OT - Tantvarning!
"Det är en ny verklighet att kvinnor håller sig friskare och yngre längre. Tanten som fanns i den tidigare generationen med lilla hatten och foträta skor, hon är borta".
Citatet är hämtat från Aftonbladet, apropå 47-åriga Demi Moores snygga kropp. Inte för att jag vill kalla en 47-åring för tant…
Men jag fick lite roligt åt citatet i alla fall. Det är nämligen så att jag använder VÄLDIGT foträta skor nuförtiden. (Lilla knölen vid stortån ger mig inget val…) Ärligt talat, om man tittar närmare på dem är de ganska fula. Breda och med rund tå. MEN… de är svarta och har Nike-logga! Tadaa! Nya tidens foträta tant!
Har du något exempel på hur tanter är nuförtiden, vad de/vi gör, köper osv?
Tanter i min närhet åker på korta resor. T ex buss till Ullared över en dag, eller Finlandskryssningar. Eller åker på spa.
Nu är ju tantgränsen lite svårdefinierad, men generellt tycker jag att moderna tanter tar mer plats än de forna tanterna. De för en mycket synligare tillvaro. Inte alls så beskedliga. 
Jag gillar tanken på att vara tant även om jag bara är 38. Att ha just bekväma skor o kläder o skita i vad andra tycker.
Tycker man ser fler tanter med tuffa o färgglada frisyrer, härliga tunikor o glada miner!
Ålersmässigt med mina 47 år borde jag vara tant.
Men jag varken känner eller beter mig som någon. I sinnet och klädval är jag fortfarande som en lite äldre tonåring. Känns så himla skönt att kunna komma i lite mer "slimmade" kläder. Jag älskar utmaingar äv det lite tuffare taget. Förra året besteg jag Kebnekaise, har cyklat Tjejvättern ett par gånger. Har planer på att gå en klätterkurs.
Och jag använder mig av relativt fotriktiga skor! Modet på skor är tydligen på väg att ändras. Klackarna är på väg att bli lägre. Huruvida de blir med fotriktigheten vet jag däremot inte. (på modet alltså)
Jag har precis flyttat till lidköping och i veckan hälsade jag på en skitsnygg tant på gatan! Hon hade ljuslila hår och bohemiska kläder och ryggsäck och gick mitt i gatan och vi hälsade väldigt glatt.Jag tänkte att så vill jag se ut när jag blir gammal!
Jag tänker att ungdomars stil ofta sticker äldre folk i ögonen, så jag undrar vad tonåringarna kommer hitta på när JAG blir tant och går där med min rullator och piercingar här och där. Haha.
Å så många tuffa tanter det verkar finnas runtom i Sverige!
Jag skulle vilja färga en blå slinga i håret, blått har alltid varit "min" färg, tycker ni att det låter fnoskigt?
Ja vart går tant gränsen. Som 45 åring klev jag i somras förbi sådana där unga jäkla telefon försäljare som stod utanför ica. Brukar vara snabb o slinka förbi dom men så hörde jag - Du tjejen! Jag kollade mig snabbt omkring men det var bara jag där.
Jag stanna förstås, kunde ju inte annat.
Min mamma har inte begripit det där med att vara tant. Många gånger är hon fräschare än vad jag är. 65 år gammal ville hon prova en skinnjacka jag hade köpt till dottern som hon inte använder. "Den är ju så snygg" var hennes ord. Efter att ha testat den kunde hon bara konstatera att nja, det var nog lite många nitar på den. Undrar om man kan måla dom svarta 
Nej tant begreppet har nog som sagt vad försvunnit. Å andra sidan finns det de som är yngre än mig som bär sig åt och ser ut som tanter.
En fråga: Raggar ni på yngre killar? I våras sa en arbetskamrat ungefär "du som är en riktig puma ska väl ragga upp en snygg, ung kille!" Jag höll på att trilla baklänges. Det finns tydligen någon tv-serie som handlar om "pumor". Nån som sett den?
#7 Jag har tänkt en del på det där… inte att ragga på yngre killar då. Men männen jag attraheras av idag har blivit 15 år äldre än för 15 år sedan. Jag tror det är en väldigt speciell typ av kvinnor som jagar ungt villebråd, men vad vet jag.
Det kanske är jag som är konstig? Män i min egen ålder är sexigast! 
Mmm… håller med. Det är inte för inte som det heter "de grå tinningarnas charm"…
cougar…i cougartown jagar dom yngre för de som är i deras ålder är gifta eller homosexuella eller skitstövlar.
Aha! Ja, iofs så stämmer det ju. De bra männen i vår ålder är upptagna. De som inte är upptagna är det av en god anledning.
tant har inget med ålder att göra. Det är en personlighet! Du kan precis ha fyllt 30 och bete dig som en tant, se ut som en tant och klaga på allt som en tant. Du kan också som min mamma, ha fyllt 70, men ändå inte kallas tant, ungdomlig i sinnet, öppen för nya intryck, klär sig modernt men inte ungdomligt - hon är absolut inte tant.
Själv är jag 47, har iofs inte fotriktiga skor, men iläggs-sulor i skorna så att det är bekvämt. Men tant - nej då! Min 20-åriga dotter lånar mina kläder ibland och vi delar jeansen mellan oss!
Tycker för övrigt att killar i 30-årsåldern kan va riktigt snygga, men det kan bilar också vara. Man kan titta på dom och konstatera att dom är snygga, men det stannar där, man vill inte ha dom
#11: Nu ber jag att få protestera! Eller så jag helt enkelt inte i er ålder…

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#13 Nej, jag tror inte du är i tant-åldern, maxiq 
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Det generaliseras friskt i den här tråden.. hehe..
Är helt övertygad om att det kryllar av upptagna stolpskott, liksom det går en och annan riktigt fin pärla lös..
Ålder är en siffra. Värderingar, sätt att tänka.. kanske vissa sorts livserfarenheter är sånt som förenar. Ålder är/kan vara en faktor bland andra, men inte allt. Några år hit eller dit är utan betydelse, liksom till exempel några kilon hit eller dit inte heller har betydelse.
Håller med vimsig.. fast min dotter är mkt mindre än jag, får inte på mig nåt av hennes två miljarder läckra klädesplagg.. synd! 
Visst finns det betydligt yngre män som jag tycker är vackra. Kan uppskatta det utan att för den skull själv vilja ha dem. Och när de är närmare mina barn än mig själv i ålder, då utlöses nån sorts automatisk spärr..
..ungefär som med vissa kolhydrater - de luktar gott och ser fina ut, men skall ändå icke ätas! 
#15 men man kan alltid titta på dem, kaisakavat!
Kolhydrater och snygga karlar!
Haha.. jo! Jar har själv en rätt söt 25årig son. Se men inte röra, tjejer!!
Själv behöver jag inte titta neråt i åldrarna - är ju nästan jämnårig med Johnny Depp… 
Jag hoppas att jag aldrig blir tant.
Skulle jag nu ändå lyckas bli tant, så vill jag bli en liten söt och charmig sådan.
#14: Tanter finns ju i alla åldrar. Det är mer en mental inställning än en siffra.

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Maxiq - Du kunde vara en av damerna i sagan omTant Grön, Tant Brun och Tant Greddelin.. eller vad den nu hette..? Farbror Blå är du ju inte!
Man blir inte tant förrän man har rynkor på hjärtat 
#19 Jo, men är inte ålder också en mental inställning? Man är inte äldre än man känner sig? Den där siffran man får fram genom att räkna 2010 minus personnumrets första fyra siffror, den känns jag sällan vid.
…hm…? menar du att du skulle vara jämnårig med mig - eller någon annan - om man räknar upplevd ålder? Och skulle det kunna vara tantålder? Nu börjar det bli komplicerat
Sen jag började äta LCHF har jag känt mig mycket yngre (bortsett från fötterna då). Det är t o m så att jag har fått lite färre gråa hår.
Vi kanske inte blir tanter/farbröder alls på den här maten?
Min faster har varit tant sen hon föddes. Alltid omoderna kläder, tantiga skor och glasögon, hela attityden är tantig. Hon är 13år äldre än mig men har alltid verkat vara en ovanligt rynkfri och rakryggad 90-åring.
Min dotter räknade mina grå/vita hårstrån i lördags…18 st. och jag har fyllt 67, det är bara fläskkilona som fortfarande är för många.
Hennes kommentar var dock att: jaa, du mamma, nu börjar det!

Men vad är en tant egentligen? Jag har trott att jag är en men nu börjar jag tvivla… Är tant något negativt? Jag har trott att det är någon som blivit tillräckligt gammal för att kunna vara sig själv utan att bry sig så mycket om vad andra tycker.
Tant är ett negativt ord för mig liksom tantig - usch så hemskt ord.
Jag hoppas att jag blir gumma direkt efter detta tillstånd jag är i nu för det har jag inget emot! Gumma är ett snällt ord och lite sött, tycker jag.
Ja, tant är nog ett negativt ord för mig också.
Men om jag skulle få för mig att anlägga lila hår, röd hatt och grönt paraply, börja ragga bland tjugo år yngre män och börja klättra på vulkaner och glaciärer, så skulle jag gärna vilja ha ett ord för det. Eller är det det som är pantertant? Tant kan jag ju liksom bli ändå, mer diskret. 

eh… jag har alltid haft foträta skor, under mina 53 år… högklackat bara undantagsvis, förenat med stora smärtor (hur folk kan gå i sådana hela dagar är en gåta för mig)
Ärligt talat, igår såg jag ett tv-program med film från 70-talet… Livet kring torget, eller vad det hette…
Där skymtade jag 3 tanter i hatt, och kunde konstatera att sådana finns inte längre. Jag tror att tanten dog med 70-talet.
"still lost in space and time"
#29 jooo…jag får väl erkänna att jag också alltid har föredragit bekväma skor. Men är det tantigt? Det är väl bara förnuftigt? (sedan kanske man inte alltid behöver vara förnuftig jämt)

Hehe, Effie, de gånger jag har haft högklackat på mig, så har jag känt mig mer tantig, än då jag kör med foträta… 
"still lost in space and time"
Tant är inte negativt, man är stor nog att veta vad man vill och vågar det också! Löshår, glitter och fotriktiga skor….