Risksallad
Plocka finska riskor. Dela dem i mindre bitar och koka dem i vatten tills de sjunker för att de ska bli mildare i smaken. Blanda dem till sallad med 10 % yoghurt och t ex bitar av äpple och lök.
Den som äter LCHF kan byta ut den 10 % youghurten mot något fetare och kanske fundera på om man ska ha i äpple och lök i salladen eller byta ut dem mot något annat. Äpple är ju som bekant ingen LCHF-mat.
Jag fick receptet på en på "studieförbundets svampdag". Finska riskor är någon slags svampar som brukar bli kvar i skogen eftersom ingen plockar dem.
det kan bli en riktig "risksallad" om man inte vet vad för slags svamp man tar 

#1 hahahaha
….själv "vågar" jag bara plocka kantareller!
jag "kan" ganska många sorters svampar, plockar gärna olika soppar, kremlor, citrongul slemskivling, rimskivling, trumpetsvamp, taggsvamp, ticka, trattisar och kantareller då förstås. Blodriska och mandelriska. Men de där finska har jag inte lyckats få klart för mig vilka de är! Har googlat men inte blivit klokare för det. står inte som det i någon av mina svampböcker heller så snälla Parsley! En länk till vilka dom är skulle sitta fint!

Troligen är det skäggriskor, starka och ätliga efter förvällning/insaltning.
det kan vara pepparriskor med? De har också en (*) . FInns fler, men just benämningen "Finska riskor" har jag aldrig stött på.

Jag har inte heller hört benämningen "finska riskor" förut. Förmodligen är det ett samlingnamn på några olika riskor som man kan använda i matlagning efter förvällning.
ALL svamp går att äta….i allafall EN gång 
Mina föräldrar har alltid plockat blandsvamp med bl a skäggriska så jag kan säga ganska säkert att #4 har rätt! De är inte otäcka alls då de är förvällda. Man kan också plocka fjällig taggsvamp förvälla och lägga in som sill om det nu är någon som vill göra flera lite ovanligare saker med sin svamp.
jag vet att man kan använda skäggriskor, det gjorde alltid mamma, men det är ju inget som säger att just "finska riskor" är skäggriska för det? Jag vill VETA!! 

http://www.dn.se/mat-dryck/reportage/finska-riskor-1.758974
Artikel i DN om finska riskor.
http://www.svampguiden.com/riskor.asp
Ytterligare en länk om dessa svampar. Tydligen är det skogsriska, skäggriska och pepparriska som går under benämningen "finska riskor".
Den som vill göra risksallad ska alltså lära sig att känna igen användbara riskor.
åh tack! Det var precis vad jag ville vet!