nytt smör
Hej och god fortsättning på er alla?
Har någon smakat smöret på Ica från Lindahls mejeri? Det är billigt och nu i jul fick man 2 pkt á 250 g för 20 kr, slog ju till direkt!
Men….det smakar och luktar annorlunda än annat smör, det blir en bismak när jag steker i det och jag börjar bli lite misstänksam.. fast smör är ju smör..eller?
Har någon testat detta mer än jag?

Jag har inte testat det än men det finns även ett annat i guldförpackning. Det ska vara ekologiskt och smöret i sig är mera gul. Men jag tycker inte heller att det smakar gott.
Jag köper alltid bara ekologiskt smör.
Jag har provat "Ålandssmör" inga tillsatser stod det på paketet ( lite silvrigt paket med gula blommor på). 500g för 21 nånting kr. På Ica Maxi. Helt ok tyckte jag. Bättre smak än på det gamla guldiga paketet. jag fortsätter att köpa så länge det finns.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Hej och god fortsättning på er alla!… inte frågetecken..
Kanske bara här i Skåne som Lindahls smör levereras..
Finns redan en tråd om Lindahls smör för ett par veckor sedan:
http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=ca6d5d2a-0373-4307-80f3-b2df26bd6ec6
Jag tycker det smakar bättre än vanligt och ekologiskt smör men smaken är som baken - delad.
Jag har hittat Lindahls smör på Ica i Bräcke (östra Jämtland). Men det har en bismak som du säger och kan inte mäta sig med svenskt smör från milko.
Oj, tack …det har jag missat!
Tydligen har vi smakmässigt mycket delade meningar om detta smör men nu har jag i alla fall fått svar på att det troligen inte är något lurt med det.

jag köpte oxå det smöret i vår ica butik …lite grynigt men känner ingen bismak på det stekta..har oxå testat Lidls finska smör voi vilket oxå funkar bra

Bor på Åland, så jag kör lokala smöret :-)
Skönt att höra att fler upplevt samma sak som jag. Jag mailade Smörproducenterna efter att ha bakat chokladbiskvier med detta smör, och de var inte ätbara!! Någon slags sur bismak som helt dominerade kakorna. Hemskt smakade de! För övrigt var det raringens lchf biskvier jag provbakade…. Svaret jag fick var att ingen annan reagerat på deras smör, men att de skulle ersätta mig för mitt smör, men sedan har jag inte hört något mer. Men aldrig att jag vågar köpa något annat än "vanligt" smör igen!
Hej hopp,
Svenskt smör är om man jämför med smör i andra länder väldans neutralt i smaken. Mycket beror på smörsyran, vi handlar ekologiskt smör och smörsyran är märkbart högre och mer påtaglig och vi som svenskar är inte vana alls vid det.
I andra länder t ex Frankrike men även Norge så syrar man grädden innan man gör smör och det ger ett smör som är helt annorlunda - inte alls kul till bakning emn äl till ätning. Och smörsyran är ju något som är fingemang för kroppen :)
Jag har provat och tycker nog tvärtom, vanligt smör från Arla smakar konstigt numera och jag föredrar smör från Lidl eller Lindahls. Milko har jag inte testat.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Tack för inlägget Ingrid! Den "bismak" en del känner av Lindahls är helt enkelt den genuina smaken av smör. Vi svenskar har lärt oss att smör ska smaka minimalt. Och vi är livrädda för allt "utlänskt".
Minns skräcken för att den svenska falukorven skulle försvinna med inträdet i EU och hur man till slut lyckades få till EU-regler för vad som skulle få kallas falukorv. Problemet var väl snarare att ingen korvproducent med självaktning i EU någonsin skulle vilja solka ned sitt varumärke med att producera en så undermålig, vattnig och potatismjöl-utspädd produkt som den svenska falukorven.
Lidls smör är inte finskt men det smakar gott och kostar mindre än svensk smör.

Jag vill jättegärna testa Lindahls smör, är det nån som vet var det finns i stockholms innerstad?
Puhlo, ni har väl någon Willys affär även i Stockholm? Även COOP-Forum (gamla OBS samt B&W) har det.

#15: Då ska jag försöka kika. Den enda Willys jag vet om låg på odenplan, men nu är det Hemköp där.
Jag råkar vara en av de som är storkonsument av lidlsmör. :) Billigt och bra!
Jag köper ofta Lidlsmör och tycker det är helt ok. men gillar nog ändå bäst svenskt extrasaltat. På annan tråd läste jag om att göra eget bregott - rumsvarmt smör + rapsolja och det har jag gjort nu - inte smakat kallt ännu, men jag blandade 750g smör med 2dl rapsolja + lite himalajasalt.
Tänkte på saltet, det man missar är ju jod som är tllsatt vanligt bordssalt, men bergssaltet smakar ju så mkt bättre.
Vidare i tillsatser - kunde man tänka sig att tillsätta tex D-vit och kanske järn eller annat av intresse eller kommer det att smaka apa?
Hej!
Nu har jag prövat min egen bregottblandning och gott blev det men lite knepig konsistens. Men så läste jag på Annikas blogg under medlehavskosten om just rapsoljan och får till min förfäran veta att den oljan inte är helt ok något som tyvärr gäller så många oljor. Kanske bättre att skära tunna fina skivor smör med osthyvel.
#18 - Att använda osthyveln till smöret går toppenbra. Vill man ändå ha det bredbart, får man ha lite framförhållning, och helt enkelt låta det stå framme lite, innan man ska använda det.
Jag tycker smöret från Lindahls smakar bättre än det från Arla. Det smakar mer helt enkelt.