsosamt. Det handlar mer om att hitta ett förhållningssätt än en diet.
Hoppas du finner ro i dina kostval.
Lycka till i framtiden. Var och en måste hitta ett eget sätt som funkar.
Så lika - och olika vi är!
Jag började också med LCHF i början av 2007. Mitt sötsug försvann, men jag gick inte ner särskilt mycket - några hekto per månad. Jag var kvar för att maten var så god, jag mådde så bra, jag började läsa på innehållsföteckningar och inse hur mycket skräp jag satt i mig tidigare…
Jag har aldrig pratat särskilt mycket om LCHF, har någon frågat har jag berättat, men jag har aldrig "predikat". Jag har heller aldrig varit "fanatisk", pizza eller något annat blir det ett par gånger i månaden.
Kif har varit den trygga vännen, där jag har kunnat läsa kloka svar och kommit loss i fåniga trådar…
Sen i våras har jag börjat gå ner lite mer än nåt hekto i månaden, jag har skrivit om det i "Jag krymper min magsäck på naturlig väg…" - det känns bra!
Det är altså raka motsatsen till din kurva, Mimsivimsi! Jag hoppas att du har hittat den väg som är rätt för dig! Många kramar!
Det är förstås trist att du lämnar forumet, men självklart ska du följa det du själv känner är rätt! Hoppas det går bra för dig, och välkommen åter om du någon gång skulle sakna oss:) Lycka till!

åh tack gulle ni för att ni är så goa! Kommer väl inte helt lämna forumet (är ju här nu) men LCHF-tänket har ändrats.
För er som är nyfikna så äter jag fortfarande riktiga produkter och NEJ inte VV…
utan nutrilett! nej jag skoja bara.. haha
Nej men jag äter mindre fett, fast ej light/lågfett produkter och absolut inte margarin. Steker i smör men har slutat med grädde och feta såser som bearnaise. Inget mer bacon. Överdriver liksom inte konsumtionen.
I samband med att jag dragit ner ganska hårt på fettet så äter jag lite mer kolhydrater. Ca 1dl fiberhavregryn om dagen och kanske 1-2msk ris samt en massa grönsaker. Middagen är dock kolhydratsnål, endast grönsaker där -och ej någon sås baserad på fett.
Här är ett exempel på hur jag äter:
pre-frukost: kaffe med mellanmjölk
frukost: 2st havrepannkakor med mosade jordgubbar och hallon
lunch: kycklingbröst med 2msk ris, sallad och ett pocherat ägg
mellis: 1st havrepannkaka som ovan
middag: kyckling/biff/lax med wokade grönsaker
Havrepannkakorna för dagen gör jag så här:
1½dl råghavregryn
1 ägg+1äggvita
en skvätt mellanmjölk och en skvätt mellanfil
en nypa salt
Mixa med stavmixer
dela upp i 3 pannkakor. good luck!
japp så det är jag. :)
och nej jag är inte fixerad som någon skrev vid min vikt.
kram!

Glad för din skull, att du hittat din egen väg 
Jag har själv märkt att jag blir petigare och petigare, och vikten slutar att röra på sej, ju nogrannare jag blir. Går tvärsom upp emellanåt. I början var allt mer avslappnat och kilona rasade. Jag åt som en häst helt enkelt och det var då det funkade som bäst. Tror det är fel att börja räkna hit och dit helt enkelt.
En mer avslappnad attityd är vad jag börjat med själv också, och då började det röra på sej igen =) Inget räknande mer . Jag använder bara den kunskap jag fått längs vägen så här långt =) Vissa dagar blir det mer kolhydrater medans andra inga alls. Men fortfarande inte en sockerflinga, mjöl osv=) Det är fortfarande lchf som gäller för mej, men jag har slutat räkna och lusläsa allt. Slutat analysera och bara äter helt enkelt. Vill jag ha omelett vid midnatt så äter jag det.
Lycka till med ditt nya val =)
GLAD för din skull att du väljer att prova för att hitta det som passar dig bäst, det DU mår allra bäst av - på alla sätt.
Min uppfattning är att för VISSA är strikt LCHF det enda rätta för att må på bästa sätt, bli friska, hålla sig friska. (finns många bevis för det genom åren. Lågkolhydrat-kost inget nytt påfund - har jag förstått tack vare SSS fantastiska artikel i LCHF-magasinet).
Men - om man inte hör till den gruppen - och man känner sig tveksam till om LCHF är det bästa och rätta för en - eller inte mår så bra av strikt LCHF - så tror jag det vara riktigt bra för en själv att verkligen "tänka efter", prova olika varianter & jämföra hur det känns/hur man mår. Ibland kanske t o m nödvändigt!
För mig har det varit nödvändigt att prova olika varianter av LCHF p g a att jag inte mådde bra av strikt LCHF (speciellt inte av massor med fett, och utan grönsaker). Försökte i det längsta att hålla mig till det, men gav till slut upp - men gav för den skull inte upp grundtanken med kosten, som är den bästa tänkbara för att må bra, Nu håller jag mig till min egen-komponerade variant som jag mår bra av (och lärt mig acceptera att den är OK!)
Om jag förstått rätt har du fortfarande kvar mycket av grundtanken med LCHF = att hålla sig till en kost som är hälsosam, man mår bra av. En kost så "ren & äkta" som möjligt, utan en massa konstigheter, tillsatser - en kost som inte är fullproppad med sånt som snabbt omvandlas till socker i kroppen.
Stort lycka till!
OT varför blir din text så liten i nästan vartenda inlägg sias? Gör du det medvetet eller vad händer? ctrl i kombination med olika siffror ändrar texten och om du till äventyrs inte vill ha det så, blir den normal med ctrl + 7
#15, för mig har alla inlägg samma textstorlek. Tror inte att Sias gör något medvetet, för i så fall skulle väl jag också se det.
#15 Liten textstorlek ? Skämtar du, för jag ser ingen skillnad på texten i mina inlägg, jämfört med alla andra. Textstorleken är densamma både när jag skriver och när inlägget hamnar i tråden, helt normal = varken större eller mindre än någon annan!
Kanske det är antalet ord i mina inlägg som du syftar på? För det är ju så att mina inlägg oftast blir ordrika - p g a att jag inte är den personligheten som fattar mig kort i skrift.
Tack för informationen om kombinationen - bra att känna till om jag skulle vilja ta till "storsläggan" någon gång.
#16 Skönt att veta att det inte bara är jag som får normal-storlek på mina inlägg.
Mimsivimsi: jag förstår precis varför du väljer annan väg för hälsa/viktnedgång!
Jag har gått ner 7 kg sedan jag började i januari och väger nu 62 till mina 167 cm, så det är helt OK.
Men jag började med LCHF för min mages skull och i början funkade den alldeles utmärkt, men nu har jag fortfarande förstoppning till och från och igår krampade tarmarna igen så jag var tvungen att ligga en stund och magen har inte varit igång på 3 dagar.
Har försökt äta magnesium-tillskott men får kramper i vaderna då.
Så kontentan är: om magbesvären inte går bort med detta, så måste jag prova något annat. Det behöver ju inte innebära att jag går lös på lösgodis, lightprodukter, frossar i pasta o ris, men går kanske över på att äta mer rotfrukter mm. Att istället för att som tidigare äta 6 rostade mackor till kvällsmat, äta en omelett med 1 macka till mm
Men jag vet inte, jag väntar med mitt beslut till efter semestern när jag börjat jobba igen och vardagens rutiner har återkommit.
Ska iväg på 4 dagars tältning och inser att jag kan glömma omeletter, äggmjölk mm. Det gäller att få dessa dagar att fungera och kunna njuta av dom.
Mimsivimsi: går det att hålla kontakten med dig på något annnat sätt?
nej det blir inte fet stil för dig, bara liten och med annat typsnitt dessutom! Eller så ser det bara så ut… 
Åtminstone syns det så för mig, andra får tala om om de också ser det så!
aha karinafp! Såg inte ditt inlägg innan! Kan det ha med Firefox att göra!? Det är ENBART sias inlägg jag ser det i! Skumt verkligen!! Men ibvland får folk till stor stil och vet inte hur de ska få bort det och då funkar ctrl + 7 iaf
Som ny på kolhydrater måste jag få reagera på en sak: jag trodde att sajten kolhydrater handlade om vilka slags kolhydrater man äter men det verkar istället handla mycket om att inte äta kolhydrater. Har jag fel?
Jag håller med Mimsivimsi i princip helt och hållet. Jag är varken fetträdd eller kolhydraträdd utan jag tror på att äta rätt sorts fett och rätt sorts kolhydrater.
För mig handlar det om att så långt som möjligt välja vegetabiliskt och oprossecat fett istället för animaliskt och processat fett/transfetter. Det senare kan sätta sig i kärlen och i värsta fall orsaka hjärtinfarkt/propp.
Vad gäller kolhydrater så gäller det att hålla ett så lågt GI-värde som möjligt då GI är måttet på hur högt blodsockervärde man får efter att ha ätit en viss mängd mat. Äter man mat med högt GI-värde innebär det att insulinproduktionen ökar vilket i sin tur är direkt relaterat till fettinlagring i kroppen (källa: GI i praktiken, Ola Lauritzson). Med andra ord byter jag ut vanligt ris mot fullkornsris, havregryn mot fiberberikade havregryn, värmer upp potatis och äter dagen efter (eftersom de har lägre GI-värde än nykokta potatis). Förutom detta så har jag märkt att jag går ner i vikt om jag begränsar intaget av kolhydrater, t.ex. om jag äter ett kokt ägg och en macka istället för två mackor. Att utesluta dessa kolhydrater helt gör jag helst inte då jag vill ha energi till hjärnan så att jag kan tänka och jag vill även träna fysiskt vilket jag inte orkar om jag hoppar över kolhydraterna.
#19. 20 Har det sett ut så där!? Mystiskt! För jag pillar inte på några knappar. Skriver bara rakt upp & ner. Hur är stilen i inläggen här?
Mimsivimsi - hoppas du överser med det här intrånget!

fluffis, kroppen förser hjärnan med glukos även om du inte äter några kolhydrater alls… 
Men är man van vid att äta kolhydrater kan man lätt känna sig trött, svag och dimmig i huvudet under en övergångsperiod om man plockar bort kolhydraterna. Det rättar till sig automatiskt när kroppen anpassat sig.
Animaliskt fett är för övrigt absolut inte farligt eller skadligt på något sätt.

#22: Beträffande fett så är du ute och cyklar, praktiskt taget allt vegetabiliskt fett är processat. Och så tror du tydligen på den gamla myten att animaliskt fett kan sätta sig i kärlen, i så fall kanske du kan förklara det faktum att när man analyserade propparna hos folk som avlidit i hjärtinfarkt så bestod dom till minst 75% av fleromättat fett, dvs det där "nyttiga" vegetabiliska fettet
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#22 Jo, du har missuppfattat forat. Läs gärna under "OM SAJTEN".
Fibrer, vegetabiliska fetter (förutsätter att du absolut inte räknar in kokosfett där), etc, är inte det vi äter här. Hellre fetter som inte är inflammationsdrivande som vegetabiliska är, och fibrer är sällan trevliga för våra tarmar.

Mycket på kolhydrater i focus handlar om LCHF Och kanske LCHF i Focus hade varit ännu tydligare vad just denna sajt handlar om. Men alla diskussioner om kolhydrater är naturligvis välkomna.
#0 Lycka till med allt :)
#22 Man behöver inte vara skrämd för varken det ena eller det andra för att välja att satsa på LCHF - utan det handlar istället om att vilja satsa på en kost man mår bra av och som är bra i förebyggande syfte för hälsa och välmående på alla sätt (det finns många rapporter om hälsovinster som uppnåtts tack vare att man helhjärtat valt att satsa på LCHF - nu, men också från många, många år sen….. Banting har jag för mig är ett exempel).
Jag har också provat GI-metoden - men vet nu att för vissa människor (inkl mig) är inte GI-metoden tillräcklig för att må bra, bli fri från div besvär, eftersom produkter av säd, potatis, majs ingår. Produkter som för dessa människor är ett måste att helt avstå från - det kvittar om de här lågt GI eller ej, är fiberrika eller ej. M a o vissa kan GI-metoden passa, men långt ifrån alla.
En annan viktig del i LCHF är att det man äter ska vara så "rent & äkta" som möjligt - allt för hälsans/framtida hälsa och välmåendes skull. Välmående på alla sätt!
Skillnaden mellan GI och LCHF är i många delar stor. Bra information om just detta, och annat om LCHF finns att söka bl a här på sajten, t ex under "Frågor och svar", uppe till vänster och på K i F startsida finns mycket läsvärt att ta till sig av.
För den som vill veta mer om LCHF; Fakta, bakgrund, expert-utlåtanden m m - är en prenumeration på LCHF-magasinet värdefull!
Att hjärnan behöver kolhydrater…. eller behövs för att man ska kunna träna fysiskt, orka. Ingen sanning för alla. Läs gärna info om andra uppfattningar - och om människor som valt LCHF, och som tränar hårt, tävlar på elitnivå, t ex om Björn Ferry, som tog skidskyttemedalj. Mycket intressant! Vasaloppsåkare som orkat utan att kolhydratladda.
#27 "LCHF i fokus" - är det ett förslag till namnändring? Om - så håller jag med!
Jag tror att det skulle kunna bli en bra "paketlösning" med LCHF i Fokus, LCHF-magasinet. LCHF-recept sajten - en tycllig koppling till varandra, på alla sätt = namn, utseende och innehåll.
(borde kanske inte hålla på med detta OT-grejs men i # 28 stycke två och fyra och i # 29 sista meningen i första och hela andra stycket, var det liten stil men kanske bara bara jag kan se det!? )
På Ipoden har jag samma problem som du, men i firefox på datorn så har jag inga problem. Kör du I-fokus-appen på ipod/iphone?
Erik
"LCHF i fokus" eller liknande låter mer passande för de som håller på med det.
Jag får be om ursäkt för jag blandade ihop trådarna lite. Jag trodde att jag skrev i en tråd som heter "bästa viktminskningsmetoden" på "viktminskning i fokus". Tyvärr kan jag inte redigera mitt föregående inlägg här.
Lycka till ni som håller på med LCHF men det är inget för mig…
Det bästa jag har läst någonstans om långsamma vs snabba kolhydrater är:
Att långsamma kolhydrater är som att röka en cigarett med filter…..
inte blir cigaretten helt ofarlig bara för att man har filter? Samma med kolhydraterna, inte blir de helt ofarliga för att de är långsamma.
+
När jag såg Litsfeldt i tv4 soffan visandes två fullkornsbrödskivor av "bästa nyttigaste" sort, dvs helt bakade utan socker, honung eller sirap och bara grovt grovt mjöl och på andra assietten ca 1,5 dl strösocker och säger att när du ätit dessa två skivor bröd till frukost har du höjt ditt blodsocker lika mkt som om du ätit 1,5 dl strösocker!
Vem skulle hitta på å äta det? men 2 skivor "nyttigt" bröd går ner i var mans mun!?
Så håll du dig till ägg 
# 31 nä sitter vid en laptop med adsl-uppkoppling. Trådlöst.
ÄR det bara jag som ser det!? Jag kanske har hallucinationer! 
#33: Ja, det är viktigt att läsa på innehållsförteckningarna på bröd. Jag har för mig att t.ex. lingongrova som är ett av de populäraste bröden i Sverige innehåller en hel del socker/sirap.
#35 ja, men nu var det just ett bröd som INTE var bakat med någon form av sötning som Litsfeldt använde i sin jämförelse. 
#34 nix jag ser det också
#26: Förlåt, jag läste slarvigt. Ja, det var ju intressant.
Förresten tidigare med cigarettfilterliknelsen, menar du då att kolhydrater är farligt? På vilket sätt i så fall?
fast … nu bildades ju denna site INNAN begreppet LCHF myntades, kanske dumt att döpa om en site som har så ruskigt många medlemmar ändå och där de allra allra flesta (troligen) fattat vad det handlar om?
En motfråga: är kolhydrater nyttigt anser du?
Ja jag anser kolhydrater mer eller mindre farliga, eftersom folk blir sjuka av dem så. Jag skiljer inte på långsamma och snabba eftersom även de långsamma ger höjning som i exemplet ovan.
En diabetiker kan inte käka 2 mackor av sådant slag utan att mota med insulin… alltså blir man sjuk av dem.
Om man då ser till cigarettliknelsen, så OM man kunde äta GI sedan födseln och verkligen undvika processat socker och mjöler, skulle man nog hålla sig frisk större delen av livet. Är man känslig dock skulle sjukdommarna ändå uppträda fast senare.
De flesta av oss upptäcker farligheterna av kolhydraterna lite för sent och då är det nästan nolltolerans när man redan utvecklat sjukdom.
#40: Jag tror nog att det kan finnas både nyttiga och onyttiga kolhydrater. Om inte annat så är det standard på de flestas matbord och alla har inte diabetes/är sjuka. Många kolhydrater är billiga vilket är en rätt stor faktor för de flesta som handlar mat. Därmed inte sagt att man måste äta kolhydrater om man inte vill. Men som sagt, jag har hamnat på helt fel sajt. Jag trodde att jag skulle kunna diskutera kolhyrater men jag skulle ha läst "om sajten" innan jag öppnade munnen
Det blir ganska meningslöst för mig att försöka diskutera kolhydrater med en bunke folk som är emot hela konceptet med kolhydrater.

#34: Jag sitter vid en stationär XP-maskin och kör Explorer, och jag ser inga konstigheter i sias text, därmed inte sagt att du har hallucinationer, datorer är luriga saker
Nä nu är den ok för mig med, men förut var den stor och liten…. 
#41 Men oavsett rätt eller fel sajt så finns det å ena sidan vetenskap och kunskap - och så finns det å andra sidan "tro", att tillämpa det man hört sen barnsben utan att närmare kolla huruvida det verkligen är sant eller inte..
Kolhydrater är inte något människor behöver äta. Kolhydrater ger ohälsosamma fysiologiska reaktioner i oss, oavsett vilken "sort" de är av.
Många människor KAN äta kolhydrater, våra kroppar har viss anpassningsförmåga, vilket naturen gett oss för artens överlevnads skull. Man skulle kunna säga att de i mindre dos kan vara viktiga för att vi ska kunna bli feta inför hårda vintrar då maten är knapp.
Om det behövs.
Det är dock inte detsamma som att de är nyttiga att äta över tid och/eller i mängder. Nuförtiden kommer aldrig några svältperioder, men vi äter för lagring ändå.
Dessutom äter vi ju kh från livsmedel som vi inte borde äta alls. T ex spannmål, är inte naturlig föda för oss. Inte heller de "grova" sorterna. Cellullosa kan vi inte bryta ner. Fibrerna kan ibland sätta fart på magar som mår dåligt på redan felaktig kost, men väldigt väldigt många blir sjuka av fibrerna.
Förutom vetenskapen om människans metabolism, så finns det s k empiriska underlaget. D v s alla dessa tusentals och åter tusentals människor som tvärtom mot vad som sagts de senaste 30-40 åren, blir friskare av att mer eller mindre utesluta kolhydrater. Allt från allvarliga sjukdomar, till smärre krämpor lindras/försvinner!
Vore kh-källorna nyttiga skulle inte det hända!
#41 är det inte diskussion då när folk tycker olika? Eller vill man diskutera med likasinnade ja då ska man nog vara där alla gillar kolisarna 

Alla kolhydrater är uppbyggda av sockermolekyler, dessa spjälkas från poly- ner till monosackarider, vilket är rent glukos eller fruktos. Fibrer (cellulosa) kan inte spjälkas alls, vilket för en del (många?) kan ge oroliga och onda magar, då våra tarmbakterier försöker bryta ner dom.
Nä, sen när är socker nyttigt
? Vi tål dom olika och för diabetiker är det ju rena giftet. För egen del fixar inte min mage bröd etc. (spannmål), blir rena vulkanutbrotten då.
#39 Trots att denna site bildades innan begreppet LCHF myntades, och att medlemmarna är många - så tror jag ett namnbyte till LCHF i fokus vore det allra bästa - inte minst för att på alla sätt förstärka begreppet LCHF, men också för att göra denna site mer rättvisande - för hur det än så är det nog ändå LCHF och det som har anknytning till LCHF som till största delen tas upp här, diskuteras, etc . Jag tror att ett namnbyte skulle underlätta för de som hört talas om LCHF att hitta hit - och de som enbart är intresserade av kolhydrater skulle inte behöva känna sig vilseledda.
#44. Håller med dig.
#48 Tack för det! 

Kanske ett namnbyte vore bra. Inte för att det egentligen var det jag tänkte :-) Men det kanske skulle bli tydligare framförallt fön nykomlingar.
Deutom vore det ju lite trist om pastafolket startade en LCHF i Focus och skriver ner LCHF allt vad de orkar och ids i sina sockerrucher.

Förlåt mimsivimsi att vi har kidnappat din tråd.
Jag ska äta "lite" ugnstekta potatis i kväll till mina grillspett, men jag tycker det är kul med denna sighten i alla fall och här finns mycket matnyttigt att läsa om så jag är här och läser en del.
Ha en trevlig kväll…..
#41 "Bröd standard på de flestas matbord". Ja, tyvärr verkar många fortfarande lita på kampanjen "6-8 skivor bröd om dagen" - den brödkampanj som visade sig vara bara bluff & båg. (för den som är intresserad av fakta kring den kampanjen finns intressant läsning på nätet), Och tyvärr är det många som äter bröd för att de tror att de måste få i sig kolhydrater p g a att hjärnan behöver kolhydrater.
"Många kolhydrater är billiga vilket är en rätt stor faktor för de flesta som handlar mat". Ja, tyvärr är det många som hellre handlar billigt än tänker på vad den billiga maten gör för hälsan/välmåendet (inkl vikten). Utan en tanke på framtida hälsa.
Tyvärr är det oftast så att när vi mår bra då stoppar vi i oss sånt som SMAKAR bra. Då har vi inte en tanke på att äta sånt som GÖR bra för våra kroppar - ser inte mat som förebyggande hälsovård.
Så BRA förklarat!
Håller med dig!
Fett är faktiskt billigare. Inte per kilo, men räknat per dag.
Antagligen räknat i hur mycket energi man får/krona också…!
Jo, det är ju ett annat sätt att uttrycka samma sak. Om jag minns rätt kostade ett stort paket Wasa Sport runt 25 kronor när jag köpte det sist. Det var iofs 5 år sen. Ett halvkilo smör kostar ungefär samma. Vilket räcker längst? Vilket står man sig längst på?
Lycka till Mimsivimsi! Och du, jag tycker det låter som om du fortfarade äter lowcarb, bara annorlunda än du gjort förut. 
#39 Ang namnbyte - så har jag tänkt till och ändrat uppfattning. Hade bara LCHF i tankarna, men det är ju inte bara LC i begreppet LCHF som diskuteras här, ges råd, stöd & peppning och värdefull information om, utan också "kolhydrater - socker/kolhydrat-känslighet".
Socker/kolhydrat-känslighet som gör att man måste avstå kolhydrater så långt det är möjligt - för att slippa de gräsliga besvären.
Med tanke på det är, som jag ser det, Kolhydrater i fokus även fortsättningsvis det bästa - rätta - namnet.
#22 "Vad gäller kolhydrater så gäller det att hålla ett så lågt GI-värde som möjligt……" Komplettering - förtydligande - till mitt inlägg #28
"-----för vissa människor (inkl mig) är inte GI-metoden tillräcklig för att må bra, bli fri från div besvär, eftersom produkter av säd (bröd, pasta) potatis, majs ingår. Produkter som för dessa människor är ett måste att helt avstå från - det kvittar om de här lågt GI eller ej, är fiberrika eller ej. M a o vissa kan GI-metoden passa, men långt ifrån alla".
Det här är något som gäller när man är socker-kolhydratkänslig. Man TÅL INTE kolhydrater som "alla andra". En stor orsak till att många sökt sig till denna site.
Mimsivimsi, även jag har ändrat min inställning sedan jag började med LCHF våren 2008. Trots det tycker jag nog att LCHF fortfarande är den kosthållning som stämmer bäst överens på det sätt jag äter. Det jag ser som det viktigaste som LCHF gett mig är att kvalitén på maten jag äter är mycket viktigare än jag tidigare förstått. Det har också fått mig att helt ge upp lightprodukter och jag försöker också minimerar intaget av många e-nummer.
Den största förändringen mot LCHF och forumets tänkande är nog att jag inte längre tror att det går att dra alla kolhydrater över en kam. Jag tror att kvalitén och främställningsmetoden spelar mycket stor roll. LCHF tar gärna fram inutierna som exempel på att det är bäst att bara äta protein och fett, men det finns faktiskt exempel på kulturer där man ätit 75% av sitt energiintag i kolhydrater där man har extremt bra blodsockervärden och blodfetter. Kitavaborna är ett sånt exempel och även de Pima-indianer som bor på den mexikanska sidan till skillnad från de Pima som bor i Arizona och som Taubes har som exempel i sin bok. Jag har även sett en video där man med hjälp av rå vegetarisk mat lyckas få ner medicineringen på personer med diabetes typ-2. Hur är det möjligt om kolhydrater=socker?
Den främsta anledningen till att jag på nytt började ändra mitt tankesätt var att jag började frysa och att många på det här forumet har olika problem med ämnesomsättningen. Om LCHF är en hormonreglerande kost varför börjar inte sköldkörtelhormonerna att fungera som de ska igen? Samma sak med insulinresistensen, förbättras den av LCHF eller är den lika dålig som tidigare? Min känsla säger att den inte förbättras då många äter mer och mer strikt LCHF. Och sen börjar en hel del medlemmar prata om att dessutom kaloribegränsa. Nja, där nånstans börjar jag dra öronen åt mig.
När jag läser bloggar och forum runtom i världen av både amatörer och läkare, oavsett om de är inne på LCHF eller inte så är det något som de alla verkar vara inne på. Ät näringsrik mat, tillverkad på traditionellt sätt, tex surdegsbröd om man man vill äta bröd istället för det snabbjästa man hittar i handeln. Undvik raffinerade produkter oavsett om det är kolhydrater eller fett vi pratar om. Kokosfett och smör är stabila bra fetter medan man bör vara mer försiktig med det vegatabiliska som snabbt oxiderar.

#60: Rå vegetarisk mat var det frågan om, anledningen att vi kokar vegetabilierna är oftast att vi inte klarar av att bryta ner det annars, ex vis ät en rå potatis= du får inte i dig några kolhydrater, ät en kokt potatis= du får i dig massor av kolhydrater
Uppföljning till #60 för den som vill se videon så finns den här

Hejdå Mimsivimsi.. välkomen när som helst!
LCHF står för macronutrientfördelningen, dvs man sänker kolisarna.. eg blodsockret.. eg insululinet.. och ersätter energin med hälsosamt fett gärna animaliskt.. sen så återstår ändå alla de andra hälsoaspekterna, med olika essentiella näringsämnen, vitaminer, mineraler, EPA, DHA, micronäringsämnen osv.
Oftast handlar råden här om bantning, ibland om diabetes, sokerberoende, kolesterol eller candida.
Råden och diskutionen blir allt som oftast snuttifierad, ej samanhängande eller på något vis komplett.. det här är främst ett diskutionsforum.. där man kan stöta o blöta olika aspekter av kolhydratreduktion!
Sen så.. jag får ofta en föraning om att en del vill läsa in mer i kosten än vad den kan leverera.. har sagt det så många gånger tidigare.. det finns inget magiskt i denna kosten.. bara mat med näring som i bästa fall kan göra att kroppen fungerar som det var tänkt.. och vilken kolhydratnivå man lägger sig på är individuellt.. tyvär så finns ingen universalkost som löser alla problem för alla på en gång.. och det är inte ens säkert att problemen är kostrelaterade.
Fins tex inget som säger att 20 gram om dagen är det mest optimala.. ändå menar jag att börja där.. eller rättare sagt sikta på det.. så hamnar man snabbt i ketos och därmed uppreglerar man sin fettoxidation och efter ett tag säg 3- 6 månader kan man mickla med fördelningen på egen hand.. om det nu är viktnedgång man eftersträvar?
Handlar det om tarmar o sånt är det nog mer aktuellt att reducera fibrer och säd.
Iallafall.. vad man kan säga är.. man kan leva och må bra på olika kostmodeller.. man får pröva sig fram.. och det finns inget som säger att den som är diabetiker skulle kunna mått bättre om de hade kunnat äta mer kolhydrater.. bara de hade haft ett val!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Zepp - Du skriver:
"Sen så.. jag får ofta en föraning om att en del vill läsa in mer i kosten än vad den kan leverera.. har sagt det så många gånger tidigare.. det finns inget magiskt i denna kosten.. bara mat med näring som i bästa fall kan göra att kroppen fungerar som det var tänkt.. och vilken kolhydratnivå man lägger sig på är individuellt.. tyvär så finns ingen universalkost som löser alla problem för alla på en gång.. och det är inte ens säkert att problemen är kostrelaterade."
Jag håller helt med dig. Har tänkt på det själv.

Jag tror så här: man fortsätter att äta lchf om det ger avsevärda hälsofördelar. Är man väsentligen frisk till att börja med så har man ju inget helvete att mota i grind. Unga människor har ju för de mesta inte så många krämpor, turligt nog. Jag hade inte varken börjat eller fortsatt med lchf när jag var 20, men nu vid 40, efter 20 års migrän och mensvärk och allt annat så är jag fast för livet… Jag kan välja mellan strikt lchf och en mensvärk som skickat mig till akuten en gång! Det valet är lätt. Att andra kan äta bröd utan att få värk är bara att gratulera. Somliga (som jag) kan dricka alkohol utan att bli alkoholist, vilket också bara är att gratulera! Det är mina gener, inte jag, som ska ha tacket.

Bra jobbat Mimsivimsi 
Mimsivimsi! Vill gärna att du berättar! Jag äter emellanåt lite kh, men när jag springer/ tränar behöver jag mer. All fanatism är "farlig"… och mirakelkurer tror jag inte finns. Var och en måste finna sin egen väg, och låta andra få göra detsamma. Men vi kan dela med oss av våra erfarenheter, de kan vara andra till hjälp i sitt sökande! Lycka till!
#63 Zepp. Otroligt bra skrivet! Många verkar preis som du säger tro/anse att lchf ska lösa ALLT. Har sett flera trådar här på forumet där personer ber om råd för att de inte får önskad effekt av kosten efter att ha ätit den i kanske 2 veckor. Av dessa trådar kan jag utläsa två saker - 1: de som frågar har på något sätt fått uppfattningen att de skulle få radikala förändringar av att äta lchf bara en väldigt kort period. 2: Många som svarar kan inte i sin vildaste fantasi tänka sig att den här kosten kanske inte har förmåga att lösa just det problemet hos just den personen. Det är alltid fråga om tid, äta mer fett eller något annat som ska ändras så kommer det hända saker. Självklart är det bra att prova sig fram istället för att ge upp, men många verkar bli så oerhört bestörta när lchf inte visar sig vara en mirakelkul, vilket det, som du skriver, inte är!
Jag tror att det mycket är detta som "sektkänslan" som Mimsivimsi talar om kommer ifrån. Just detta ohämmade prisande av lchf-kosten och avfärdande av dem som ställer sig lite frågande. Jag har också känt av det. Dock bryr jag mig inte så mycket då jag äter lchf av egna personliga skäl och själv inte ser det som någon mirakelkul, bara ett enklare och naturligare sätt att äta, som ska ge mig bättre förutsättningar för att må så bra som möjligt. Jag kommer heller aldrig att försöka pracka på denna kost på någon annan. Det skapar bara osämja och problem.
Mimsivimsi: Jag kan förstå hur du känner och jag tror faktiskt att det är så att lchf i sin extrema form inte passar för alla. Var och en får välja vad de vill prioritera i sina liv och har rätt att avgöra vad de mår bäst av. Grattis till att du hittat det som pasar dig!
Jag är också nyfiken på hur du äter just nu, Mimsivimsi.
Jag skulle gissa på att jag ligger ungefär lika på fett/protein/kolhydrater just, men skulle egentligen behöva skriva upp några dagar som kontroll för att veta säkert.
Jag är lite sugen på att göra ett riktigt experiment och köra fettsnålt/högkolhydrat under kanske en månad åtminstone de dagar jag tränar.
är inte det ett experiment vi alla kört med i åratal och gravt misslyckats, det är väl därför de flesta av oss är här 
#71 Skillnaden är att när jag skriver fettsnålt menar jag inte kalorisnålt utan se till att äta mig ordentligt mätt på bra råvaror och hålla kalorierna uppe. Jag har aldrig testat fettsnålt utan lightprodukter tidigare tex. De är naturligtvis helt förbjudna precis som när jag ätit LCHF.
Ibland tror jag man kommer ifrån vad hela poängen med att äta lite kolhydrater och mycket fett var. Tanken med att äta lite kolhydrater är att minimera blodsockerstegringen och därpåföljande insulinpåslag. Hur mycket kolhydrater man kan äta är helt individuellt.
Att äta stora mängder fett har inget egenvärde. Viss mängd fett och protein behöver vi så klart för att få i oss sådant som kropppen inte kan producera självt. Kolhydrater behöver vi sannolikt inte utan det kan kroppen producera enkelt själv. Poängen med att äta mycket fett är att vi på så vis kan få i oss energi utan att det påverkar vårt blodsocker och insulinpåslag.
Äter vi mycket lite kolhydrater och lagom mängd protein men mycket stora mängder fett kommer vi sannolikt inte gå ned i vikt. Kroppen får energi från fettet och behöver inte bränna något av kroppsfettet för att tappa vikt. Men vi kommer sannolikt heller inte gå upp vi vikt vilket vi hade gjort om vi överätit kolhydrater.
Den stora poängen med att äta lite kolhydrater och mycket fett är alltså att det är mycket svårt att lägga på sig i vikt. Samtidigt är det för de flesta lätt att kontrollera hungern pga stabilt blodsocker vilket för det lätt att gå ned i vikt.
Om man nu upptäcker att man genom att öka på lite kolhydater inte får ostabilare blodsocker (krävs ju lite tid eftersom man blir insulinresistent om man ätit strikt innan) men det ger en andra fördelar (att man mår bra, fungerar socialt, känner sig nöjd osv) så att man kan gå ned i vikt är det så klart vettigt.
Det jag tycker är det viktigaste med LCHF-resongemangen är att förstå att det som anses vara det normala (SLV) inte är det som vi rent evolutionärt är skapta för att äta och inte är optimalt för alla. Exakt vad man mår bäst av kommer variera stort. Historiskt har det varierat ganska mycket mellan olika folkgrupper hur mycket fett och kolhydrater man fått i sig (jmfr kosten på nya guineea och grönland). Alltså finns det rimligen variationer i hur vi kan äta idag med. Huruvudia vi är skapta för att äta lite eller inga kolhydrater kan man ju diskutera, likaså hur mycket fett den som levt på vilt kött och fångade fisk fått i sig, men det framstår som osannolikt att vi har ätit likt SLVs rekommendationer under någon längre period.
Men personligen tror jag på det som tidigare har tagit upp här: vi ska äta näringsrik mat. De som ätit traditionell SLV kost och gått över till LCHF har sannolikt ökat näringstätheten något enormt. Att bara gå över till att räkna GI innebär inte samma sak eftersom fullkorsnpasta knappast tillför mycket näring. Men för de som inte har andra problem med spannmål går nog riktigt surdegsbröd utmärkt att äta i rimligen mängder. Man kan också tänka sig att bär och frukt har vissa poänger.
Men pasta (även fullkornspasta), bröd (förutom surdetgsbröd) och ris, socker, musli osv osv är bara utfyllnad och det kan inte vara någon mening med att belasta kroppen med det.

Jag gick ifrån LCHF för att det gått helt över styr. Man ska ha grädde i kaffet, steka bacon i smör till frukost, äta bearnaise med sked, slänga äggvitan i ägget, äta fläsksvålar som snacks och dricka "äggmjölk" gjort på äggula, smör och kokosfett.
Går någon inte ner i vikt får man höra att man äter för lite fett. Säger den då att den börjar gå upp i vikt sägs det att man ska sluta med mjölkprodukter för det är för mycket socker i det. Och äta ändå mer fett.
Själva grundtanken är bra och teorin om att överätning av kolhydrater ger insulinpåslag och triggar sötsuget stämmer.
Människan är inte gjord att äta mat full av tillsatser, stämmer bra. Och vi är inte gjorda för att äta stora mängder kolhydrater, särskillt inte raffinerade sådana.
Stenåldersmänniskan tas ofta upp som exempel. Men faktum är att de åt mycket bär, frukt och rötter. Och de åt vilda djur som inte var uppfödda på spannmål, därför var köttet säkerligen relativt magert.
Jag äter nu på ett sätt som gör att jag mår bra, har lågt sötsug och är full av energi. LCHF gjorde mig trött och hade ett konstant illamående ungefär som när man är gravid.
Så här ser en dag ut för mig:
Frukost: En skiva brunt bröd eller hembakat surdegsbröd med skinka (inget smör) och kaffe med mellanmjölk. 2 kreatin-kapslar.
Efter frukost brukar jag gymma 30min/cykla en mil sedan tar jag ett glas med mellanmjölk som jag blandar med ½dl whey pulver.
Gör pannkakor på 1äggula och 3 äggvitor, 1½dl fiberhavre, en skvätt mjölk, lite salt. Får ca 4 tunna pannkakor som jag stryker på mixade hallon+jordgubbar. Tar sedan med mig dessa som mellanmål under dagen.
Lunch&middag: något kött (kyckling, fisk oftast, ibland biff. äter sällan fläsk längre) med ca 2msk ris/couscos och grönsaker typ broccoli, vitkål, morot. Ingen sås oftast. Har jag det är den inte baserad på grädde eller smör i alla fall.
Sista målet försöker jag äta senast kl 18, men det blir senare de 2-3dgr/v som jag jobbar sent.
Dricker massor av grönt te på kvällen.
Ja och middagen skiljer sig från lunchen i och med att jag inte äter annat än grönsaker/sallad till köttet då.
That's it. :) Och sen tränar jag ca 4-5ggr/vecka. Det funkar! 
"Man ska ha grädde i kaffet, steka bacon i smör till frukost, äta bearnaise med sked, slänga äggvitan i ägget, äta fläsksvålar som snacks och dricka "äggmjölk" gjort på äggula, smör och kokosfett."
Oj jag känner inte alls igen mig i det där, fast så är jag ingen hardcore LCHF-are heller. Jag kör en ganska avslappnad attityd. Skippar allt spannmål ris och liknande, men äter som förut ungefär. Kött och grönsaker, en hel del mejerier. Det fungerar för mig. Jag gör avsteg när jag vill utan att känna att jag "fuskat" eller gjort något fel.
Tror det kan bli fel oavsett vilken diet man än följer om man blir för fanatisk.
Alla är vi olika och kan och behöver äta på olika sätt. Är glad för din skull att du hittat ett sätt som fungerar för dig! 

"Stenåldersmänniskan tas ofta upp som exempel. Men faktum är att de åt mycket bär, frukt och rötter. Och de åt vilda djur som inte var uppfödda på spannmål, därför var köttet säkerligen relativt magert."
Muskelköttet var tämligen magert ja. Men det finns fornlämningar som visar att djurens skallar krossades så att de kunde komma åt den feta hjärnan, och många andra av djurens organ är också feta, och så har vi ju märgen. Och visst åt de frukt (även om dagens frukt är tämligen förädlad jämfört med den surare stenåldersfrukten), rötter och bär, men på den tiden hade vi, liksom nu, långa vinterperioder då sådant inte kunde växa.
Sen känner jag inte heller igen mig i beskrivningen om att man ska vräka på med fett, ett par ägg (självklart med vitorna kvar) stekta i en rågad matsked ghee blir fett nog, en köttbit med fettet kvar, med lite kryddsmör, en matsked bearnaise och en sallad (särskilt om man har oliver och avokado) i den blir också fett nog, iaf för mig, det går jag ner bra i vikt på. Kul att du hittade ett sätt som passar dig i alla fall. Grattis.

Jag tycker att du verkar äta en lågkalori-kost. Hade jag ätit så hade jag nog hetsätit två dagar av sju. Men jag hade varit smal…

Jag känner inte heller riktigt igen det där "man ska…". Är det något jag tycker trummas in om och om igen på KiF så är det att var och en måste hitta vad som funkar bäst för just den, eftersom vi alla är olika. Frågar man sen om råd när det inte funkar som man vill får man svar om vad som ofta kan vara ett problem, även om det inte är säkert att just det är just den personens problem.
Grundbudskapet är väl fortfarande att inte krångla till det i onödan, men om man efter en viss tid inte känner sig nöjd kan det vara läge på att skruva på detaljerna åt olika håll - och i en del fall åt hållet att äta mer kolhydrater, om man har turen att kunna tåla det.'
Om du har hittat ett sätt att äta som funkar och gör dig nöjd och frisk är det väl ingen som har nåt annat att säga än grattis?!

Jag läser varje dag allt som skrivs på Lchf bloggarna och det skrivs hit och dit hur man skall äta. Vi är ju så olika som människor friska, sjuka, smala och överviktiga.
Självklart kan man inte dra alla över en kam och säja så här skall du äta, utan man måste pröva vad som är bäst för en själv. Det viktigast tror jag är att man drar ner på kolhydraterna och äter animalist fett.
När jag är hemma och själv lagar vår mat äter jag ingen frukt, potatis, ris, pasta eller spannmålsprodukter, äter mycket grönsaker, fisk, kött, ägg, kyckling och mejerivaror.
När jag blir bortbjuden kan ja ta en bulle eller hembakt bröd t.o.m en tårtbit ibland, emellanåt slinker en glass också ner, märker att det gör inget på vikten om man gör små avsteg. Är inne på tredje året och mår förtäffligt, hade väldiga magproblem innan, nu är magen lugn som en filbunke. Går ner ett par kilo varje sommar utan att jag ändrat mina matvanor, under vintern går jag upp likadant så min vikt är +-0. Tror aldrig att jag kommer att återgå till min gamla kosthållning. Har aldrig bantat eller varit överviktig.
Vill också tro att Du mimsivimsi inte kommer att gå tillbaka och äta som Du gjorde innan, utan tänker på vad Du stoppar i dig.
Ha det gott och lycka till…
Ska, ska ska ….?
Man får råd om man ber om det och efter rådgivarens erfarenheter och tyckande. Vad man sen väljer är upp till en själv.
Jag har lärt mig otroligt mycket genom att läsa här, och en del andra sidor, om saker jag inte tänkt på förut. Hur jag äter? Tja, i stort sett som jag vill, kanske inte LCHF enligt en strikt definition, men absolut kolhydratreducerat, jag vet faktiskt inte, för jag väger och mäter inte.
Min dotter, som inte äter LCHF, råkade få se den här diskussionen. Hennes kommentar var - Äta bea med sked, nej majonnäs, och fläsksvålar som snacks - javisst.
Må var och en hitta sin väg till välmående!
Jag är inne lite på samma spår som Mimsivimsi när det gäller attityden till kolhydrater. Har själv börjat äta mer kolhydrater nu (uppåt 100 gram om dagen) och kallar det inte för en LCHF utan snarare kolhydrat-reducerad kost, men sen tränar jag en hel del så det gör inte så mycket.
Innan LCHF var jag extremt fetträdd och åt kanske.. 20-30 gram om dagen (köpte allt i light och fettreducerat..) och sedan blev det LCHF med det omvända, d.v.s 10-20 gram kolhydrater och bara en massa fett. Det känns fel att vara rädd åt något av hållen om jag ska vara ärlig.
Det som ofta framhävs på LCHF-siter är att kolhydrater och insulin skulle vara något slags gift i kroppen och att man omöjligen kan gå ner i vikt om det finns insulin utsöndrat, men jag tror inte det är så enkelt. När det gäller insulin så tror jag inte det helt värdelöst för om man söker på t.ex. LCHF, insulin och serotonin så kan man få upp en hel del intressant fakta (om man känt sig nere/deprimerad och dyl. efter en kostförändring till LCHF.)
Därför tar jag själv nu 'the best from both worlds' och provar. Detta innebär i praktiken:
1. Smör/kokosfett framför margariner/oljor.
Inga light/tillsats-produkter (lightläsk är dock ett undantag jag gör.)
Inga spannmål på daglig basis, undantaget är 'fusk' någongång ibland (t.ex. äta en pizza med polarna..)
Dricker numera mjölk/fil/yoghurt och får mest kolhydrater därifrån.
Ingen frukt (har aldrig gillat det iallafall.)
Äta mindre mängd fett och mer protein (tränar en hel del så jag vill ha ett relativt högt proteinintag, ligger runt K 15%, P 30% och F 55% nu.)
Ha någolunda koll på kaloriintaget (ja, jag är en av de så kallade kaloriräknarna..
) Fortsättningsvis bara äta ovanjord-grönsaker.
Undvika socker och stärkelse, fast det går att unna sig ibland om man så vill (väldigt sällan dock). Har aldrig haft problem med småätande och fika slutade jag med för många år sen så det är inga problem.
Anledningen till att jag gör detta är för att inte vara för extrem åt något av hållen, men ändå luta sig mot LCHF-grunden (fet naturlig mat). Om man någongång vill 'fuska' (dåligt ord egentligen) så går det bra utan att få ångest över att ha gått ur ketos m.m. Den största delen av kolhydraterna kommer fortfarande från grönsaker och mejeriprodukter. Att enbart äta 'kolhydratrika livsmedel' kommer jag inte göra (typ pasta, potatis, ris, bröd, mjöl, gryn m.m.)
Avslutningsvis kan jag väl säga att det ska bli spännande att prova på, och om det går åt fel håll så är det bara att gå tillbaka till strikt LCHF. Har ingen diabetes eller liknande så det borde inte vara några problem. Det handlar ju trots allt om att hitta det som fungerar för en själv, och om man lagar bra mat från grunden, undviker tillsatser och väljer sina kolhydrater väl så tror jag att man kan må bra oavsett. 
Jag har jo lämnat forumet men är kvar eftersom det finns vissa tråder jag bryr mig mycket om, och jag vill ge stöd till Mimsvimsi. Min personliga erfarenhet efter lchf = mycket av dagens diagnoser orsakas av brist på fett i kosten. (ADHD typ 1 diabetes)
Jag har nu blivit av med min kännslighet /intolerans mot gluten -och tror det är pgav mitt höjda fett inntag.Många här blev av med sina allergier. Tror lite fett reduserer immunforsvaret och höjer stress som höjer blodsockret.8via adrenalin)
Jag äter inte kolhydratsnålt, och behöver inte redusera vikten.Jag har diabetes och det har varit bra att få innsikt i vad kolhydrater gör, men jag reagerar också nu på ett hysteri kring fokus på blodsocker svängningar hos friska. Kort sagt, jag tror du har hittat en bra fokus och det är lätt att bli psykologisk störd kring maten när allt är efter strikta regler som i alla olika "dietter".
Men som sagt, viktigaste moment tror jag är fetträdsla senaste 30 år och konsekvensena av den i kombination med en ekstrem okynnighet kring socker och kolhydrater. Nu har vi hittat (jag känner jag har det for min kropp iallafall) en balans. MEn det heter inte lchf.
Tack for att LCHF har fått fett frem, men det betyder inte att lösningen for folk behöver vara low carb. Och mimsvimsi tack for recept på havrepannkakor, om jag har tur är min äggintolerans också kurerat och det låter gott!
Så känner jag också. En balans. Plocka lite från båda världar, men det blir ju ändå någon form av lågkolhydratkost. För extrem kost ökar i mitt fall risken att jag faller, för har jag ätit några bär har jag ju syndat och då kan jag ju lika gärna fortsätta.
Sen vill jag kunna leva ett normalt liv också. Att tacka nej till fika kan vara jobbigt nog, men där är jag stenhård för fikabröd är det ju faktist ingen som behöver. Däremot om man är bortbjuden på mat händer att jag får göra lite avsteg.
Lycka till Mimmivimsi, jag tror vi alla måste hitta vår egen väg!
Mimmsivimsi- läser denna tråd med mkt stort intresse. Då jag har kvar några kg från graviditeten och snarare gått upp sen jag startade med LCHF så är allt du skriver intressant (alla andra oxå såklart :)
Hur gör du med frukt? Din mängd couscous kändes mkt liten… Nästan lika bra att inte ta någon.. Men men, är väl vad man jämför med. Hur gör du med pasta, potatis etc? Berätta gärna vad du undviker och vad du tillåter. Är nog fler som skulle tycka att det var intressant.

Hej Trollpip!
Grattis till bebben, hur gammal är han/hon?
Jag har nu gått ner 25kg av mina 24kg jag behövde gå ner.. 
19 av dem var med LCHF, de sista 6 var med en sk. mittemellan-kost. Nyuppfunnet ord! Öser inte på med fett men inte med kolhydrater heller. Äter mycket som #81 beskriver och håller med om mkt där.
Jag äter inte frukt men inte för att det är "förbjudet" utan mer för att det aldrig faller mig i tanken och jag aldrig blir sugen på det. Visst rycker jag ett äpple från trädet på väg från mamma ibland, och härom dagen slank det ner en banan när jag skulle cykla hem från jobbet.
Mängden couscos eller ris är höftad, men det blir nog ca 2msk. Ca en handfull. I kokta mått mätt. Ibland mer ibland endast grönsaker.
Jag äter tillräckligt med kh för att driva kroppen på insulin men vill inte överfylla mina glukogen-lager. Försöker att hålla ett jämnt blodsocker utan att gå ner i ketos.
De dagar jag tränar hårt tillåter jag mig en aningen mer kh. De dagar jag inte tränar äter jag inga stärkelserika kh på kvällen.
Äter nästan aldrig pasta eller potatis. Det har blivit en skiva brunt bröd på morgonen med skinka. Mest för att jag ska ha i mig något när jag matar lillkillen, för sen tar det några timmar innan jag tar mig för och göra mina havrepannkakor.
Och som någon sa ang räknandet av kalorier. Nej jag räknar inte, men man har lärt sig hur stora portioner och hur mycket av vad man ska äta för att hålla sig i rimliga proportioner. 

Grattis Mimsivimsi till att ha hittat ett sätt som du trivs med! Det måste ju ändå vara precis det vi alla vill som befinner oss här :-)
Själv försökte jag drygt 3 veckor med ren LCHF kost och det blev bara 2 kilo ner och eftersom jag vill se resultat på vågen oxå så har jag sen i måndags kört mer mittimellan LCHF och GI och har redan tappat vikt. Känner mig pigg, glad och energisk och full av styrka att fortsätta så här.
Nu vet jag att många tycker att jag gav upp för tidigt men jag tillhör den skaran som MÅSTE se resultat på vågen för att bli sporrad att fortsätta. Har man 30 kilos övervikt så är 2 kilo i månaden alldeles för lite för att hålla motivationen uppe enligt mitt sätt att vara.
Har börjat gympa, ska cykla på motionscykeln i morgon och köra ett pass hemma med gummiband på måndag och däremellan promenader så jag hoppas på att vara under 100 till 1 januari 2011!
Lycka till alla här :-)

Mitt tips till dig är att träna HÅRT och äta endast riktig mat. Mycket grönsaker, lite fett och rätt så lite kolhydrater också. Och var strikt. Men koncentrera på träningen och inte på maten. Mycket grönt te på kvällen är bra mot sötsug! Lycka till! KRAM Och heja heja dig!
Jag har också gått från renodlad LCHF till en lite mer blandad kost men det jag märkt är att man några månader efter strikt LCHF fortsätter att ha rätt hög ämnesomsättning för att senare plana ut.
Jag gick ner mina kilon med LCHF , upptäckte min mjölkallergi och slutade med renodlad LCHF, och långt efter jag började äta mer kolhydrater fortsatte jag att hålla mig smal. Efter ett långt tag, minns inte riktigt hur lång, ett halvår ett år kanske så började jag åter gå upp sakta i vikt trots hård träning.
Numera återgår jag till strikt kolhydratlåg kost och går då snabbt ner de få kilon jag tillåtit mig att gå upp under kanske ett års tid för att sen äta rätt varierad mat ett tag. I början blir det mest att jag ökar på grönsaker och annat bra samt minskar fettet men tyvärr så småningom så ramlar det på lite för mycket skräp och så stramar jag upp det igen…..
Min uppfattning är att träning INTE ger någon viktnedgång isig men att det ger ett fantastiskt välbefinnande men som viktminskning
, jag blir otroligt hungrig av det och att gå hungrig och banta är inte min grej. Alltså återgår jag till LCHF nån vecka och så försöker jag sedan hålla mig till ren men blandad kost. LCHF är för tråkigt för mig då jag inte kan använda mjölkprodukter eller nötter.
Jag tror att om man ska träna så är det ännu viktigare att inte få i sig för lite näring så riktig näringsrik mat i rätt mängd är grejen
#85 Lillkillen har hunnit bli 1 år och 1 månad…
Jag har nu testat att lägga till lite mer kolhydrater i form av grönsaker och någon frukt då och då. Det känns bra. Provade även att äta några skivor surdegsbröd men dagen efter var det migrän på morgonen och magen var i uppror. Så inget mer sådant bröd iaf! Har hittat ett GI-bröd på vårat bageri. Mkt gott så det finns risk att det blir för många skivor… Men nu är allt infryst så jag ska nog kunna hålla mig… Får se hur huvudet mår imorgon..
Har som mål att gå ner 0,5 kg den här veckan! Tränar på bra. Äter mindre fett och mindre protein. Men desto mer grönsaker… Så vi får se hur det går nästa måndag!
Ska nog prova med te på kvällarna. För man blir lite sugen på någon att stoppa i munnen. Blev två goda plommon ikväll… Men nu blir det inget mer iaf!

#91 Åh då är han nästan lika gammal som min som fyller 11 mån på måndag! Tiden går så himla snabbt!
Jag är också rätt känslig mot gluten, särskillt bröd är värre än pasta, vet inte varför det är så.. Så de där mackorna ryker nu när jag ska deffa mina sista 5 veckor tills vi åker till Australien…
Kul med GI bröd, vad är det för något?
Försök att inte koncentrera dig så mycket på vågen. Väg dig kanske 1 gång i månaden och ungefär samma tidpunkt varje månad. (strax efter mens har jag märkt att jag är minst vätskefylld)
Vattenvikt och sådant varierar så mycket från vecka till vecka och även dag till dag. Min vikt kan pendla 1-2kg på bara några dagar beroende på vad jag ätit och vilken tid på månaden det är. (är väldigt hormonkänslig)
Mycket bättre att mäta! Och roligt att se när man minskat sådär en 10cm runt höft&midja.
Här är mina mått sedan strax efter graviditeten. (han föddes 4nov)
19/11-09
Höft - 110cm
Midja - 91cm
8/5-10
höft - 97cm
midja - 84cm
bröst - 99cm
19/9-10
Höft - 87cm
Midja - 67cm
bröst 86cm
Ja prova med Te! Det är jättebra! Jag sitter här med en kopp. Blandar i honung, ingefära, nejlika, gurkmeja och citron.. Ja och grönt te då också hehe. I en stooor ölkagge..