Hur är det med glass??
är glass okay att äta .Ottoglass är ju gjord på ägg och grädde.
Kolla kolhydratinnehållet. Glass brukar innehålla en hel del socker också…

Det står inget .Haha kan man låtas då att den e sockerfi.
Är så sugen på något!!
Generellt går inte köpeglass särskilt bra. Men du kan alltid göra egen glass och bara stoppa ok saker i.

Mnja.. glass är nog för det mesta en kemisk smörja utan dess like.. kan finnas undantag ioförsej.
Huvudingredienserna för de allra flesta glassar är vatten, socker, emulgeringsmedel, stabiliseringsmedel. konseveringsmedel smakämnen o smakförstärkare.
Inget man ger till barn iallafall om man inte vill anklagas för misshandel.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#4 Du glömde de vegetabiliska (ibland även härdade) fettet! :P
Du kan mycket väl göra en egen glass - då har du kontroll på innehållet. Grädde och turkisk yoghurt blir en jättegod bas som du kan smaksätta med kakao, vanilj, kaffe, citron, hallon el dyl och lite suckrin el annat "godkänt" sött. Inte optimalt ur LCHF synpunkt men mycket bättre än socker o E-nummer i alla fall!
Ett recept jag ska testa imorgon till hela familjen:
http://www.glassrecept.se/recept/yoghurtglass/162-hallongraddglass

Se gärna recept på glass under efterätter och sötsaker, vi är 3 st
LCHF; are som för någon timma sedan avnjöt det, gott.

Sitter och mumsa på hemgjord glass just nu.
Rikligt med grädde och ägg en tsk vaniljsocker några steviaskott och en matsked hackade hasselnötter 

Låter mycket gott ska jag mins
ann prova
Och här blev det en bytta citronglass och en med choklad/kaffesmak - mums!
#4 Zepp, skärp dig! Anklagas för misshandel om man ger sitt barn en glass? Du avsedde så klart att skämta. Men ingen rök utan eld
, så du tycker kanske lite så oxå? Barnmisshandel är väldigt allvarliga saker och definienitionen är något helt annorluna än att ge barn glass. Jag tycker till exempel att det är väldigt allvarligt om man ger flickor hallo kitty väskor/kläder och pojkar spiderman dito. Att kalla det misshandel skulle jag förstås aldrig göra, men jag tycker att det är tusen resor värre än att ge sitt barn en glass! Att låta sin åttaåring dricka vin till maten däremot likställer jag med misshandel…
Blev lite upprörd nån sekund där då jag trodde att Zepp menade va han sa, ursäkta, nu är jag lugn igen
Att äta LCHF är för mig inte att fortsätta att äta som man gjort tidigare, fast man byter ut glass mot lchf glass, pasta mot lchf pasta osv. Jag tror att man behöver en större förändring än så för att kunna fortsätta att äta lchf. Många faller ju tyvärr av vagnen, d.v.s. slutar inte för att de vill sluta utanför att de inte klarade att fortsätta. Ny kost helt enkelt. Att helt enkelt tänka på mat på ett helt annat sätt än förut.

Frågan är om det inte gränsar till misshandel om man vet vad det är man ger barnen?
"Den glass som kan köpas i svenska butiker innehåller förutom de traditionella råvarorna oftast industriellt framställda tillsatser som till exempel koncentrerad skummjölk, vegetabiliskt fett, glukos-fruktossirap, natriumkarboximetylcellulosa, mono- och diglycerider av fettsyror, sojalecitin, vasslepulver och färgämnen."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Glass
"Enzymatiskt hydrolyserad karboximetylcellulosa, även kallad cellulosagummi, med e-nummer E 469, är ett förtjocknings- och stabiliseringsmedel[1] som framställs syntetiskt ur cellulosan natriumkarboximyetylcellulosa med e-nummer E 466. Tillsatsen är mer vattenlöslig än andra cellulosor.
Livsmedelstillsatsen är till skillnad från sin källa, E 466, delvis möjlig att bryta ner med enzymer. ADI är obegränsat, men den är förbjuden i Nya Zeeland och Australien[1]."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Enzymatiskt_hydrolyserad_karboximetylcellulosa#cite_note-e469-0
Skillnad mellan glass och glass också!
Hitta misshandeln i denna glass
"Gräddglass Choklad
Upptining: 45 min i kyltemp. Ingredienser: vispgrädde*,
socker*, ägg* och cacao*.
*=ekologiskt. Fett/100 gr: 21 gr, Innehåll: ½ liter. Förvaring:
-18°c eller kallare."
Men jag hoppas du ringer till polisen varje gång du ser något barn som äter glass på stan…

Tyvär är inte glass något namnskyddat livsmedel, så man får kalla vilken kemikalieblandning som helst för glass.
Och precis som med allt annat, så får man oftast vad man betalar för.
Och läser man innehållsförteckningar, blir man oftast klokare.
Tyvär innehåller sådant vi ofta ger våra barn mycket skit, som godis, läsk, glass o sånt en väldans massa kemikalier som inte hör hemma i en mäniskokropp och framförallt inte växande individer.
Sen så.. kan man fundera över det faktum att vad jag läser så får dagens ungdomar cirka 25% av sitt dagliga energiintag av just läsk, godis, kakor, bullar och sånt.. på det kommer sen sockrade flingor, Oboy, smörgåsar, potatis, ris, spagetti!
#14 Så, om jag inte varje dag ger mitt barn ekologisk LCHF mat så misshandlar jag henne varje dag. Stackars mitt barn som fått en sån vidrig förälder! Att hon får lördagsgodis (nästan bara choklad eftersom det är vad hon gillar) och en glass kanske varannan vecka är vidrigt? Hon får alltid kött som bas och sen lite kolhydrater som tillbehör samt någon form av grönsak såsom tomat eller paprika, taskigt av mig! Chips eller osbågar och även läsk och glass serveras ofta på kalas, vi har aldrig det hemma, så jag ska sluta låta henne gå på kalas från och med nu!
Suck, jag har ju trott att hon kanske behövde kolhydrater, i form av t.ex. pasta, eftersom hon är väldigt tunn utan några som helst fettdepåer att ta av. Barn är ju väldigt aktiva och jag trodde att de kanske behövde lite lätttillgänglig energi för att kunna hålla det tempot de har hela dagarna. Vår husläkare har sagt att hon är lite för smal (både jag och hennes far var räkor som små trots att vi åt mängder av mat så det är ju ett genetiskt) men det är ju bättre att hon får enbart ekologiskt kött då trots att hon på det viset antagligen kommer att bli smalare eftersom jag tyvärr inte kan få henne att äta ett par hundra gram smör dagligen
Kanske ska införskaffa en plastspruta och hålla fast henne för att kunna spruta ner några dl olivolja i halsen på henne varje dag. Det måste ju vara bättre sätt att få i henne tillräckligt med kalorier. Jag vill ju absolut inte misshandla henne, hon är ju det absolut bästa jag har.
Snälla, anmäl mig inte till socialen, jag lovar att bättra mig! Orsaken var ju att jag inte visste bättre! Ska själv anmäla hennes skola eftersom de misshandlar alla barnen i skolan! et serveras alltid kolhydrater till lunch och mellis. Vidrigt!
/en mycket bekymrad mamma
#15 Missförstår du Zepp med flit? Det är väl lång skillnad mellan det faktum att de flesta sorters glass som säljs är ren kemikaliesörja som är riktigt illa för vem som helst att äta (och då har det *inte* med sockret i att göra) - till att det enda som inte vore katastrof är ekologisk LCHF mat. Det är liksom inte på samma världskarta att vara vad han sa.
Läs på förpackningen på de flesta sorter det är mardrömsskrämmande på de flesta tyvärr på en produkt som inte alls skulle behöva vara särskilt illa.

#15 Ja det var väldigt vad du tog detta personligt. Men jag kan ändå förstå din ilska om den beror på att man förstör vår mat med en massa kemikalier.
Sedan så ÄR LCHF för mig animalier där djuren har vuxit upp på för dem naturlig föda.

Växande individer behöver växlande insulinnivåer och därmed lite kolhydrater, det är en del i kroppens normala reaktioner hos friska individer.
Men.. ingen kropp.. varesig frisk eller sjuk behöver förtjockningsmedel utvunnen ur skogsavfall, speciellt inte den där man utvinner den med hjälp av kemikalier då det blir en visserligen liten men ändå rest av dioxin.
Jag säger som tidigare sagts.. hur kan man fördärva ett något rätt hyfsat livsmedel som glass så till den milda grad att det mest kan betraktas som kemiskt avfall?
Var går gränsen för att det skall få kallas glass?
#17 Nej jag tog det inte personligt. Jag blev lite upprörd över misshandelsliknelsen och behagade vara ironisk.
Jag håller med om att det är fördjävligt med alla tillsatser. Jag håller med om att barn av idag får i sig långt mkt mer skit än vad jag fick som barn (minns veckopengen 8 kr då jag var 8 år, jag fick stå och plocka tillbaka och dona för att jag kanske bara hade råd med ca sju godisbitar) och att det är ett stort problem! Fast en glass som man kanske får max en gång i veckan under sommaren tycker inte jag är misshandel!
Om jag var den som gav råd (under förutsättning att ngn bett mig!) så skulle det bli bl.a.
Viktigast är att folk tittar på vardagsmaten, inte festmaten!
Undvik färdigrätter, halvfabrikat, McDonalds, pizza (fast man kan ju göra pizza hemma, det brukar barn gilla om de får vara med och laga. Då slipper man allt socker i pizzan), inga light produkter, ketchup o.s.v Det tar inte så djävla lång tid att laga middag från råvaror i stället!
Dessutom är det ju sjukt viktigt att de vuxna föregår med gott exempel. Där ingår bl.a. att man är försiktig med att klaga om att man är för tjock, barnen snappar upp det och då finns det risk att barnen växer upp med ett komplicerat förhållande till mat.
Men, allt detta är ju bara vad jag tycker. Zepp får ju tycka att det är misshandel med glass. Jag borde inte ha blivit så provocerad! Det har nog med att göra att en del inlägg här är så LCHF-fascistiska och det är ju inte Zepps fel. Sorry!

Jag var oxå ironisk! 
För övrigt håller jag med dig, grunden är en bra vardagsmat.. sen är det inte så himla lätt när man står där i kioskkön att sovra med tanke på innehåll.. men man kan lära sig av erfarenheten.
Tänk bara på Mats Nilsson.. hela "Äkta vara" startade en dag i glasskön.
#19 Den sista kommentaren tyder fortfarande att du inte förstått att "glass-problemet" och barn osv inte har ett dugg med LCHF att göra. Har du läst en innehållsförteckning på en "vanlig glass" på sistone? Det har inte heller med någon överdriven e-nummer fobi, de flesta är riktigt skrämmande läsning tyvärr. I jämförelse är både mc donalds och ketchup eller varför inte en skopa strösocker ren hälsomat. Vissa sorter är något bättre än andra, men de vanliga märkena är riktig skräckläsning. Misshandel? över lite glass? nä kanske inte, men det är värt tanken att vad vissa föräldrar ger sina barn att äta borde vara det. Men speciellt glass är något som fler borde titta närmare på vad det faktiskt är i idag. Riktigt otäckt i de flesta.
barnglass från GB:
Glass med smak av tuttifrutti tuggummi och jordgubbsglass. Med poppande godis och tuggummibitar (innehåller sötningsmedel) (1,5%) i pinnen. Skummjölk, socker, jordgubbspuré (10%), glukos-fruktossirap, vasslepulver, vegetabiliskt fett, druvsocker, glukossirap, stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl, karragenan), emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror), morotsjuicekoncentrat, invertsocker, skummjölkspulver, arom, rödbetsjuicekoncentrat, citronjuicekoncentrat. Tuggummibitar: Gummibas (innehåller sojalecitin), sötningsmedel (sorbitol, aspartam, acesulfam K), arom, syra (citronsyra), klumpförebyggande medel (meagnesiumstearat), maltodextrin, dextrin (från ärtstärkelse), förtjockningsmedel (gummi arabicum). Poppande godis: Socker, invertsocker, mjölksocker, glukossirap, koldioxid. Tuggummibitarna innehåller en fenylalninkälla. Överdriven konsumption kan ha laxerande verkan
mums!
Standardketchup från Felix:
Tomatpuré (60 %), vatten, socker, ättika, salt och kryddor
Men visst vi var *lite* elak att välja en av glassarna som vänder sig till barn, de är alltid värre exempel. Men en vanlig Magnum då? det borde ju bara vara rejäla ingredienser, måste ju vara gräddglass med mörkchoklad om man tror på reklamen? Visst den är lite bättre:
Vaniljglass och mörk mjölkchoklad (26%). Koncentrerad skummjölk, socker, vegetabiliskt fett, kakaosmör, kakaomassa, glukos-fruktossirap, vasslepulver, helmjölkpulver, smörfett, emulgeringsmedel (E471, E476, sojalecitin), stabiliseringsmedel (E410, E412, E407), vaniljstångbitar, arom, färgämne (E160a).
Cornetto Jordgubb som nog barn kan tänkas gilla också är lite bättre än skräckexemplet ovan, men ganska långt från något som borde vara typ, mjölk/grädde, socker, vanilj och jordgubbssylt och ett rån:
Jordgubbsfruktis och vaniljglass med jordgubbsås (12%) i våffla med kakaoöverdrag (6%). Skummjölk, socker, jordgubbar (18%), vegetabiliskt fett, glukos-fruktossirap, vetemjöl, vasslepulver, fettreducerat kakaopulver, skummjölkspulver, potatismjöl, emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror ,lecitin, ammoniumfosfatider), stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, alginsyra, guarkärnmjöl, karragenan), syra (citronsyra), salt, karamelliserad sockersirap, vetefiber, naturliga aromer, maltodextrin.

Idag har jag bjudit mina barn på hemmagjord glass.
Frysta björnbär , Turkisk yoghurt och en gnutta honung.
Mixade allt och serverade direkt!!
Det gick hem kan man säga, ska göra med blåbär nästa gång, kanske blanda i en ägg gula oxo
Mm byt ut lite av yoghurten mot grädde och lägg till äggula också så blir det nog ännu bättre! :) (då behövs nog också mindre av honungen)
*Liiiiiite* skillnad mot låtsas produkterna ovan som säljs som glass 
# 18 20 Zepp, då är vi ju överens i grunden, även om vi uttrycker oss lite olika
Både du och jag har ju kommenterat i ett annat inlägg och propagerat för omväxlande kost (inom LCHF ramarna!) t.ex. Vad jag skrev (#15) var ju egentligen inte en kommentar som riktade sig till dig enbart, utan bara en slags allmän urladdning för alla knasigheter jag läst här. Missförstå mig inte nu, det finns en hel del kloka människor här! Jag har läst många jättebra förklaringar och tips! Men liksom i alla grupper av människor finns det ju de som inte har alla hästar hemma…Som sagt, jag gjorde fel i att rikta allt mot din komentar, förlåt!
# 23 I ketchup är 13-24% socker (Änglamarks Ekologiska har högst andel). Hur mycket tomater är det i ketchupen? Att de anger tomatpure i stället för tomater tycker jag är otydligt.
# 21 Men är det inte så att många som äter LCHF är hyfsat insatta i näringslära och noga med att, förutom kolhydrater så undviker de onödiga tillsatser oxå? Trodde inte att glass var värst, tror att godis har mer läskigheter i sig. Men där kan jag ju ha fel!
Dessutom hävdar jag fortfarande att barn inte far illa av lite socker! Sylt på pannkakor och gröt, en bulle et.c., där är man är medveten om sockret, och sylten eller bullen blir "festmat" som intas i långt mindre mängder än den "vanliga" maten. Det är allt det dolda sockret som ställer till det!
#24 Min dotter äter alltid Magnum! Isglass får hon aldrig och aldrig sån där läskig glass som är snudd på självlysande. Där slapp jag allt lindrigt undan
# 25 O, det brukar jag göra oxå! Fast jag kallar det smoothie (fast det känns alltid lite fjantigt att säga det. Borde finnas ett namn på svenska). Men min mixer tar ordentlig skada om det är för mycket frysta bär i. Har jag en ovanligt dålig mixer kanske eller tycker alla mixrar (mixers?) att det är jobbigt?
Funderade lite på en reklamslogan: om socker gör dig söt och fett gör dig fet, vad gör då förtjockningsmedel (och varför inte konserveringsmedel)? Ok, jag vet att jag är barnslig ibland…

Som sagt vad "Hemlige kocken" av Mats-Erik Nilsson, borde vara obligatorisk litteratur i skolan.. den borde vara obligatorisk för alla föresten.
Jag håller med om att det antagligen är etter värre med godis, och jag är inte så himla rädd för vanligt socker heller, det är en ganska naturlig vara som friska kroppar kan hantera i rimliga mängder.
#27 Det jag ville visa var att du nämnde ketchup som något dåligt, men att glass inte skulle vara det. Jag skulle nog hellre vilja att mina barn åt ketchup än vad de flesta glassar innehåller. Den jag listade var den första jag hittade på GB´s sida efter att valt "barnglass". Socker är inte något gift, det är nog tvärt om av nyttigaste delarna i alla glassarna tyvärr…… glukos-fruktossirapen de har ersatt socker med är troligen just den variant av hfcs(high fructose corn syrup) som tros vara en stor del bakom fetma epidemin i usa - riktigt läskig ingrediens som smyger sig in i sverige också. Nej det är verkligen inte sockret som är problemet i glassen som säljs. De flesta styckglassar jag kikat på innehållsförteckningen på i sommar (var sugen på glass… tills jag läste närmare…) har varit betydligt värre än mycket godis.
Men den första var verkligen riktigt läskig… att de får sälja sådant riktat till barn…. som fortfarande växer :S
Vanlig marabou mjölkchocklad:
Socker, kakaosmör, skummjölkspulver, kakaomassa, smörfett, vasslepulver, emulgeringsmedel (sojalecitin), arom.
Betydligt bättre än alla glass alternativen ovan.
Dajm är lite värre pga för att göra knäcken:
Socker, vegetabiliskt fett, kakaosmör, skummjölkspulver, smör, kakaomassa, smörfett, vasslepulver, mandel (2.5%), sockrad kondenserad skummjölk, salt, emulgeringsmedel (sojalecitin), arom.
men….. det är ingenting om man jämför det med glassvarianten av den… dajmstrut…
Vaniljglass med bitar av mjölkchokladdragerad mandelkrokant (8%), våffla (15%), doppad i mjölkchoklad (12%). Skummjölk, socker, vegetabiliskt fett, vetemjöl, kakaosmör, glukos-fruktossirap, fettreducerat pulver av delvis skummad mjölk, härdat vegetabiliskt fett, vasslepulver, kakaomassa, mjölksocker, fettreducerat kakaopulver, potatismjöl, emulgeringsmedel (sojalecitin, E471, E442), smör, vetefibrer, smörfett, mandel, stabiliseringsmedel (E410, E412, E407, E414), färgämne (E150a), salt, sockrad kondenserad skummjölk, arom, maltodextrin.
Nej att godis är värre än glass med det som säljs av de ledande märkena i styckbitar är en myt
Men för att inte vara alltför elak på GB (som jag faktiskt tycker borde skämmas över de där innehållsförteckningarna) så har de faktiskt en variant som är riktigt bra:
Gräddglass Gammaldags Vanilj
Vaniljgräddglass. Skummjölk, grädde (24%), socker, mjölkfett, äggula (1,5%), arom, vaniljstångbitar.
Misstag bara inte med Gräddglas Klassisk Vanilj (som är större förpackningar och mer troligt barnfamiljer väljer) - då börjar skräckingredienserna komma tillbaka även om det inte är lika illa som styck glassarna
Vaniljgräddglass. Skummjölk, socker, glukos-fruktossirap, grädde (8%), smörfett, torkad glukos-fruktossirap, vasslepulver, koncentrerad skummjölk, emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror), naturlig arom, stabiliseringsmedel (natriumalginat), vaniljstångbitar.
Luras inte heller att deras Carte d´or Selection de framställer som lyxglass skulle ha en innehållsförtecknings som bär sig på fina råvaror och inte behöver "skräpet" att luras det skulle vara bättre än den glassiska Gammaldags Vanilj ovan som funnits i många år
här är motsvarande vanilj av "lyx" varianten….
Skummjölk, socker, glukos-fruktossirap, vegetabiliskt fett, vatten, vasslepulver, glukossirap, emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror), stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl,guarkärnmjöl, karragenan), vaniljstångbitar, färgämne (betakaroten)
……
Fiana, jag läste i "Den Hemlige Kocken" att det där som dom kallar för "arom" i vaniljglass är nåt skit som dom lakar ur fibrer från granved. Mmmm….. smarrigt va?
# 29 o.s.v. Oj vad du har googlat! Det är jättebra att få reda på den infon du fått fram för alla, så att vi kan välja de minst dåliga alternativen vid de tillfällen som vi trots allt vill köpa glass till våra barn. Jag önskar bara att du även läst vad jag skrev i # 27
Dessutom hävdar jag fortfarande att barn inte far illa av lite socker! Sylt på pannkakor och gröt, en bulle et.c., där är man är medveten om sockret, och sylten eller bullen blir "festmat" som intas i långt mindre mängder än den "vanliga" maten. Det är allt det dolda sockret som ställer till det!
Eller i kommentar #19
Jag håller med om att det är fördjävligt med alla tillsatser. Jag håller med om att barn av idag får i sig långt mkt mer skit än vad jag fick som barn (minns veckopengen 8 kr då jag var 8 år, jag fick stå och plocka tillbaka och dona för att jag kanske bara hade råd med ca sju godisbitar) och att det är ett stort problem!
Om alla föräldrar skulle vägra köpa sånt skit som du skriver om i #22 så skulle den typen av glass försvinna. Marknadskraft! Men sådant hoppas man ju på även då det gäller barnkläder t.ex. Till flickor som är typ två säljs ju byxor i nästan bara rosa, lila, turkos, där det står "sweetie" och dyl.på baken. Pojkbyxorna är enfärgade och bredare! Helgalet eftersom pojkar och flickor i den åldern har samma blöjbak och därför borde ha samma bredd på byxorna. Dessutom så finns det linnen för så små flickor med ena axeln bar (något som i alla fall jag tycker är chockerande) medan pojkarna har tuffa tryck på sina T-shirts. Jag kan ge otroligt många exempel på denna styggelse! Under en period så var allt unisex vilket jag tycker är superbra då det gäller små barn, men sen har vi gått bakåt i utvecklingen. Många klagar på detta, men det måste ju finnas massa människor som köper sånt ändå, annars skulle ju inte klädkedjorna kunna sälja sån skit!
Så tyvärr känns det som en utopi att förändra såna saker. Men liksom med källsortering så är det i alla fall för mig en moralisk fråga. Massor av människor skiter i att källsortera vilket leder till att återvinningen inte kan bli så effektiv som möjligt tyvärr, men jag fortsätter att källsortera eftersom jag skulle må dåligt av att inte göra det! Så det är bara att fortsätta kämpa!
Fast en positiv sak har folket fått igenom lite i alla fall genom att välja en viss typ av varor framför andra. Ekologiskt! Även om målet att alla varor i butiken ska vara ekologiska är långt framför oss, så finns det ju betydligt fler ekologiska val än vad det var för bara 5 år sen. Det är ju alltid något!
Jag avslutar i positiv anda och konstaterar att vi önskar samma sak fast i olika ord, så diskussionen är ju främst att vi missuppfattat varandra. Eller att vi känner lite olika starkt inför de ämnen vi skrivit om, även om vi tycker i grunden likadant. Det är min tolkning i alla fall
Så från frågan om glass är förenligt med LCHF har vi skrivit om t.ex. barnmisshandel, ketchup och innehåll på specifika glassar och godis, jämställdhetsfrågor, källsortering och ekologiska varor…
Ok, det är ju mest jag som lett till att paja denna tråd så att den inte handlar enbart om glass, var inte meningen!
#34 Pja…. jämfört med annat de stoppar i glassarna så kan jag nog strunta i hur de får fram den aromen
#35 Det läste jag visst, och det jag påpekade att sockret var det minsta problemet med glass och liknande. Socker ger inga större problem kortsiktigt om man inte är diabetiker och/eller insulinresitent (vilket relativt få barn är), de andra ingredienserna? många av de skulle inte jag vilja chansa med när det gäller barn som växer, ens om det inte är så jätteofta eller i stora mängder.
Den mängd tillsatser som finns i "vanlig mat" som så många förfasar sig över idag (och springer åt andra hållet bara de skrivit ut ett namn med dess E-nummer istället för namnet (nuförtiden är det oftast namnet då de flesta missar att det fortfarande är samma sak som e-nummret)) är inte i närheten av vad skit de flesta GB´s styck glassar i fulla med. Rent strösocker är hälsokost i jämförelse och ger betydigt mindre skada för barn.
Samt att det verkar vara en välspridd myt att glass skulle vara bättre än godis.
# 36 Jag kollade och blev sjukt förvånad då jag såg att godis (ej choklad) innehöll mer än dubbelt så mycket kalcium som glass! Det är ju kalciumet i glass som framför allt har gjort att jag alltid tyckt att det var bättre än godis! Att upptäcka det var stort för mig! Tack!
Glass innehåller mer: fett, D-vit, folat och zink.
Godis innehåller mer: kalcium (!!!!), mkt mer kolhydrater (4 gånger så mkt) och mindre järn.
Så nu vet vi (och jag!!!)
Källa:http://www.miljomat.se/livsmedel.aspx
Fast de siffrorna är väl ett meddelvärde av vad som finns på marknaden. Men jag ger mig, i fortsättningen ska jag läsa igenom innehållet om min dotter helt plötsligt vill ha ngt annat än Magnum!
kläderna är väl något som kanske inte har samma dignitet i detta forum som mat iofs…
sen kan jag inte tycka att det är så katastrofalt att det finns tjejkläder i rosa, turkos och lila heller… fina färger allihop. Det finns faktiskt numera en hel del killkläder i rosa också… såg det senast idag när jag var och kollade lite i klädaffärerna, överlag mycket mer färger på killkläderna än när mina killar var små. Jag såg även rätt mycket tjejkläder i gult och limegrönt… blåa jeans osv.
#34 Från granved får man vanillin som inte är varken nytt eller vanligt. De flesta av oss har nog en burk (eller har haft) med sånt som vi smaksatt sockerkakan med i ett tidigare liv…
Annars kan vi komma fram till att glass kan vara riktigt nyttigt! Om man gör den själv det vill säga.
När jag är klar med mina sommarkurser ska jag göra en rejäl laddning Parfait till frysen! :)