tips & råd
Hej!
Jag är sprillans ny på forumet och jag har fastnat för LCHF och tänkte ge den ett försök då de verkar vettigt!
Jag har ätit enligt denna metod kanske i en vecka nu, dock ej jättestrikt.
Jag har sökt runt en hel del på forumet och hittat ganska mycket svar på frågor jag funderat på, men då alla är i olika situationer och med olika levnadsförhållanden så tänkte jag vända mig direkt till er och berätta lite om min situation.
Så välkommen med alla råd o tips ni kan komma på!
Jag är en kille på 25 år, normalvikt (ca 186 lång, ca 83 kg). Försöker styrketräna och motionera kanske 2 gånger/vecka. Jag har inte lätt för att gå upp i vikt utan kan äta i stor sett allting utan att vikten ökar.
En stor orsak till att jag börjar med LCHF är att jag har sett att man kan få bättre hy av kosten. jag har haft en hel del problem med finnar, pormaskar i några år, dock enbart i ansiktet, och testat många olika saker som inte har fungerat. Får inte ärr och liknande men det är nog för att man ska må dåligt.
Jag äter just nu sedan en vecka tillbaka också ett antal tillskott i tablettform:
-Ecnaclyn (laktoferin från vassle) som ska ha ett positivt inverkande på huden
-D-vitamin tillskott
-Lamberts Multi-guard (vitaminer och mineraler)
-Omega 3
Min ej så strikta LCHF kost består av kött i form av nöt, gris och fågel. äter inte lika mycket fisk som jag borde.
Äter också ägg varje dag.
Har nästan totalt skippat pasta, potatis, bröd, mûsli och liknande. Kanske äter nån fullkornsskiva bröd på kvällen.
Äter mycket grönsaker, mest som ångkokta morötter o broccoli, men också avokado, gurka, sallad, tomat, m.m.
Försöker också undvika mjölkprodukter då jag har fått för mig att det inte alltid har bra inverkan på hyn…
Äter också mycket mindre socker än förut och försöker välja produkter med lite socker i.
Som godis eller snack äter jag nötter och mörk choklad som är ca 70% kakao.
Äter en del frukt som äpple och banan, dock inte så mycket. Gör också nån smoothie ibland på t.ex blåbär, hallon, kiwi, jordgubbar och någon dryck som t.ex jokk bärdryck.
Kommer nog att ta mig nån öl på helgen ibland.
Så mina största prioriteringar är alltså att få bättre hy och att INTE gå ner i vikt, hellre kanske gå upp några kilo.
Det var lite fakta så nu får ni gärna komma med synpunkter och råd om hur jag bäst går vidare för att nå mina mål!

Är man normalviktig och frisk (normala insulinnivåer) så behöver inte prioriteringen ligga på att ta bort så mycket kolhydrater som möjligt, utan istället koncentreras på att ta bort allt onaturligt ur kosten - spannmål/baljväxter, syntetiska ämnen / kemikalier (t ex margarin, läsk och sockergodis).
Förutom att spannmål höjer insulinet onödigt mycket, vilket påverkar hormonbalans, så ställer de troligen till med mycket skit i kroppen via sina lektiner och sitt fytoöstrogen - kanske även är direkt orsak till ditt finnproblem!?
Själv får jag finnliknande utslag, ibland eksemliknande med röda fläckar, så fort jag ätit syntetisk glutamat i tillräcklig mängd - något jag testat fram under en tid för att säkerställa att det verkligen berodde på glutamaten.
ok, jo jag tror att jag är frisk iallafall. jag menar att jag vet inte av något, dock har farsan typ 2 diabetes, så man kanske ligger i riskzonen.
jag är verkligen obildad när det gäller näringslära så jag vet inte vad lektiner och fytoöstrogen är men jag ska googla lite och se vad jag får fram…
Glutamat har jag inte heller så bra koll på men jag antar att det handlar om onaturliga tillsatser? E621 och sådana saker… men jag trodde sådant hade plockats bort från livsmedel? Hur känner man igen dessa ämnen på livsmedel? Är det alla beteckningar som börjar på E6.. eller finns det fler beteckningar? vad ska man kolla efter?

Glutamat är E621 ja. Eller egentligen E621-E625, men E621 är vanligast. Dock måste man läsa noga ibland, speciellt vid t ex kryddblandningar, Knorr har gjort ett rätt fult trick på sin grillkrydda, de vet att många skummar igenom innehållsförteckningen och ratar något som innehåller E621, så istället skriver de ut dess fulla kemiska namn, mononatriumglutamat.
Kul med fler som prövar kosten inte främst för viktens skull utan för att lösa något annat hälsoproblem. Ibland kan det bli ganska viktfixerat här inne ;-) I mitt fall är det magen, men som en bonus har hyn blivit mkt bättre! Ett tips om du nu inte skulle få de resultat du hoppats på är att pröva att utesluta gluten och/eller mjölk (obs! mjölk inte bara laktos). Lycka till!
E621 har flera namn - det senaste på chips är naturligt jästextrakt.. man blir så trött…knorr kryddor ratar jag rakt av. Lchf-butiken.se har bra kryddblandningar man kan köpa om man inte vill blanda själv..
prova att köpa kallpressat kokosfett (finns doft/smakfritt) på hälsokosten o smörj huden i ansiktet, googla kokosfett, finns mycket läsvärt om det.
lycka till
Monica
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃