Vad ska jag äta??
Hjälp mig..
Har nu ätit LCHF i ca 5 dagar, mår superbra och har inget sug alls efter socker och annat som förut var så gott.
Men har problem med att få ihop maten.
Idag har jag bara ätit två gånger, men jag känner mig jättemätt.
Frukost: 3 kokta ägg och en kopp kaffe.
Mellis (om man kan kalla det för det): En kopp kaffe.
Middag: Stekte kyckling med paprika och lite lök, kryddor och sedan på med grädde till det. Serverade det med broccoli.
Nu till mitt problem, har nu fört in allt på mimat.net och detta är mitt resultat:
Protein: 51,68g (23%)
Kolhydrater: 10,91g (5%)
Fett: 74.21g (73%)
Kcal: 907,82
Jag har ju ca 30 kg att gå ner, men är inte detta lite för lite för en dag??
Och ngn som har ett tips på vad jag kan äta exta ikväll isåfall??
Tacksam för förslag.
Är du mätt och mår bra så måste du inte äta mer. Börjar du däremot känna dig som att du har lite lågt blodsocker fastän du inte är hungrig (tung i huvudet, trött, lite yrslig) så måste du äta. Hungerkänslorna är annorlunda när man äter LCHF och i början funkar de inte alls för en del så man får gå på andra saker…

Nej då, jag har inga hungerkänslor alls, inte ont huvudet, trött eller yrslig heller. Tänkte bara att det kanske var för lite fett-intag??
Du är så ny på LCHF att det kan variera från att vara helt ok aptit, till att du får jättehunger, eller tappar aptiten.
Inget att oroa sig över, utan låt det gå några månader så ser du att det landar av sig själv.

#3 Det är nog det som är mitt problem, jag oroar mig som attan för att det ska bli fel och att jag ska gå upp i vikt istället för ner 
Jag är så van av åratal med olika metoder av dieter, men där de flesta gått ut på att undvika fett, för att inte tala om att jag mellan 11 och 19 års ålder hade anorexia, då jag absolut inte åt ngt fett etc. Så som du kanske förstår så talar hela min hjärna om för mig hela tiden hur fel detta är.
Men jag tror att jag börjar få ordning på hur jag ska äta nu, har läst mig till i diverse trådar, blev bara orolig nu istället att det var för lite fett jämfört med protein och kolhydratintaget..
Men ska försöka att ta till mig ditt råd och försöka att inte oroa mig så mycket. Tack.

Proportionerna är helt ok, men jag tycker du har rätt i att det ser väldigt lite ut. Det är få människor som kan må bra på under ca 1500 kcal /dag, särskilt om man är överviktig. Hungerkänslorna är inte alltid pålitliga, särskilt om man har en historia av ätstörningar. Äter man för lite kan man hamna i onda cirklar där man mår illa och tappar matlusten helt, och då kan man behöva tvinga i sig mat tills det vänder.
Jag skulle nog råda dig att försöka se om du kan äta lite mer, utan att trycka i dig när det tar emot förstås. Lycka till!

#5 Tack så mycket.
Jo jag har suttit och funderat på vad jag kan hitta på att äta för att lägga till lite och kom på att eftersom det är lördagkväll vore det ju mysigt med ngt som är gott.
Så jag tänkte gjort oopsies med vispgrädde och lite blåbär…men det gick visst inte eftersom jag inte har philadelphiaost hemma. Och ingen affär är öppen här ute i öde marken där jag bor vid denna tiden
Så nu vet jag inte vad jag ska hitta på istället..

Åt inte du 3000 Kcal i går.. isåfall förklarar det varför du inte är hungrig idag.
tycker du lägger för mycket tänk på varje måltid vaje dag det handlar om att slappna av lite och sakta komma in i hela tänket.
Stunden man skall tänka är främst i affären, handla bara sånt du vet är helt okej, sen kan du komponera olika måltider på det du har hemma och äta efter hur hungrig du är.
Och när du är hungrig.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#7 Jo det gjorde jag och du har så rätt i allt du säger…ska försöka att koppla bort hjärnan på ngt sätt tror jag…
Är bara rädd att överäta eller underäta…men ska försöka på nytt imorgon att bara strunta i vad mitt huvud säger till mig och enbart lyssna till magen…
På ngt sätt ska ju detta gå, vill ju inte misslyckas innan första veckan ens startat.
Tack.

Som sagt vad lägg mesta tankekraften i affären och det tar lite tid när man skall läsa alla innehållsförteckningar.
Iomed att du är nybörjare så är det lättare om man inte varierar sig så mycket utan kör på med rätt enkla och feta råvaror, man kan köra samma matschema vaje vecka.. lite såsom man gjorde förr.
Fläskkotlett på måndag, tisdag köttfärs, onsdag fisk, torsdag lever, fredag kyckling.. lördag, söndag blir det kalvstek. osv.
Frukostar kan man ha två-tre man alternerar mellan.

#8 Aha, det förklarar ju saken! Inte alls konstigt att du inte orkade äta så mycket dagen efter då.

Jo, nog fasiken lyckades jag göra Oopsis med vanlig gräddost istället, och nu förstår jag vad ni menar med att inte äta när man inte är hungrig… Jag mår så illa just nu..vill inte äta mer i hela mitt liv.
Men man lär sig väl på sina misstag va??

Du verkar iallafall ha fått kontackt med dina mättnadssignaler.. och ja man lär sig, man förstärker aversionsignaler så att misstagen inte skall upprepas.
Problemet är att dessa lätt körs över av anda signaler som säger; ät mer,det är så gott.. ofta förknippade med snabba kolhydrater och sött.
Nu när dessa inte är lika pockande längre, käns aversionen mera.
Man kan ta exemplet med 100 gram fett, det är svårt att äta upp på en gång.. men blandar du det med socker och någon god smak, typ choklad är det helt plötsligt inte lika svårt att äta en 100 grams chokladkaka.

Det är ju så sant!! En chokladkaka har nog aldrig varit ett problem att få ner 
Vaknade nu på morgonen och känner mig fortfaranade inte speciellt hungrig. Frågan är bara om man behöver äta ngt lite iallafall för att inte kroppen ska ställa in sig på svält. Är ju uppvuxen med att man bör äta frukost annars startar inte förbränningen i kroppen.
En positiv sak idag, jag har gått ner 2.7kg på en vecka 

Man kan alltid använda sunt förnuft.. är man inte hungrig kan man hoppa över frukosten, ta sitt morgonkaffe och vänta och satsa på att äta lunch i stället.
Speciellt på lediga dagar kan man göra lite som man vill och tycker passar ens egen kropps rytm.. vill man sova länge och hoppa över frukosten så är det inget problem.
Egentligen räcker det att man får i sig vad kroppen behöver under dagen.. det är sockerbrännare som måste tanka var tredje timme för att inte blodsockret skall sjunka.
Sen är den här maten energi och näringstät, så portionerna minskar drastiskt, man kan lika gäran äta sin mat på assietter.
Sen så det här med sunt förnuft.. är man inte hungrig skall man inte äta.. det säger sunda förnuftet.. men blir man inte hungrig på hela dagen verkar det inte rimligt det heller så då skall man nog äta en rimlig mängd mat iallafall.

Nja, jag tog en promenad med hunden och efter det kände jag ett sug i magtrakten som jag tog som hungerkänslor. Så jag stekte tre ägg i smör och tog en liten klick majo till det med en kopp kaffe. Så nu är jag nöjd igen. Det känns som om jag börjar få kläm på detta nu.
Och ställde mig på vågen i morse 2,7 kg ner på en vecka, snacka om tt känna sig nöjd :)
Ni är underbara hjälpsamma människor!!!

En fördel med denna kosten är att hungern inte blir lika akut, men man skall nog inte utnyttja det till max utan i stället planera sin matdag så att den stämmer med sociala sociala liv man lever.
På helger kan man sova och äta lite som man vill, men när det väl är vardag så blir man tvungen att annpassa sig till övriga samhällets rytm iallafall.
Då handlar det om att gå och lägga sig fasten man inte är sömnig och sova en rimlig tid så man kommer upp till jobbet, och likadant är det vad gäller maten, man får annpassa sina portionsstorlekar så man blir hungrig när maten serveras.

Jo men det lyckades jag nog med förra veckan, enda problemet jag hade var när jag kom hem från jobbet och barn och man ville ha middag, då kände jag mig inte hungrig än. Vet inte om jag bara ska köra på att äta senare på kvällen eller om jag ska minska min lunch. Får väl se vad som funkar bäst.

Finns ju flera alternativ, beroende på vad som passar en själv, Man kan tex skippa frukosten, äta lunch och sen äta med familjen när man kommer hem.
Man kan oxå äta en lagom frukost, skippa lunchen och sen äta tillsammans med familjen.
Eller så minskar man bara portionsstorlekarna så att man kan äta alla måltider tillsammans med arbetskamrater samt med familjen.
Säga vad man vill om livstilar eller för all del "dieter", så handlar det om planering och för att ha någon plan måste man först ha ett mål, sen måste man känna till förutsättningarna och även ta hänsyn till omgivningen.. för att gå på tvärs mot allt och alla är dömt att misslyckas såtillvida man inte är en eremit.
Tex, det där med att familjen inte äter LCHF, då får man laga vanlig mat med någon protein och fettkälla, kolhydrattillbehör för resten av familjen, själv äter man mer grönsaker, kanske med någon god dressing om det hela behöver fettas upp.
Tack Zepp för alla underbara infallsvinklar på denna kosten. Du delar med dig av så mycket bra idéer och sätt att tänka när det gäller denna underbara kosten. Tack för det!

Man skall göra det lätt för sig, inte krångla till det.
Om man får en massa olika råd får man sovra och se vad som passa en själv, man kan ändå inte följa alla på en gång.
Tänket för de allra flesta skall vara att man skall äta mat med näring, med rimlig fördelning, i rimliga portioner, i rimligt antal måltider om dagen.
Zepp, klok som en uggla, nog många som sitter och nickar och är g lada för dem gör precis så som du säger.
Tankeergirl..impad av ditt jobb…det kommer att gå bra.

Tack så mycket. Det går faktiskt bara bättre och bättre gjort ngn miss idag dock eftersom jag försöker att hålla så lågt kolhydratvärde som möjligt, men ätit 19.2g idag.
Däremot är jag impad av vågen, vägde mig i morse och från en startvikt på 97.6 förra söndagen stod det imorse 93,8 på vågen!! Wooohooo :D
Kram på er och tack för alla underbara råd, börjar få lite mer avslappnad attityd gentemot denna maten nu.

Det gäller det samma om kolhydratmängden.. snöa inte in på varje gram. skillnaden mellan 19,2 och 25 gram kanske inte ens har någon betydelse i ditt fall.
Tänket här är vad man skall äta för något som är gott, till dagens mat och som ger en rimligt låg dos kolhydrater men gärna något mer av näring typ vitaminer och eller mineraler.
Andra dagar kanske man äter sådant som nästan är noll kolhydrater.

Jo men det var ngn som sa i en annan tråd, kan inte komma ihåg vilken. Men att man ska helst ligga under 10-15 kolhydrater per dag om man vill ha maximal viktnedgång??
Men jag är faktiskt nöjd med dagen trots allt 
Har precis spenderat ca 2 timmar och klippt min massiva gräsmatta…så lite motion idag oxå 

Vilken nivå man behöver ligga på är helt individuellt. Vissa går upp i vikt så fort de tittar på en kolhydrat (så kallade ufos), medan andra glatt kan mumsa i sig uppåt 50g och ändå gå ner i vikt (vid behov) sakta men säkert.

Vad är det för finess med att gå ner så fort som möjligt, då hinner varken huden eller psyket med.
Bäst är att hitta en lagom takt, där man kan vara avslappnad, social, äta gott och sakta men säkert gå ner, utan att stirra sig blind på varje gram.. sånt är mer likt WW och sånt tröttnar man rätt fort på.
Ett halvt kilo i veckan får anses vara en snabb takt, man kan öka takten men det finns lite nackdelar med det.. tex är 0,5 kilo viktminskning cirka 500 Kcal om dagen, vilket då gör att du inte behöver äta detta utan det tas från fettdepåerna.
Säg att du drar cirka 1800 Kcal om dagen och 500 av dessa tas från fettväven, då äter du bara 1300 kcal via munnen och fettväven ger bara energi så man kan få i sig för lite annan näring..speciellt om man inte varierar sig speciellt mycket.
Det är tex som så att normalkostare och även vi som äter LCHF kan ligga lite lågt på några vitaminer, mineraler, spårämnen och lite annat och sänker man matintaget för mycket kan något av dessa bli för lite.
Typiska sådana för oss är C-vitamin och Folsyra om man inte äter lever eller grönsaker, magnesium, selen, kalium vilket är typiska sådana ämnen som befolkningen generellt ligger lite lågt i.

Näe, jag vill allt att min hud osv ska hänga med. Men ett kilo i veckan är väl ungefär vad jag siktat in mig på. Sedan har jag tänkt att utöka kaloriintaget lite så att jag kan stanna på en behaglig vikt.
Jag äter ca 1400 kcal per dag (iallafall som det har varit den senaste veckan, förutom den dagen jag fick i mig 3000kcal lol)
Jag tar även en multivitamin tablett varje dag för att iallafall försöka hålla alla värden uppe ordentligt.Tack än en gång för alla dina värdefulla råd Zepp, det är skönt att ngn som vet vad de pratar om kan ge mig lite råd så här i början.
Guld värt!!! Kram