Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 9311 ggr
starhawk
4

Vems smör?

Hittade ett paket ICAs smör i butiken vem är det som producerat det för ICA har ju inga egna kor

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Zepp
0

Va.. gjode de inte det bakom disken i mejeriavdelningen? Skrattande

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

csilla75
0

hihi, det kanske de har, vem vet…. kan föreställa mig kossor med stort ica-tryck på ryggen gå runt o beta.  Cool

Zepp
0

Näe.. inte kossor numera har man mjölkmaskiner. Foten i munnen

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Internettan
0

Mjölkmaskiner? Så gammaldags! Det finns mjölk i mjölkpaket i kyldisken nuförtiden. Kolla själva!

"Every point of view is a view from a point."

Aniara4
0

Såg också det och funderade över om det kunde vara nåt. Men det var bara en krona billigare än Valio, så jag höll mig till det jag kände till. Skrattande

starhawk
0

Eftersom våran butik varken har Lindahls eller Valios så funderade jag på om det var ett vettigt alternativ, för närvarande köper jag Lindahls på butiken i närheten av jobbet

odezza
0

Jag har köpt det, för att testa. Tyvärr glömde jag det hos min särbo, så jag har inte fått tillfälle att smaka det än…

Men eftersom man som LCHF:are läser på förpackningarna, så kunde jag konstatera att fetthalten var 81%, att jämföra med Arla och Valio, som ligger på 80%…

Men jag skulle gärna vilja veta varifrån det kommer, får väl kontakta Ica och fråga…

"still lost in space and time"

[Pennylane1]
0

kanske denna tråd kan ge ledning?

zikzak
0

Tycker iaf att det är positivt att det nu säljs såpass mkt smör att Ica lagt till det i sitt eget varumärke!! Glad

starhawk
0

#8: Nej det gav ingen ledning, undrar fortfarande vad det kommer ifrån, om det vore Lindahls så vore det ju super

[Pennylane1]
0

nehej det gjorde den nog inte nej, jag tolkade det lite fel!

Anders-S
0

#10  Super???

Undviker Lindahls produkter eftersom de kommer från Tyskland och Belgien och inte är GMO-fria. 

Deras ekologiska gräddyoghurt 10% kommer från Österrike och är förhoppningsvis GMO-fri.

Svenskt ekologiskt smör finns i 1 kg förpackning i många butiker och är billigare än småförpackningarna.   Delar en 1 kg i flera bitar och skyddar mot luftens påverkan och tar fram en bit i taget. Då smakar det bäst! 

Använder osthyvel till smöret istället för att köpa bredbart som innehåller rapsolja.

starhawk
0

#12: När det gäller smör går jag efter smak och Lindahls smakar bäst, har du några belägg för att det skulle vara GMO inblandat?

Wildrat
0

Det står "tillverkat i Sverige för ICA" på förpackningen så det är väl nåt av de svenska mejerierna. De är ju inte så många att välja mellan…

starhawk
0

#14: Låter som en bra utgångspunkt, kanske dags att köpa in ett jämförelseexemplar för att jämföra med den 500 grams Lindahls jag just köpt in

Anders-S
0

Re: #13 "har du några belägg" 

Se GMOfri.se - Webbplatsen gmofri.se utges av Ekologiska Lantbrukarna tillsammans med KRAV, med finansiellt stöd från Jordbruksverket

UNDVIK - I regel GMO-producerat

Hanveden
0

Jag tänker så här. När ICA satsar på att introducera en ny vara under eget märke. Måste det betyda att smörförsäljningen har en ganska kraftig uppåtgående trend.

Kan de sedan komma med en ekologisk variant så köper jag den om den är billigare än andra ekologiska.

Fler verkar enligt Text-TV vilja vara med och tjäna på denna uppåtgående trend:

Maten kan bli dyrare i butikerna     

Kött och mejerivaror kan bli dyrare  
  i affärerna. Producenterna kräver    
  kraftiga prishöjningar i förhand-    
  lingarna med dagligvaruhandeln.      

-Det är några leverantörer som har   
  indikerat att de gärna vill ha större
  prisökningar än vad man normalt      
  förväntar sig, säger vd:n Thomas     
  Svaton på Svensk Dagligvaruhandel    
  till Ekot i Sveriges Radio.          

Går kraven i genom skulle det kunna  
  bli prisökningar på 4-6 procent,     
  enligt Svaton.                        

Med LCHF hälsningar  Skrattande .

starhawk
0

#16: Så intressant! Lindahls luras alltså! Jag kollade smörpaketet, på nationsmarkeringen stod det NL så antagligen kommer den från Holland. Det här blir därmed förmodligen det sista paketet från Lindahls

Anders-S
0

Blev precis uppringd av ICA:s kundkontakt som sa att ICA smör, normalsaltat och extrasaltat, kommer från MILKO och är gjort på svensk GMO-fri mjölk.

Wildrat
0

#19 Va bra, då kan alla vi i Arla-land också välja bort GMO-smör. Men generellt gillar jag inte egna-märkes-varor då de ohederligt konkurrerar ut orginalen…

starhawk
0

Har provsmakat båda nu och ICA-smöret är helt okey, men Lindahls är faktiskt godare, men jag kommer nog ändå att köra med ICA-smöret, lättare att få tag på

#20: När orginalet inte kommer till butiken så kan det väl knappast kallas konkurrens? Har frågat ett par gånger om dom kunde ta in Valios eller Lindahls utan effekt, men ICA-smöret kom utan att jag behövde säga nåt

Wildrat
0

#21 Jo, men det är sällan som konkurrenten inte finns redan i affären. Ta tex Icas varmkorv. Den tillverkas av Atria och är alltså samma som LKithells varmkorv som finns i hela landet, precis som Icas egna.

Smöret nu är ju lite speciellt men det kommer att konkurrera med Milkos smör där detta finns och hos många kommer Icas att vinna då det är ett par kronor billigare. Milko är ju förlorare på detta, de får ju mindre betalt för smöret de tillverkar…

Lena123
0

Tänk vad mycket man lär sig här på KiF…

Har glatt ätit Lindahls smör och Åseda gräddost men nu är det slut på det…vill ha GMO-fria matvaror.

Tack Anders-S för länken till GMOfri.se

http://www.winthers-skafferi.se/

Hanveden
0

#19 #22 I min ICA Kvantum Kungenskurva finns vid sidan om ICAs smör 500g paket av Milkos ekologiska smör. Det har jag inte sett tidigare utan det ekologiska har förut varit Arlas 250g paket ekologiskt.

Alltså var det någon nytta med att ICA köper sitt ICA smör från Milko och då har Milkos ekologiska i 500g paket…

mLCHFh  Cool .

[vaargen]
0

Det är ju upp till Milko och Atria om dom vill tillverka produkter och sälja under annat namn? Valfrihet är bra, tänk om det vara fanns en mjölk, en grädde osv

Wildrat
0

#25 Det är mer komplicerat än så och nån eg konkurrens är det inte fråga om. Om det hade varit så att Ica, Coop osv tillverkade/förädlade egna varor då hade det varit en rättvis konkurrens men nu köper de upp grejjer till billigare peng och säljer det billigare än de som tillverkar grejjerna kan göra. Det är vi i slutändan som förlorar på detta då tillverkarna antingen går i konkurs, förlorar i kvalitet pga att tillvekningen måste kosta mindre eller helt enkelt flyttar till låglöneländer.

Ica, coop och Axfood är så dominerande på marknaden så om Milko skulle säga nej till Ica skulle Ica bara kunna säga att "nehe, då får ni inte sälja era saker i våra affärer".

Just nu är det valfrihet men om några år är de flesta märkesvarorna borta pga att de inte klarar av att konkurrera mot sig själva och vad har du då att välja på? Vore det inte väldigt tråkigt att komma in på Ica och det du har att välja på är Icas egna eller Eldorado (eller vad det heter, deras billighetsmärke)?

[vaargen]
0

Förutom att det inte skulle fungera så. ICA försökte ta bort Gillette för några år sedan Gillette vägrade sänka sina priser, vad hände, ju efter inte ens en månad så fick ICA krypa till korset och be Gillette om ursäkt och tog in dom i sortementet igen.

I hur många år har inte Konsum/ICA haft sina egna märken och för den delen flera stycken olika märken(blå/vitt+änglamark/coop) utan att "orginalen" har försvunnit 20år? 30? Längre?

Wildrat
0

#27 Men det är lite skillnad där. Gillette finns över hela västbärlden och Sverige är en liten skitmarknad för dem medans Milko har det jobbigt nog som det är. De har inga maktmedel alls på sin sida utan är i princip helt beroende av Ica…

Det är inte mina ideér det här, innan jag läste en (väldigt skrämmande) bok i ämnet tyckte jag som du men sen insåg jag att det inte var så enkelt som man tror. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad boken hette, lånade den på biblioteket.