Tänkte pröva
Jag har hållt på med mycket dieter, är inte super överviktig men det pendlar mellan 10 kilo upp eller ner. Denna gången har det gått väldigt trögt, har hållt på med viktväktarna som fungerat förr men nu verkar det ha tagit stopp.
Finns det någon bra bok man kan köpa när man är helt ny på detta, det jag undrar mest över är när man tex äter youghurt till frukost med linfrö får man ta hur mycket youghurt man vill? är det aldrig så att man bara får ta en kotlett osv.?
Jag är ju mer en smörgås kaffe människa på morgonen kan jag ta finn krisp istället med mycket ost på då?
Visst kan du prova dig fram med exempelvis finn crisp med mycket pålägg till frukost. Jag har hittat en medelväg som passar mig: Kokt ägg hackat med majonnäs, några grönsaker ex vis gurka, rättika och några skivor kallrökt skinka eller kokt saltrulle. Liknande kan man göra med keso, krydda då denna väl med dina favoritkryddor och tillsätt även en matsked tjock yoghurt - typ matlagningsyoghurt.
Min frukost består alltid av 1/2 liter te med lite honung i plus något av ovanstående. Många här förespråkar att vi ska äta exempelvis gårdagens rester till frukost. Detta är helt okej, men om man inte känner för det så är mina alternativ de ovan.
/Désirée
Läs Lars-Erik Litsfeldt "Diabetes, Nej Tack!"
Kom ihåg att du ska vara mätt när du har ätit! Det är fettet du ska bli mätt på, inte "volymen" av något annat.

En bra start är nog att läsa "Vanliga frågor och svar" som du hittar högt upp i vänsterspalt här

Finns rätt många böcker numera, både grundläggande och pedagogiska samt en hel del kokböcker.
Finns för lite olika inriktnigar som diabetiker, män, kvinnor osv.
Skaldemans GI-Noll sägs vaa skriven speciellt för kvinnor, och så finns det en kokbok till denna oxå.
http://www.skaldeman.se/bocker.html
Senast är det Anna Hallen som gett ut en bok.
Anna är mycket för enkla handfasta råd.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.