Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-färsrätter
Läst 8487 ggr
Sindri
0

Egen nötfärs?

Jag brukar köpa Coops ekologiska köttfärs, men jag funderar lite kring den.

Ekologiskt behöver ju inte betyda gräsuppfödda utan kan vara djur uppfödda på spannmål, majs, soja, men ekologiskt odlat sådant? Rätt?

Funderade då på att göra egen nötfärs av naturbeteskött från sydamerika. Just nu har min Coop entrecote och ryggbiff för 99kr/kg, men jag undrar om det är för magert? Jag vill inte blanda i fläsk utan få en ren nötfärs, men inte för mager. Iofs brukar jag alltid skarva i med grädde när jag gör biffar, men inte till tacofärs som vi äter mycket av.

Åsikter, idéer??

Fiana
0

Det är nog på tok för magert och lite slöseri. Försök köpa från en något så när bonde så kan du nog få de lite mindre magra och möra köttet också med som passar att göra färs av (eller han kanske kan mala åt dig?). Annars om du absolut vill försöka, försök få tag på talg från gräsuppfött nöt att blanda i.

hemul
0

Du kanske vill läsa det här.

http://sverigesradio.se/…

starhawk
0

#2: Håhå jaja ännu en illusion slagen i spillror

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

hemul
0

Japp. Rätt länge sen också men det blev väldigt lite hallå om det. Det kanske förklarar varför de där entrecôterna är så små och magra.

MimLan
0

Om du kan tänka dig att betala 99/kg för det köttet, kan du kanske tänka dig att betala 85-90/kg för svenskt gräsbetesfärs med 15% fetthalt?

http://www.gronagardar.se/index.html

Så visst finns det bra kött hemmavid, hör med bönder nära dig eller gå på de som leverar gräsbeteskött.

hemul
0

Det blir något dyrare än 99:-/kg om man måste flytta till Gbg.

MimLan
0

#5 Jag har svårt att se vad som är otydligt i rad fem och sex?

hemul
0

Rent upplysningsvis, det finns inte gårdar som säljer gräsbeteskött i allas närområde. I mitt finns det en, men då jag inte har tillgång till bil och de inte kör ut så blir det ivf omöjligt eller ivf orimligt dyrt.

Bor man inte nära en av de få uppfödarna av gräsbeteskött eller känner nån månskensbonde man kan deala med så är det inte så lätt.

Sindri
0

# 2 Nä, det vill jag inte… Har en bit entrecote i kylen som vi ska äta imorgon, så det får vänta!

# 5 Jag kan absolut tänka mig att betala 90 kr/kg för fin nötfärs. Hra kollat på Gröna Gårdar för länge sedan, då fanns inte alternativet leverans i Stockholm, men ser att det kommer snart. Ser fram emot det!

Midnattskocken
0

Även om djuruppfödningen inte gick till som i länken som #2 hemul la in, så är det ju inte så bra ur miljösynpunkt att köpa från sydamerika…

Knepiga grejer det där, man skulle känna en bonde…

matvraket-se
0

Noga med att köpa svenskt kött och helst ekologiskt. En fadd bismak av diesel över kött från fjärran…

JAUS
0

Irländskt kött är ju gräsbeteskött och billigt.

Lynxx
0

Ja får inte tag på gräsbetesköttfärs på butik där ja bor nu.

Så ja köper grytbitar & mal detta - i brist på fädigmald färs.

Ja blandar i smält smör & ekologisk crème fraiche för att få mer fett.

/L

Midnattskocken
0

Som vanligt är jag lite seg…Om jag köper svensk ekologisk köttfärs, vad är det för fel på den? Om man läser vad som krävs för att köttet ska vara kravmärkt så tycker jag att det låter bra?

Vad innebär det för nötkreaturen?

På KRAV-godkända gårdar får nötkreaturen ekologiskt foder och fri tillgång till ensilage eller hö. Såväl mjölkkor som köttdjur får gå ute och beta under en stor del av året på stora ytor. Inomhus ska även köttdjur ha tillgång till välströad liggplats utan spaltgolv. Korna får vara för sig själva när de kalvar och kalvarna får dia under hela råmjölksperioden. Därefter föds kalvarna upp på riktig mjölk och får vara i grupp med andra kalvar. Köttdjuren transporteras till slakteri i sammanhållna grupper. Slakten ska ske lugnt och värdigt. Djurens skötare ska ha möjlighet att närvara fram till avlivningsmomentet.

Låter i alla fall mkt bättre i mina öron än djuruppfödningen i både sydamerika och på Irland? Det som gör att jag väljer svensk ekologiskt är att kossorna har haft det så bra som möjligt fram till och under slakten. Att de får gå ute (på mkt större yta per ko än på Irland) så mkt som möjligt innebär ju oxå att de är färskgräsuppfödda så mkt som är möjligt i vårt kalla land. Ensilage är ju dessutom gjort på gräs, hö är gräs. Spannmål är gräs. En kossa som mått så bra som möjligt (och ändå bli lönsamt för bönderna att föda upp) under sin livstid innebär ju oxå att köttet är ekologiskt.

Självklart kan en bonde "fuska", men det gäller ju alla ekologiska varor.

Rätta mig gärna om jag har fel! Diskussioner leder ofta till ny kunskap!

Fiana
0

Spannmål är inte gräs, och det är spannmålet i som är "problemet" här i frågan (som är anledningen till att folk köper gräsuppfött), varför spannmålet är ett problem finns det säkert många som kan informera mer om :)

starhawk
0

Spannmålet är ju gräsets frön så hur kan det då inte räknas som gräs? Även "vanligt" gräs har ju frön, ehuru mindre, så lite spannmål slinker ju med helt naturligt, är det ett problem?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

lader-o-jarn
0

ÄKTA lanthandel i sigtuna har svenskt gräskött.

Fiana
0

#16 Som sagt det finns säkert några som kan förklara vad som är skillnaden, det är inte min "bit", jag har generellt inte ekonomi för vare sig ekologiskt eller gräsuppfött kött just nu i vilket fall som helst så har inte haft anledning att sätta mig in i det närmare. Så jag vet inte mer om varför än att "idén" är att spannmålet ger en ohälsosammare fettsammansättning i köttet eller liknande. Huvuvida det är att vanligt gräs´s frön inte påverkar på samma sätt som det vi räknar som spannmål eller om det är koncentrationen som spelar in här vet jag inte (det är inga små mängder spannmål som ges till djurs som föds upp på det)

Sindri
0

Kor skall äta gräs - inte frön. Majs och soja är väl väldigt vanligt att ge till kor. Vad räknas som KRAV där? GMO? Om inte hur vet man att det inte blivit korsat med GMO-grödor som odlas i närheten?
Enligt vad jag läst mig till, bl a på denna sida, är att kor skall endast äta gräs för att köttet skall få den rätta sammansättningen av fettsyror. Det är ur det perspektivet jag resonerar nu.

Funderar på att kontakta COOP:s kundtjänst, men förra gången (ang. varför deras Änglamark-bacon är så kraftigt rökt) fick jag ett så snorkigt svar.