Tänk vad ister är bra!
Från Shenet om ister:
Invärtes bruk - Förr använt som laxerande medel.

Det ar ocksa jattebra att steka i, kottbitarna blir mycket saftigare om man steker i ister och smor!
Vad är det för skillnad på ister och kokosfett? Var får man tag på ister?
Be dem beställa i charkdisken. Jag köper späck och smälter.
Ister kommer från djur, kokosfett kommer från kokosen.
Smakar det nåt? Låter inte gott precis.
Ister kommer från gris och kokosolja kommer från nöt. 
Det smakar som flottet som blir när man steker fäskt fläsk.
Idag har jag handlat färsk fläsk i skivor, första gången. Jag är inte fettskrämd men har svårt för fläsk ändå.
Några tips hur jag skall laga det.????????
Jag köpte "Dragsbaek ISTER Garanterat rent danskt". Har ju aldrig andvänt ister förut, så jag ville testa.
Nåväl, det funkar ju bra att laga mat på. Men i innehållsförteckningn nämns: "antiokidanter (citronsyra, BHA, oktylgallat)".
Vad är BHA och oktylgallat?

ister och späck är inte samma sak men det kommer från samma djur- grisen. Ister är det fett som ligger runt organen nånstans.
Jag fick inte tag i ister för det slänger de tydligen men späck är lätt att beställa eftersom dagens kotletter ska ha smal fettrand så skär de av.
Mervi, är det tunna skivor? Stek det som bacon i så fall, men kom ihåg att krydda lite om du vill ha mer smak.. Jag brukar ha lite salt + mycket svartpeppar, eller använda nån pepparmix.

Kom ihåg att ister och kokosfett i kyldisken inte är bra, det är omestrat precis som margariner brukar vara.
Köpte späck idag :)
#3: Hur smälter du späck?
Jag har lagt ½ kg i en kastrull med lock, och det bubblar och har sig. Svag värme, men länge. Kanske ½ dl har smält, sen verkar det inte hända mer…

dcos - Jag brukar finfördela späck/talg/ister och smälta på svag värme i en vid stekpanna med höga kanter. Brukar få ut 1 liter per 1,5kg späck.
Johan W, jag gjorde så som du skrev, skivorna var inte så tunna som bacon men de blev ganska hårt stekta och mycket goda. Tack för tipset.
Min ICA kvantum vägrade ta in nöttalg.
-"Det finns inte nuförtiden"
Var svaret jag fick.
Så nu har tydligen djuren slutat producera fettvävnad i sina kroppar. VI ÄR DÖMDA!
Får fråga vidare i andra butiker.
de beställer ju sina varor från en chark så då borde det gå att via dem beställa talg- ja se folk
Hoppas att du får tag i det
Ha!! Nu är jag glad och upprymd

Har försökt att få tag på naturligt ister eller liknande, men ej hittat något bra. Kötthallen, här i Stenungsund, sa att ister finns ej att få tag på längre, lite späck kunde jag få köpa.
Men jag ringde till Gröna Gårdar, som ligger bl.a. på Orust (nära mig), och mannen jag talade med trodde att han kunde ordna en leverans av 5-8 kg till mitt jobb, på måndag.
Tyvärr hade han inte ister nu, men späck eller talg från gräsätande nöt skall det bli!

wow…Gröna gårdar förtjänar en egen tråd…
Numer pensionär i Nynäshamn
Fubbigt, fubbigt, fubbigt!