Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 6869 ggr
jessikan
0

LCHF och cancer

Hm, svårt att sätta rubriken rätt…Min pappa har nyligen drabbats av prostatacancer och jag har såklart kollat upp allt som finns att kolla upp ang detta. Nästan överallt nämns ett samband mellan högt intag av animalisk kost och denna typ av  cancer. Panik!!! Har varit inne på Kostdoktorsn sida och där verkar det vara övervikt och kolhydrater som kan tänkas öka risken för att få prostatacancer…Vad händer? Vad ska man tro på? Jag vet ju vad jag vill tro på.

Min pappa är tjock. Äter dåligt (bröd, flingor och öl är jättegottObestämd) och rör sig minimalt.Känns som att kolhydrater spelar en stor roll i hans vardag.Är det dom som gjort honom sjuk?

Vet nästan redan svaret, men vilken är eran syn på detta?

chapp
0

Prostatacancer och höga blodsockernivåer är korrelerat till varann, enligt en studie.

De goda nyheterna är att det är behandlingsbart och att pappor brukar vara bra på att äta feta köttbitar med fet sås till, bacon och stekt ägg och sånt. Jag har fått min pappa att gå över till fet mat utan större problem. Tillochmed fått honom att ta det lugnt med öl - inte det lättaste! Han hade samma problem som din pappa.

ullebull
0

Hm… ett samband mellan cancer och kost är ju utrett men att få den drabbade att äta rätt det är lite av ett helvete, jag vet, jag erbjuder maken allt i matväg men… jag lyckas inte fresta honom med den "feta kosten". Kakor, socker osv, det slinker ner men vet du, jag är glad att hanm äter överhuvudtaget, jag vill ju att han skall "leva".

"Jag vill äta det som är gott" hm…

Lycka till och du, www.cancersamtal.nu är en mycket bra sajt, gå dit, där får du mycket information från andra drabbade och från anhöriga.

BoZackrisson
0

Hej jessikan!

Din pappa bör naturligtvis följa upp sin cancer och följa råden från hans läkare.

Det finns långsamväxande och snabbväxande tumörer. Man mäter detta med att ta biopsier från körteln. På basis av resultatet av dessa mätningar får man en rekommenderad behandling. De vanligaste är strålning och eller att man helt enkelt opererar bort prostatan.

Lågkolhydratkost bidrar till att minska både blodsocker och insulinutsöndring, vilket är bra för att hålla cancern i schack. D-vitamintillskott kan också vara verksamt liksom tillskott av selen. Men det är ingen bot.

Sen beror det också på hur gammal din pappa är. Gamla människor brukar dö av ålderdom innan cancern tar kål på kroppen.

Min svärfar fick prostatacancer när han var dryga 50 år. Han levde till 72.

Mitt råd är dock att din pappa följer de råd som sjukvården ger honom. Prostatacancer är inte att leka med.

Braille
0

Hej!

Jag har en bok (dock på tyska) av en läkare (Johannes F. Coy) som rekommenderar lågkolhydratskost för cancerpatienter. Han själv forskar på cancern och hur tumörceller förökar sig.

Cancerceller behöver tydligen socker (glukos) för att överleva. De kan inte använda sig av ketonkroppar som energi som andra celler. En intressant iakttagelse han har gjort är att hjärtceller inte kan bli tumörceller - eftersom hjärtceller enbart använder sig av ketonkroppar (om jag har tolkat det hela rätt).

Djur som äter naturlig föda får inte cancer. Människors cancerceller kan överleva för att vi tillför mycket socker via kosten.

Så jag tror inte att din pappa har något att förlora på lågkolhydratkost iaf! =)

Pasi
0

Jag är ganska övertygad över att orsaken till cancer är att kroppens förmåga till apoptos, dvs den naturliga celldöd som drabbar felaktiga celler, är hämmad.
Två orsaker som man definitivt vet hämmar apoptosis är högt insulin och D-vitaminbrist. Som BoZackrisson nämnde kan D-vitamintillskott vara på sin plats.

#4 Hjärtceller kan bränna ketoner, socker eller fett efter vad som finns och vad den föredrar för tillfället.
Man vet att diabetes-typ2-drabbades hjärtan normalt har svårare att bränna fett av nån anledning. Kan vara en del i orsaken till infarkt etc…kanske.

LCHF-are
0

cancer lever väl på socker om jag inte är felunderättad…

Pasi
0

#6 Många typer av cancerceller saknar mitokondrier och kan därför endast leva av fermenterad glukos.

Warburg upptäckte detta under sina studier av cellers metabolism under 20-talet, och fick senare nobelpris för sina upptäckter.

LCHF-are
0
nixitch
0

Vilka typer av celler lever på Glykos? Är det andra typer av celler an cancerceller? Jag bara funderade över om det kan försämra andra typer av positiva celldelningsfunktioner.. (Är det här ryktet om att man blir dum av att inte äta kolhydrater kommer ifrån) Om vi antar att man tex skulle ha svårt att bilda hjärnceller om amn inte närde dom med glykos.

Nyfiken på om någon kan förklara detta…

nixitch
0

Bumpar detta… Är jag kanske otydlig i min frågeställning?

Pasi
0

#9 Vissa delar av hjärnan, och våra körtlar (binjurar, testiklar etc) samt röda blodkropparna kan bara köras på glukos, men normalt blodsocker räcker gott för att dessa ska få den dos de behöver. Ketogen kost har tom visat sig resultera i större glukosförråd i hjärnan, och högre ämnesomsättning.

Vet inte vilka typer av cancer som bara kan äta glukos och undrar egentligen om det är speciellt utforskat med tanke på att detta just är i det närmaste bortglömd kunskap. Tror personligen att det gäller de flesta typer av cancer.

dufva
0

Dom bästa resultaten av ketogen kost har man fått vid behandling av mycket agressiva hjärntumörer.

Troligen påverkas alla tumörer (dom svälter) av ett lågt jämnt blodsocker.

Att prostatan överhuvudtaget mår mycket bättre när kolhydraterna hålls lågt är vi många som märkt, så under alla omständigheter är jag säker på att lågkolhydratkost skulle gynna din pappa.

Zepp
0

Det lär handla om att cancerceller förändrar mitocondrierna och använder dessa för sin fortplantning varvid de då blir beroende av glykolys för energiproduktionen.

Sen så kan man fundera ett antal varv om huruvida de kan leva av ketonkroppar och om kroppens genproduktion av glukos räcker.

Man forskar iallafall på att stopa cancercellernas glykolys, som ett sätt att minska deras tillväxt och i förlängningen ta kål på dem, men saken är nog mer komplicerad ändå.

För övrigt är det dumt att göda dem med höga blodsockernivåer som dessutom sätter ner imunförsvaret.

Sen så handlar just prostatacancer om att där förgår cellbildning i massomfattning och en del blir fel, men sådant brukar kroppen ta hand om via apotos, celldöd via inbyggda kontrollmekanismer, om man nu inte misshandlar kroppen så att de mekanismerna inte funkar.

Kroppen producera själv fria radikaler för ta död på felaktiga celler och virus, bakterier o sånt, cancercellerna har sätt att motverka detta och där går det åt en del glukos.

"If tumor cells have defects in their mitochondrial respiratory mechanism it would imply that cancer cells have a potentially lethal metabolic defect that is compensated for by consuming more glucose," said Spitz, who also is co-director of the Free Radical Research Core in the Holden Comprehensive Cancer Center at the UI. "However, when a cancer cell has insufficient glucose metabolism to overcome this problem, the tumor cell's own mitochondrial metabolism could become lethal resulting in preferential cancer cell death."

http://www.news-medical.net/news/2004/05/15/1582.aspx?page=2

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.