Äter inte grönsaker
Hej!¨´
Funderar lite smått på lchf… har i ett antal månader nu jobbat hårt med o byta ut mycket mat mot fullkorn (pasta, ris o.s.v)
o tränar mycket…
Lyckats gå ner ca 10 kg men mitt mål är att gå ner ytterligare 20 kg.
Problem: Jag äter i princip inga grönsaker… Kan jag klara lchf utan grönsaker?
/mvh Linda
Hej, Linda. Ja, det kan du så länge du är nöjd med maten. LCHF är inte på något sätt beroende av att du äter grönsaker (det kan dock vara bra att äta t ex lite paprika eller något annat då och då för att få i sig c-vitamin, eller ta något c-vitamin-tillskott). Du hamnar i gott sällskap om du äter LCHF med i princip inga grönsaker, kan jag lova. :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
ok, men…
Då ska man typ ätat till middag, en köttbit och bearnaisesås då eller?
Räcker det? Blir man inte hungrig igen då?
/Linda
Du kanske blir lite hungrig i början därför att din kropp är van att hämta sin energi från kolhydrater, men de flesta upplever att man kanske får äta lite mer de första dagarna men att man snart blir mätt och inte behöver tänka på mat mellan måltiderna. När du skippar kolhydraterna får du ett väldigt jämnt blodsocker som gör att du håller dig mätt och inte behöver tänka på mat.
En köttbit med bearnaisesås är bra mat och det är fettet du framför allt ska öka så att du blir mätt.
Själv brukar jag äta t ex lite kokad fryst broccoli eller blomkål till. Det är ju väldigt enkelt och ganska billigt, men om du inte gillar grönsaker så är det bara att skippa.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Du dricker väl mycket vatten, hoppas jag, det är viktigt för omsättningen och utrensningen, cirkulationen. Köp hem några citroner och använd den saften på alla maträtter som inte störs av syrligheten och ffa. i vattnet du dricker.
Naturlig C- vit är bättre än annat tillskott.

Grönsaker fyller upp magen, men det finns fler faktorer som styr hur länge du håller dig mätt än hur stor plats maten tar i magsäcken eller hur lång tid den befinner sig där, den viktigaste faktorn när det gäller hunger är inte om magen är tom eller inte utan huruvida kroppens celler efterfrågar näring. Och LCHF-mat är väldigt näringsrik, så man håller sig gärna mätt längre fastän man äter små mängder (sett till volym) och inte massa utfyllnad såsom spannmål. Avsaknaden av kolhydrater kan dock till en början få dig att tro att du är hungrig direkt efter en middag med bara biff & bearnaise, men egentligen är det sug det handlar om, för att kroppen är van vid ett högt intag av kolhydrater, när man vant kroppen att funka utan att man äter dem så slipper man de känslorna.
Det som är så bra med LCHf är just att man inte måste äta grönsaker. Kött (fisk, ägg) och fett gör en tillräckligt mätt ändå utan meningslös utfyllnad (potatis, pasta, ris, bröd), till och med bättre eftersom kolhydrater gör en hungrig i förtid.
Köttfärs (50% nöt, 50% fläsk) innehåller tillräckligt med fett utan att man behöver tillsätta nåt så man kan äta några köttfärsbiffar och vara mätt i flera timmar…

Börja med att kasta ut all fullkorn, det hindrar bara näringsupptaget.
Sen om du inte äter grönsaker får du se till att få i dig animaliska vitaminpiller, främst ägg, lever och fet fisk.
"Livsmedelsverket presenterar idag de första delresultaten av analysen. De nya värdena har överraskat verkets nutritionister eftersom det visat sig att bland annat E-vitamininnehållet är betydligt högre än man tidigare trott.
- Att ägg är ett mycket bra livsmedel är ingen nyhet. Men att vitamininnehållet var så pass högt är nytt för oss, säger Irene Mattisson, som arbetat med undersökningen på Livsmedelsverket.
Livsmedelsverket konstaterar bland annat att ägg är en viktig naturlig källa till D-vitamin eftersom det finns så få naturliga D-vitaminkällor. Undersökningen visar också att ägg innehåller höga halter av E-vitamin, A-vitamin, B-vitamin och Folat. Förutom sitt höga vitamininnehåll är ägg mycket rika på antioxidanten selen samt innehåller järn, zink och jod.
- Det finns få andra livsmedel som har ett så komplett vitamininnehåll och är så rika på viktiga spårämnen, säger Irene Mattisson.
Med en 3-äggsomelett får man i sig hela sitt dagliga behov av selen, vitamin E och B12 samt hälften av de rekommenderade mängderna A-vitamin, Riboflavin och Folat. Dessutom får man en fjärdedel av D-vitaminbehovet.
Någon risk för att ägg skulle ge förhöjda kolesterolvärden finns inte, enligt Livsmedelsverket."
Sen så har jag själv lite svårt att förstå varför man skall avstå från en god sallad med vinegrettesås till köttet, eller en coleslawe, det blir iallafall inte några kolhydrater att tala om och måltiden blir så mycket mer komplett.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.