Nöt eller fläsk?
Har läst lite varstans att det ska vara bättre att äta nöt framför fläsk. Stämmer det? Varför?
Är det högre del omega-6 i fläsk? Eller är det för att grisar vältrar sig i gyttja?
Fläsk har ju ca dubbelt så hög fetthalt så det borde ju vara mer mättande med det framför nöt, samt att man får i sig mer animalisk fett.
Är det bättre att äta nöt och tillsätta mer smör?

Nyttigheten är ju inte allena saliggörande för man måste ju äta det också, själv väljer jag fläskkött av den anledningen att jag tycker det är definitivt godast.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Har förstått att grisar lider mer av svamp än kossor. Kanske för att de får äta sämre mat, eller vara inomhus mer. Vet inte, men detta har jag läst om candida-dieten!

Förutom traditionella argument mot svin är det svårt att få tag i GMO-fritt svin.
Industrisvin uppföds på importerat kraftfoder vilket inte är deras naturliga föda. Det ger hög omega-6/omega-3 kvot.
Den som övergår från fettsnål kost till att äta mycket bacon och fläsk samt rapsolja och andra oljor i t.ex. industriellt tillverkad majonäs och bearnaise ökar sitt omega-6 intag avsevärt.
Ät fet fisk! Sill, makrill och annan vildfångad fisk.

#3: Räknas Pollock som fet fisk? har nästan fastnat i en diet av den på sistone

#4 tämligen fettfri
men gott med smält ekologiskt smör och persilja till

#5: Då är det ganska bra att som jag gör ibland lägga en smörskiva ovanpå?
#3 @Anders
Jag räknade lite löst på det där förut och blev lite rädd när jag upptäckte att en person som jag, d.v.s. någon som redan innan kostomläggningen använde smör och inte margarin och oljor (mer än på sallad), faktiskt riskerar att ha ett högre omega-6-intag nu!
Mitt omega-6 kom alltså tidigare till större delen från spannmål. Om man byter smörgåstuggandet mot fett fläskkött så får man antagligen i sig mer omega-6, inte mindre som man lätt tror.
Åt man tidigare margarin och eller oljor så gäller så klart inte ovanstående.
Det är då också själva #¤% att det inte ska gå att få tag i bra gris! 

Jag äter mycket fläsk, det är definitivt godast. Dessutom är jag väldigt förtjust i makrill, i perioder kan jag äta ett par burkar om dagen, så jag känner ingen oro för att få en skadlig o6/o3-kvot. Nöt passar inte mig så bra eftersom jag inte är så förtjust i att äta fett vid sidan om, några gram kryddsmör och någon matsked bearnaise, visst, men skulle jag äta magert nötkött skulle jag behöva äta betydligt mer än så för att få måltiden fet nog. Så jag satsar på kött som är fett från början. Fläsk, fet fisk, fågel med skinnet kvar osv.
Nu är det ju stor skillnad på mängden fett i sidfläsk och i makrill och fågel. Man får nog äta mycket mer makrill än så för att kompensera fläsket fullt ut. Fågel har väl inte så ruskigt bra fettsammansättning heller.
Vara som det vill med det, men detta att vi automatiskt får i oss mindre omega-6 än förut är en myt och gäller egentligen bara om vi åt margarin/olja.

Enligt fineli innehåller 100 gram sidfläsk en bit över 3 gram omega 6, 100 gram makrill ungefär 2.5 gram omega 3 (EPA och DHA). Sen strävar jag inte heller efter en 1:1-kvot, den rekommenderade 4:1 känns helt okej, med tanke på att en normal fördelning för den som äter mycket spannmål och får fettet från margarin och rapsolja (alltså jag innan min kostomläggning) kan ligga bortåt 17:1.
Jovisst, bättre fördelning än oljeätare får vi ju alltid, ivf om vi inte glufsar i oss för mycket majjo. Som tyvärr är rätt gott just till makrill förresten. 

Har just köpt tre makrillfilé i tomatsås, till min förskräckelse såg jag att den innehöll modifierad majsstärkelse
men kolhydratinnehållet var lågt 2 g per 100

#11 Jag äter makrillen som den är, lite majonnäs kan vara gott till tonfisk däremot, men det äter jag inte lika mycket av =)
#12 Jag köper Eldorados makrill i tomatsås. Den innehåller bara makrill, tomat och vatten. Kolhydrathalten är på 2,5 om jag minns rätt. Men skrapar man bort tomatsåsen blir det ju mycket mindre än så kvar.

Innehåller verkligen konserverad makrill, helkonserv och långtidsförvarad, någon omega-3 över huvud taget? Fleromättade fetter oxideras snabbt och är känsliga för upphettning. Fineli hänvisar till en bok om fisk från 1994. SLV har flera olika uppgifter men det är främst vattenhalten som orsakar variationen.

#13 jag äter oxo Eldorados, tycker de är bäst och är även billigast på Willys. Men Eldorado har även runda burkar som är ännu billigare och de hade någon obskyr ingrediens samt högre kolhydrater så de satte jag tillbaka i hyllan…

Då många av de som rapporterat symptom som tyder på en för skev fördelning av omega 6/omega 3, t ex inflammationer i kroppen, rapporterat klara förbättringar när de tillfört en burk makrill om dagen så tyder det på att det finns kvar omega 3.
#11 Jo, det förstår jag. Du köper väl i tomatsås? Men rökt makrill eller inkokt bara skriker MAJJOOO! 

Även om omega6-intaget går upp med LCHF så minskar inflammationerna - så allt hänger inte på "kvoten", utan största effekten verkar mer styras av hormonerna (kanske kramförallt insulin och kortisol).
#17 Nähä - jag som tyckte makrillen skrek CREME FRAICHE!?

Enligt en representant för en av lantbrukets organisationer idag är det upp till 200 stora svinproducenter i Sverige som köper importerat GMO-foder till sina djur. Det är de största producenterna. De får fodret levererat i speciella leveranser från Lantmännen sa han. Det färdigblandade fodret som småbönderna köper trodde han däremot var GMO-fritt. Han ville inte bli citerad som källa utan föreslog att så många som möjligt försöker ta reda på fakta genom att kontakta de olika aktörerna.
Gör en insats. Ring och fråga!