Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 5495 ggr
Sandidra
0

Två äggulor

Köpt egna höns och ibland är det två gulor i ett ägg. Hört att de händer ibland, men äggproducenterna säljer inte dessa ägg. Vet inte vad de gör med dem. En ny affärside skulle ju vara att sälja dessa ägg som LCHF ägg.

asagasa
0

Ja, ibland blir det sådär med lite yngre hönor som inte riktigt ställt in produktionen. Jag tror faktiskt jag har fått det nångång även i köpeägg, men det händer inte ofta. Men visst är dom bra!

evis2
0

De äggen brukar vara mycket eftertraktade! Ger fin sockerkaka! Men ännu bättre som LCHF ägg!

Wildrat
0

De brukar förekomma i äggpaketen tidigt på våren. Är mycket vanligare förekommande om man köper XL-ägg då dessa ägg blir stora (stackars hönor).

lizaohman
0

Vill ha !!!

Pasi
0

Kan de inte avla fram normalstora ägg med tre äggulor till mig… det vill jag ha (gärna också kyckling som består av 50% skinn).Tungan ute

rylandes
0

Jag köper XL ägg och precis som Wildrat säger så är dubbelgula vanligt då.

JAUS
0

Jag föreslog faktiskt precis samma idé några månader sedan i en annan tråd. De skulle kunna ta ganska mycket extra betalt för dem också.

hemul
0

Pasi, du får satsa på en Shar-Pei-höna! Tungan ute

För 20 år sedan hände det att nästan varenda ägg hade dubbla gulor i en invandrarbutik där jag brukade handla. Det pågick i flera veckor. Undrar vad hemligheten var? Jag grämer mig fortfarande över att jag inte köpte på mig ett stort lager medan tillfälle fanns.

Hotlippz
0

Jag köpte ICA´s stora ägg förra veckan och fick dubbla äggulor i samtliga 12 ägg i kartongen! *lycka* Jag köpte många kartonger då det var extraprisvecka men det var bara en som innehöll dubbla.

Camilla77
0

Jag råkade ut för det där med en hel kartong med dubbeläggulor för tio år sedan. Jag trodde att det var något fel och var skeptisk mot mina ägg när jag åt dem. Trodde att det hade något med hormontillsatser eller annat skumt att göra.

Lena69
0

Jag har en Brahmahöna som alltid värper med dubbel gula, dessutom väldigt stora ägg, ca 100 gr stycket. Alltid roligt att se de här äggen.

[Pennylane1]
0

# 3  men ÄR det egentligen synd om hönorna? Är inte äggskalen helt mjuka vid läggningen och hårdnar när de kommer i kontakt med luften? Har absolut för mig att jag hört det! Varför skulle annars naturen låta unghönorna lägga så stora ägg om de plågades av det?

Rynna
0

Vi fick en torggmmans 12pack med 10 av 12 dubbelgula. Någon hade teorin att eftersom dubbelgula ser konstigt ut vid första kollen så rensas dessa ägg ut och sen kollas de manuellt och hamnar därför i samma kartong.

Någon som känner någon som jobbar med äggpackning som kan berätta om det stämmer, eller om det finns någon annan förklaring på att man alltid (?) får fler än en dubbelgula i en förpackning

Wildrat
0

#13 Det kan ju vara så också att eftersom ägg storleksorteras och de med två gulor alltid är stora och de dessutom förkommer mer en viss tid på året så får man fler i samma kartong?

#12 Hönsägg är hårda när de kommer ut, annars är de inget att ha

Sandidra
0

# 12 Mina unghöns får små ägg när de börjar värpa vid 20 veckors ålder.

2 av mina ägg pep och nu har jag fått två kycklingar. Häftigt att höra ägg pipa! Började med höns för att få ekologiska ägg.

Tänkte även äta tupparna. Bla bla det har haft ett bra liv med hel frigång osv Men hur i hundan ska jag kunna äta dessa? Har svårt att äta köpt kyckling nu när man vet hur sociala höns är.

Mina barn visade sina kompisar alla höns och kycklingar och sa att vi skulle äta upp några av dem. De var chockade barn som föräldrarna hämtade hem på kvällen. Dagens barn fattar nog inte att de är djur vi äter. Kossan i hagen är en sak och köttet på tallriken en annan.

[Pennylane1]
0

# 15 ja jag sa  inte att ALLA unghönor gör det, men andra  har talat om att det förhåller sig så ( i # 1 t.ex) både i denna tråd och i andra härinne!

ijonsson
0

# 12 …precis som vi plågas när vi föder vårt första barn…;) Bäbisarna borde vara mjuka geléklumpar - hur tänkte naturen här dåFlört

[Pennylane1]
0

det är dom ju nästan Flörtmen vi gör det knappast var dag iofs…

asagasa
0

Jag har egna hönor och ser dem ofta lägga ägg, de ställer sig upp precis när det är dags och ut kommer ett ägg som landar i redet med ett "klonk". De är INTE mjuka när de kommer ut.

[Pennylane1]
0

enligt vad jag tidigare hört så hårdnar de i samma ögonblick de kommer i kontakt med luften och är alltså hårda när de landar i redet! Fast folk har ju redan förklarat att det var fel… hittar heller inget som stöder det så jag intar en neutral ståndpunkt tills jag fått bevis Flört

camsve09
0

Har hittat hårda ägg inuti en höna, så jag röstar för att de är hårda när de värps. Om man slaktar hönor kan man förresten hitta ägg inuti dem (hönorna) i alla stadier. Spännande!!

[Pennylane1]
0

mren hittade du dem så hade ju luften kommit till! Tungan ute

skämt åsido… jag börjar vackla!Flört

skogs-tolva
0

Oj vad det hade känt trevligt att knäcka 2 ägg när man ska ha 4 gulor till äggmjölken…..! Känns lite B att hiva ut 4 vitor. Jag hade för vana att alltid spara dem innan(finns säkert någon användning för dem) men det slutade med att guben slängde dem 2-3 veckor senare…