Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 11795 ggr
guldbyxan
0

Karagenan E407, växtslem

Hej,

kände att denna behövde ett nytt eget inlägg. Fick höra från Piost & Lars Carl H om detta växtslem som jag aldrig tidigare hört talas om. Fantastiskt så mycket skit det finns.

Men det viktiga: Kollade på Skånemejeriers mellangrädde 15% och den innehåller inte något som heter varken karagenen eller E407, både den och t.ex mellanmjölken har samma fettinnehåll som deras laktosbröder men då ingen laktos samt det bästa av allt 3% kolhydrater iställer för 5% i vanlig.

Menar ni att grädden ändå innehåller E407?

Det är ju ingen lightprodukt.

Trevlig helg

G

Wtn3
0

I grädde som behandlas med ESL (extended shelf life) för att få ett långt hållbarhetsdatum i butik (en månad jämfört med en vecka) tillsätts Karragenan för att den ska bli stabil och kunna vispas.

Cowboy
0

Det är vispgrädde 36% som innehåller karagenan E407. Den 15%-iga kan inte vispas och den 40%-iga kan vispas utan E407 om den inte är långtidsbehandlad.

MILKO försöker med långtidsbehandlad 40% vispgrädde utan E407 med tveksamt resultat.

Zepp
0

Man kan fundera på om det är själva karagenan-tillsatsen som är det största problemet eller det faktum att produkten är så micklad med att den behöver karagenan för att bli ett fungerande livsmedel!??

Iallafall är det förmodligen bäst att äta födoämnen som är så ursprungliga som möjligt och som inte behöver några tillsatser!

http://www.shenet.se/ravaror/karragen.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Marja-Liisa]
0

Jag köper Milkos långtidsbehandlad utan karragenan och den kan klumpa sig lite men smaken är det inget fel på. Eftersom jag har 15 km till affären och handlar bara ca en gång per vecka, så brukar jag handla Milkos 3 dl som jag vet att jag hinner använda direkt + en halvliters långtidsbehandlad. Vägrar köpa grädde med karragenan.

Conquest
0

Det är det värsta göjamöja jag läst. Det finns mycket skit att varna för, men karragen är inget sådan alls, tvärtom.

Det är en alg som har samma egenskap som gelatin. Till skillnad från gelatin är den inte gjort på benrester från djur men av en alg i ishavet. Det är inte bara oskadligt, men folk har faktisk botat sin cancer med karragen! Kolla här.

http://stighastrup.dinstudio,se

Klicka på: Alger mot cancer.

Kan inte skicka klick-länk nu. Jag har TRE som operatör och det funka illa oftare och oftare.

Wtn3
0

Karragenan är ingen farlig tillsats nej, den kan till och med ha fördelar, men de fåtal gånger jag köper grädde går den åt fort så då köper jag hellre sådan som inte är ESL-behandlad.

[Marja-Liisa]
0

Jag väljer bort karragen eftersom det finns en del forskning om  detta, tex

http://raypeat.com/articles/nutrition/carrageenan.shtml

för säkerhets skull.

Gabriela
0

Äsch… en naturlig (finns det sånt fortfarande?) livsmedel behöver inte tillsatser, även om de är ofarliga. Men i grunden handlar det om att producenter tillsätter saker och ting i våra livsmedel, ibland för att, t ex, öka hållbarheten (som i ovan), och då får varje konsument välja själv. Vill jag ha längre hållbarhet? Ok, då köper jag den varan. Väljer jag att handla oftare? Men, ok då, jag väljer den andra varan.

Egentligen är det upp till var och en att välja kvalitén och i vems fickor man lägger pengarna i genom de varor man köper. Det gäller allt. Made in China eller Made in Dalarna? Visst, ett kudfodral från Inn och Finn kostar endast en tjuga men varför kostar den så lite??? Åt andra sidan är den kanske snygg och håller färgerna bra när man tvättar det.

Konsumenter har stor makt. Och stor valfrihet.

Jag köper inget med ofarliga tillsatser i. Sånt som andra lägger till i min mat hör inte hemma i den. Men, det är mitt val.

Köper 1 liters KRAV grädde ett par gånger i månaden och den håller sig super fin i flera dagar Tyst

Katti
0

Min erfarenhet säger mig att grädde håller bra myycker längre än vad bäst före-datum säger. Brukar köpa till extrapris med två dagars hållbarhet och den äter jag med god aptit i minst en vecka! Yoghurt håller ännu längre. Säkert en månad om den är oöppnad!

Gabriela
0

@Katti: oftast vill livesmedeldproducenterna vara på den säkra sidan och sjuter fram "bäst före datum"… synd eftersom det leder till att väldigt många inte litar på sina lukt- och smakkunskaper och slänger bra mat i onödan.

Man undrar ibland om de inte gör det i vinstsyften… slänger folk mat köper de mer???

Obestämd

Men det finns mycket slöseri i vår värld.

Och som du säger, lukta, smaka… det blir inte fel!

Mooniq
0

Jag läste på www.utbildningscenter.se om krav-märkta varor. gå in där, klicka på nyhetsbrev och klicka på kravmärkta varor.. där står lite om hur karragen framställs. inte trevligt alls.. faktiskt..

Monica

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

subcalva
0

E-nummerguiden skriver så här om E 407 Karragenan - Kan orsaka leverskador, påverka immunsystemet, ge gastrointestniala magsår (användas även för behandlign av magsår) och misstänks orsaka cancer. Ej tillåten i mjölkersättning. Osäkerheter finns och ytterligare tester rekommenderas.

Om ett livsmedel går att framställa utan e-nummer så väljer jag konsekvent produkterna utan e-nummer. Så kort innnehållsförteckning som möjligt är min paroll.

dufva
0

Bra mat behöver inga tillsatser.

Ytterligare ett påfund för att kunna öka vinstmarginalen för livsmedelsindustrin och handeln

Har ni förresten sett ICA:s nya drive om nyttigare produkter.

När jag var och handlade igår hittade jag inte den gamla vanliga 10%:iga tyn längre men en hel radda mindre feta och smaksatta varianter i liknande förpackning.Förvånad

Hoppas det var en tillfällighet.

Cowboy
0

Om jag köper grädde vill jag ha grädde och ska jag ha algkosttillskott köper jag det. Att blanda ihop det i samma produkt vill inte jag ha.

Grädde förbrukar vi mycket av och har inget behov av lång hållbarhet. Därför föredrar jag Arlas 5dl förpackning i stället för Milkos 5 dl med lång hållbarhet där man inte anger tillverkningsdatum. Finns bara Milkos produkter tar jag hellre 2 st  3dl-förpackningar som inte har lång hållbarhet och oftast lägre literpris.

E-moll
0

Alger i grädden.

Det låter inte mycket godare än alger i akvariet, vilket jag också försöker undvika.

/M

Zepp
0

Jag tror som sagt inte det är själva rödalgen som är problemet med Karagenan.. den är nog en ganska ursprunglig föda som har använts i tusentals år.. jämför med japanernas alg och tångätande!

Problemet är snarare att all Karagenan inte tillverkas av rödalg då det finns begränsad tillgång till den oså finns det andra arter som är billigare att använda.. men som alldrig har använts som livsmedel.. någonsin!

Sen så är det själva processen där man använder en uppsjö av kemikalier för framställningen och dess restprodukter som finns kvar!

Och jag har heller inget som helst behov av alger i min grädde!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Gabriela
0

Håller med Zepp: behöver inget extra i min grädde… eller annan föda faktiskt Skrattande

Köper så bra mat som det går att hitta i vårt "utvecklad" samhälle, lagar mat som mina förfäder gjorde, dvs med omsorg och tid, äter den goda maten med glädje!….

… behövs det något mer? Hmmm… just det! Undviker att ge de pengar som jag faktiskt jobbar hårt för, till profitinriktade livsmedelsföretag. Inte lätt. Tar tid. Men man väljer själv vad man vill satsa på vad gäller pengar, tid, energi…

Tyst

Emmisha
0

hur är det när karragenan finns i tandkräm då? Tex Urtekrams aloe vera tandkräm….