Oumbärligt?
Om vi nu bortser från det självklara såsom smör, kokosfett, kött, ägg, fisk, fågel etc… Vad kan ni inte vara utan i matlagningen i form av smaksättning, "extrapiff" eller vad man ska kalla det?
Själv känner jag mig bortkommen i köket utan citron, dijonsenap och kanel.

Dijonsenap har du redan nämnt, så då blir det Currypasta, inlagd chilli, Lime, o vitlök.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sambal oelek, fefferoni och lök.

Lime,vitlök, stark ost, grönmögelost och feta.
Alla örter som dragon,basilika,oregano,citrongräs,spiskumin mm
Vin sätter piff på grytor och såser.
Varför inte en slatt starkt kaffe i såsen till lammet.
Nötsmaken - Sesamolja eller jordnötssmör.
Rökt chili, habanero, vitlök, curry, stark ost, timjan, basilika och div nötter.
There is no failure, only feedback. - Art De Vany

Ost, lök, hemmagjord buljong, oregano, timjan, spiskummin och grönpeppar finns nästan alltid i mitt kök.
Det är ju inte riktigt en krydda, men grönsaker. Jag väljer hellre mina kolhydrater från grönsaker än mejerivaror. Jag tycker det är så gott.

Samma grej här. Grönsaker är mina kolhydratkällor, snarare än grädde/crème fraiche.
vitlök och färsk chili ingår i det mesta jag lagar ;)
Sen älskar jag herbamares ekologiska örtbuljong.
vitlök, lök, olika sorters chili, lime, senap, tomatpuré, philadelphiaost, vin, färska örter och andra kryddor, fisksås, vinäger, olivolja, sesamolja och faktiskt lite honung.
Chèvre, parmesan, gräddost.
Vitlök, lök, chili, lime, citron, hot sauce
Soya, fond.
Färska örter
Förutom vad ni andra har nämnt så är hemgjord tacokrydda ett måste i mitt kök, använder den även som "grillkrydda".
"En stund i taget - här & nu"
Jordnötssmör och örtsalt har jag svårt att vara utan.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Vitlök, goda ostar, olika sorters peppar och en massa andra kryddor för att variera maten. Utan kokosmjölk och grön curry vore det också svårt att laga många rätter som jag gillar. Citron/lime är också oersättligt.