Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2326 ggr
Skaldeman
0

Om Setpoint Theory

Som jag nämnde förut har jag käkat några frukter om dagen ett tag för att lagra fett. Det ingår i mina årstidsexperiment. Men jag fick också en erfarenhet när det gäller förinställd kroppsvikt. För fem år sedan var min "Setpoint" 135 kg, plus minus 10 kg. Nu gick jag med hjälp av sharonfrukter upp till 89,5. Där stannade jag. Min nuvarande setpont ligger sannolikt på ca 85 kg, plus minus fem kg. Jag har alltså sänkt min förinställda kroppsvikt med 50 kg på fem år. Det känns bra.

Sten Sture

The image

korseett
0

det måste kännas underbart för dig och +- fem kilo tycker jag verkar som en vettig variabel. Får gratulera så mycket!

Mervi
0

Hoppas att komma dit en dag att ha sänkt setponten.

Skaldeman
0

Ja, +- 5 kg känns lagom för mig. För två år sedan balanserade jag runt 80 (lägsta vikt 76), men nu är jag några kilo tyngre. Det känns bra så här vintertid. I sommar ska jag väga 80.

Sten Sture

Margareta
0

Den teorin stämmer på mig också, Sten Sture, fast det går långsammare för mig… jag har sänkt ungefär 10kg på 2 år.

Så länge det går neråt spelar inte farten så stor roll!!!

Numer pensionär i Nynäshamn

mezza
0

Nej dom säger ju att det är farten som dödar…..

det är klart att när min set point varit150 så kanske det är okej med set point 97 ett tag till……….

fastb vad lycklig jag tror att jag skulle va om jag hade set point70!!!

folke
0

Det förklarar ju ganska tydligt varför man efter varje jojobantningsrunda ganska snabbt går upp i vikt..

Jag har innan alltid lagt mig runt 110, och efter att ha gått ner till 80 före jul med lågkaloridiet, så gör ju min kropp vad den kan för att få mig tillbaka till matchvikten 110….   och då måste ju kolhydraterna vara extra farliga….

Och nu är jag glad att jag hittade din bok i tid !!    innan det gått tillbaka till setpoint…

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Skaldeman
0

Så är det. Kroppen vill tillbaka till "matchvikten". När jag provade samma sak för några år sedan så skenade vikten bara upp. Förmodligen hade jag kunnat fortsätta till 145. Det tar alltså ett bra tag att flytta ner sin Setpoint. Men det går!

Sten Sture