Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 7304 ggr
pimply
0

Grön nybörjares dagsschema

Är ny, har bara ätit LCHF ett par dagar och har inte riktigt svängen inne. Kött är uteslutet vilket begränsar matplaneringen men ägg och mjölkprodukter används flitigt.

Under en dag äter jag, ungefär:

Frukost: Kvarg/turkisk yoghurt, 1 tsk linfröolja, någon krossad nöt som topp.

Lunch: Två stekta ägg med en ostbit/keso, samt lite grönt (purjo, kål, zuccini, broccoli, aubergine bl.a.) i fett. Hinner jag inte äta lunch blir det lite nötter eller nåt.

Middag: Vad jag orkar/hittar på; som lunch eller t.ex. en gratäng av grönt + ost, eller kolhydratfattig grönsakssoppa med smältost.

Kvällsmat: Som fruckost, eller plätt av keso och ägg.

Försöker hitta mer recept och variation från LCHF för vegetarianer-tråden och bl.a. Raringens blogg. Jag undrar nu om dagskosten annars ens i närheten av okej ut, för vegetarisk LCHF? (- att här ta upp bristen på kött är irrelevant just nu, tack Glad ) - Lite fett kunde jag kanske öka på. Är det bättre att steka i smör, raps eller kokosfett? (eller är det en smaksak?)

Jag vill främst må bättre, men behöver också gå UPP i vikt.

Har hittills varit litelite bättre i magen men framför allt sluppit ständiga småhungern och småätandet (tuggar dock konstant tuggummi än, men försöker minska). Samt sluppit min fettskräck och njutit av ordentlig, fettdrypande mat för första gången på länge! Det enda jag saknar är fräschheten i vissa "förbjudna" favoriter, som morotsstavar. Efter en LCHF-måltid känns det som att ha en "flotthinna" i munnen.

ullebull
0

Hej pimply, välkommen hit vill jag först av allt säga, men du… man behöver inte göra avkall på tex morotsstavar. Prova dig fram vet jag, steka i smör ja det är jättegott, så gör gärna det. Det finns ingen här inne som kan säga vad just du skall äta. Testa dig fram, lita på vad du själv tror är bra för just dig, det viktiga är ju att du undviker lightmaten, margarinet, bröd, pasta, ris, potatis osv. Var och en måste lära sig sin väg, hm… jag är inte säker på min väg efter merän 3 år. Jag kämpar fortfarande med att hitta min optimala väg, men jag ger mig inte. Hälsovinster har jag fått massor och en kraftig viktminskning som bonus men jag vill gå ner mer, (ca 10-15 kg) men det kommer nog.

Kämpa på vet jag, du får en bra vinst.

Lycka till och skriv här så vi kan stötta och hjälpa dig om det behövs.

Zepp
0

Undvik linföolja, det är en av de mest reaktiva oljorna och du vill inte ha oxiderat fett i din kropp.

Välj hellre kallpressad olivolja.

Vill du gå upp i vikt satsa på mycket ägg och ost för du behöver väl inte gå upp i fettvikt?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

pimply
0

Jag trodde omega 3 från linfröet var bra då jag inte äter fisk, men har nu läst att det inte heller upptas så bra? Hm. En nyöppnad flaska har jag ändå att göra av med.

Försöker välja kvarg framför turkisk yoghurt pga proteinvärdet, men hittar endast fettfria varianter. Tänkte därför kompensera genom att lägga i fett själv. Är inte helt förtjust i gräddsmaken i den feta yoghurten heller, jag tycker om det syrliga som tyvärr karaktäriseras i den fettfria kvargen. Light-propagandan har väl manipulerat smaklökarna Skrattande

Äter även tofu, men har förstått att sojan är ett omtvistat ämne. Quorn finns inte här (i Finland).

Lite fettvikt behöver jag nog också men främst blir det nog att satsa på muskler. Huvudsaken är ändå lite uppåt på vågen (känner mig lite vilsen här bland alla vikttappare).

Fiana
0

#3 Du kan "fetta upp" kvargen med grädde

Jag tror det finns omega 3 kapslar som är ok även för veganer av någon speciell slags alg som innehåller "rätt" sort.

Problemet med linfrö-oljan är att den tillför lätt en massa saker som inte är bra tyvärr :(

Tycker också det ser lite snålt ut med protein (det behöver du för att kunna gå upp muskelvikt), om du inte orkar mer mat kan du prova att dra ner lite på grönsaksmängderna så de inte ger för mycket bukfylla så du kan öka mängden ägg/ost/smör osv.

Morotsstavar vore nog nyttigare än tuggummi (tuggummit ger även kolhydrater från sötningsmedlet som används, vilka inte heller är så nyttiga). Paprika kan man knapra på också. Med morötter kan man dock behöva titta lite på vikten någon gång i bland så man inte får i sig ett halvkilo eller så kanske.

Fiana
0

Förresten säljs det inte i Finland den där Smetanan från Valio? om du tycker om den är den riktigt fet.

MimLan
0

Vissa bitar får du acceptera inte kan fungera ritktigt som de skall på vego-kost. Magen blir vanligtvis inte riktigt bra om fibrer och mejerier är övervägande. För mycket ost verkar ge trög mage hos en del. Behöver du gå upp i vikt behövs fullvärdigt protein, dvs animaliskt. Och hälsan behöver animaliskt fett.

Kan du tänka dig att äta omega3-kapslar, med fiskolja?

Zepp
0

Finns Omega-3 från alger varav V-pure är ett märke.

http://www.bigheart.se/halsokost/product_info.php/cPath/28/products_id/1200

När det gäller O-3 så skall det vara EPA och DHA som vi behöver och fisken får dessa från alger.

coton
0

Va! Är linfröolja inte bra. Varför inte? På många många andra ställen läser man bara positivt…

coton
0

Va! Är linfröolja inte bra. Varför inte? På många många andra ställen läser man bara positivt…

Wtn3
0

Innehåller bara ALA-omega3, det kan kroppen bara i ytterst begränsad mängd omvandla till de formerna av omega 3 (EPA och DHA) som vi behöver. Man ska alltså inte tro att man får det omega 3 man behöver från vegetabiliska källor. Fet fisk eller alger är vad som gäller.

Zepp
0

Vi behöver altså få i oss främst EPA, vilket är ett derivat av modersyran ALA.

Mäniskor, liksom alla apor och marsvin har till stora delar förlorat förmågan att omvandla ALA till EPA.

Nu är det krångligare än så, för vi kan omvandla till EPA, men då på bekostnad av omvandlingen från EPA till DHA.

Antagligen, blandar många ihop alla Omega-3 syrorna och vet inte skillnaden mellan dem.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:EFA_to_Eicosanoids.svg

pimply
0

Tack för alla svar!

Jag vet att det är kämpigt med vego-LCHF, men tänkte att det i varje fall inte kan vara kämpigare (för välmåendet) än HC-kost, vego eller ej. Och märkbart bättre har jag mått med LC, trots att jag nyss kommit igång.

Jag äter linfröoljan till slut, en tsk om dagen dödar väl inte. Under tiden försöker jag få tag på alg-kapslarna. Skall också försöka jobba med tanken på fiskoljekapslar, kanske t.o.m. riktig fisk någon gång i framtiden Glad det här med fetterna är värsta kärnfysiken! Tur att här finns så många insatta och kloka människor villiga att hjälpa!

Och jo, valios smetana har vi, skall testa på den i kvargen. Den torde ju vara syrligare än grädden (blir lite illamående av gräddsmaken). Om mjölkprodukter gör magen hårdare är det bara välkommet, mitt problem är snarare motsatsen.

Fiana
0

Det är framförallt ost som gör magen hårdare (delvis pga av allt koncentrerat kalcium - det är vanlig biverkan av rena kalciumtabletter med förstoppning) - de andra kan göra det värre

Raring
0

Hej pimply!

Jag tycker det ser bra ut på det stora hela! Det är viktigare att kapa de stora kh-källorna än de små. Inte "sila mygg och svälja kameler" så att säga.

Mina tips för variation: tofu, ricotta, mascarpone, linser och bönor i SMÅ mängder, parmesanchips, grädde+keso+kanel=julgröt. Våga prova äggmjölk också!