Jag har sått ett frö...
Idag har jag sått ett frö!
Var på fotvård på min vårdcentral, och idag hade vi celebert besök. En ung AT-läkare gjorde sin VC-praktik, och skulle vara med vid alla verksamheter. Idag var det alltså fotvård som stod på schemat.
Eftersom jag är gammal läkarsekreterare, började vi förstås prata, och isen var snabbt bruten. Jag gafflade på i vanlig ordning och plötsligt var vi inne på ämnet övervikt…
Då berättade jag för honom hur jag levt i alla år, hur jag följt alla kostråd och dieter, ätit fettsnål, fiberrikt, levt på näringspulver etc. Och att inget av detta hjälpt, utan att jag bara ökat och ökat i vikt. Och så berättade jag hur jag kom i kontakt med LCHF - eller som jag numer brukar säga - ANIMALISK HÖGFETTSKOST.
Till min stora glädje, blev den unge doktorn JÄTTEINTRESSERAD! Han började anteckna allt jag sade och satt och googlade på datorn, och nickade bekräftande mellan varven. Han var inne på både Skaldemans hemsida och Annika Dahlqvists blogg. Och han ville absolut veta vad jag äter en genomsnittlig dag, och det antecknade han också.
Han frågade jättemycket och bad sedan om lov att få kolla mina labprover. Det fick han förstås, och han HÄPNADE när han såg den positiva förändring som skett av bl a mina levervärden sedan jag börjat med den här kosten. "Men du hade ju abnormt höga levervärden före jul, och nu är de helt normala! Det är fantastiskt!" utbrast han.
Han sa att han naturligtvis inte kunde börja rekommendera folk den här kosten bara så där "rakt av" och att han ville veta mer. Han skulle läsa Skaldemans "Ät dig ner i vikt" och även studera Annikas blogg mer ingående. Och så frågade han mig om han fick kontakta mig om 1 år igen för att föja upp hur det gått. Så klart han får det.
Jag fick också rådet av honom att börja föreläsa! Han tyckte att jag förklarade bra och presenterade det hela på ett bra sätt, och menade att jag kunde bli rik på att berätta om det här… Jag svarade att den vinst jag gör är den hälsomässiga vinsten, men att visst kan jag tänka mig att sprida budskapet på något vis.
Sen skulle han gå på lunch. Han frågade om jag visste vad han tänkte äta och jag svarade "kolhydrater". Jorå, han skulle minsann äta falafel. "Du är naturligt smal" sa jag, "men tänk på vad upphettade vegetabiliska oljor ställer till med, och tänk på hur många kolhydrater du får i dig! Ät smör i stället!".
Han vände sig om i dörren och log innan han gick. Och jag tänkte "Så bra! Han är ung och formbar. Nu har jag sått ett frö, och om c:a 20 år, när han är i min ålder, så kanske han sitter och ger människor de här kostråden!".
Kram!
Lysande! :D

Wow! Så ska det gå till! ;-)
*stay calm - be brave - wait for the signs*
Häftigt DaMum… jag har bara fel i en sak…
Jag har sagt att Du kommer att bli vår galjonsfigur.
Du ÄR det redan….
Totalt fantastiskt bra…
Numer pensionär i Nynäshamn

Ett stort leende i Pasis ansikte! Kanon!!!
Säg till honom att läsa Jenny Reimers artiklar eftersom de är lite mer tekniska och säkert tilltalar honom.
instämmer med ovanstående talare! Bra jobbat DaMum!!!!! ut och föreläs nu! om du har skrivare kan du ju göra egan på datorn. Jag tror att det är någon här som gjort det redan där det finns länkar till forumen,
Jättebra! Hoppas han nu är en drivande typ som fortsätter vårda det lilla fröet du sådde!
/Lillianna
~ Lillianna ~
Superbra! Ett stort smil fick jag med på läpparna när ag läste
Och föreläsare, vilken toppenidé!
Du skulle ju kunna skriva ut en bra lista med länkar, där han kan söka information om LCHF (Som Jenny Reimer t.ex som Pasi nämnde) och skicka till honom på vårdcentralen..?
Bra jobbat, DaMum:O)
Brett leende och med tårarna hängande i ögonfransrna sitter jag här och läser ditt inlägg om och om igen! Du är härlig DaMum! Och du är en fantastisk taleskvinna för lchf! Ut och föreläs; sprid kunskapen och rensa bort okunskapen - och bli rik på kuppen! Det unnar vi dig allihop, det är jag säker på.
Stor kram och tack för att du återupprättar min tro på mänskligheten,
Linda

Härlig läsning, DaMum! Jag har länge saknat föreläsningar om övervikt och kämpandet för en viktminskning av någon som faktiskt varit där själv. Visserligen kan man se ViktVäktarnas konsulenter som föreläsare, men där fick jag bara veta "mer vilja, mer vilja" - till slut kände jag mig både dum och tjock. 
Nej, mer smör åt folket! 

underbart!
du är fantastiskt DaMum!! vilken ambassadör och agitator!!
gott att höra från dig!

Ja nu är det vår i luften och vad göra när man som du bor i stan…
Det är klart du kan plantera på vårdcentralen!!!
Lyssna till hans ide om föreläsningar det tyckte jag var ett frö till att vårda!!
Skickar lite gödsel från hästarna och god lant luft till alla frön!!
Tack DaMum! Vad härligt att han blev så intresserad, det kanske finns flera sådana ute i vården. Det finns hopp för LCHF.
Tack alla ni underbara! Vilket stöd!
Jo, det här var kul, och ert tips om att samla länkar på ett papper och ha med sig när man ska träffa vårdpersonal var inte alls dum… TACK FÖR TIPSET!!!
Pasi! Jag ska absolut rekommendra honom artiklarna du nämnde. Han kommer säkert att gräva djupt i myllan…
Till er alla; FORTSATT TREVLIG HELG!!!
Stor kram!

Du är väl förunderbar DaMum! Ta åt dig ordentligt och bli både föreläsare och författare. Många droppar små, brukar man ju säga, men du lyckas ju hinkvis! Kanon
//Karin

Underbart, DaMum, kan bara instämma i vad alla har skrivit hittills! Kan bara tillägga: Animalisk högfettkost! Vilket bra uttryck!
"still lost in space and time"

Ett annat litet tips inför kommande föreläsar/författarekarriär: om du inte gör det redan, så skulle du egentligen föra någon form av dagbok. Om så bara ett par rader om dagen! Det kan kanske vara en bra sak att ha som stöd för minnet, både för en föreläsare men också för att ha som "minnesanteckningar" när du sen gått ned dina kilon och ska skriva en "LCHF" bok:O) (Som jag hoppas du kommer göra en vacker dag…
)
Helt fantastist. Alla droppar gör ringar på vattnet. kram
Så här en bit efter alla andra vill jag också heja på DaMum! Du är en av mina favoriter här på forumet. Jag är också inne på att göra i ordning ett "kit" med länkar och artiklar till folk. Både på gymmet och jobbet har jag lyckats få folk intresserade av LCHF, t o m omvänt Viktväktare. Ju fler som får upp ögonen desto bättre. Framförallt är det lättare om man är fler på samma ställe som äter lika, man framstår inte lika "underlig" då.