Hur lyckas med chokladmousse?
Alltid när vi försöker göra Chokladmousse så blir den grynig (visserligen god i alla fall), men det vore kul att lyckas göra en riktigt len och fin mousse. Någon som har goda råd?
Hur gör man änns de? Vill ha recept =)
#1, Grundreceptet är: Man smälter choklad som man "viker" in i vispad grädde. Med viker in menar jag att du ska blanda chokladen och grädden, men röra så lite som möjligt, annars tar du luften ur grädden och då blir det bara blask av det hela. Sedan ska den stela i kylskåpet i ett par timmar.
Sedan finns det lite variationer. En del har gelatin i för att det ska stelna bättre. En del vispar ner äggulor i chokladen innan den viks in i grädden. Osv.
Dom flesta recept har någon form av socker i, men tar man utan socker och en mörk variant på chokladen så blir det rätt LCHF, även om man kanske inte ska äta det för ofta om man äter strikt LCHF.
Något mer exakt recept har jag inte just nu.
Detta behövs till 4 portioner
100g Lindt 70% mörk choklad, 2 ägg, 2 dl vispgrädde
Till garnering: jordgubbar, vispad grädde, riven choklad.
Smält chokladen i vattenbad och låt svalna. Rör ner äggulorna.
Vispa äggvitorna till hårt skum. Vispa grädden ganska hårt. Vänd ner grädden i chokladsmeten. Vänd till sist ner äggvitan i smeten. Häll upp på glas och låt stå kallt ca. 30 minuter. Garnera med vispad grädde, jordgubbe och riven choklad.
Ofta kan det vara kvaliteten på chokladen som gör att den blir grynig. Marabou mörk choklad blir det, Lindt´s blir det inte.
Lycka till

det är viktigt att man inte vispar grädden för hårt.

Det gäller också att smälta chokladen försiktigt så den inte blir grynig i sig! Har man ägg i så gäller det att jobba snabbt, ägg koagulerar ju rätt snabbt :)
Ingen konst alls. Jag tar 50 gram 70% choklad (senaste gångerna har jag tagit en rättvisemärkt sort som finns på ICA, annars Lindts), smälter det i vattenbad, låter svalna en liten stund medans jag vispar 1,5 dl grädde (hur hårt är väl en smaksak och jag tycker inte det blir så stor skillnad på slutresultatet i alla fall, men jag vispar ganska hårt). Vispar sedan ner en äggula i chokladen och blandar ner grädden (rör om ganska hårt en stund så att allt blandar sig). Skedar upp i 4 glas eller desserttallrikar och så in i kylen en stund. Serveras med vispgrädde och kanske en liten bit egentillverkad toffée. Mums
I början när jag gjorde det här så stelnade chokladen lite för fort så det blev små chokladbitar i moussen. Tyckte då det blev lite misslyckat, men nu kan jag sakna dom små bitarna att tugga på.
Jag använder kakaopulver
jag tar två matskedar osockrat ekologisk kakao till en halv liter vispgrädde, vispar grädde med lite vaniljpulver och sen rör jag inn kakaopulveret. Sen smälter jag två gelatinplattor och blandar i, och sen får det stå kallt. Det blir 4 portioner.
Vet inte om detta är rätt eller fel, men det smakar perfekt för oss här hemma iaf..
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Ett till tips: Det blir mycket enklare om man blandar i lite av grädden i chokladen när man smälter den.
Jag får också alltid min grynig. Varför vet jag inte!
Jag har dock aldrig märkt att grädden "faller ihop" när man rör i den smälta chokladen, snarare tvärt om. Den blir ännu mer "vispad". Stelna i kylen har heller aldrig varit några problem. Våran brukar få stå ca 30 min-1h i kylen, men ofta är den perfekt att äta redan direkt efter tillagning.
Sista gången hade jag i kakao istället för smält choklad. Det blev ett bättre utseende, men godare vet jag inte…..Gott blev det ur som iaf. 
Men hur man får den smälta chokladen att inte stelna och bli grynig har jag inte en aning om.
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Blir chokladen grynig har man nästan alltid värmt den lite, lite för hett. Det kan också vara så att om man värmer över vattenbad att man får vattenång i chokladen och det gör den också grynig. Jag brukar smälta min i micron, på mkt låg effekt och korta tider åt gången och rör den mellan varje omgång. Bryt chokladen i små bitar och lägg i en djup tallrik, in i micron på snäppet ovenför upptining i ca 1 minut, rör, kör 30 sek, rör, kör lite till osv. Särskilt de choklader med hög kakaohalt kan vara svåra att få helt släta.
//Suss
Medarbetare på sajten irishcob
#10: Jaha, så det kan vara det som är problemet! Jag smälter också chokladen i micron, men knappast på låg värme.
Det kan helt klart vara en orsak till att min mousse blir grynig.
Jag ska prova nästa gång att smälta chokladen försiktigare.
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

kakflickan. Har du några exakta mått på ingredienserna ?
jag smälter 2 rutor mörk choklad i micron, blandar i 2 msk vispgrädde (ej vispad), rör med en sked tills det inte är grynigt längre, blandar sen i 2 msk turkisk yoghurt.
Detta blir inte grynigt men ska inte ställas i kylen utan ätas direkt.
Bästa sättet att smälta chokladen till moussen är att bryta chokladen i bitar i en vid form, hälla på ovispad grädde och köra på 400-500 W i mikron i ca 3 minuter, rör några gånger under tiden.
Vispa in äggula i den varma chokladen. I den svalnande massan blandar du sen i hårdvispad äggvita o vispad grädde
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Jag har också fått chokladcrips i grädde istället för Chokladmousse.
Men nu brukar jag få len mousse, Jag smälter chokladen i vattenbad och sedan får chokladsmeten stå och svalna medan jag vispar grädden(till den konsistens som jag vill ha moussen). Sedan tar jag ca 1/4 av grädden (skedvis) och rör ner i den smelta chokladen till en slät smet.Man kan smaksätta moussen med tex Grand Marinere. Sedan vänder jag ner chokladen i den vispade grädden. Ställer en par timmar i kylen.
Jag brukar ha ca 100g choklad till 3 dl grädde.
Ibland gör jag en större sats med 200g choklad, 5 dl grädde och 2dl CF

Javisst!
4 portioner:
- 150 g mörk choklad
- 6 ägg
- smält chokladen.
- vispa äggulorna lätt.
- vispa äggvitorna i en annan bunke.
- rör ner äggulorna i chokladen och vänd sen hastigt ned äggvitan.
- klart!

Den med bara ägg och choklad såg sååå god ut! Måste prova!
När jag har gjort Chokladmousse tidigare med grädde så har den blivit grynig för att grädden varit för hårt vispad, så när chokladen rörs i börjar den bli "smörgrynig"… Ett tips är att hälla i en liten skvätt mjölk i grädden och sen vispa den mjukt (mjölken gör det lättare att "styra" vispningen så man inte råkar vispa för hårt) - när chokladen vänds i fortsätter ju grädden att tjockna ju mer man rör.
Nu på senare tid har jag gjort en superenkel Chokladmousse - eller kanske ska kallas för chokladgrädde, med bara kakao, sukrin och grädde, samt några korn salt för smakens skull. (Kakao, sukrin och salt hälls i en skål, häll på grädde och vispa till önskad konsistens. Blir godast om man vispar för hand, då blir moussen riktigt krämig och len. Jag tar en knapp matsked vardera av kakao och sukrin per dl grädde, men det är en smaksak…)

Ett säkert tips på att få en fin mousse är att ta all grädde och hacka chockladen fint, smält sedan ner chokladen i grädden. Observera att aldrig koka grädden. Häll sedan över i en skål och låt stå kylskåpskallt i ca 6 timmar. Ta sedan ut det och vispa det.
Jag använder 3 dl vispgrädde och ca 180g mörk choklad.
Detta recept använd egentligen för att göra sk fluff som man ha i tårtor. Man kan smälta vad som helst i grädden så länge den inte kokar bara. Det blir hur lent och gott som helst!! Jag lovar :)

Jag gör en gudomligt god mousse genom att:
1. Vispa 1 dl grädde
2. Röra ner 1 äggula och 2 msk kakao i grädden
3. Söta med en gnutta honung, men det är gott även utan.
4. Hälla upp i en skål och låta stå i kylen minst 20 min.
Enkelt, krämigt och gott!
Jag brukar smälta 100g av valfri choklad i vattenbad. Viktigt som några har skrivit här övan är att inte låta den bli för varm! Jag vispar grädde (3dl) lite tunnare än den tjockleken jag vill ha chokladmoussen och vispar sedan i en lätt vispad äggula. Efter det vispar jag i den smälta chokladen och ställer in i kylen i ungefär en timma. Själv har jag i alla fall inte råkat ut för en 'grynig' Chokladmousse med det receptet.. :)
Snabbmousse
1 burk maskarpone
1-2 gulor
sukrin och kakao efter behag.
Bland alla ingredienserna i en skål.
Det verkar finnas ganska många recept på Chokladmousse :-)
Jag tycker det handlar om vilken choklad man använder. Har hittat en favorit, Anton Bergs 81&-iga.
Blir kanongod Chokladmousse utan något sötningsmedel. Jag tar alltid en klick smör i koppen med chokladen som jag smälter i micron. Använder 60 g choklad till 2 dl vispad grädde och 2 äggulor som blandas med smälta chokladen och 1 vispad äggvita som blandas i på slutet.
tror ni man kan frysa Chokladmousse? borde väl bli som glass nästan, eftersom det görs på ungefär samma sätt?
Aha, det var det som var det gryniga jag kände i chokladmoussen jag åt häromveckan. Restaurangen lovade dyrt och heligt att det inte var något mjöl i, men jag kände mig lite skeptisk till det när jag kände konsistensen. (jag undviker mjöl för gluten, inte för ev. kolhydrater)
Har för mig att jag läst att äggula kan bli grynig i just såna här recept om man värmer för mycket - vattenbad är nog ett måste för oss amatörer. (och tydligen för proffsen också…)
Råkar man få något lite vatten i choklad bunken då man smälter den blir chokladen grynig. Räcker med ångdroppar i faktiskt