Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 7439 ggr
LisanH
0

Knäckebröd

Jag äter LCHF och jag försöker att hålla mig under 20 g kolhydrater/dygn.
Bröd saknar jag inte särskilt mycket. Ibland kan jag dock bli sugen på hårt bröd. Jag har ett mycket hårt tunt favoritbröd Batanun från Pyramidbageriet .
Ibland "syndar" jag med en fjärdedels skiva med mycket smör på :-).
I innehållsdeklarationen står att brödet innehåller 57 g kolhydrater (varav 5,16 g sockerarter) och kostfiber 6,2 g/100g.
Vilket betyder att en fjärdedels skiva innehåller ca 4 g kolhydrater.
Till min fråga:
Räknas alla kolhydrater alltid lika?
Hade jag istället ätit tex en halv skorpa av Pågens Krisprolls (de innehåler 70 g kolhydrater (varav 10 g sockerarter) och 5 g kostfiber/100 g) så får jag i mig ungefär samma kolhydratmängd (4,5g) men jag tycker att det känns mer onyttigt… Enligt GI är det bättre med långsamma kolhydrater. Knäckebrödet borde ju ha bättre GI än skorpan.
Spelar det någon roll för LCHF i vilken form man stoppar i sig de få kolhydrater man äter eller är det alltid grammen =mängden som har betydelse?

[ngupa]
0

Det är väl upp till var och en att bestämma varifrån de 20 g kommer ifrån, tycker jag iaf. Glad

Sedan vet vi ju att just spannmål är en stor bov för hälsan.

All skit och jävelskap började ju i samband med bonderiet för ca 10.000 år sedan. Gråter som jag brukar säga…. Oskyldig

Zepp
0

Kolhydratmängden är nog densamma men knäckebrödet innehåller väl en massa fullkornsgrejer, och det hindrar mineralupptaget.. så jag säger att knäckebrödet är sämre.

Det ingen talar om är att fullkorn skall ätas hela för att ha positiv verkan, dvs hela korn, annars får man i sig alla lektiner o annan skit.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.