Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 3332 ggr
Sara40
0

Olivolja?

Jag har förstått att de flesta här förespråkar animaliska fetter och jag har själv så sakterliga börjat ta till mig detta MEN jag har en passion som jag har svårt att låta bli; olivolja! (Jag har lättare att skippa kolhydrater som det känns nu.)

Jag är uppvuxen med olivolja, när kompisarnas föräldrar gjorde gräddsåser så tillagades allt i olivolja eller med olivolja i mitt föräldrarhem och detta har jag fortsatt med av gammal vana.

Om man uteslutande använder sig av kallpressad (sk virgin) oliv olja, vad tror ni om det? Och följdfrågan; om det står så på förpackningen kan jag lita på att det är kallpressad olivolja till 100%?

EvaN
0

Hej ! Kallpressead olivolja har jag använt mycket, det har inte påverkat min viktnedgång, dessutom är det nyttigt.

Man får lita på vad som står på flaskan Skrattande

korseett
0

virgin eller jungfruolja ska alltid vara den första pressningen som är kall av oliver. Men sedan kanske man ska hålla sig till kända märken och kanske inte ta de billigaste eftersom det tydligen förekommer en del fusk. Olivolja är tydligen hetvara vid medelhavet

Margareta
0

Nackdelen med olivolja om jag förstått det rätt, är upphettningen… det är då det händer saker som inte är helt nyttiga…

Numer pensionär i Nynäshamn

EvaN
0

Margareta

Så kan det vara, därför är det bästa att använda den kall. Göra tex aioli. Jag tycker även att det är synd att värma upp den, då den fina aromen försvinner.

Margareta
0

Olivolja med mangovinäger på sallad är gott. Det äter vi som "botten på tallriken" om sommaren till grillmaten…

SNART hörrni ni… kommer grillarna fram….

YES!!!!

Numer pensionär i Nynäshamn

Sara40
0

Nu blir jag lättad, kommer i fortsättningen att ha min goa gamla kallpressade olivolja KALL på sallad och i röror så som aioli mm, för smakens skull ;-)

En annan fråga: Hur gör ni med vinäger? Många sorter upplever jag mycket söta (inte bara balsamico sorterna) utan även t ex äppelcidervinäger som enligt många skall vara så nyttigt är ju rena sockerbomben i  munnen.