Nykomling!
Hej!
Har varit inne i omgångar och läst här på sajten, och mer intensivt de sista månaderna. Känner att det är dags att krypa fram ur skuggorna och delta :)
Jag är intresserad av kost och vad som får oss att må bra. Har i många års tid läst en hel del av bl a Sanna Ehdin som har mycket klokt att säga. Tyvärr har det mest blivit teoretiska kunskaper för min del….Min vikt har krupit uppåt i åratal. Ja, jag räknade ut att det är ca 13 år sedan jag var någorlunda normalviktig.
Våren 2009 gjorde jag ett försök med lchf och det gick bra till en början, vikten började gå ner lite sakta. Men sötsuget blev jag aldrig av med och det berodde ju på att jag aldrig uteslöt kolhydrater i tillräcklig omfattning. Jag kunde vara duktig på jobbet med lunchlådan..och även till kvällen….men då det blev helg kunde jag inte låta bli mina älskade ostbågar. Patetiskt men sant, ostbågar styrde mitt liv. Så jag tappade sugen när inget radikalt hände med min vikt (och fattade ju inte varför heller, jag som var så duktig tyckte jag). Har efteråt insett att jag även åt alldeles för lite fett.
Nåväl, jag gick ju såklart upp det lilla jag gått ner, och några kilon till. Kände mig succesivt under våren 2010 inte alls nöjd med min kropp, men framför allt min hälsa. Gjorde illa ryggen vid ett tillfälle och blev nästan rädd när jag insåg hur lång tid det tog att bli ok igen. Migränanfall som höll på knäcka mig. Bestämde mig att det inte var någon idé att vänta på inspiration från ovan. Nu minsann skulle jag ta tag i det här på allvar.
Så jag har läst och läst om lchf, och bestämde mig för att inspiration eller inte, nu jäklar! Bestämde startdatum 26/7, första arbetsdagen efter semestern…..:) Och ……wow! Det har funkat sååå himla bra. Undrar ibland varför jag slösat tid på att vänta på inspiration när det bara var liksom att bestämma sig??? Jag ska inte vara kaxig nu, är bara inne på sjunde veckan. MEN om allt fortsätter som det börjat så ser jag en klar väg mot hälsosam vikt för mig. Har ätit ganska strikt hela tiden, ytterst lite grönsaker (ovan jord), olika proteinkällor och bra fetter. Lägger mer omsorg på min mat idag än nånsin tidigare då man i nödfall kunde pula ner överbliven pasta i matlådan och knappt nåt mer…..
Förstår efter att ha läst att jag äter nära fakir men inte riktigt då jag också äter grädde (och inte så lite heller). Första två veckorna var jag helt väck, trött och virrig men längtade konstigt nog inte efter sötsaker alls. Gick väl på vilja då. Men nu efter sju veckor går det fortfarande toppenbra. Haft födelsedagsfester hemma, flera fester där jag varit "tvungen" att fixa tårtor etc. Har inte smakat på NÅT! Herregud, det är inte jag..känner inte igen mig själv. Jag fixar grädde och bär till mig som alternativ.
Jag började på 90kg. Är 170 lång. Har gått ner 7 kg nu:) Helt utan bekymmer. Äter som en häst, unnar mig allt gott jag vill, tar t o m en whisky nångång ibland….Och pabam!!! Varje gång jag ställer mig på vågen så har den krupit nedåt. Det här är helt enkelt för bra för att vara sant!
På jobbet sitter de med sina pulverdrinkar och "plågas" under lunchen..på em kan de ändå inte hålla sig från chokladaskarna som ligger framme. Men inte jag :) Jag käkar min lunch och är mätt o belåten till ca kl 20 då det är middagsdax. Inga mellanmål behövs. Bara att slippa suget efter nåt odefinierbart "mera" är så underbart att jag ….ja, det är toppen!
Ja det blev lite långt det här. Ska inte vara lika långrandig för jämnan men hoppas bli aktiv på forumet. Ta hand om er allihop!

Grattis, du har helt klart gjort rätt val, hoppas att du skriver mer hur det går allt eftersom, både upps and downs, det är så det är och är viktigt för andra att få veta.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Grattis till dina fina resultat, och hoppas det fortsätter lika bra!
Jag har hållt på med lchf ännu kortare tid än du, men vill bara säga att jag håller med om det där med att vänta på inspiration. Jag satt också och väntade och väntade på att något skulle hända som skulle få mig att ta tag i mitt liv och min hälsa. Sen kom jag på att det enda jag väntade på var ju att jag skulle göra något, och så gjorde jag det. Då gick det ju jättebra! :)
Grattis till fin viktminskning och välkommen här på forumet!
Håller med dig om att man måste bestämma sig. När man väl har tagit beslutet så går det så mycket bättre 
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)

Välkommen Jaslinn!
Det låter som du har kommit igång bra den här gången .
Det är mycket att ta till sig med den här kosten men när man greppat konceptet flyter det som du ser på ganska bra av sig själv.

Välkommen och grattis :)
härligt med ett framgångsinlägg :).
Lycka till framåt!
Välkommen! Grattis till ditt fina resultat. Skriv gärna hur det går i fortsättningen och lycka till!
Hej, välkommen och lycka till i fortsättningen!!
Välkommen och grattis!
Välkommen och lycka till i fortsättningen också!

Tack för alla hälsningar och glada tillrop :)
Känns bra att ha hittat ett forum med likasinnade. Min omgivning har lite svårt att fatta vad jag håller på med. Vissa blir ju intresserade och ställer vettiga frågor, medans andra himlar lite lätt med ögonen och säger att det ju är SJÄÄÄÄÄÄLVKLART att man behöver frukt(vitaminer)/kolhydrater(för att orka)/utesluta fett(vet ju varenda människa hur farligt det är)…..:) Ja ungefär så kan det låta.
Även om kunskaper sprider sig mer och mer så känner man sig onekligen som om man vore från en annan planet ibland :)
Det bästa är att på det här forumet bor alla (i alla fall de flesta) på den där andra planeten 
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Huvet på spiken MillisB!!