Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-soppor-såser
Läst 5090 ggr
Kia
0

Majonäs

Är det någon som provat göra majonäsen ifrån Fettskrämd boken? Jag vispar och vispar inte blir den tjock eller måste den stå i kylen för att bli tjock?

I Bittens kokbok så använder hon sig bara av ägggulan medan LarsErik använder hela ägget. Några tips?

oknox
0

Jo, jag testade att göra den, men den blev väldigt slät för mig. Antingen får man kanske ösa på med mycket mer olja för att den ska tjockna, men jag tyckte det blev så mycket så jag lade ner vispandet efter ett tag och nöjde mig med en majonäs-såsFlört

Tror jag kommer återgå till att änvända bara gulan nästa gång.

Filifjonkan
0

Har samma erfarenhet som ni. Ta bara äggulor, låt dem inte bli för varma. Knäck dem och låt dem stå i tio minuter inte mer, och vispa sedan i rumsvarm citron och senap.Sedan vispas oljan ner ganska sakta.

Då tjocknar majonnäsen garanterat!

Shantina
0

använder ni olivolja då?

Kia
0

Jag gjorde det… kanske det som var fel?

Kelly
0

Är den hemmagjorda majonäsen bättre än Creme fraiche 34%? Någon som vet? Älskar creme fraiche men det är ju kolisar i den också så det är småå skedar som gäller, nån klick av nå´t vill man ju ha. Var finns receptet förresten? Finns det någon annanstans än i Fettskrämdboken, den har inte jag.

Kia
0

2 hela ägg

1 msk pressad citron

½tsk fransk senap av dijon-typ

2 dl rapsolja (eller olivolja)

ingredienser ska vara rumsvarma

blanda ägg , citronsaft och senap och vispa ihopa(eller använd mixer eller matberedare)

Fortsätt vispningen och tillsätt oljan droppvis. vispa tills majonäsen är tjock¨.

Förvara i kylskåp under folie eller i plastburk… Håller en vecka i kylskåpet…….

detta är receptet från fettskrämd jag har fattat att man ska droppa olivoljan mycket sakta i….

I Bittens kokbok använder hon bara ägggula och olja inget mer så det är nog också en variant….. Ska testa den med tror jag

Kelly
0

Man bugar och tackar, ska genast testa den

MeMyselfandI
0

Har gjort majonnäsen i "Fettskrämd" - tyckte den blev uräcklig (Sorry Herr Litsfeldt Generad men smaken är ju som baken - delad. Men tack för bägge dina böcker. Har precis börjat med nummer 2 som jag fick i brevlådan i veckan)

hemul
0

Inte ska det vara äggvita i majo! Det måste vara tryckfelsnisse. Räcka ut tungan

Rå äggvita ska man förresten inte äta alls. Vitan innehåller antinutrienter som förstörs vid tillagning.

Kolla efter recept i vilken kokbok som helst eller googla. Principen är äggula, lite vinäger, senap (dijon) eller senapspulver, salt, vitpeppar. Rör järnet och droppa i olja, ett par dl per gula. Smaka av med cajennpeppar + eventuellt mer av de andra kryddorna. Man behöver inget exakt recept. Man fortsätter hälla i olja tills det är tjockt nog helt enkelt.

Margareta
0

Jag tyckte det var sympatiskt med de recept som hade smör istället för olja.
Fast stelnar inte majonäsen efter ett tag är min fråga?

Numer pensionär i Nynäshamn

Airam1
0

Kanske sent ute på den här frågan, men kan inte låta bli en kommentar.

Äkta majonäs innehåller inte äggvita och att ändå prova är som att be om en kraschlandning - såvida man nu inte använder en stavmixer. Då knäcks hela ägget i en smal behållare där man tillsätter övr ingredienser och sist häller på olja (alla ingr skall ha samma temperatur). Så kör man ned mixern och startar propellern först när den är helt nere i botten på kärlet. Alldeles strax bildas tjock majonäs i botten och då drar man upp mixern sakta och försiktigt tills dess ägget är helt mättat med oljan. Vips, har man en god och hållbar majonäs.

Traditionell majonäs görs annars med enbart äggula och oljan droppas under vispning försiktigt i början för att sedan kunna ta emot en stråle tills dess innehållet har en tilltalande konsistens.

Det går under inga omständigheter att göra en god majonäs på olivolja. Däremot en underbar på hälften raps och hälften tryffelolja….

Margareta
0

Kan man göra majonnäs på smält smör?

Airam1
0

Javisst, men då kallas det Bearnaisesås…. ;-)

Och kall Bearnaise är inte så kul - den stelnar, men det går ju finfint att anv som kryddsmör på ett hett stycke kött.

Margareta
0

Oj vad man får lära sig. Menar du att det är så?
Undrar då vad de haft i för kemikalier i de kalla bearnaisesåserna som finns att köpa…
Jag kan gärna använda det som kryddsmör, det låter GOTT :)

Airam1
0

Tänk såhär: De färdigvispade Bearnaisesåserna innehåller antagligen precis allt - utom Bearnaisesås !

Vill du vara snitsig värre, kan Du kyla din hemslagna bea, för att nästa dag fylla en strut med tyll och spritsa de allra finaste Bearnaisekryddade smören i världen.

By the way: Bearnaise som man "får" på pizzor är egentligen en beakryddad majonäs (dragonkryddad) eftersom äkta bearnaise skär sig när den värms upp.

Margareta
0

Jag har ju läst innehållsförteckningarn och skippat dem mer så det var mest en retorisk fråga…

Häftigt!!! Jag ser fram emot spritsandet inför nästa grillfest…

Jag är oerhört tacksam för all kunskap Du delar med dig, det är detta som kallas resurser!!!

Kyss

Kia
0

Airam…. Angående majonäsen ,blev det en krashlandning *S*

Men det där med stavmixern det ska ajg testa. Tack för tipset…Glad

rytter
0

Precis som airam1 skriver så är beasåsen på pixxerior igentligen majonäs. Det är de flesta kalla beasåser man köper i affären oxå, dvs de innehåller olja istället för smör.

Oavsätt om man gör beasås, majonäs, aioli, hollandeas eller liknande gäller det att börja väldigt försiktig med att droppa i smör eller oljan.

Ixatrixa
0

Alla sådana såser där man mättar äggulan med fett har ju samma princip…det viktiga är som sagt att ingredienserna har samma temperatur. Häll i fettet väldigt långsamt och man kan nog aldrig vispa för mycket;)

Bearnäs(eller hur det nu stavas)

Tillverkar jag under ett muskelpass i vispning på spisen om den skall vara varm eller i mixer om den skall vara kall.

Så vispa på;)

Diana61
0

Denna variant fick jag via GI på aftonbladet.

Majonnäs
  2 tsk vinäger
  salt och vitpeppar
  2 äggulor
  1 tsk dijonsenap
  2 dl neutral olja.

Alla ingredienser ska vara rumsvarma. Häll vinäger salt och peppar i en skål. Slå i äggulor, blanda i senap. Droppa ner matoljan, försiktigt, under vispning tills majonnäsen blir tjock och krämig. Om du vill, smaksätt med pesto, chili, pistaschnötter, gräslök, vitlök eller dill.

Den blev faktiskt himla bra, men det går att trimma den lite. Har bara gjort den en gång.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

mezza
0

Skickar upp den här utmärktasås tråden inför helgens övningar…

kommer nu gå ut i köket och laborera……

Kall lite halv stel bea sås är gott!! Tycker jag!

Airam1
0

När man blivit en hejjare på sin hemslagna bearnaisesås är det inte längre petnoga med temperaturerna. Och då ser man på innehållet hur fort man kan tillsätta smöret.

För att få sådär extra gul, blank och vacker sås, tillagas den bäst i rostfritt kärl. Eventuellt med elvispen för den som kanske lider av tennisarmbåge. Den oinvigde föreslås vattenbad för minskad risk att såsen skär sig och för varmhållningens skull.

OM (må gud förbjude) bearnaisesåsen skär sig; häller man i resten av smöret och låter hela klabbet skära sig. Och så börjar man om. Med en ny äggula och en matsked iskallt vatten i ett nytt kärl. Så tillsätter man den skurna såsen droppvis och låter äggulan binda det hela. Vart efter den binder sig och fluffar till sig fortsätter man med lite större droppar för att slutligen likom hälla ner resten medan man vispar som tusan.

Jag gör själv min bea i rostfribunke som får stå på en wettex jag blött upp i hett vatten. Då står den still och hålls varm utan att bli för het.

mezza
0

Här finns all experthjälp man man begära…..

min majonäs blev inte tjock…..

var golörna för kalla???? men raps oljan kom ju från samma kylskåp samtidigt……

Airam1
0

#23 - Hade Du "bara" äggulor som grund? Plus en gnutta senap? Och droppade Du i oljan eller hällde Du?

Jag skulle tro att oljan tillsattes för fort. Det är viktigt att låta oljan binda sig med ägget innan det tillsätts mer. Det ska liksom bli tjock redan från start.

Ulf-S
0

Jag brukar röra ihop majonnäs på en äggula med rapsolja till lunchen ibland. Häller en äggula i en kopp och strilar i oljan samtidigt som jag rör med en liten sked helt enkelt. Sedan kryddar jag med något som känns lämpligt för dagen.

Äggen och oljan står i rumstemperatur så de har alltid exakt samma temperatur. Enda gången jag fick problem vid tillagningen var när jag separerade gulan från vitan lite slarvigt så att det kom med en slatt vita i majonnäsen. Visst tjocknade den, men den blev inte direkt krämig utan mer halvflytande…  

Jag gillar verkligen olivolja, så jag gjorde min majo på olivolja första gången: Stort misstag! Olivoljan är god i sig, men i majon blir smaken liksom superkoncentrerad. Uäck!