Mat som lagar sig själv?
Hej jag funderar på om ni har några trevliga tipps på mättande nyttig mat som lagar sig praktiskt taget själv.
Sambon och jag har spårat ur totalt och går helt crazy nu och det känns inte bra med en bebis påvär och relativt stort viktöverskott för oss båda.
Sambon påstår sig ha gått upp 7 kilo nu på en månad, inget jag kan se man han tycker inte det är så kul.
Vill gärna äta bra mat nära LCHF men inte strikt.
Men som det blivit nu har orken tagit slut och istället blir det pizza och max, detta är inte bra för vår redan hårt ansträngda ekonomi och inte heller för oss rent fysiskt och psykiskt. Vi blir bara tröttare och tröttare och fysiken försvinner bara mer och mer.
Så LCHF mat som lagar sig själv och samtidigt är god.
Tack på för hand.
Om ni vill fortsätta med köpemat så brukar kebabsallad funka. Max har ett low-carb-mål. Men det är tyvärr low fat också. Om man väljer extra ost och nån fet dipsås till så borde det vara ok.
Hemma: sallader med sås på hälften creme fraiche och hälften majonnäs och nån krydda. Ägg på längden och tvären
- kokt, stekt, omelett, äggröra. Ät med smör eller majonnäs och/eller kanske parmesan, t ex.
Eller gratänger, i mikron kanske, om ni inte vill vänta på ugnen. Tina lite fryst broccoli och/eller blomkål, släng i lite skinka, riv över god ost och mikra eller gratinera i ugnen. Eller äggstanning om man vill ha den matigare.
Lycka till!
Tack, mm det är mest hemma jag tänker på. När vi är ute får vi försöka med kababb eller så.
Gratänger är ju enkelt och gott och sallader såklart.

En av mina favoriter, som kanske inte är något för den superstrikte, är den här:
Häll krossade tomater i en ugnsform. Lägg i grovhackad lök, vitlök, champinjoner eller nåt annat du tycker verkar gott och passar till. Lite örtkryddor kanske. Lägg ett paket färska kycklingfiléer (ca 1 kg) ovanpå. Salta och peppra. Lägg över baconskivor och/eller ost (jag gillar själv inte ost, men jag kan tänka mig att det blir gott om man gör det), eller om du inte har någotdera hemma, hyvla över smör så blir ovansidan fin.
Skjusssss in i ugnen kanske sådär en 30-40 minuter. Gå och gör nåt annat.
Sådärja, ungefär 6 portioner middag, lätt att spara och värma senare. Orkar jag gör jag blomkålsmos, annars värmer jag på en näve frysta haricots verts till.
Grytor! Grytor, grytor, grytor.
Fantastiskt bra, gott, enkelt. Gör en stor och frys in eller ät flera dagar i rad. Grytor görs med fördel på kött som är lite billigare, högrev, märgpipa, bog. Ofta kan man hitta extrapris på fransyska, ytterlår, lamm, kyckling, skinkstek, eller skinkstek i skivor.
OK - det tar lite tid att skära allt kött och ev. tillbehör, men sedan står den och puttrar medan man tar en promenad eller en tupplur.
Basingredienser är kött, ev. tillbehör såsom squash, lök, någon rotfrukt.
Man kryddar med olika örtkryddor (timjan, oregano, kyndel, rosmarin, dragon, enbär) allt efter smak. Bacon är en god krydda till både kyckling och fläsk. Svamp är också gott till det mesta, tomater på burk eller tomatpuré.
När man brynt allt i grytan i rikligt med smör gör lite vin (eller en gnutta sherry) i underverk för smaken, men det är valfritt. Så lägger man till kryddor, svamp (torkad svamp kan läggas i direkt) lite creme fraiche och så i med grädde.
Nu kan grytan stå och puttra några timmar medan man gör annat. Godast är den dagen efter, men håller flera dagar i kylen eller kan frysas in till flera middagar.
Beroende på vilket kött och vilka tillbehör man använder blir det olika karaktär på grytorna.
Man kan också köra stek i ugn eller i gryta på spisen, skära skivor och äta med gräddsås som man gör på spadet. Det kött som blir över kan man göra pytt-i-panna på med stekta ägg (potatis till om man äter det).
Fiskgryta eller soppa är också enkelt, gott, nyttigt och kan göras i stora satser och värmas. Till det passar utmärkt med fryst fisk, gärna fler sorter.
Till det börjar man med lök, morot, paprika och en liten bit finskuren fänkål som brynes, späd med lite buljong (ev. vitt vin), krossade tomater, saffran, kryddor och grädde. Jag har hittat torkade alger som jag tycker är gott, och nyttigt. De sväller mycket så ett par msk räcker. Låt allt detta puttra ihop ett tag och lägg sist i fisken i bitar, sen är soppan/grytan klar på fem minuter. Vill man lyxa till kan man lägga någar räkor i botten på tallriken innan man häller i soppan. När ni får mer tid blir det utmärkt att använda räkskalen till buljong.
Det man skall tänka på är att handla mycket på en gång och laga mycket, tar kanske lite tid att komma in i det, men tänk så härligt att hinna ta en lång söndagspromenad och komma hem och middagen är klar!

Lägg en stor bit kött i ugnen, sätt i en termometer, kör på typ 100-120 grader tills det är klart. Sköter sig självt helt och hållet och om du gör det på så låg värme blir det jättemört och gott.
Tack för alla trevliga tipsen känns som att vi är påväg åt rätt håll igen.
Skall ugnen köras på 100-120 grader?
Vilken temperatur är köttet fördigt vid?
Har aldrig använt termometer utan endast chansat men det verkar ju smidigt med termometer.

Enklaste kycklingen:
Lägg en hel kyckling i ungsäker gryta eller stekpåse (häll lite olja och kryddor över). Kör i ugnen 200 grader ca en timme. Gör sås på spadet med tillsatt grädde/CF och lite soja. Avnjutes med valfri grönsak.
Tack, alla verkar prata mycket om skysås eller spadsås hur gör ni dessa såser?

Jag brukar alltid tillaga kött vid lägre temperaturer än vad som står i recept eftersom jag tycker att det blir godare med längre tillagningstid :)
Du kan lätt googla på tillagningstider på olika köttsorter, det beror ju på hur rött du vill ha det. Fläskkött är klart vid ca 70-75 grader och nötkött kan du ju äta så fort det blir lite varmt, typ
. Jag gillar det rött och kör det vid kanske 50-60 grader eller så.
Här hittade jag tillexempel en liten temperaturguide.
Sen om du köper en köttermometer så brukar det finnas små bilder på kossor och grisar utsatta vid vissa temperaturer, så det är lätt att se när det är klart.

Fisk för lata dagar o liten plånbok!
Ta ett fiskblock och låt det tina. lägg det sedan i en ugnsfast form.
Häll på en skvätt grädde eventuellt en klick smör, skiva tomat ovanpå, sätt in i ugnen i 225 grader i 20 minuter.
Efter 20 minuter är det en himla massa vatten från fisken och tomaterna, det häller jag i en kastrull, och låter sjuda ner lagom mycket, smakar av och kryddar lagom.
Sen slår jag i ett eller två råa ägg under karftig omrörning, så det blir något mittemellan sås och stanning, lägger oftast på strimlad purjo på fisken, slår stanningen över alltihopa och toppar med så mycket ost jag gillar.
In i ugnen igen tills osten smält.. serveras med grönsaker och gärna lime eller citron att pressa på anrättningen.
Går att variera lite efter tycke och smak.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Fast LCHF-mat, och för all del inte bara sådan,
lagar sig ju nästan själv.
Det måste ju inte alltid vara massor av ingredienser, och tillbehör i maten en helt vanlig veckodag.
I med en duktig klick smör i pannan, släng i ett par köttbitar bara. Gör nåt annat, vänd köttet. klart.
Glöm dock inte att krydda.
Det tar inte längre tid än att åka/gå till snabbmatställe och köpa mat.
Ett litet tips när det gäller "tråkig" matlagning skulle kunna vara att ni ser till att båda befinner sig i köket,
oavsett vem av er som lagar maten.
Det är alltid trevligt med sällskap, och ännu roligare är det att laga mat tillsammans.
Om möjligheten finns, vill säga.
#8 När man har stekt klart i pannan så slår man i lite vatten (+ ev. vin) och kokar av, där finns mycket smak av köttet. Sedan kan man välja att antingen koka klart i stekpannan, eller hälla över i kastrull och tillsätta mer kryddor, grädde, smör mm, mm.
Jag gjorde denna smarriga kålpudding idag - blev två stora formar som räcker till många lunchlådor också. Familjen fick ris, brunsås, lingon o grönsaker till
http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=b3e21aea-ca44-4751-ba1d-ba6b72a928b2
Jag tycker att bloggen kryddburken.se är en bra inspiration.
Visst, det är inte LCHF-mat när det kommer till tillbehören, men själva huvuddelen av måltiden (köttet, fisken, fågeln) är då sällan fettskrämd.
Hon har bl a ett supergott recept på skinkstek i lergryta. http://kryddburken.se/2010/01/15/torrt-kott-vill-ingen-ha/
Det här är en kycklingfavorit som jag numera varierat med flera olika smaksättningar. http://kryddburken.se/2009/12/09/saftig-kycklingfile-i-ugn-med-skysas-ris-wokgronsaker/
Där finns ett recept som jag skrivit upp till vår veckomatsedel på lördag, har inte testat detta men tror inte det kan bli fel helt enkelt. http://kryddburken.se/2010/06/07/pulled-pork-recept-pa-en-dragen-gris/
Jag kan rekommendera att surfa runt där bland recepten.
Där finns också en jättebra beskrivning på hur man gör en god skysås och tips på många smaksättningar. http://kryddburken.se/2009/12/10/skysas/
Räddningsplankan i min familj, när det ska vara snabbt och gott och passa hela familjen, är det vi kallar för pappas gryta.
500 g Fläskkött (gärna billigaste sort med mycket fett)
1 lök
2 dl cremé fraiche
vatten el grädde
soja
salt
peppar
Skär köttet i tärningar och hacka löken. Fräs alltsammans i smör, salta och peppra. Rör ner cremé fraichè ochblanda runt. Häll på vatten eller grädde till lagom konsistens. Rör ner några droppar soja och smaka av med salt och peppar. Servera med grönsaker efter tycker och smak.
När maken gör det brukar han slå ner en liten skvätt kalvfond men det gör man som man så önskar. Den som äter kolhydrater kan äta potatis eller pasta till.