Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 8169 ggr
bejbe
0

rå mjölk

vet ni om man kan få tag på rå icke-pastöriserad och icke-homogeniserad mjölk i sverige?

har just lärt mig att rå mjölk är betydligt näringsrikare och sundare än industriprocessad mjölk, och att många som inte tål mjölk, tål i själva verket inte den pastöriserade/homogeniserade mjölken och kan hantera rå mjölk alldeles utmärk.

Endi
0

Fast rå mjölk kan ju innehålla rena otäckheter som EHEC, salmonella och campylobacter.

Det kanske är bäst man håller sig till pastöriserat, om man vill vara säker. För det finns ju lågpastöriserad mjölk. :) Åsens lantmjölk, bl.a. Helt otroligt god också!

Sugiyama
0

I Sverige är det förbjudet att sälja sådan mjölk.

Thinker
0

Brukar inte vara några problem att köpa av någon bonde.

Jag brukar göra det och efter att ha smakat på riktig mjölk vill man inte ha något annat.

Tyvärr så triggade det igång mitt sockersug efter en vecka, så det blir inget mjölk nu.

bejbe
0

ja köper åsens lantmjölk, men pastörisering förstör 20-tals viktiga ämne i rå mjölken, där finns en hel system som motverkar patogener på många olika sätt, och rå mjölk är otroligt säker. har just tittat på föreläsningar Sally Fallon som är president av Weston A Price Fondation och som har skrivit böcker med Mary Enig, förskare om fetter, jätte smarta båda två.

det har pågått en kampanj mot rå mjölk, liksom kampanj mot kolesterol… industrin och pengarna står bakom, vi vet hur det funkar…

kan verkligen rekommendera bok Nourishing Traditions, och mycket info finns på http://www.westonaprice.org/ och http://www.realmilk.com/

men, kan man hitta rå mjölk i sverige alltså?

Zepp
0

Det är nog som så att när mjölk säljs i dagligvaruhandeln skall vi vara glada att den är pastöriserad.

Det räcker att en bonde har slarvat eller har en sjuk ko för att smitta all mjölk den dagen som mejeriet har i sina tankar.

Det är en helt annan sak att köpa opastöriserad mjölk av en lokal bonde.. han dricker den själv obehandlad.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

bejbe
0

Zepp, det kan självklart funka bara på det sättet, att köpa sin mjölk hos en lokal bonde. Inget mejeri, tankar eller sådant.. I US har de hela nätet med bonder som odlar rå mjölk, helt fantastiskt!

Tisdag
0

Råmjölk producerar bara kon de första dagarna efter hon har kalvat, den mjölken behöver kalvarna. Det finns vissa kosttillskott i Sverige med tillsatt råmjölk, men de är ytterst små mängder.

Jag gissar att det blivit en miss i översättningen..?

Omnivoren
0

#4  Var hittar du föreläsningarna av Sally Fallon?

Cowboy
0

Varenda mjölkko i Sverige levererar opastöriserad och ohonogeniserad mjölk.

Det är numera inte tillåtet att sälja opasöriserad mjölk. Det anses så farligt så det är bara mjölkbönder med familjer som får dricka den.

Råmjölk är den mjölk kon kon ger de första dagarna efter kalvning.

andreas0
0

Nja, det där stämmer bara delvis att det inte är tillåtet. Det är tillåtet att sälja opastöriserad mjölk om den har testats. Dvs. mjölken måste skickas till ett laboratorie där dom kollar så att det inte finns vissa farliga bakterier i. Testet måste genomföras för varje omgång mjölk som säljs.

Problemet är att det är dyrt, opraktiskt, och tar lång tid. Detta i kombination med att det inte finns någon större marknad för opastöriserad mjölk här gör att ingen bryr sig om att göra det.

Så som andra har sagt, hitta någon snäll mjölkbonde som kan tänka sig att sälja direkt till dig. Risken för sjukdomar är så liten att man kan ignorera den. Mjölkbönder är tillåtna att använda sin opastöriserade mjölk för eget bruk utan att testa den, och i stort sett alla gör väl det. Trotts det har det inte varit något fall där någon har blivit sjuk av opastöriserad mjölk på många år i sverige.

Antingen det eller så får man skaffa en mjölkko.

#7, Jo, det är med största sannolikhet en miss i översättningen med tanke på att opastöriserad mjölk kallas för just "raw milk" på engelska.

[ngupa]
0

Man kanske ska kalla det obehandlad mjölk?

nyborjare08
0

#7 Råmjölk kan man göra smarrig kalvdans av! Tungan ute

pillan1976
0

Kalvdans mmmmm!!! Det gör alltid farmor av råmjölken när de får kalvar på våren!!!! Fast det var länge sen nu de har inte så många djur kvar nu hon fyller är ju 81 år nu farmor!

squeezetoy
0

Jag är uppfödd på mjölk från egna kor och har alltid mått finfint på det. Mamma handmjölkade vår "hobbykossa"  (ibland hade vi två hobbykossor) och mjölken separerade vi sen i handvevad separator från alvalaval som plingade till varje varv som veven tog. Ur två pipar kom sen mjölk i den ena och grädde i den andra. Rena magin för ett barn. Och sen hade vi en handvevad smörkärnare också och det var oftast i den som grädden sen hamnade.

Kalvdans kokades på råmjölk men jag har aldrig fattat vad som är så gott med det så jag har inte ätit på länge. Och så ystade mamma egen ost också ibland. Numera är det länge sedan som mina föräldrar hade egna kor men i alla fall till jul så hämtas mjölk från vänner till familjen för inget annat än riktig mjölk duger till att koka rörost och grynost till julbordet.

[Pennylane1]
0

jag hatade kalvdans högt och rent som barn, man var TVUNGEN att äta upp det också BRRRRR, jag har testat i vuxen ålder men det är verkligen inte förenligt med min smak!

JAUS
0

Det är faktiskt inte olagligt med opastöriserad mjölk här i landet: "I Sverige är det lag på att all mjölk från gårdar som inte bevisats vara fria från tuberkulos skall vara pastöriserad innan den säljs till allmänheten." Citat från Wikipedia.

Alltså om man bara testar mjölken för tuberkulos så är det faktiskt tillåtet att sälja obehandlad mjölk.

bejbe
0

#8 jag fick föreläsningar på en DVD skiva från en vän. 3 x 2 timmar ungefär (3 x 400 MB) kan skicka vid intresse.

#10 mjölkko är en bra idé Skrattande

jag ska söka kontakt med någon bonde i göteborgs trakten. jag vill att mina barn ska dricka riktig mjölk! oavsett vad man tror, så är riktig mjölk mycket säkrare än behandlad, eftersom man med pastörisering förstör det naturliga skyddet som finns i mjölken mot bakterier och allt.

JAUS
0

Upptäckte just att Andreas0 redan nämnt att opastöriserad mjölk är laglig så länge den är testad. Läste tråden lite för snabbt. Skäms