Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6146 ggr
niloss
0

cola light o lchf

Hallå, jag vet att det inte är bra för kroppen eller sötsuget men jag undrar om det finns nån där ute som med framgång ätit lchf fast druckit light läsk på helger o vid festliga tillfällen.

evion
0

Jag har under hela min viktminskning druckit cola light/zero. 70kg->53kg.

Fiana
0

Det är klart det finns, men dels är det individuellt, dels kan insulinpåslaget det eventuellt kan ge på vissa göra det långsammare än annars.

karinafp
0

Mycket snack om insulinpåslag  när det gäller lightdrycker. Om det vore sant, skulle inte diabetiker kunna dricka dem. Vilket vi gör. I miljontals fall.

evion
0

Jag tror att man helt enkelt får prova sig fram. Äter man rätt annars men dricker cola light och ändå inte går ned i vikt eller går ned långsamt så får man prova att ta bort den ett tag och se vad som händer.

Det man oftast hör om cola är att vissa äter mer mat när de dricker cola till eller att cola triggar igång sötsuget. Jag har inte märkt något av detta, men har inte heller någpt uttalat sötsug.

Aily
0

Mitt blodsocker sjunker lite när jag dricker lightläsk eller äter något som är sötat med sötningsmedel, vilket tyder på insulinutsöndring. Men jag tror det är högst individuellt. Om du inte får hungerkänslor av det, kan inte jag se någon anledning att avstå om man vill ha det.

niloss
0

tack för alla snabba o kloka svar :)

Fiana
0

#3 Om diabetiker kan dricka dem eller inte har ju absolut ingenting att göra med eventuell insulin effekt på en icke diabetiker. Snarare direkt tvärt om speciellt när det gäller typ 1 diabetiker. Per definition i det fallet blir det helt annat resultat i kroppen då inget insulinpåslag kan ske.

Tankergirl
0

Underbart att se svar på detta då jag själv är en nystartad LCHF'are som funderade på detta innan jag började för en vecka sedan.
Men jag sitter här nu helt förvånad…har inget sug efter godis, chips eller coca cola. Så var i affären förut för att köpa chips till barnen och sambon, blev lite paff när jag bara kunde gå förbi allt utan att dregla Tungan ute. Så ikväll ska jag istället unna mig smaksatt bubbelvatten och bara njuta.