LCHF Kolhydratintag över dagen.
Jag har ätit LCHF i snart en månad ungefär och trivs jättebra med dieten. Jag håller mig mätt länge utan att behöva äta stora portioner och jag behöver bara äta tre gånger per dag. Sockersuget har jag inte ens kännt av och jag var ändå en sockerholic.
Jag gick ner tre kilo ganska snabbt men sedan har vikten stått stilla. Det viktigaste är att jag mår bra på kosten, men en viktminskning är ett stort plus då jag gick upp över 10 kilo förra året och vill komma i mina gamla kläder igen.
Jag har hitills bara kollat på innehållsförteckningen och använt mig av produkter med lågt kolhydratsinnehåll. Hur viktigt är det att sammanställa och räkna det fullständiga kolhydrats intaget under en dag? Hur mycket bör dagsintaget (kolhydrater) ligga på om man tex. vill gå ner i vikt? Tänker att jag kanske äter för mycket kolhydrater och lurar mig själv när jag bara ser på innehållsförteckningen.
Hur är det förresten med mejeriprodukter? Jag tycker att det är gott i kaffet, men kan lika gärna ta en skvätt grädde. har läst att man gärna ska undvika mejeriprodukter och minska på dem först om man vill gå ner i vikt.
Är vehetarian så det är svårt att få i sig fett när man inte kan äta bacon osv så det blir lätt extra grädde. Äter visserligen lax.
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus

Somliga vill ligga så nära noll som möjligt, andra är inte så restriktiva. Vill du kolla vad du får i dig, så lägg in allt du äter under en dag på MinMat.net (länk finns bland rubrikerna i vänstermarginalen). Vill du ner i vikt kan det vara bra att inte gå över ca 5% kolhydrater. Vissa har märkt att deras gräns för viktnedgång ligger på max 3%.
Lycka till!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Oj, bara 5 kolhydrater per dag alltså? Låter lite, men å andra sidan har jag ju aldrig räknat på vad jag ligger idag, men det är nog mer än så. Nu när jag har skurit ner så mycket och det har gått bra är jag redo att lägga i en ny växel.
Tack för tipset om länken :)
//Angelica
5 energiprocent är inte samma som 5 g kolhydrater. Det första är procenten av det totala energiintaget under dagen. Jag har inget bra räkneexempel men för vissa kan det landa på ca 20 g kolhydrater per dag. På minmat.net så kan du gå in och räkna ut det utifrån ditt dagsintag.
"Hur är det förresten med mejeriprodukter? Jag tycker att det är gott i kaffet, men kan lika gärna ta en skvätt grädde."
Grädde är ju en mejeriprodukt.
Nu tycker ju jag personligen att du har hållt på lite väl kort tid för att ändra så mycket i kosten än. Du kanske inte riktigt har ställt om förbränningen än. Men det som brukar nämnas om mejeriprodukter är att mjölkproteinet hos vissa kan ge insulinpåslag och då kan viktminskningen bli mindre eller avstanna. Alla drabbas inte av det medan vissa kan vara mycket känsliga.

Om du äter veg är ju kokosfett både vegetariskt och nyttigt, och bättre än smör att steka i.

#3 Oj, jag läste nog fel tidigare, han bli orolig då det hade inneburit en avocado per dag sedan hade kolhydraterna varit förbrukade om man bara fick äta totalt 5 gram. Annars tror jag att jag äter ganska nära 5 energiprocent. Kanske lite mera. ska räkna efter ikväll.
Tänkte att jag aldrig skulle klara det. Tack för förtydligandet, jag läste alldeles för slarvigt.
Det skulle ha stått mejeriprodukter som tex mjölk (jag skriver lika slarvigt som jag läser idag) 
#4 Jag har tänkt prova det, men tyvärr han hälsokosten stänga idag. Är det bar hållbarhet på sådant, eller ska man köpa ihop sig på en bunke ett par stycken. Jag har dragit med mig hela släkten på dieten och alla är överlyckliga över att de är så pigga, så de skulle säkert dela en bunke kokosfett med mig.
//Angelica

Kör du på i minst tre månader som du gjort innan du ändrar o micklar för mycket med maten.
Finessen med att ligga på ett visst antal, ofta 20 gram om dagen är mest att kickstarta ketosen och ställa om kroppen till att i huvudsak använda fett som primär energikälla!
Sen när du är omställd får du själv mickla med kolhydratmängden och hitta din egen nivå där du går ner eller bibehåller lämplig vikt!
Det är inte ketosen som gör det.. snarare de låga insulinnivåerna.. är man insulinresistent kan man bli tvungen att ligga lågt med kolhydraterna hela tiden!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hos crearome kan man köpa upp till 5 kg:s förp av eko utan smak eller med smak, annars brukar Thaiaffärer ha
Hållbarheten verkar vara snudd å oändlig
Bästa pris är nog hos Crearme
Många använder det till att steka i eller i Te, Kaffe eller äggmjölk

Tack för hjälpen :)
Såg att biblioteket hade flera LCHF böcker så jag ska läsa på lite mera.
Hur vet man om man är i ketos förresten? Är såna där ketostix lite tillförlitliga eller inte alls? Testade för skojs skulle och då blev det mörklila. Annars så känner jag att kroppen är på rätt väg, jag mår iaf väldigt bar av den här kosten. Jag tålde inte alls socker inser jag i retrospekt
//Angelica

Äter man mindre än 100 gram kolhydrater per dag är man mer eller mindre i ketos.. ju mindre dessto säkrare!

Ketonteststickorna funkar första tiden, men har man hållit på ett tag kommer inte mycket ketonkroppar ut i urinen (kroppen använder dem som bränsle), så de ger inte utslag på stickorna.
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

# 10 Verkar vara individuellt. Mina stickor ger alltid utslag.
Och varje gång jag kollat hos läkaren har det också gjort det.

Nu har jag hållt räkning ett par dagar och inser att jag åt mer kolhydrater och protein än jag trodde, men det var inte extremt mycket ändå tror jag.
I början av LCHF dieten:
-ca 50 gram kolhydrater/dag
-ca 80 gram protein/dag
**Nu
**-ca 20 gram kolhydrater/dag
-ca 40-50 protein/dag
Ser detta vettigt ut?
Är 164 lång och väger 78,4 kg.
Försöker sätta ihop bra måltiden med hjälp av MinMat.net
Min frukost låg idag på 2% kolhyrater, 15% protein och 84% fett.
Finns det något exempel på hur fördelningen procentuellt ska se ut per måltid mellan dessa?
//Angelica

Se bara till att fettgrams-mängden överskrider kolhydrats- och proteingrammen, så du blir nöjdmätt. Vi brukar rekommendera ca 1 gram protein per kilo kroppsvikt. Med din vikt räcker det med målviktskilona. Tränar du en del, kan du öka proteingrammen. Kokosfett har lång hållbarhet och, jag lovar, den går åt! Lycka till!

Har införskaffat kokosfett, dock inte den ekologiska eftersom jag inte hittat den i butik ännu men den kommer snart hem. Har haft det i mitt koffeinfria kaffe som mellanmål.
Jag vet inte hur det är i gram om fettet överstiger totalgrammen från kolhydrat och proteinintaget. Trodde inte att jag behövde tänka så utan kollade på det hela procentuellt och där har det varit övervägande fett.
Hm… blir bara krångligare och krångligare ;)
//Angelica
#12,14 Du verkar fokusera mycket på detaljer bortom att lära dig lyssna på kroppen.
Min undran är om du noterar hur kroppen signalerar till dig istället? Mättnad, hunger och sug i kombination med olika sorters matvaror och fördelningar?
Det finns ingen detaljstyrning som kan lära dig det och det är kroppen som är det väsentliga, inte något gram hit och dit av ditten och datten.

#15 Gör det? Vad tråkigt att det verkar så. Jag lyssnar och lyssnar på min kropp men den svarar inte om hur mycket kolhydrater man ska äta för att det ska vara LCHF 
Faktum är att jag mår bra hitills även eftrer att jag dragit ner kolhydraterna mera. Däremot så har jag hört att det är viktogt att man inte äter för mycket kolhydrater eller för mycket proteiner. Då går inte kroppen in i lägen att använda fett som energikälla (tror jag det var) och för mycket proteiner gör att kroppen användre dessa som socker.
Nu när jag har dragit ner på kolhydrater ytterliggare så känns det precis som innan. Jag blir hungrig ca 2-3 ggr per dag. Jag är aldrig sugen på att småäta direkt, bara vid ett tretal tillfällen då jag blev lite godisugen. Däremellan är min kropp varken mätt eller hungrig utan verkar hålla sig nöjd mellan målen. En sak har jag märkt, fuskar jag med sockerbomber som på min födelsedag så blir jag sötsugen och mår inte bra på kvällen och dagen efter.
Jag förstår att ni på forumet inte rakta av kan säga vad som är bäst för mig, men visst finns det väl några tummregler vad gäller LCHF? Tex att en felaktig födelning (tex lika mycket proteiner som fett) mellan intagen av kolhydrater, proteiner och fett innebär att man kroppen inte hamnar i det förbränningstillstånd man vill?
Om jag hakar upp mig på detlajer så beror det på att jag är ny inom kosten, jag har beställt böcker som förhoppninvsvis dyker upp snart. Men jag ville ändå fråga lite saker på forumet. För även om det inte finns någon detaljstyrning så måste det väl ändå vara så att för mycket kolhydrater inte innebär att det är riktig LCHF kost såklart. Jag försöker alltså höra mig för lite hur folk äter och hur fördelningen se ut.
När man har hållit på ett tag lär man sig lyssna på kroppen, tills dess vill jag veta hur andras fördelning brukar se ut. Jag hörde tidigare hur en födelning skulle kunna se ut tex 5/25/70 (bara påhittat) men minns inte hur det var och det är lite sånt jag undrar över för att garantera att jag äter LCHF och inte lurar mig själv och äter med kolhydrater och protein än jag bör göra och därmed underhåller kroppen sockerbehov som jag tror att jag har blivit av med 
//Angelica
Har du läst igenom "Vanliga frågor och svar" som du hittar i länklistan här till vänster? Där hittar du exakt det du frågar om, t ex fråga 6, som handlar om fördelningen.

Ja läs Vanliga frågor och svar, den svarar på det mest grundläggande!
Sen så.. fördelningen är inte huggen i sten.. det är inte säkert att det som fungerar för någon anna fungerar för dig.. därav några handfasta regler.. tyvär blir det då oxå en del vägande och matematik!
Skaldeman Index.. säger MINST lika mycket fett i gram som protein plus kolhydrater,, blir 66E% fett!
Eller 75E% fett, 20E% protein, 5E% kolhydrater som ett riktmärke då du komponera din matdag!
Fast utan att räkna och sånt tråkigt så är det så enkelt som så att; stek en fet köttbit i smör, ta upp köttbiten när den är färdig.. slå en slatt grädde i pannan och sjud detta till en sås.. slå såsen på köttbiten och avnjut måltiden med valfria grönsaker.. gör så tre gånger om dagen.. anpassa portionsstorleken så att du håller dig lagom mätt tills nästa måltid.. då äter du LCHF!
Som regel blir det en helt perfekt fördelning på sådana måltider så länge man håller sig till fullfeta matvaror!

Ooops.. missade att du var vegetarian.. då blir det lite knepigare.. väldigt mycket mer ost enligt de som testat!

Tack för alla tips :)
"Vanliga frågor och svar" var precis vad jag letar eftre, men har lyckats missa den av någon anlening.
//Angelica
Hej Catnap
Nu har det gått två månader sedan du skrev på denhär tråden. Har det lossnat för dig? Jag har hållit på i en månad och befinner mig i den stagnation som du var i när du började denna tråd så jag är lite nyfiken.
MVH
Alice

#21 Hej!
Jag la ner LCHF en tid efter midsommar. Jag hade fått så mycket problem med magen och vikten stod helt stilla. Tappade motivationen lite och min sambo bestämde sig för att inte äta LCHF under semestern då han ville dricka öl och annat kolhydratrikt så jag bestämde mig för att äta "vanligt" under sommaren. Magkatarren blev mycket bättre men jag fick andra negativa saker istället på köpet vilket gav mig ny energi att äta LCHF och jag fick en lite påminnare om hur bra min kropp mår på kosten. På onsdag är det bestämt att vi börjar om med LCHF kost.
Hoppas att det lossnar för dig, jag hoppas att det går bättrre för mig den här gången och att magkatarren håller sig långt långt borta :)
//Angelica
vill tipsa ala om att inte hänga upp sig så på siffror.
här hemma köper vi produkter som innehåller MAX 5g kolhydrater/100g.(när du kollar på förpackningen ska det alltså stå 5 ELLER MINDRE under kolhydrater)
vi äter ost som innehåller 1,5g kolhydrater/100g.
totalt försäker vi ligga på 25g kolhydrater var/dygn…
idag blir middagen fläskfile(inga kolhydrater)
på fläskfilen brer jag mjukost(3g kolhydrater)
till det äts vitkålssallad(pizza salad)
dryck mineralvatten.
Klubba, det kan vara ett bra tips, men det gäller ändå att se upp med totalintaget över dagen. Mjölk t ex, innehåller 5 g kolhydrater/100 g men det är väldigt lätt att hälla i sig 2-3 dl och då har man genast fått i sig 10-15 g kolhydrater! Vitlök å andra sidan innehåller 31,5 g kolhydrater/100 g men man använder ju oftast bara några få gram av den. Så förnuftet måste råda.
Gött mos Catnap! Jag tror ifs att det är bra om man vågar lägga ner ett tag om man inte är motiverad. Det är ju ganska svårt att upprätthålla lchf om man ska ha semester och vill njuta av god öl och goda viner. Skönt att du är tillbaka på banan nu iaf.
Jag började som sagt med detta 30 juli. Hitintills har jag gått ner 5,5 kg, men har märkt att jag slappar till lite nu. Har fått dille på att baka muffins och måste ju givetvis provsmaka dem oxå, aja baja. Men nu imorgon så ska jag vara mer konsekvent. Jag känner oxå att det är viktigt att man går in på forum typ denna för att få lite näring till lchf:andet.
Ha det gott och lycka till!

#25 Jag har köpt en receptbok för bakvärk och jag kan säga att fölr mig har den varit guld värd att kuynna baka något sånt dfå och då, även om det är sötningmedel och annat som många LCHF vill undvika. Men för mig är det utmärkt att kunna bara och äta sånt när jag blir sugen. Kanske kan passa dig med?
//Angelica
e det bakverk för bantare eller? Jag är ju svag för smörsmaken:) Egentligen så är jag inte så sugen, men jag tycker det är kul att baka, särskilt nu när det finns så mycket att göra saker av, äpplen, krusbär, blåbär mm.
from imorgon har jag lovat mig själv och sambon att inte baka mer. Jag har sagt att jag vill ner till 75 kg ganska omgående så det är väl vara att stänga munnen när det kommer kolisar förbi. Vad är ditt nästa mål?

#28 Japp, precis den. Använde den till midsommar baket :)
//Angelica
hehe bakvärk det låter ont! 

#30 haha, oops
//Angelica