Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 11791 ggr
sundsvallstjej
0

Ny från Sundsvall

Hej på er

En kompis sa till mig att jag skulle gå in på den här sidan för hon trodde den här maten passade mig. Jag är rätt tjock.

Nu har jag iallafall läst frågor & svar och kollat recepten och slutligen registrerat mig.

Ni får säga till om jag gjort fel

shigne
0

Välkommen hit!!

Det är aldrig fel att ta reda på vad det här handlar om…. Jag känner mej som ny här, är inne på min 5:e vecka med denna kost. Är dock inte helt strikt, kan unna mej lite ibland. Rött vin på fredagkväll och nån mörk choklad bit.

Men resultaten har inte väntat på sej; -4 kg och minskar 6 cm i midjan. Är även väldigt pigg och harmonisk.

Tycker den här kosten verkar helt fantastisk!!

sundsvallstjej
0

Tack!

Det låter rätt otroligt. - 6 cm i midjan. Grattis!

Jag törs nog inte unna mig choklad även om den är mörk. Jag har väldigt svårt att bara ta lite av det onyttiga.

annainorrland
0

Välkommen!

Fråga om du funderar på något. Bra med fler norrlänningar härGlad

Zepp
0

Du har gjort alldeles rätt.. speciellt om du vill gå ner några kilon!!

Här har du lite matinspiration!

http://www.lchfmat.com/

Och här en broshyr du kan printa ut o klistra upp på kylskåpet!

http://www.kolhydratiker.se/dokument/LCHF.pdf

Ställ dina frågor här i samma tråd så hänger alla med från början!

Låna/köp sen gärna någon bok om kosten!

http://www.lowcarbkost.com/low-carb-books.php

Själv skulle jag rekomendera Skaldemans bok som ingång; " Ät dig ner i vikt"!

http://www.skaldeman.se/index.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

sundsvallstjej
0

Jag åt fil och ägg till frukost

Till lunch blomkålsmos m lax

Middag Biffar gräddsås broccoli

Adur
0

Eftersom jag också är från Sundsvall, hejar jag förstås på för fullt! Glad

Jag har ätit LCHF i två år nu och mår bättre än någonsin.

Freja81
0

hejsan!

Jag är oxå från sundsvall och nybörjare inne på min tredje vecka och de funkar jättebra! -3,6kg på 2 veckor men då har jag mycket kvar att tappa.

Lycka till!

sundsvallstjej
0

men vad kul att vi är fler från s-vall :)

Trulte
0

Hejsan och välkommen hit

Jag är också från Sundsvall:)

maxiq
0

Vem är inte från Sundsvall?! Skrattande

Det kan bli en traditionsenlig grillning i Sundsvall i år igen så vässa grillspetten och håll ögonen öppna alla Sundsvallare (och wannabes)

[Russinflarn]
0

Här är en till klyktattare! Faaast… Jag bor ju inte i Sundsvall. Men syrran bor i (ve och fasa) Timrå. Och jag är väääldigt ofta i stan.

(Mest försöker jag just nu bjuda in mig själv till grillningen det talas om här ovan :D Får man komma som Sollefteå- Umebo?

Nu blire väl inte grillning än på ett tag, men hojta till näre blir dags!)

Sundsvallstjej: Hej och välkommen! :)

maxiq
0

Vi räknar dig som Sundsvalls-wannabe så det är lugnt! Lovar att du kommer att höra talas om grillningen i god tid!

Tungan ute

sundsvallstjej
0

Nu har jag ätit omelett till frukost. Min kompis sa att jag skulle undvika fil, och det är ju 5 g kolhydrater iofs

[kvasthilda1972]
0

Här har ni en till från sundsvall… Hela familjen uton min 15 mån dotter äter denna kost, 16 åringen har gått ner 20 kg min sambo 10kg och jag 4kg (hade bara lite övervikt, ska gå ner 4 kg till sen är jag normalviktig)

Aniara4
0

#13 Din kompis har rätt. Kan du absolut inte vara utan nåt filaktigt till frukost är det bättre att ta lite turkisk yoghurt med 10% fett, men omelett är ännu bättre!

sundsvallstjej
0

Har haft en envis huvudvärk hela dagen som inte givit med sig trots att jag ätit bra, men hoppas det snart blir bättre

annainorrland
0

omställningsbesvär ja.  Man kan dra ner lite i sänder på kolisarna för att minska det, men jag föredrar också att sluta tvärt. Lite olika

sundsvallstjej
0

Har fått tips av en, om att enbart äta ägg ett tag, så nu har jag 30 ägg i kylen. Men hur många ägg ska man äta per dag? 8? 10? el 15? Och hur undviker jag att det blir för mkt protein om jag vill äta även vitorna?

Ska jag minska på antalet ägg och lägga till ngt annat? Och vad isåfall? (Det måste absolut vara fakir) Kan jag ta smör till eller förstör det viktminskningen?

Jag ska gå ner 20 kg allt som allt varav 10 kg SKA bort innan midsommar. Visst borde det gå?

Blev så besviken imorse. Hade bara gått ner 0,2 kg. 2 HEKTO!!!

Första veckan ska man väl gå ner 2 kg - vattenkilon. Varför tappar jag inte dom?

Zepp
0

För det första.. ha inte såå bråttom.. du påbörjar nu en omställning du bör kunna hålla resten av livet.. den här kosten är nog som de flesta.. slutar man och börjar äta dåligt igen lär man gå upp alla kilona!

Man kan äta mycket ägg.. speciellt om man tillför smör, cocosfett eller majonäs för att få rätt fördelning!

Så här ser det ut då;

50Gram Ägg kokt
8Gram Smör 80% fett

Jag slänger ingen mat så jag tillför fett tills jag blir nöjd!!

Man kan istort sett leva på bara ägg o lite fett.. ägg innehåller i stort sett allt som behövs för att skapa ett helt nytt liv.. men för att du inte skall bli le åt ägg så ät det till frukost.. ät rejäl frukost så står du dig halva dan utan mellanmål!

sundsvallstjej
0

nej jag blir aldrig less på ägg. Alltid ätit mycket av.

Men 10 kg till midsommar är väl inte orealistiskt? Jag blir hämmad av att vara så här fet. Vågar inte göra det jag vill. Ville vara med på kryssningen tex  men jag tyckte jag var för fet och att alla skulle tycka jag såg hemsk ut + att jag är ny och inte känner någon av de som åkte närmare.

Wtn3
0

Att tappa ett kilo i veckan i två månader (vilket ungefär skulle innebära 10 kilo till midsommar) är ganska orealistiskt om man inte är rejält överviktig. Män/grabbar med 50+ kilos övervikt brukar kunna göra det, för tjejer tar det oftast längre tid.

Zepp
0

Jaa.. altså äggdiet är en känd metod för "bantning" om det är det du vill försöka dig på.. men lätt fånget är ofta lätt förgånget som man säger för det man tvingar av kroppen brukar den sen gärna vilja återställa.. likaså med svältbantning!

Altså.. ägg är utomordentlig LCHFmat inte tu tal om annat och det finns inga problem förknppade med det såvida man inte är allergisk och får lite c-vitamin och folsyra samt ett tillägg av fett från annat håll!

Jag tycker oandra sidan att det viktiga är att bli kompis med din kropp och lära dig dess signaler om hur mycket den vill släppa på åt gången.. och det sker inte linjärt utan går som regel i etapper!

Rätt vad det är så är omställningsbesvären över och din kropp blir allt mer benägen att bränna fett.. såsmåningom brukar det även bli som så att den tar en del av fettdepåerna.. det lär du märka när aptiten sjunker och du håller dig mätt på mindre mat!

Ponera att du omsätter 2000 Kcalorier per dag i snitt men din aptit gör att du bara får i dig 1500 per dag.. du går samtidigt ner i vikt.. det innebär att kroppen även äter 500 från fettlagret!!

Man brukar säga att 0,5 kilo viktnedgång per vecka är rätt lagom takta för kraftigt överviktiga.. man skall inte påfresta sin kropp allt för mycket.. det är en stor omställning.. metabolt. biokemiskt och även psykiskt!!

sundsvallstjej
0

jaha, då blir det långbyxor på i sommar då, ser inte bättre ut. Rynkar på näsan

- 5 kg till midsommar syns väl knappt på mig

Zepp
0

Oandra sidan så tror jag att när du märker att kroppen släpper säg.. ett halvt kilo i veckan så kommer du vara ganska nöjd med det.. speciellt om du inte behöver anstränga dig speciellt mycket.. då har du något att se farm emot och under tiden äter du dig mätt o nöjd på god mat!

Det finns ju även en hel del exempel på medlemmar som blivit såå pigga och fulla med energi att de börjat motionera helt sponant!!

sundsvallstjej
0

ska jag köpa c-vitamin då, ärdet bättre att få det via maten? Då måste jag ju äta kolhydrater

Wtn3
0

Ägg innehåller också kolhydrater så. Det krävs ungefär 30 gram gul paprika för RDI av C-vitamin, och det ger inte mycket kolhydrater, strax över grammet.

sundsvallstjej
0

ja men paprika på fakir???

Aniara4
0

Personligen tycker jag det är jättedumt att sätta viktmål och särskilt väldigt ambitiösa sådana. Det bäddar bara för besvikelse och frustration om det inte blir precis som man tänkt sig - även om det faktiskt går ganska bra!

Anledningen till att viktmål är dumma är att man inte styr direkt över dem. Något vi kan konstatera om och om igen här på KiF är att  kroppar reagerar olika på samma sak. Om du är överviktig och börjar äta LCHF är det sannolikt att du går ner i vikt, men inget vet hur mycket, hur snabbt eller ens OM du går ner. En del kan vara väldigt liberala, andra måste vara strikta. En del kan inte äta mejeriprodukter alls, andra måste skippa grönsaker. En del riskerar att äta för lite, andra för mycket osv.

Det enda du har direkt kontroll över är vad du stoppar i munnen, inte vad kroppen sen gör med det. Därför är det bättre att sätta upp sådana mål, t.ex. "jag ska äta max X gram kolhydrater", och sen registrera och kolla om man uppfyller sitt mål eller inte. Man måste inte registrera för att ha mål heller - man kan t.ex. bestämma sig för att äta viss mat som man tror blir bra, och sen se om man lyckades hålla sig till det eller inte.

På så sätt kan man utvärdera sin "prestation"  varje kväll. Långsiktiga mål tenderar nämligen också att vara dåligt för motivationen. Man behöver feedback ganska snabbt efter att man gjort något.

Om dina ätmål är bra, och du når dem de flesta dagar, så är det sannolikt att din vikt så småningom normaliserar sig. Det tar den tid det tar. Är det mycket viktigt för dig att väga en viss siffra ett visst datum får du förmodligen säkrare resultat med vanlig svältbantning, men då får du räkna med att må skit, vara trött och grinig, och sen gå upp alltihop med råge igen när du inte orkar vara hungrig längre.

Du gick inte upp de sista 10 kilona på två månader, så du kan inte räkna med att gå ner dem så snabbt. Det KAN hända, om vindarna är gynnsamma och kroppen vill, men du kan inte bestämma att det ska hända.

Wtn3
0

Om du har tänkt fakira är det bättre med tillskott istället för paprika.

sundsvallstjej
0

nä jag sa inte att jag ville svältbanta, ska inte äta kolhydrater iaf. Isf äter jag kalorireducerad lchf

Zepp
0

Jag håller med Aniara helt o fullt och vill att du istället lär dig lite mer om hur det fungerar.. när saker o ting faller på plats, kunskapen ökar så flyttas oftast focus mot långsiktig hälsa!!

Läs gärna böcker, de kan du låna eller köpa.. infornmationen här blir lätt snuttifierad och det har skrivits en hel del böcker som är bra och förklarar det mesta på ett lättbegripligt sätt!!

http://www.lowcarbkost.com/low-carb-books.php

http://www.skaldeman.se/Titta%20i%20bok/Sid-010o011.html

http://www.bokfynd.nu/915184737X.html

http://annajdjacobsson.wordpress.com/vagen-fran-137kg/

sundsvallstjej
0

#31 tack för länkarna, jo men jag vet också att det är långsiktig hälsa som gäller, och det hade ju inte spelat nån roll hur lång tid det tagit om det inte vore för att jag har en speciell grej i sommar som jag vill vara lite mindre fet till, och jag borde inte gå upp allt igen om jag fortsätter som vanligt med lchf efter det väl

MimLan
0

#32 Ta en titt på bra underkläder som slimmar och jämnar till. Det ger nog mer än att öka på stressen i kroppen som bara motarbetar dig och viktnedgången.

Zepp
0

Ju fortare du vill gå ner i vikt destoviktigare är det att du är fullt insatt i hur kroppen funger och reagerar på olika kost.. kalorirestriktion är som regel det snabbaste sättet.. inte tu tal om annat!

Däremot så gäller det då att man inte skadar sin kropp på något sätt.. vi har flera medlemmar som börjat med Cambridge för att egfter en tid gå över helt på LCHF.. utan viktuppgång!

En kalorireducerad fakir är nog egentligen att fördra eller en kalorireducerad LCHF över huvudtaget.. men då missar du ofta att bli kontant med dina hungerkänslor.. dvs kroppen mekanism för att reglera sitt energiintag.. vilket kan straffa sig på sikt!

När man äter kalorireducerat.. vilket gud borde förbbjuda.. så gäller det att få i sig alla essentiella näringsämnen.. varför man kan behöva mickla med tillskott!

Man bör iallafall få i sig minimum av protein, vitaminer och mineraler. samt essentiella fettsyror!

sundsvallstjej
0

#34 nä cambridge usch, inga pulver o skit vill jag ha, det höll jag på med förr. Äckligt!

Med kalorireduserad menar jag ju inte FÖR lågt kaloriintag, kanske typ 1200-1500 nånting. Ska skriva in på minmat o kopiera hit vad jag ätit idag

sundsvallstjej
0

Vet nån varför det inte funkar att kopiera från minmat o  hit? Eller gör jag nåt fel

sundsvallstjej
0

Energi kcal:

1495,95

Energi kJ:

6247,80

Proteiner:

58,05

Fiber:

0,00

Kolhydrater:

0,48

Vatten:

368,74

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

141,95

Kolesterol:

2204,55

E-mättade:

42,92

Mättade:

77,30

F-mättade:

7,38

Vitaminer:

A:

1728,60

B1:

0,46

B2:

1,82

B3:

0,12

B6:

0,46

B9:

153,75

B12:

6,37

C:

0,00

D:

7,09

E:

10,35

Mineraler:

Fosfor:

941,20

Järn:

8,89

Kalcium:

249,10

Kalium:

591,30

Magnesium:

62,75

Natrium:

1164,60

Selen:

109,80

Zink:

1,49

455Gram Ägg kokt
120Gram Smör 80% fett

Nu kanske. Men hur ser detta ut? Är det för mkt fett?

sundsvallstjej
0

Har tagit c-vitamintillskott ocksåGlad

sundsvallstjej
0

Jag undrar också om det finns nån gräns för hur länge man bör fakira? Är det dumt att hålla på till midsommar?

Och visst hör inte brie till fakir? (råkar ha en brie i kylen o datumet går ju ut nu, men det står 0% kolhydrater men det kanske ändå bromsar viktnedgång?) Känns surt att kasta den. Kan man frysa brieost?

Tack för alla hjälpsamma råd man får härGlad

Wtn3
0

Om du tar tillskott av folsyra och C-vitamin kan du fakira mycket längre än så om du så vill utan risk för bristsjukdomar. Proteinintaget kan vara aningen lågt om du har kraftig övervikt, man brukar säga att ett gram per kilo normalvikt är lagom, men den som är kraftigt överviktig bör räkna på runt 5-10 gram extra då den som släpar runt på stor övervikt i regel har större muskler. När man fakirar ska då resten av energiintaget komma från fett, så det du äter nu är absolut inte för mycket, för mig skulle det till och med vara för lite, jag äter vanligen åtminstone 200 gram fett om dagen, men blir du mätt på den mängd du äter nu så är det rätt nivå för dig.

I ost (och andra mejerier) så är det egentligen inte mjölksockret (kolhydraterna) som är ensam bov, mjölkproteinet bidrar också till insulinpåslag, ett klart större insulinpåslag än protein från kött, så därför brukar man avråda från all typ av mjölkprodukter på fakir.

sundsvallstjej
0

#40 Ja jag blev mätt, t.o.m illamående av smöret eftersom jag hyvlade det med osthyvel och åt det som om det vore ostskivor. Sen är jag ju inte direkt lång - 163 cm så min normalvikt borde ju vara kring 60 kg. Nu väger jag 80 och känner mig som ett fläskberg. Nej jag har INTE mkt muskler.  Väl dolda isåfall,

Wtn3
0

Okej, det var ju ingen kraftig övervikt precis, då kan du fortsätta hålla proteinintaget på runt 60 gram om dagen. Om du känner dig äckligt mätt kan du minska fettmängden en smula, för det är meningen att man ska vara lagom mätt och inte mer.

sundsvallstjej
0

men jo, 80 kg på en kort otränad tjej ÄR fetma, inte bara "kraftig övervikt"

Wtn3
0

Jo, men nu syftade jag på så kraftig övervikt att man kan behöva räkna högre på sitt proteinintag för att undvika muskelförlust, då snackar vi åtminstone 50 kilos övervikt.

Berany
0

jag tycker du ska sluta stirra på vikten och börja förstå och lyssna på din kropp istället, det är det viktigaste vi har!

Sluta bråka och kämpa emot , jobba med din kropp istället och tänk på att ge dig själv fullvärdig näring för att du ska orka  med.

Lyssna inåt….och var snäll mot dig själv.

Wtn3
0

Det är väl precis det man gör när man äter sig mätt på ägg och kompletterar med fett… Ägg är bland det mest näringsrika som finns.

sundsvallstjej
0

Har t.o.m funderat på operation för att jag alltid gått upp efter att jag gått ner, men jag har inte vågat. Har inte vågat ta bantningspiller heller

Ni vet inte min historia. Har bantat jämt, hetsätit, o kräkts. Men på slutet har jag slutat kräkas och bara ätit, därav min övervikt.  Det är så tragiskt alltihop. Är så rädd att börja hetsäta el kräkas igen. Varför kan jag inte vara som andra normala?

MimLan
0

#47 Vad du just säger är att du bekräftar det som flera har sagt här: du _måste_ fokusera på din kropp, lära dig att lyssna på den och låta den bli trygg. Du hetsar i väg med fakir och detaljer för ett tillfälle som du anser är så viktigt att det är viktigare än att du fokuserar på att låta din kropp bli trygg.

Du kan inte förvänta dig att en historik med jojobantning och hetsätande gör att din kropp blir trygg på en vecka. Det tar tid. Det måste få ta tid. Det är inte kroppens fel, den har blivit illa behandlad länge. Må så vara att det har varit bortom din kontroll för att du inte har fått veta hur man äter för att må bra. Men nu vet du, nu kan du ta kontrollen och ta hand om dig själv och kroppen. All hets och stress som du drar på dig jobbar emot dig och din kropp.

Din historia är tragisk, men den är tyvärr inte unik. Har man varit fast i ett destruktivt mönster länge tar man sig sällan ur det i en handvändning, även mentalt behöver man ändra på sig och acceptera att man får, och kan, vara snäll mot sig själv. För du är faktiskt värd det.

sundsvallstjej
0

Men har inte haft lust att hetsäta/kräkas senaste veckan sen jag började med lchf så jag hoppas det håller i sig. Men rädslan finns ju kvar. Har ju läst en del trådar här om en del som fallit tillbaka i destruktiva betéenden, å då blir man lite deppad. Jag vill ju bara leva ett normalt liv, vara normalviktig och må bra. (sorry att jag belastar er med mina problem)

vimsig
0

lysnna på MinLan m fl. Det är inte bra att du äter så mycket fett att du blir illamående av det. Det är inte meningen med det här, det är det inte värt.

Om din "illa behandlade" kropp inte svarar på fakirkosten som du vill, vad ska du ta till då?

Fortsätt med LCHF, ät vad du tycker är gott och vad kroppen behöver inom dessa ramar och hjälp din kropp att bli trygg med allt som hör ihop med mat. Först då kommer den att släppa fettet.

Ang Brieosten: ta en liten, liten bit och ät upp, dela upp resten i större bitar och frys in. Det går alldeles utmärkt. Det har jag gjort flera gånger. Och ha inte dåligt samvete för ostbiten, den är en bagatell i ett stort sammanhang.

Ett tips: istället för att säga "leva ett normalt liv, vara normalviktig´och må bra". Byt ordning: nr 1 Må bra, nr 2 leva ett normalt liv & nr 3 vara normalviktig. GladDu kan få dom alla tre om du har tålamod och mod.

Ta hand om din kropp och lycka till!

MimLan
0

#49 Det är bra att du ger hela bilden, för det är viktigt att du kommer ur det destruktiva beteendet, det handlar inte enbart om vad du äter, sådant sitter mentalt också och då är det bra om du kan vända dig hit också ifall du behöver stöd på den fronten och inte bara kosten. Det hör ihop, att må bra, vet du.

Om vi vänder på det, vad är destruktivt beteende för dig?

Anledningen till att jag propsar på att du skall backa och fokusera på din kropp istället är för att jag tycker att det ser ut som om du befinner dig i, eller är farligt nära, ett destruktivt beteende. Att du är van vid att det innebär hetsätning eller kräkning för dig, betyder tyvärr inte att du inte kan vara destruktiv på andra sätt. Det taskiga med att ha varit van vid att livet är på ett visst sätt gör att man skapar mönster som man lätt faller in i, på ett eller annat sätt, även om själva grundorsaken skulle vara borttagen. Att vara medveten om det och vara snäll mot sig själv ifall man vacklar till, och att försöka ta bort all annan stress som kan stjälpa, är ett bra förhållningssätt.

sundsvallstjej
0

#50 ok, då ska jag äta lite mindre fett för att inte bli illamående

#51 Hur ska ni kunna stödja mig i andra frågor än den ang kosten menar du? Här diskuteras ju just kosten och inte relationsproblem el annat vad jag förstår

Vad destruktivt betéende är för mig är väl att moffa i sig 3 limpor på en kväll och sen stoppa fingrarna i halsen. Det kunde lätt hända för sisådär 2-3 månader sen

Berany
0

jag håller med mimlan,,,precis vad jag menar,,,

jag tycker du ska söka professionell hjälp, det finns jättebra vård att få,,,,jag tror du behöver KBT terapi.

Men som jag sa försök lyssna inåt,,tugga länge, lägg ned besticken väbta en stund ta nästa tugga fokusera på vad du känner kanske int efunkar varje måltid men ju oftare desto bättre och med denna fettrika kost så kommer mättnaden efter en stund så när man har dessa beteenden i grund och botten så ÄR det lätt att hetsäta, (jag vet, själv varit där) men det går , jag lovar.

Kolla in www.abkontakt.se bli medlem…de ska ha möte nu i Sundsvall.

Lycka till tjejen,,,,du fixar det!

sundsvallstjej
0

#53 Men alltså, ursäkta mig, men vad exakt menar du när du säger att jag borde söka proffessionell hjälp? Varför tror du jag behöver KBT terapi?

Är det för att jag haft ätstörningar tidigare? Om du läst vad jag skriver i #49 så ser du att jag inte haft lust att hetsäta/kräkas sedan jag började med LCHF. Och sålänge jag inte får tillbaka dessa problem så ska jag väl inte måsta söka vård tycker jag. Lchf har ju hjälpt många andra som haft ätstörningar och jag hoppas att det kan hjälpa även mig.

Eller var det för att jag ville fakira och gå ner 10 kg till midsommar som du tyckte jag behövde vård? För mig funkar det bäst att ha ett specifikt mål att jobba mot. Jag blir mycket mer motiverad då att klara detta. Annars är det lätt för mig att börja slarva med än det ena och än det andra.

Och det är ju många som fakirar, jag är inte unik i det. Ägg är det godaste jag vet och det kommer jag fortsätta äta!

Det var inte meningen att låta otrevlig i detta inlägg ifall ni tolkade det så. Jag blev mest bara ledsen

Zepp
0

Vi är bara oroliga för dig och att äta LCHF är ingen garanti mot ätstörningar fast det borde dämpa de värsta blodsockersvängningarna!

Det finns exempel som via LCHF gått vidare och hamnat i ortorexi!!

Man kan garanterat bli lika fixerad vid kolhydrater o fett som vid kalorier om man har den läggningen!

Därför kommer vi ALLTID att poängtera hälsoaspekten i första hand!

sundsvallstjej
0

#55 Ortorexi? Men vad får dig att tro att jag är på väg att få det? Är inte det dom som typ har träningsmani? Vad har jag sagt som antyder detta? Jag går väl en promenad om dan sen gör jag inte så mkt mer. Äter lite, ligger på soffan, fixar lite papper, ringer nåt samtal. Och äter igen. Sen går jag och lägger mig.

Vidare förstår jag att LCHF naturligtvis inte är någon garanti mot ätstörningar. Men funkar mycket bättre än tallriksmodellen. Iallafall för mig

sundsvallstjej
0

Och här är maten för idag. Ägg är gott!!!

Energi kcal:

1773,00

Energi kJ:

7405,50

Proteiner:

63,90

Fiber:

0,00

Kolhydrater:

0,60

Vatten:

408,40

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

170,50

Kolesterol:

2469,00

E-mättade:

50,55

Mättade:

94,70

F-mättade:

8,40

Vitaminer:

A:

2020,50

B1:

0,50

B2:

2,00

B3:

0,15

B6:

0,50

B9:

169,50

B12:

7,00

C:

0,00

D:

7,90

E:

11,70

Mineraler:

Fosfor:

1039,00

Järn:

9,80

Kalcium:

277,00

Kalium:

652,50

Magnesium:

69,50

Natrium:

1365,00

Selen:

120,75

Zink:

1,65

50Gram Ägg kokt
50Gram Ägg kokt
50Gram Ägg kokt
50Gram Ägg kokt
50Gram Ägg kokt
50Gram Ägg kokt
50Gram Ägg kokt
50Gram Ägg kokt
50Gram Ägg kokt
50Gram Ägg kokt
150Gram Smör 80% fett

[Russinflarn]
0

…men… Alltså, jag vill inte skriva dig på näsan eller något sådant, men om någon har en såpass ätstörning som du ju haft, så ligger den ätstöringen ofta även i psyket (varför du utsatt dig själv för det du gjort). En ätstörning är inte bara kemisk (socker- kolhydratberoende) utan kommer från… Pja, något som man kan behöva hjälp utifrån för att hantera. Den ångest du haft/har kring mat/vikt kan kanske inte bara hjälpas med att du/man äter rätt, utan även med hjälp av psykoterapi, t.ex.

Jag har hetsätit, försökt att spy men klarade det inte (upprepade gånger, ett par gånger "lyckades" jag, men inte så att jag kan hävda att det var regelbundet). Det kom ut andra vägen istället, så att säga. Och den ångesten, det livet, den känslan, är något som jag behövt hjälp för att ta mig ur. Jag har gått både i terapi (KBT ett halvår) samt på ACoA-möten (Adult Children of Alcoholics), kände inte till OA (overeating anonoymous)då, så jag gick på det som stämde någorlunda in på mig, dysfunktionell uppväxt = mobbning. ACoA var inte min grej, men ändå något som fick mig att reflektera över saker och ting. Hetsätning med kräkning är inte något som man bara fläktar bort när någon berättar om det i en tråd. Därför förstår jag #53:s (m.fl) reaktion och råd.

Jag ser också vad du skrivit i #49. Du skriver bl.a.att rädslan finns ju kvar. Att du läst att andra fallit tillbaka i ett destuktivt beteende.  Det är den rädslan, den känslan, du kanske kan behöva arbeta med. Vad det är som startar ett beteende. Det är vad KBT kan hjälpa dig med. KBT hjälper till att se objektivt på ett beteende, vad det är som sätter igång det, och hur du kan bemöta den känslan utan att behöva t.ex hetstäa.

Visst, för mig är och var det mycket ett otroligt beroende av socker och kolisar. Men det beroendet kom inte från ingenstans. För mig handlade om min urusla självkänsla, om min totala brist på sjävförtroende och självrespekt som jag förnekade och ignorerade och som till slut kom ikapp mig iform av ångest. För att dämpa ångesten åt jag. Och åt och åt och åt. Och fick ännu mera ångest (och försökte kräkas (testade till och med galg-tricket men det var inte heller min grej)). Men ångesten dämpades när jag åt. Beroendet var skapat.

Nu menar jag inte att du är som jag, men jag tror inte att man har ett så pass stört ätbeteende som du haft, utan att det ligger något bakom.

Du gör givetvis som du vill och jag menar verkligen inte att jag vet något om dig, och dina livserfarenheter eller hur du är som person, men kanske kan du reflektera lite över min (och många andras) historia? Finns här något som kanske -kanske- stämmer lite överens med din historia? I så fall kan det kanske var dags att ta itu med det?

Ta hand om dig och må gott.

I all välmening / Russinflarn

sundsvallstjej
0

#58, ja jag förstår att det är i all välmening. Men snälla sluta prata om psykoterapeuter, kbt eller annan hjälp utifrån. Du vet inte hur jag är som person. Det är inte min grej att gå och prata med nån utomstående. Vill jag prata med någon så gör jag det med någon jag tycker om och litar på.

Jag startade denna tråd enbart för att få tips/råd om kosten. Jag kommer att klara detta med hjälp av LCHF-kost och folk som peppar mig.  Det vet jag. Tidigare hade jag ju ständigt sockersug. Nu blir jag mätt och mår bra.  Sen är det väl klart att lite av rädslan sitter kvar såhär i början. Man har ju inte glömt sitt tidigare liv bara för att man startat ett nytt bättre och friskare liv. Tack!

vimsig
0

Det är bra! Jag tror du fixar detta!

Men börja inte med Fakir, ät det som du tycker är gott, se till att få i dig det du behöver, ät inte fett så du blir illamående och hjälp din kropp att läka och bli trygg med LCHF-mat, så kommer detta gå jättebra!

sundsvallstjej
0

#60 Tack vimsig. Glad

maxiq
0

Jag tror att många här har överreagerat här eftersom sundsvallstjej nämnde ordet hetsätning vilket kanske är förståeligt eftersom vi vill alla väl här men eftersom hon även skrev att hon har slutat med detta sedan hon började med LCHF så kan vi väl stötta henne med goda råd istället för att komma med pekpinnar och ropa på psykologer?

Risken finns att hon annars tar illa vid sig och försvinner härifrån och då har vi ingen möjlighet alls att stödja henne. Sedan kan jag hålla med om att 10 kg till midsommar inte är ett bra mål att sätta upp men det tror jag att hon har förstått nu. LCHF är en livsstil och ingen quick-fix. Bara man låter kroppen få bestämma sin egen takt så kommer det att funka.

Lycka till sundsvallstjej! Glad

sundsvallstjej
0

Tack maxiq, Håller med om allt du sägerGlad

[Russinflarn]
0

Fast, Maxiq, inte tyckte jag att jag kom med några pekpinnar, direkt? Mer en tanke? Jag menade verkligen inte att komma med några pekpinnar i alla fall, om det uppfattades som så ber jag om ursäkt, Sundsvallstjej. Om det nu var mig du menade, Maxiq, men jag tog ju uppenbarligen åt mig. Hm. Och jag skrev ju faktiskt att mitt maratoninlägg endast var tänkt som reflektion och att jag inte kände Sundsvallstjej som person, utan att mitt inlägg var baserat på mina högst egna indivduella erfarenheter. Men skitsamma var det väl.

Men, Sundsvallstjej, jag ber verkligen om ursäkt om jag uppfattades som… Öh, pekpinnig? Det var faktiskt inte min mening, alls. Jag förstår och respekterar att du inte vill ha den sortens råd och kommentarer.

Så - inget mer prat om psykologer etc. från mitt håll. Så länge du mår bra, Sundsvallstjej, och det tycks du ju göra nu! Det är skitbra och LCHF är en kalasmetod. Stort lycka till med viktnedgång!

Fridens

maxiq
0

Jag menade ingen och alla eftersom jag bara reagerade på att många överreagerade och inte läste allt hon skrivit.

Frid Glad

sundsvallstjej
0

#64 ursäkten godtas, nä du var inte så pekpinnig, orkar bara inte med terapi och samtal hit å dit, inte min grej, och  ja, jag mår väldigt bra på denna kost

[stblues35]
0

<----- Också S-vall

nyppa
0

Välkommen!

Jag är från grannkommun, härnösand! Heja heja!

Jag har en liten fundering nu när jag ser att det finns flera stycken från Svall här, kanske även det finns lite Härnösandsbor här?

Något jag saknar i våra trakter är OA-möten. Är det någon fler än jag som kanske kan vara intresserad av det? Kanske vi skulle dra igång det i Sundsvall eller i Härnösand??!! Jag har 5 års erfarenhet av 12 stegsprogram (AA) vilket OA är baserad på. Vill man starta OA möten kan man säker få hjälp med det av OA. Alternativt att man åker några ggr till Sollefteå och Hudik för att se hur det går till först. Vad tror ni om min ide?

sundsvallstjej
0

Energi kcal:

1738,10

Energi kJ:

7260,35

Proteiner:

57,63

Fiber:

0,00

Kolhydrater:

0,62

Vatten:

371,08

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

169,45

Kolesterol:

2273,30

E-mättade:

49,24

Mättade:

95,99

F-mättade:

7,88

Vitaminer:

A:

1951,85

B1:

0,45

B2:

1,80

B3:

0,16

B6:

0,45

B9:

153,15

B12:

6,30

C:

0,00

D:

7,23

E:

10,89

Mineraler:

Fosfor:

940,30

Järn:

8,86

Kalcium:

252,90

Kalium:

590,25

Magnesium:

63,15

Natrium:

1322,50

Selen:

108,78

Zink:

1,51

50Gram Ägg kokt
50Gram Ägg kokt
50Gram Ägg kokt
50Gram Ägg kokt
50Gram Ägg kokt
50Gram Ägg kokt
50Gram Ägg kokt
50Gram Ägg kokt
50Gram Ägg kokt
155Gram Smör 80% fett

Äggdeffar ett tag till Skrattande

Vägde mig imorse och har gått ner 0,5 kg nu sen starten. "Bara" 9,5 kg till mitt delmål i sommar, och 19,5 kg till min målvikt

malinmagnusson
0

Låter direkt ohälsosamt att äta 9-10 ägg om dagen och en massa smör?? Jag tror på att man ska äta en varierande och näringsriktig kost.

Jag är också från S-vall

maxiq
0

Ägg är det mest näringsriktiga man kan äta. Rent teoretiskt skulle man kunna överleva på denna diet i all evighet om man bara kompletterar med C-vitamin men i regel kör man en tvåveckors kur för att få igång viktnedgången.

Att äta varierat är ett mantra som dietister gärna kör med men det är ju bara att späda ut de nyttiga ämnena i kroppen genom att äta sånt som är mindre nyttigt. Man kan äta varierat för att få lite omväxling dock men om man trivs med ensidig kost så funkar det ocskå.

malinmagnusson
0

Med varierat menade jag inte pasta potatis bröd. Men grönsaker ska man aldrig ta bort. Bara ägg låter sjukt. 1-2 om dagen. Inte mer. Tycker sundsvallstjeje verkar lite manisk och desperat

camsve09
0

Vad grundar du antalet ägg 1-2 om dagen på?

maxiq
0

Vad är det som finns i grönsaker som inte finns i t.ex. lever? Varför kan man inte äta mer av världens bästa livsmedel? Är det för kolesterolet? Jag tror att hon gör det för att kicka igång viktminskningen och sedan när kroppen har förstått vad som gäller kunna lägga till andra livsmedel. Vad är maniskt med det?

Aniara4
0

#72 Eftersom du själv är ny här kanske du ska ligga lite lågt med att ge tvärsäkra råd till andra nykomlingar innan du har satt dig in i LCHF lite bättre. Om du t.ex. tycker det låter konstigt att en del väljer bort grönsaker kan du lägga fram det som en fråga, typ "men kan man verkligen leva utan grönsaker, jag trodde man måste äta det?". Då kan någon annan svara och förklara varför många inte alls anser att det är nödvändigt. De flesta här äter lite grönsaker, men anser att det går att klara sig utan så länge man äter lever och/eller c-vitamintillskott. (Alt. en bit paprika då och då.)

Att säga att någon verkar manisk och desperat passar inte heller riktigt in i tonen här på KiF. Vi försöker hålla en saklig och respekfull ton mot personer som har en annan uppfattning än vi så långt det går, och även om det händer att någon av de 10 000 medlemmarna gör en felbedömning lyckas vi för det mesta.

Sundsvalltjej: Jag hoppas du hittar rätt balans för dig och ett sätt att äta som just du mår bra av!

malinmagnusson
0

Ja men hon har ju haft ätstörnngar och kräkts hetsätit. Då ska man inte äta extremkost som 10 ägg om dagen. Det blir en fix idé och värre ätstörningar garanterat

Maxiq Var hittar du lever i inlägg 69?

malinmagnusson
0

Och man klarar inte att ta sig ur ett sådant betéende på egen hand utan behöver proffesionell hjälp av tex psykolog

[Columba]
0

#77. Jag tycker att man ska undvika att ställa hemmagjorda diagnoser på folk man inte känner.

malinmagnusson
0

Hon berättar ju saker i tråden som är rätt typiska symtom för att hon skulle behöva samtalsterapi. Jag tror inte att hetsätning och kräkning bara blir bra av att äta en viss sorts mat. Det är ofta andra saker som ligger bakom och som man behöver prata med någon om

sundsvallstjej
0

Hej hopp!

Ser att ni engagerat er medan jag varit ute. Kul!!

Ville bara tipsa #72 malinmagnusson. Det är förmodligen omställningsbesvär du lider av då du verkar vara på lite dåligt humör. Det kommer att bli bättre! Och blir det inte det så kan du ju gå och prata med en psykolog om saken…

Känner mig lite extra hungrig idag, så det blir nog några extra äggTungan ute

[Columba]
0

Bra rutet sundsvallstjej!

malinmagnusson
0

borde du väl fatta själv att gå från hetsätning till 10 ägg om dan är lite sjukt. Det kan man väl se fast man är nybörjare

maxiq
0

Vad är det som är sjukt med att sluta hetsäta och istället äta ägg i lugn takt utan att kräkas upp dem?

[Columba]
0

#82 Också en nybörjare förväntas hålla en saklig och respektfull ton.

sundsvallstjej
0

#82 ja visst är det sjukt att jag slutat hetsäta och kräkas och börjat äta ägg istället. Det var ju nästan kul skrivet ….haha *går och hämtar ett par ägg*

malinmagnusson
0

Nej, du vet också att jag inte menade att det är sjukt att du slutat hetsäta. Men man ska börja äta normal mat sen. I kombination med terapi. Annars finns matfixeringen kvar och kommer tillbaka förr eller senare

maxiq
0

Vad är normal mat? Varierad kost? Artriktig kost?

malinmagnusson
0

Ägg är normal mat om man äter ett ägg ibland. Det är inte normalt att bara äta ägg. Det är inte normalt att äta bara ost heller, eller bara grädde eller bara gurka eller vad som helst. Det är inte hälsosamt. Och har man en ätstörning är det extra viktigt

sundsvallstjej
0

men jag har ingen jävla ätstörning längre!!! Sluta nu!

malinmagnusson
0

Det skrev du ju själv att du hade och det blir inte bra på en vecka

MimLan
0

#90 Om du läser hela tråden kommer du att se att vi har diskuterat ämnet och även _avslutat_ den diskussionen. Var vänlig respektera detta.

Det vore även till hjälp om du ställer frågor, t.ex. "Jag tycker att det är konstigt/fel att äta mer än ett ägg om dagen.", istället för att "veta" saker som kanske har med myter eller skräckpropaganda att göra. Vill du lära dig är det här rätt ställe att vara på!

maxiq
0

Jo du Malin, det kan faktiskt vara så att om man har en ätstörning som yttrar sig så att man märker att man blir tjock av allt man äter och kommer underfund med att det faktiskt finns mat som man inte blir tjockare av, utan tvärtom, så kan man bli bra på en vecka.

Var inte så kategorisk tack!

malinmagnusson
0

#91 Mimlan Bara för att jag är nybörjare kanske jag vet mer ändå. Hur kan du själv vara så säker

#92 Maxiq Jag är inte kategorisk, men det verkar du vara. Hur kan du vara så säker på att hon inte äter 10 ägg och inte spyr sen då? Har du kollat?

maxiq
0

Mm, jag har koll…

E-moll
0

Hm. Börjar jag misstänka vissa geografiska insikter?

sundsvallstjej
0

Energi kcal:

1807,50

Energi kJ:

7555,50

Proteiner:

57,60

Fiber:

0,00

Kolhydrater:

0,60

Vatten:

355,05

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

177,45

Kolesterol:

2260,50

E-mättade:

55,65

Mättade:

94,65

F-mättade:

11,40

Vitaminer:

A:

1918,50

B1:

0,45

B2:

1,80

B3:

0,15

B6:

0,45

B9:

153,00

B12:

6,15

C:

0,00

D:

7,20

E:

13,80

Mineraler:

Fosfor:

940,50

Järn:

8,85

Kalcium:

256,50

Kalium:

591,00

Magnesium:

64,50

Natrium:

2577,00

Selen:

108,75

Zink:

1,50

50Gram Ägg stekt
50Gram Ägg stekt
50Gram Ägg stekt
50Gram Ägg kokt
50Gram Ägg kokt
50Gram Ägg kokt
50Gram Ägg kokt
50Gram Ägg kokt
50Gram Ägg kokt
150Gram Smör 80% fett

Blev lite stekta ägg idag ocksåTungan ute

maxiq
0

Omväxling förnöjer! Glad

cnidaria
0

Det där liknar det som jag åt när jag fakirade. Tio L-ägg, ca 50 gram smör att steka i och 30 gram kokosfett i kaffe samt några macadamianötter, algtabletter, kalcium och c-vitamin. Jag mådde bra, hoppas att du gör det oxå, lycka till!

MillisB
0

Hejsan Sundsvallstjej!

Vad roligt att du har hittat hit och stannar här trots många välmenande råd om "varierad kost" och uppmaning om att besöka psykolog. Flört Riktig intressant att läsa alla missriktade inlägg!

Själv blir jag inspirerad av att du har tagit tag i ditt liv och vänt på utvecklingen. Känner du av att du minskar i storlek? Är också imponerad av att du klarar ägg och smördieten. Är själv lite skeptisk att försöka det. Behöver mer varierad animalisk kost för att lyckas med omställningen av maten.

I morgon blir den stora dagen för mig, att lägga av med kolhydrater och att påbörja mitt lchf-liv, för vilken gång i ordningen vet jag inte. Men jag känner att det är absolut nödvändigt.

Kram och lycka till med äggandet!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

nyppa
0

Äggsact håller med. Man blir väldigt äggad av den här tråden :) själv är jag nog lite chicken för att stå på endast ägg. Tror nog jag skulle tuppa av till slut :) eller så skulle det bara bli äggröra av alltihopa :)

Jag skulle vilja pusha för mitt förra inlägg #68. Inte någon som har kommentera det. Tolkar det som inte något intresse finns för det jag skrev då?

malinmagnusson
0

#94maxiq, nej man kan aldrig ha koll av att sitta och titta när nån annan äter. Du vet inte vad hon gör när du går hem eller när du sover. Har man ätstörningar så lurar man alla

annainorrland
0

Jag har också följt den här tråden med intresse. Känner så väl igen mig själv. Har år av hetsätning resp svältbantning bakom mig. Har dock aldrig kräkts då jag har kräkfobi och tror att jag ska kvävas och dö.

Tänkte först säga till Malin att det du säger i #101 faktiskt stämmer tyvärr. Inte om man så bor ihop kan man ha koll. Lurade själv min fd sambo i 3 år. Han kunde inte för allt i världen förstå hur jag kunde gå upp 25 kg på mindre än 3 månader när jag bara åt "nyttigt" när jag var bland folk jämt. Sallad, ägg och tonfisk var väl ungefär vad jag åt då. Inget fett! Jag hade massor av hemliga godisgömmor och så fort jag var ensam frossade jag där. Jag hittade på alla möjliga ursäkter för att få äta godis. Sa att jag skulle till affären och köpa gurka men köpte samtidigt 1 kg lösgodis som jag åt upp på vägen hem. Jag åt även på nätterna när sambon sov. Emellanåt körde jag svältkurer med diverse pulver och piller. Så visst lurar man folk då man har ätstörningar.

Men vi måste ändå lyssna på sundsvallstjej när hon säger att hon mår bra nu. Och psykologer hjälper det inte att prata om när hon inte är intresserad av den typen av hjälp. Jag har aldrig varit till någon psykolog. Jag var på en föreläsning av AnnikaD och bestämde mig där. Och jag kan nog säga att jag blev bra i min ätstörning på en vecka. Vill man klara det så gör man det. Några små återfall har jag haft men nu pendlar jag 5 kg upp el ner inte 25

sundsvallstjej. om du skulle vilja ha kontakt med någon med liknande bakgrund kan du gärna skicka pm. Jag har kontakt med några på nätet som har haft samma problematik som jag med hetsätning osv och det är alltid intressant att utbyta erfarenheter. Obs! Jag är INTE psykolog bara vanlig människa :)

Om inte annat så fortsätt skriva i denna tråd iallafall så vi får höra hur det går.  Vet att du fixar det!!

Många peppkramar!!

sundsvallstjej
0

Hej allihopa!

Alltid lika kul att se vilka som skrivit i min tråd :)

Självklart stannar jag kvar trots en del negativa kommentarer. Så lätt blir ni inte av med mig ;)

Jag får se hur länge jag ska fortsätta med äggdeffen men jag är verkligen förtjust i ägg så än sålänge längtar jag till varje måltid. Sen behöver man ju inte fundera så mycket på vad man ska äta varje dag.

#102 annainorrland. Ja det kunde ju vara intressant att utbyta erfarenheter då vi tydligen har upplevt lite lika i våra tidigare liv. Du har min msn i ett PM om du vill snacka där ibland. Men obs! min msn krånglar och jag åker ur lite hursom helst :(

MimLan
0

#101 Okej, vi vänder på det. På vilket sätt anser du att dina inlägg är konstruktiva, informativa, eller till hjälp för sundsvallstjej?

malinmagnusson
0

#104 MinLan Dom är till hjälp för att jag tipsar om terapi, dom är informativa för att jag talar om att man inte bör äta så många och så ensidigt som 10 ägg/dag

[ErikSvensson]
0

Man behöver inte terapi bara för att man äter ensidigt, då hade jag fått gå i det på heltid. Jag äter ofta extremt ensidigt utan problem. Cool

Erik

sundsvallstjej
0

Dagens matintag:

Energi kcal:

353,90

Energi kJ:

1477,40

Proteiner:

19,02

Fiber:

0,00

Kolhydrater:

0,08

Vatten:

118,12

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

31,15

Kolesterol:

676,70

E-mättade:

10,49

Mättade:

14,96

F-mättade:

2,12

Vitaminer:

A:

439,40

B1:

0,15

B2:

0,60

B3:

0,02

B6:

0,15

B9:

50,10

B12:

2,10

C:

0,00

D:

2,22

E:

3,06

Mineraler:

Fosfor:

305,20

Järn:

2,89

Kalcium:

78,60

Kalium:

192,00

Magnesium:

20,10

Natrium:

292,00

Selen:

36,10

Zink:

0,47

50Gram Ägg kokt
50Gram Ägg kokt
50Gram Ägg kokt
20Gram Smör 80% fett

Det här är bara frukosten och jag har tyvärr inte kunnat äta mer idag. Jag mår skit nu så ni som ändå inte gillar mig behöver inte komma med era kommentarer. Jag vill ändå uppdatera här för att förhoppningsvis kunna fortsätta med kosten som jag mått så bra på.

malinmagnusson
0

Ja du borde kanske äta lite till. Men inga fler ägg

maxiq
0

Men lägg ner nu malin! Respektera att hon inte ville ha några negativa kommentarer just nu!

Rekommenderar du terapi till de som äter pizza varje dag också? Eller nudlar?

malinmagnusson
0

På vilket sätt var jag inte vänlig nu då?

Adur
0

Det behöver absolut inte vara ensidigheten som gör att du plötsligt mår dåligt. Det kan lika gärna vara omställningsbesvär.

Du ligger ju extremt lågt i kolhydratintag och jag tror inte särskilt många skulle klara den övergången utan att må tjyvens ett tag. Även om man kan leva hur länge som helst på ägg och smör.

Men själv ligger jag på en walk in the park-nivå (max 50 g per dag) och kan inte riktigt ge några vettiga tips kring fakirvarianten…

maxiq
0

#110: Jag trodde inte att jag skulle behöva säga det till någon men: Om du inte förstår vad du gör för fel så har du ingenting här inne att göra! Här har vi en vänlig ton och försöker stötta varandra, inte komma med pekpinnar och elaka kommentarer!

malinmagnusson
0

Men jag sa att hon borde äta mer. 300 kalorier är väl för lite

maxiq
0

Och det tror du inte att hon vet utan att du talar om det? Särskilt som hon säger det själv och har en god orsak till det?

sundsvallstjej
0

Åt faktiskt 2 ägg till nu. Med smör. Känner mig bättre :)

Pasi
0

#115 Ägg är fantastisk mat, svårt att hitta "ersättning" för ägg som är nyttigare. Tungan ute
Man kan alltid komplettera med lite fet fisk och lever ibland för att uppnå den kanske *trumvirvel* - ultimata kombon*symbal* - som ger maximalt med uppbyggande gosaker ( alltså kolesterol och fetter som omega3).
Har själv funderat på att testa den kombon under en månad och se vad det gör för kroppen.

camsve09
0

Sundsvallstjej - vilken jobbig start du fick på forumet! Förvånad Hoppas du stannar kvar här i alla fall, här finns massor av kloka och vänliga människor som har massor av underbyggd kunskap och gärna svara på frågor!

Själv äter jag mer än två ägg om dagen de allra flesta dagar, men skulle nog dö av ledsnad ifall jag inte fick äta något annat! Tror inte det är farligt att leva på ägg ett tag, men lite trist, kanske. Men det är bara jag - var och en blir salig på sin tro.

annainorrland
0

#115. Bra att du känner dig bättre. Klart du ska fortsätta med denna superkost :)

malinmagnusson
0

Vad bra att du åt 2 ägg till. Då blev det 5 iaf. Men ändå 5 för lite kanske

malinmagnusson
0

Ok sundsvallstjej. Ber om ursäkt för mina otrevliga inlägg i din tråd

Och annainorrland. Eftersom du verkar skriva i denna tråd kanske du ser detta. Ber om ursäkt för det jag skrev i min tråd till dig. Du är naturligtvis välkommen att komma med tips råd eller frågor. Det var inte fel

Aniara4
0

Hur går det för dig Sundsvallstjej? Mår du bättre? Hoppas du lyckas få i dig mer mat idag!

bullmagen
0

Hoppas att du mår bättre idag!

Mina hetsätningsperioder har minskat otroligt mycket med LCHF och det är mycket värt! Vad skönt att det verkar fungera även för dig.

Ägg är gott, äter alltid minst två om dagen. I början åt jag ganska ensidigt för att känna av vad jag mådde bra av. Nu har jag utökat min meny med allehanda grönsaker, kött, fisk, kyckling, kryddsmör, guacamole och majonnäs.

Kroppen mår bra och huvudet likaså. Jag hoppas att du så småningom kan lägga till de matvaror som du tycker om och mår bra av.

Stort lycka till!

annainorrland
0

#120 men alltså, det må jag säga, tvära kast här minsann… hmm…konstigt

magma
0

#120: Bra gjort, all heder till dig malinmagnusson.Glad

sundsvallstjej
0

Men jag tror jag blir tokig *arg* Ursäkta, måste bara få ut lite frustration över min dator som är helt knäpp och som måste startas om hela tiden. Jaja men det hör inte hit

Hej förresten!

Jo Aniara4 Jag mår bättre idag. Hade en tillfällig svacka igår bara.

Jag har ätit smör & ägg till frukost, och ägg & smör till lunchTungan ute

Funderar på att (kanske) lägga till lite andra saker ikväll.

Återkommer senare

malinmagnusson
0

Det låter bra ut att du kunnat äta bättre idag. Ja du kan lägga till något om du vill. Men ägg och smör går ju bra annars

malinmagnusson
0

Vad blev det för middag?

annainorrland
0

Hej sundsvallstjej!

Ville bara fråga hur det går för dig.

Hoppas allt är bra

Skriv gärna några rader när du känner för det

sundsvallstjej
0

Hej Nu är jag tillbaka igen. Ett tag iaf

#127 Det blev ägg & smör till middag

malinmagnusson
0

Perfekt! Har själv ätit ägg & bacon

sundsvallstjej
0

Nu har jag gått ner 5 kg sen den 13/4. Känns helt underbart. Har bara rasat på slutet.

Denna kommentar har tagits bort.
MillisB
0

Wow, vad roligt att läsa att det går så bra för dig nu! Tack för inspirationen Skrattande

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

sundsvallstjej
0

Tack MillisB :) alltid roligt att kunna ge inspiration till andra.

Tack till alla er andra också som stöttar mig. Ni som inte gör det, sluta läs tråden, tack!

Babz
0

Kul att höra att det går bra för dig, sundsvallstjej! Är själv en sådan, men flyttade för snart 30 år sedan…

Vill du äta mer varierat än bara kokt/stekt ägg och smör, kan jag rekommendera äggröra eller omelett som variation. Annars är ju ägg fantastiska som näringskälla. Själv börjar jag varje dag (i stort sett) med ägg i någon form och ibland tillsammans med bacon.

Lycka till i fortsättningen!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

sundsvallstjej
0

#137 Jag äter mer varierat nu; "vanlig" fakir. Kött, fisk, ägg smör, bearnaisesås.  Men inte flyttade du väl ifrån Sundsvall?! Världens bästa stad;)

Tack för lyckönskningarna :)

Babz
0

Håller med om att Sundsvall är bra, men när jag flyttade fanns inga jobb att få där och arbetslöshet kändes inte som ett alternativ… numera har jag blivit acklimatiserad mälardaling.

Tyskt ordspråk

sundsvallstjej
0

ja jobbet är ju en knivig fråga :)

sundsvallstjej
0

Hej hopp alla glada och mindre glada.

Idag har jag ätit omelett till frukost med lite annat gott till

Hoppas det går lika bra för er andra som för mig :)

Zepp
0

Jaa.. ägg i någon form är nog min favorit till frukostmat.. man kan variera i det oändliga o kombinera med det mesta som man har i kylskåpet.. oså blir jag alldrig less på ägg heller!

Jag köper helst ekologiska ägg med extra Omega-3!

sundsvallstjej
0

ja, ekologiska ska det vara. Fast det blir dyrare helt klart

sundsvallstjej
0

Hej hej igen!

Idag blev det en riktig ägg- och bacondag på jobbet. Gott :)  Känner mig mycket lättare i kroppen och mår jättebra.

sundsvallstjej
0

Ägg blev det på förmiddan och kött och kryddsmör till middag

MimLan
0

Hur mår du? Känns det bra i kroppen?

sundsvallstjej
0

#146 Ja jag mår riktigt bra, och har tappat otroliga 6 kilo sen 13/4. Det har gått mycket bättre än jag förväntat mig :)

Tack allihopa!

Babz
0

#147 - Grattis till framgången!

Tyskt ordspråk

sundsvallstjej
0

Tack Babz :)

sundsvallstjej
0

Hej

Idag blev det ätet lite av varje. Stekt fläsk, ägg, ost, smör och lite blomkål Har kommit igång mer med träningen och känner mig fastare i kroppen än på länge :)

Lycka till ni andra också

Babz
0

Härligt sundsvallstjejen! Fortsätt så! Glad

Tyskt ordspråk

sundsvallstjej
0

#151 Ja det ska jag :))

sundsvallstjej
0

Idag blev det ugnsstekt lax med bea-sås till lunch och blomkålsgratäng till middag. Lchhf-maten är verkligen god :)

Zepp
0

God mat och man är mätt o nöjd länge.. känns lixom inte som man avstår något speciellt faktist!!

sundsvallstjej
0

Helt rätt Zepp!

sundsvallstjej
0

Idag gjorde vi en jättegod köttfärsgratäng med massa tacokrydda i och vi åt cremefraiche och en god sallad till. Mums! :)

Zepp
0

Vem sa att det var svårt att laga god mat på den här kosten.. inte jag iallafall! Tungan ute

sundsvallstjej
0

Min pojkvän har ju bara ätit lchf i en vecka nu. Han var normalviktig redan innan men har ändå gått ner 2 kg. Är det normalt? Han äter både mejeriprodukter och grönsaker.

Han är 35 år 1,80 lång och har gått ner från 70 till 68 Han vill absolut inte gå ner mer.

Zepp
0

Han har antagligen tappat lite vatten när han dränerade glykogenlagren!

Sen så.. det finns de som helt tappar aptiten och faktist äter för lite.. då de helt plötsligt inte längre känner igen hungersignalerna!!

I värsta fall om det eskalerar får du väl ge honom någon potatis till maten!!

sundsvallstjej
0

Nej han har inte tappat aptiten. Han har alltid kunnat äta vad som helst utan att öka ett gram. Och nu när han slutat med godis och allt sånt så verkar han gå ner ännu mer. Potatis tycker han inte om men jag får väl mata han med frukter i värsta fall.

MimLan
0

#160 Det finns ingen anledning att oroa sig över något efter en vecka. Vätskekilona är flexibla för alla.

Även normalviktiga kan bli av med lite underhudsfett och öka på muskelvikten. Att det blir lite förändringar är inget att oroa sig för tycker jag.

Den lärdom som går att dra är dock att det är inte vettigt alls att ställa sig på vågen om man drar för stora växlar av siffror. Låt honom köra med måttband istället.

sundsvallstjej
0

Hej

Har inte hunnit skriva här på några dar nu pga jobb men nu så.

Jo det var nog vattenkilon han tappat för han har inte gått ner mer, snarare upp 0,5 kg. Får väl hoppas att det är muskler Tungan ute

sundsvallstjej
0

Hej igen!

Är så lycklig. Vägde mig just och har gått ner allt som allt 8 kg nu. Det hade jag aldrig kunnat tänka mig när jag började med denna kost. Nu har jag bara 2 kg kvar till mitt delmål vid midsommar.

Tack för alla bra tips man får av er  alla ni underbara människor här på kif.

Igår hade jag en riktig äggdag på jobbet. Mina arbetskamrater börjar vänja sig vid mina "konstiga" matlådor nuTungan ute

Adur
0

Du har snabblärda kolleger! Mina har inte vant sig efter två år… Cool

MillisB
0

Vad roligt att läsa!

Grattis till viktminskningen Skrattande, jättekul att du snart har nått din målsättning.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

sundsvallstjej
0

#164 Nja jag kan väl inte påstå att dom är snabblärda. Dom kör ju fortfarande med sina pastalådor såklart. Men dom har slutat att kommentera min mat vilket jag tycker är stort nogSkrattande

#165 Tack så mycketGlad

sundsvallstjej
0

Yippiee!!!!!

Jag har klarat av mitt delmål som jag hade som mål till midsommar!!

Otroligt underbart.

Nu har jag 10 kg till 60 kg som är mitt slutmål. Men det har jag inte bråttom med. Nu har jag omformat kroppen, fått mer muskler och mycket bättre kondition. Skulle inte drömma om att orka springa 5 km för 10 v sedan, men nu klarar jag det.

Min pojkvän har gått upp 2 kg till. Rätt åt han, för han var för smalSkrattande

Babz
0

Grattis sundsvallstjejen!  Skrattande

Tyskt ordspråk

MillisB
0

Grattis!

Vad roligt att du klarade ditt delmål! Låter som att du har fått mer ut av upplevelsen än "bara" viktminskningen också. Glad

Hoppas att din sommar blir förträfflig!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

sundsvallstjej
0

#168 och #169 Tack så mycket!

Det var för att gå ner i vikt jag började med LCHF men precis som du säger MillisB så  har jag fått ut så mycket mer. Tack!

MillisB
0

Vi är här för varandra vet du! Kyss

Så många gånger har jag fått stöd att fortsätta när det känns tungt, och jag vill gärna dela med mig vidare av mina erfarenheter. Om jag kan hjälpa någon dessutom så blir jag genuint glad!

Kram på dig!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

sundsvallstjej
0

Tjoho, 65 kg imorseGlad5 kg kvar till min målvikt nu. Hoppas det går bra för er andra också

[stblues35]
0

Grattis!:)

MillisB
0

Grattis till ny milstolpe!

Lycka till med resterande kilon Skrattande

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

sundsvallstjej
1

Hej hopp!

Vill ni veta en sak? Jag är i MÅLSkrattande 60,0 nu och det känns såå bra. Ikväll blir det till att fira. Men bara med god och nyttig mat förstås. Vi ska prova en ny fiskrätt. Var länge sedan vi åt fisk nu men det är supergott faktiskt.

Lycka till även ni andra duktigt kämpande människor

Zepp
0

Kul att höra. Skrattande

[Karro]
0

har läst hela tråden och vill bara gratulera till ditt nya liv!!!

ghiaIT
0

Grattis!Glad

Blev det mest ägg eller blev du less på det? Har du någon före och efterbild. Det kan vara peppande att se.

Aniara4
0

Grattis!

sundsvallstjej
0

Tack så mycket alla

#178. Ett tag blev det mest ägg och smör ja. Men sedan la jag till kött och fisk. Mejeriprodukter har jag varit försiktig med men ökar lite på dem nu.                                                                                                                      Tyvärr är jag nog för blyg för att lägga ut bilder här där alla kan se Skäms

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.