Cymbalta
Finns det någon här som slutat med Cymbalta?
Hur mådde ni då?
Jag har slutat med Cymbalta tre gånger (har hela tiden fått väga fördelarna mot biverkningarna). Tyvärr har jag haft väldigt mkt utsättningssymptom i form av "elstötar", sömnsvårigheter, skakighet och yrsel. Som mest har jag haft utsättningssmptom under en dryg månad.
Jag har ätit 90 mg från början sänkte sedan till 60 mg och har ätit den dosen i ca 1,5 år. Nu har jag sänkt till 30 mg och ätit det i en vecka och tanken är att jag ska sluta helt om en vecka. Jag känner mig väldigt instabil och aggressiv, konstiga surr i huvudet så fort jag rör mig osv. Hur blir det när man slutar helt?
Jag känner mig väldigt motiverad att sluta med antidepressiva då jag mår bra nu men efter 3,5 års användande (hade Effexor innan Cymbalta) så är jag rätt så rädd för att sluta.
Jag gick från 120 mg till 0 mg på tre veckor, så det var ju inte helt optimalt. Har även haft Efexor och fått samma typ av utsättningssymptom, men inte under lika lång tid.
Jag tror inte att du kommer att bli markant sämre för att du sänker från 30 till 0, men det är nog ganska troligt att du får dras med nuvarande symptom ett tag till. Du har ju dessutom haft Cymbalta under så lång tid att det inte är så konstigt att kroppen reagerar.
Jag hade lite hjälp av att ta Stesolid under tiden jag satt ut C, tog 10 mg tre gånger dagligen för att dämpa den ökade ångesten. Men de fysiska symptomen rådde de inte på.
Hur länge åt du Cymbalta?
8 månader första rundan, 4 månader andra, 6 månader tredje!
Ett inlägg i pillerdebatten (på norska)
- Klarer livet bedre uten piller - Meninger - Debatt - Aftenposten.no
http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article3828382.ece
----
Ska man sluta med medicin, måste man trappa ner i etapper, under lång tid.
Typiskt dagens människa att ha bråttom med allt :-/
/L
Jag har inte mkt annat val än att sluta snabbt pga medicinen har triggat igång manier (är bipolär).
Ok - tuffa puckar! Vill poängtera att det inte va riktat till dig eller ngn annan personligen.
/L