Mejeriprodukter - viktökning
Mejeriprodukter, grädde, keso, creme fraice, ost verkar för många vara något som sjävlklart hör till LCHF, något som är OK att äta för alla som väljer LCHF. Men är det verkligen så?
Många berättar här på sajten om att de ofta äter mejeriprodukter av alla de slag, speciellt ost för att kolhydratinnehållet är så lågt - mår bra av det och minskar i vikt - att det är något de inte vill avstå från.
Men det finns också de som berättar om att de inte äter några mejeriprodukter alls, inte någon ost - trots lågt kolhydratinnehåll - avstår helt p g a att det hindrar deras viktminskning, de ökar i vikt av sånt. Att de inte har något annat val än att avstå helt!
I LCHF-foldern ges tips om en mäng "godkända" mejeriprodukter och ostar av olika slag - som den som väljer att hålla sig till LCHF kan äta - sen i några korta meningar står det att en del måste vara försiktiga med mejeriprodukter - men inte någon mer utförligare förklaring till varför.
Det skulle vara jättebra om någon kunnig ger en utförlig förklaring till detta. Vad som är orsak till att en del inte kan - inte ska - äta mejeriprodukter, oavsett om produkterna har lågt kolhydratinnehåll.
Varför - vad är orsaken till att vissa går upp av mejeriprodukter, viktminskning uteblir?
Är det något som fungerar annorlunda i kroppen hos dessa personer? I så fall vad - och varför?
Är det kanske ett problem som gäller speciellt för de som är socker-kolhydrat-känsliga?
Önskar att förklaring till detta även ges i kommande LCHF-magasin.
Det brukar väl förklaras med att vassleproteinet i mjölk ger extra insulinproduktion mer än andra sorters protein. Det finns nästan inte i smör och i ost. Proteinpulver för styrketränare brukar vara vassleprotein för att det gynnar muskler av samma anledning.
Man kan också vara allergisk/känslig mot komjölksprotein. Jag har hört om många som fått rådet att ta bort komjölksproteinet ur kosten och som då plötsligt har kunnat gå ner i vikt.

Förutom att en del mejeriprodukter ger insulinpåslag på grund av vasslen, så är en del rätt höga på kolhydrater och speciellt mjölk kan man genom att ta ett glas mjölk lätt få i sig 10 gram.. sådär utan vidare.
Någon focuserar på hur mycket bär de kan ta till filmjölken när det snarare är filen som är kolhydratboven i den måltiden.
Men mejerier är nyttigt och innehåller bra fett om man nu tål dessa, det finns även andra nyttiga fetter i mejerier som transvacensyra, butyrat och i studier har man även konstaterat att de som har ett högt mjölkfettintag snarare är smalare än andra som intar mer vegetabiska fetter.
Sen så skall man i princip undvika att dricka sin mat, det ger inte samma mättnad det är lättsmält och tas snabbt upp av kroppen varvid överskottet obönhörligen måste lagras på något ställe i kroppen.. sådant kan man försöka undvika i perioder där man strävar effter vikminskning.
Mat man är tvungen att tugga mättar mer, ger även en långsammare tillförsel till blodet och tuggningen ger förmodligen även en signal till hjärnan som ökar mättnaden.. iallafall tar det längre tid så den lille där inne kanske hinner känna efter och slå på bromsarna.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Bortsett från det självklara att man får avstå mejerier om man inte tål laktos eller mjölkproteinerna så är det tydligt att en del av oss kan förtära betydande mängder mejerier utan viktuppgång medan andra tyvärr måste minimera den för att få ett bra resultat.
Mjölk är designat av naturen för att få unga individer att växa till sig snabbt.
Det mest logiska är väl att man som färdigvuxen ökar på midjemåttet med mjölk eftersom längdtillväxten är passerad och avklarad sen länge.
Som sagt klarar ändå en hel del av oss nordbor av konststycket att slippa ökat midjemått trots hög konsumtion pga anpassade gener.
Det är alltså väldigt individuellt hur man reagerar och upp till var och en att utforska hur man själv bör handskas med intaget av mejerierna.
Jag ser inte att det är fel att mejerier finns listade i någon broschyr, LCHF är inte till för enbart känsliga och metabolt skadade personer.
En risk med t ex grädde är ju att det gärna blir för mycket. Hade grädde i kaffet ett tag, och upptäckte att det nästan gick en trea om dagen…..1000 kcal och 9 kolhydrater som liksom bara slank ner av bara farten…
För mig är grädde och creme fraiche ett bra sätt att fylla på med bra fett eftersom jag har älg och nötkött i frysen och annars blir proteinhalten i maten onödig hög. Jag äter också en del lagrat ost för K vitaminer. Jag äter LCHF mest för hälsan, vikten går neråt väldigt sakta men riktningen är åt rätt håll. Jag är redan 67 år och äter inga mediciner så länge jag äter kolhydratsnålt. Jag har inte druckit mjölk på 30 år men använder vispgrädde i kaffet.
#2 "Känslig/allergisk mot komjölkprotein - fått råder att ta bort komjölksproteinet ur kosten - plötsligt kunnat gå ner i vikt". ÄR det så att känslighet/allergi mot mjölkprotein är en orsak till att vissa går upp i vikt av mejeriprodukter?
Hoppas någon kan ge svar på den frågan.
Om det är så, då är ju ett allergitest jättebra att få gjort för den som misstänker att orsaken till utebliven viktminskning är mejeriprodukter. (Kinesolog-test ett bra alternativ till sjukvårdens tester).
Gäller det även OST i så fall? Det är ju mjölkprotein i ost?
#5 "Jag ser inte att det är något fel att mejerier finns listade i någon brochyr". Det gör inte jag heller - tvärtom. Jag önskar bara att det fanns en bättre förklaring till det som nämns: att vissa behöver vara försiktiga med dessa produkter. VARFÖR det är så, orsaken! Nu är det precis som att det inte är så viktigt och något som blir i det närmaste osynligt.
M a o jag efterlyser en bra förklaring till detta, inte minst vilka det riktar sig till - och att dessa personer med lätthet kan ta till sig det och förstå att det här gäller ju mig! Kan söka den hjälp de eventuellt behöver - som t ex göra allergitest. Som det är nu blir det bara ett enda stort frågetecken.
"LCHF är inte till enbart för känsliga och metabolt skadade personer" - nej självklart inte, men visst är det väl helt underbart att människor som har dessa besvär kan få all den hjälp som kan ges, inte minst i form av tips, goda råd & information. Få hjälp till självhjälp. Även via LCHF-foldern.
För alla andra, som inte har något av dessa besvär, är det ju så mycket, mycket enklare.
Hur det än är - så är det många som valt att satsa på LCHF för de många hälsovinsternas skull. Viktmingskning är en hälsovinst, men för den skull är inte LCHF någon renodlad bantarmetod. LCHF en hälsosam kost för alla.
Jag tror att det är svårt att skriva om mjölkprodukter särskilt och samtidigt utelämna andra frågor och ev problemområden. Om man skulle beskriva alla varianter av LCHF och alla förklaringar till varför vissa måste vara försiktiga med mjölkprodukter, andra med nötter, hur farligt soja är, om sockerberoende, vilka tillskott man ev ska äta eller inte äta, då blir foldern en hel bok!
Foldern är bra just för att den är så lättöverskådlig och kortfattad. Det är ju bra att man nämner just mjölkprodukter, för då kan man ju gå vidare och läsa på mer om det på andra ställen.
Jag har för mycket grädde i maten, det är sött och gott. När det är sött och gott blir det lätt för mycket…
Försöker övergå till CF, men det är lite beskt, gomen föredrar ännu det söta. Ska prova äggmjölk också.
Varför mjölkprodukter kan skapa problem har jag inget bra svar på, men för mig handlar det om sötman. Märkte skillnaden väldigt tydligt när jobbet (en skola) började köpa in endast lättmjölk. Jag drack lätt 3 glas när det räckte med ett glas helmjölk. Fettet bar fram sötman bättre. Fast jag kunde ändå dricka en liter (som läsk innan) på kvällen. Därför slutade jag med mjölk.
Nu blir jag väldigt förvirrad!?
trodde att creme fraighe, grädde,smör, ost var helt ok och tillsammans med kött ägg m.m var det man skulle äta….
Vad ska jag bygga grunden på? är det inte ok med grädde i kaffet?
#11: jovisst fortsätt du om du inga problem har med det. Trivs du=fine! Det finns inga rätt eller fel gör si eller så.
Det vet jag ju inte eftersom jag precis har börjat… Vill ju inte leva så här i 2 veckor och sen märka att jag har gått upp 5 kg!! :)
GrodanNea, LCHF kan vara rätt individuell och man får ta gott om tid på sig för att prova sig fram. Det är absolut ingen vikt-quick-fix
Om du till en början följer grundrekommendationerna så har du en bra start (läs mer i den fastnålade tråden Vanliga frågor & svar uppe till vänster). Basera inte hela måltider på mejerier, som t ex fil till frukost. Det kan vara en kolhydratfälla eftersom fil innehåller 5 g kolhydrater per dl och man äter ju knappast bara en dl till frukost. Äggfrukost, sallad med fet dressing eller rester från middagen kan vara bättre. Ät riktig mat och använd fullfeta mejerier i måttlig mängd. Om du gör sås av t ex grädde eller creme fraiche, steker i smör, gör grytor med grädde etc så är du på rätt spår. Grädde i kaffet är mums!
Läs på, ge kosten några månader innan du ev börjar "trixa" - det tar ett tag att lära sig hur just din kropp reagerar på kosten och din kropp behöver också tid att vänja sig.

Basen är kött, fisk, fågel. skaldjur, ägg, ost, vilt, inälvor, fett och grönsaker skulle jag vilja påstå, de flesta mejerier i flytande form är sk matlagningstillbehör, efterättstillbehör eller njutningsmedel någon gång då o då.
Man skall altså äta sig mätt på maten och förgylla tillfället eller måltiden med lite tillbehör.. inte tvärt om.
#9 Jag kan inte se det som någon svårighet att förtydliga det som redan står skrivet i LCHF-foldern - det råd som ges; "Om du har svårt för att gå ner i vikt kan du begränsa mängden mejerivaror i din kost. Börja ta bort de minst feta". VARFÖR? VEM riktar sig det rådet till? Jag är övertygad om att det skulle vara mycket värdefull information, och en hjälp för många.
Informationen behöver inte nödvändigtvis ges i LCHF-foldern, huvudsaken den kommer ut, är lätt att hitta. Fakta att ta till sig, kunna hänvisa till.
#11 "Nu blir jag väldigt förvirrad!? trodde att creme fraiche, smör, ost var helt ok….." För de allra flesta är det så - men inte för alla som vill uppnå viktminskning med LCHF. Varför det är så - det vet jag inte. Har inte lyckats hitta någon bra förklaring - fakta. Men hopps få veta VARFÖR!
#16 Jag tycker t.ex. att det är tydligt att mejerier inte är för alla och att det vanligtvis beror på att alla inte tål effekten av mjölkproteinerna. Att du inte tycker som jag tyder på att vi ser olika saker. Den här tråden känns som att slå in öppna dörrar för mig.
Nästan alla som kommer hit har ett selektivt öga till vad de läser och tar till sig. Hur skall du förändra det?
#17 Att det är tydligt att mjölkprodukter inte är till för alla - det håller jag med om, för just det är något som finns att läsa om i många inlägg här - och i några ges råd om att avstå mejeriprodukter för att uppnå viktminskning - men jag har inte stött på någon förklaring till VARFÖR. Inte några fakta. Liknade de, i LCHF-foldern, som gäller diabetes.
"att det vanligtvis beror på att alla inte tål effekten av mjölkproteinerna" Vilken effekt handlar det om? Och är det något som gäller för vem som helst som inte uppnår önskad viktminskning? Eller är det något som gäller speciellt för mjölkprotein-känsliga/allergiker?
Visst är det så att vi alla fastnar för det som vi är mest intresserade av att läsa, villl veta mer om - men jag tror att råd. information och fakta om vad som kan vara ORSAK till att övervikten inte minskar är något som är av intresse för många.

Mjölkprotein ger en oproportionerlig insulinhöjning!
Mejeriprodukter innehåller ungefär 5% kolhydrater.
Flytande mejerier mättar dåligt och kommer snabbt ut i blodet då det snabbt passerar magen.
Det är lätt att dricka ett glas, ta en extra skvätt för att det är gott eller en skål när man är sugen.
Det duttas hit o dit med grädde och CF, det tas en skål TY med bär för att man är sugen, man äter fil i stället för frukost varvid man snabbt blir hungrig igen,
Samantaget kan man säga att mejerier.. framförallt flytande eller halvflytande är lurigt, man får lätt i sig mer energi och kolhydrater än som var planen och lägger man till insulinhöjningen på det för de som är känsliga blir det helt enkelt för mycket av allt, även om varje enskild faktor jag räknar upp ovan vore hanterbar var för sig.
#18 Det står redan i #1 vad effekten är..
Att mejerier inte gäller för alla och vilka effekter de kan ha, är en problematik som gäller även för andra matvaror som t.ex. nötter, tomater. Skall inte dessa varor ha samma ifrågasättande?
En sådan lista finns både här och där, så orsaker till frånvaro av viktnedgång är heller inte något som är svårt att få info om. Jag vidhåller därför att det här handlar om att slå in öppna dörrar.
Tack för alla svar!
Om det är så att "Effekten av mejeriprodukter" - som visar sig som övervikt/fetma, viktminskning uteblir - kan handla om endera diabetes (insulinkänslighet) eller mjölkprotein-känslighet/allergi, varför sägs inte , skrivs inte det i klartext - så att personer som har dessa problem med vikten kan ta itu med den bakomliggande orsaken - får fastställt att just det är problemet.
Finns det information om detta - "Effekten av mejeriprodukter - är jag mycket tacksam att få ta del av den, hänvisning till. Information om att mejeriprodukter kan vara orsak till övervikt/fetma hos vissa personer p g a bakomliggande diabetes/insulinkänslighet, mjölkprotein-känslighet/allergi.
"Att mejerier inte gäller för alla och vilka effekter det kan ha, är en problematik som gäller även för andra matvaror som t ex nötter, tomater. Skall inte dessa varor ha samma ifrågasättande?" Jo, det vore önskvärt - speciellt om det är så att de negativa effekterna är desamma som för mejeriprodukter = kan orsaka övervikt/fetma
Om det är så att andra födoämnen - utöver mejeriprodukter - kan vara orsak till övervikt/fetma, utebliven viktminskning p g a att man är känslig/allergisk mot dessa - tar jag gärna emot info om det också. Vilka födoämnesgrupper/produkter det är.
Tack på förhand!
Det finns väl böcker om det som t ex zepp skriver om? Nu har jag inte lusläst Sten Sture Skaldemans böcker (ska snart göra det!) men jag är rätt övertygad om att han tar upp mycket av sådan problematik där. Speciellt (antar jag) i de böcker där han skriver om varför man inte går ner i vikt. Böcker är ju bra faktakällor vad gäller kosten utöver detta forum 
Du kanske inte är så aktiv här Sias? Jag läser här nästan varje dag och jag tycker att mejeriprodukter diskuteras och informeras om rätt friskt, liksom nötter, tomater, sockerberoende, med mera. Att mjölkprodukter höjer insulinet står i den nålade tråden "Vanliga frågor & svar" t ex. Det skrivs i nybörjartrådar eller som svar på frågor i andra trådar men det är i alla fall inga nyheter för mig på något sätt. Så jag är nog böjd att hålla med om att det är lite att slå in öppna dörrar…
Slå in öppna dörrar…. Jo nog handlar det om det i en del av de besked jag fått - sånt som då och då återfinns här på Kif och i de flesta böcker om LCHF-kosten.
Men - fortfarande är det många oklarheter som jag önskar få besked om. Vad som KAN vara ORSAK till att vissa människor är överviktiga/feta.
OM det kan bero på något personen inte tål äta = FÖDOÄMNESINTOLERANS/ALLERGI.
OM det kan bero på att personen är INSULINESTISTENT/HAR DIABETETS (HÅLLER PÅ ATT UTVECKLAS).
OM orsaken kan vara att personen är KOLHYDRAT/SOCKERKÄNSLIG (med en funktion som inte alla människor har)
Vill veta om något av detta - eller något annat - år orsak till att en del kan vräka i sig precis allt och ändå vara slanka - medans andra måste tänka sig för väldigt noga vad de äter.
Jag önskar få besked om det - inte minst för att jag ofta fått höra att; "Det finns ingen sjukdom - eller några fysiska besvär som är orsak till fetma," "Feta/överviktiga behöver bara lära sig att äta mindre".

#23 "orsak till att en del kan vräka i sig precis allt och ändå vara slanka - medans andra måste tänka sig för väldigt noga vad de äter"
Läs om The Potbelly Syndrome:

Mnja.. jag förstår din frustration och det är som så att vissa kan missköta sig och äta allt utan att varesig gå upp i vikt eller bli sjuka.
För det fösta skall man inse att problemet har många facetter, genetiska, sociala, psykiska och medecinska och antagligen fler men vi mäniskor tenderar till att kunna klara av att omfatta 4-5 saker samtidigt.
LCHF kan hjälpa till med att normalisera hormonbalansen, uppreglera fettoxidationen och normalisera aptitregleringen i första hand, eventuella psykologiska och sociala besvär är något man får jobba med oxå.
Nä men hallå! Nu tycker jag att vi har fått en lite aggresiv ton här
Inlägget från Sias handlar ju främst om en önskan att veta VARFÖR, inte ATT.
Dessutom undrar jag hur jag plötsligt har kunnat bli allergisk mot mjölkprotein?
Jag har varit smal hela livet (fram tills för ca ett halvår sen, stressproblematik, sjukskrivning bla bla bla) och aldrig fått någon allergisk reaktion mot ost o dyl. Jag har alltid ätit mycket ost (inte druckit mjölk sen jag blev vuxen dock, anser att mjölk är för barn som ska växa på längden så som nämnts förut i tråden) och använt mycket mejerier i matlagningen, hur kan jag plötsligt blivit "allergisk"? Allergi uppfattar jag som ngt som ger besvär nästan direkt i form av att det t.ex. kliar, svullnar, påverkar magen et.c. Att inte gå ner i vikt p.g.a. allergi tycker jag låter som en underlig allergisk reaktion. Någon som kan referera till ngn studie? Jag har i min bekantskapskret folk som har barn som är allergiska mot mjölkprotein, den allergiska reaktionen som de får av mjölkprotein är en helt annan om jag säger så.
#5 "LCHF är inte till för enbart känsliga och metabolt skadade personer."
Aha, så om man inte går ner i vikt av LCHF eftersom man äter ost så är man skadad? En helt onödig och riktigt klumpig (jag uppfattar den som direkt aggresivt) kommentar! Vaknat på fel sida?
Det verkar ju inte finnas ngt facit, så man får ju prova sig fram. Det är den enda lösningen jag ser. Kanske (oj, nu svär jag i kyrkan) handlar det ändå om kalorier? Ost och feta mejeriprodukter innehåller ju en del sådana. Det är väldigt lätt att stoppa i sig mkt av en god ost, lite som att det är väldigt lätt att smälla i sig en påse chips…

Jomenvisst är kalorier en väldigt viktig faktor, inte tu tal om annat.
Frågan är vad som gör att man äter för mycket eller gör av med för lite när vi är utrustade med funktioner för att reglera detta?

Re: #26 Se länkarna i #24, speciellt kapital 16 i boken av Per Mårin som dock inte verkar finnas på nätet - ännu.
#24 Tack för omtanken - men min engelska är så urusel att jag inte kan tolka det som beskrivs. Vad handlar det om? i stora drag? -
Jag har länge misstänkt att något man inte tål att äta - oavsett hur kroppen reagerar på det- KAN vara orsak till övervikt/fetma. Vad det sen kallas har inte någon betydelse, tycker jag. Födoämnesintolerans/allergi, insulinkänslighet/diabetes eller socker/kolhydratkänslighet. För i samtliga fall handlar det ju om något man äter som ger negativ reaktion - fast i olika delar av kroppen och på olika sätt - kroppen sänder ut lite olika signaler - men det är ändå något i kosten som är orsak till signalerandet!
Den stora frågan är alltså - KAN DET VARA SÅ att det är något man inte tål äta som är boven till övervikt/fetma?
Enda antydan till det - i den här tråden - är väl egentligen bara i inlägg #2 ? Eller ?
Tyvärr - krånglas det ofta till så det blir nästan obegripligt. Jag vill ha raka, klara besked om hur det är - kanske för mycket begärt.Eller - det kanske är som läkare så ofta sa till mig när jag under många år valsade runt på sjukhuset och frågade om det kunde vara något jag åt som var orsak till alla de gräsliga besvär jag hade; -"Ja, lilla du, om det vore så enkelt, men läkarvetenskapen har inte kommit så långt".
Under tiden jag var patient på sjukhuset gick jag sakta men säkert upp i vikt - trots att jag inte ändrat mina matvanor, inte åt mer än tidigare. När jag skrevs ut (p g a att alla resurser tömts, sjukvården inte kunde ge mig någon hjälp) vägde jag 84 kg till mina 165 cm. Jag som alltid varit pinnsmal, riktigt mager!
Men - som någon sa, "att inte tåla äta vad som helst är något man alltid haft i sin kropp, men som kan visa sig först i vuxen ålder". Efterklokt tror jag att vara extremt mager som barn/ung också kan vara tecken på att man inte tål att äta vad som helst - och som senare i livet kan visa sig med övervikt.
Synpunkter på det?
Senare fick jag av kinesolog beskedet att vete - de 4 sädesslagen - var boven till besvären - att det var mycket vanligt, vanligare än man kan tro, men ingenting som man kände till inom sjukvården. Jag slutade äta allt sånt jag inte tål - och besvären försvann, visserligen har många års förgiftning satt outplånliga spår. Överviktskilona är iinte så många, ca 8-10 (ungefär som när jag för 2 1/2 år sen började med LCHF).
Fick också beskedet att det jag åt som jag inte tålde gav kraftig negativ reaktion på sköldkörteln, som visade sig med en mängd gräsliga symtom/besvär. (inte höga eller låga värden som ordineras Levaxin för, utan något helt annat - som jag inte minns).
Det är det HÄR som jag envisas med att vilja få fram - få hjälp med att få ut till allmänheten: - att något man inte tål äta, KAN vara osak till många besvär, även övervikt/fetma (inte enbart orsakar de typiska intolerans/allergisymtomen).
Jag ser socker/kolhydrat-känslighet (något man är född med) som en intolerans mot vissa födoämnen - kroppen signalerar bara på ett annorlunda sätt (t ex med oro, rastlöshet, humörsvängningar, huvudvärk). Och jag tror att socker/kolhydrat-känslighet kan vara orsak till att många barn är överviktiga. De tål helt enkelt inte socker/kolhydrater. Något som visar sig så enormt tydligt!
Men jag tror även att mjölkproteinallergi kan vara orsak till övervikt/fetma hos barn - kanske det t o m kan vara så att den som är socker-kolhydrat-känslig inte tål mjölkprotein p g a att kroppen reagerar på det på samma sätt som på kolhydrater ? Bara spekulationer! p g a att jag, och även mina barnbarn som är socker/kolhydrat-känsliga av mejeriprodukter får en del av de symtom som kan höra till socker/kolhydrat-känslighets-symtomen.
Men, något jag tror på, det är att; "Det man mest av allt älskar att äta - minst av allt vill avstå från - är det som man helt bör avstå, p g a att man inte tål att äta sånt - kroppen på det sättet signalerar om det . Förr eller senare visar det sig med besvär."
Jag tror att en stor orsak - ja, den allra största - till att många uppnår hälsovinster med LCHF, är tack vare att kosten är fri från sånt som många inte tål äta - av en eller annan orsak.
#26 Tack för din förståelse!
Att något man inte tål äta - orsakar STRESS - som i sin tur kan vara orsak till utebliven viktminskning, har jag inte sett nämnas här - i och för sig kan jag ju ha missat det, för jag läser inte varenda inlägg.
Något jag däremot sett nämnas då och då, det är "stress - kortisol - utebliven viktminskning" - och att man med stress avser "att stressa fram, fara runt i ekorrhjulet, ha en bökig tillvaro, sociala problem, etc". Råd getts om att se över sin yttre situation.
Men idag när jag var hos kinesolog - som gjorde en mängd tester på de inre organen, sköldkörtel, m m - fick jag veta att inte tåla äta vad som helst ORSAKAR STRESS, men inte på det sätt som nämnts ovan - utan det gör att de inre ORGANEN blir stressade (och någonting med kortisol - som jag inte kan förklara - men som säkert finns förklarat här någonstans).
Allt som kinesologen beskrev var så logiskt och självklart.
När jag började med LCHF ökade jag mängden grädde cf mm, gick upp i vikt (2kg) och min antagligen latenta mjölkproteinallergi bröt ut. När jag slutade med alla mjölkprodukter gick jag ner de kilona + 5 till.
Men jag tror (obs tror!) att det är problem med binjurarna som ger dessa problem + fler därtill. Det är alltså binjurarna som är det primära, inte mjölkprodukterna eller vad man nu inte tål, det är sekundärt.
Jag har läst länkarna under #24 och en del andra.
Problem med binjurarna kan ge:
Från www.hypo2.info
- extrem trötthet och känsla av svaghet (särskilt vid stress, infektion, träning etc),
- lågt Blodtryck, yrsel (särskilt när man går från liggande eller sittande ställning till stående=ortostatisk reaktion),
- lågt blodsocker (hypoglykemi med socker- och saltsug),
- viktnedgång/undervikt,
- depressiva besvär och ångest,
- svårt att somna,
- allergier och upprepade infektioner,
- mag- och tarmproblem,
- illamående,
- kalla händer och fötter,
- svettningar,
- mörka ringar under ögonen,
- pigmentering, torr och tunn hy,
- förlust av kroppshår,
- muskel- och ledvärk,
- försämrat minne och förvirring
etc.
#31 Jo, det är nog så att problem med binjurarna kan ge en mängd besvär/symtom - men frågan är ju ändå VAD som är den bakomliggande ORSAKEN till problemen.
För NÅGOT måste ju vara ORSAK till problemet! ?
Jag har inte några kunskaper - eller har läst på något - om binjurarnas funktion, kortisol, stresshormon - men det besked jag fick av kinesologen var för mig så logiska, självklara - och inte minst de svar som de många testerna gav.
Beskedet att de kraftiga negativa reaktioner/besvär jag fått av något jag ätit (som t ex visade sig bara 5-10 minuter efter frukost), påverkade BINJURARNA (men även lever, galla, tarmar, bukspottkörtel, Allt hör ihop!) Fick förklarat att orsaken till problemet med binjurarna var att binjurarna blir stressade av något man äter som man inte tål. Binjurarna producerar kortisol - (stresshormon är det väl?) när maskineriet i kroppen inte på rätt sätt kan ta hand om den föda den får. Jobbar på högtryck - och även levern, tarmar m m.
Utöver dessa tester - testades en hel del födoämen/matvaror, bl a olika mejeriprodukter och det LCHF-bröd jag för ett bra tag sen började baka/äta till frukost - och tidigare mått bra av. Kinesologen la det testade i två olika högar - frågade om jag kunde ana vad som jag tålde och inte. Njae, för i den stora högen med de flesta produkterna - som jag trodde jag tålde - fanns en som jag visste att jag inte alls tål. I den andra högen låg bara 3 produkter och dom trodde jag absolut att jag inte mår bra av att äta. Det visade sig vara precis tvärtom mot vad jag trodde.
Den här informationen hittade jag på Herba Plus hemsida (norsk)
"Matintoleranse vår tids störste hälsoprobleme - sa mange som 45 % av oss kan lide av matintoleranse.
Symtomen kan vare: Angst (ångest), artrit, astma, koncentrationssvårigheter, sängvätning, bronkit, uppblåsthet, celiaki, kronisk utmattningssydrom, förstoppning, cystofibros, diarré, fibromyalgi, magkatarr, huvudvärk, hyperaktivitet, betent tarm (?), sömnlöshet, irritabel tarmsyndrom, kliande hud, malabsorpson (?), migrän, sömnstörningar, ödem (vattenoppsamliger), viktproblem, m m".
Det verkar som att jag inte är helt ute och cyklar - när jag misstänker att orsaken till övervikt/fetma kan vara matintolerans/allergi.
Jag anser det självklart att vi får en massa konsekvenser av att äta det vi inte tål, men för mig är frågan varför vi är allergiska och varför allergierna har ökat under senare tid.
Det är här som länken i #24 kommer in. Där beskriver amerikanen Russel Farris sin idé att vanliga mikroorganismer orsakar fetma, diabetes och hjärtsjukdom genom sin påverkan på binjurarna.
Mycket kort sammanfattat.
För mig personligen är det inget problem att jag går upp i vikt av mjölkprodukter - problemet är att jag blir sjuk av dem + en del andra saker, t ex nötter, men då inte konsekvent utan ibland. Lite och sällan går oftast bra, men inte alltid.
#33 Har bara en liten invändning mot den infon och det är att Herba Plus är ett företag som vill sälja sina produkter, jag skulle inte betrakta vad de skriver som fakta. Även om de förstås kan ha rätt ändå!
Sen är jag lite nyfiken på vad kinesiologi är? Vad grundar de sina teorier på?