Lunch ute
Idag blev det ingen matlåda, då vi dels inte kommit igång med allt detta och har lite färdigt i kyl och frys, och dels för att jag inte hann varken igår eller imorse.
Men vad kan man satsa på att äta om man måste gå ut och äta?
be att få kött fisk fågel men säg till om att du inte vill ha pastan potatisen eller vad de nu serverar som bulk ta av de gröna grösakerna broccoli brysselkol salladsblad lämna majs ärtor och sånt..ta några förpackningar 10grams smör och ät till…så skall du se att du blir mätt även om du äter ute…det funkar jag lovar jag äter ute jämt och har ätit lchf i 5-6år

Det finns ju många lunchrestauranger som har buffé. Det tycker jag är bra, då kan man plocka det man vill.
Sallad funkar väl alltid. Varenda pizzeria har ju ett antal sallader att välja mellan. Räksallad med avocado, t ex. Mums!
Jag hittade en Mozzarella sallad med mozzarella, parmaskinka, ägg och lite annat i. Var gott med massa olivolja på.
Be om extra mozzarella
En kebabtallrik utan ris/bulgur/pommes med mkt vit sås.
På en pizzeria kan man be att få en hamburgare med bea och sallad. De brukar ha bea till en del pizzor.
Ceasar sallad (med bacon) utan krutonger.
Be om mkt bacon och parmesan.
Oftast kan det vara lite tunnsått med fett till luncherna ute men det kompenserar jag med en kopp te med mkt grädde (som jag har i kylskåpet på jobbet) efter maten.
Jag brukar gå till såna ställen där man får blanda ihop sin egen sallad, man väljer ca 5 olika tillbehör.. jag brukar ta t.ex. avokado, fetaost, tonfisk & ägg.
Thai-käk, indiskt. Ät kött med kokosmjölk och grönsaker eller kött och grönsaker.
Skippa bröd och ris.
Läste någonstans här att många asiater proppar maten full med glutamat. Det är antagligen väldans olika men har fått mig att undvika thaimat t.ex.
Jag åt ute i Borås i förra veckan på Kebabrestaurang. Kebabkött med beasås var enkelt att få fram. Det kom på en salladsbädd med tomat och pepperoni.
Numer pensionär i Nynäshamn
Det finns väl naturlig glutamat också, som inte är lika farlig som den tillsatta? Är dock lite osäker, så den som vet mer får gärna kommentera! Om jag inte minns fel så innehåller just asiatisk mat mycket naturlig glutamat. Tror att det brukar beskrivas som den femte smaken, umami, och finns mycket av i t ex crabsticks.
Ber om ursäkt att det blev lite OT i din tråd nu! 
#8 Det problemet har du överallt. T.ex. i din kebabtallrik. Det är vanligtvis inget bra kött, utan kan innehålla en hel del kolhydrater, och såser till likaså.
Men det är en fråga om man vill betala för bra mat också.
Gäller det enbart att det ska vara så lite kolhydrater som möjligt (och inte heller något socker) finns flera alternativ (en del tipsats om) - värre blir det för den som inte tål att äta vad som helst, eftersom det inte finns någon innehållsdeklaration för maträtterna på restauranger/matserveringar och det inte alltid är självklart att personalen vet.
#8 Jag läste detsamma - och insåg att kina/tai inte är något för mig, som inte alls tål glutamat, att chansa på.
#11 "Det problemet har du överallt" - på vilket sätt? Kan Kebabkött också vara pepprat med glutamat? Var kommer kolhydraterna i kebabköttet från? Kan det vara vete? (frågar för jag är veteallergiker).
#10 "Naturlig glutamat….." ? ? ? Vad är det för något? Vill gärna veta mer!

Jag äter också ute varje lunch då det blir ofta kebabb eller amerikansk sallad eller så tar jag Kinamat för dom har buffé. Har tom. Ätit på Sibylla går att be om hamburgare på salladsbädd med mycket ost och bacon på.
Det är bara fantasin som sätter gränser.
Men jag måste säga att jag är imponerad av er som hinner fixa matlåda…..
Kram ;)

Jag äter också ute varje lunch då det blir ofta kebabb eller amerikansk sallad eller så tar jag Kinamat för dom har buffé. Har tom. Ätit på Sibylla går att be om hamburgare på salladsbädd med mycket ost och bacon på.
Det är bara fantasin som sätter gränser.
Men jag måste säga att jag är imponerad av er som hinner fixa matlåda…..
Kram ;)
Och om man vill "ta något snabbt i farten" ? Drickyoughurt o en banan går ju liksom bort. Lika så en färdig macka på macken. Äter inte griskött så en korv utan bröd går inte heller…………….. Det är mitt största problem, att hitta någott snabbt så.
#12 Kebabkött är vanligtvis inte bara kött. Det finns både stärkelse/utfyllnad och kryddor där glutamat lätt kan ingå.
Någon har i andra trådar berättat om hur denne kollat hur mycket kolhydrater det var i köttet ute, och i en del fall var det så pass mycket att en som är strikt inte skulle ha kunnat äta det.
#15 Köp färdigskivad ost. Eller gå till charken och köp skagenröra; bresaola, etc. En gång mättade jag mig med två portionsförpackningar Bregott. Det täppte till hungern i några timmar tills jag kunde äta bra mat.
Att äta ute är inget problem längre öht, för jag har inte behov av att mätta en skrikande hunger utan kan väldigt lätt nöja mig med vatten och sedan äta när det fungerar bättre.
@#15: det går det med. Nötter kan man alltid köpa, och 7eleven och pressbyråbutiker som säljer färskt bröd brukar även sälja små portionsförpackningar med ost och bregott. Eller köp nåt landgångaktigt (brukar vara mycket pålägg) på närmaste ica och strunta i att äta upp brödet.
#12 Detta är vad jag kunde hitta när jag googlade om naturligt glutamat (jag är som sagt ingen expert)
"Glutamat förekommer naturligt i låga halter i ett antal matvaror. Naturlig glutamat är bunden i proteiner och tas upp långsammare av kroppen än den tillsatta fria glutamaten som snabbt går ut i blodet och lättare når farliga nivåer. Om det fria glutamatet dessutom är löst i vätskor som soppa och juice sker upptaget ännu snabbare.
Dessutom har tillsatt glutamat som tillverkats andra egenskaper än naturligt glutamat. Tillverkad glutamat framställs med hjälp av hydrolysering (spjälkning) eller jäsning av proteiner. Tillverkad glutamat innehåller föroreningar som heterocykliska amider, pyroglutamat och klorpropanoler. Naturlig glutamat i kroppen förekommer enbart i molekylformen L-glutamat. I tillverkad glutamat förekommer även den kroppsfrämmande molekylformen D-glutamat.
Dessa skillnader bidrar troligen till att problemen för de överkänsliga är värre för tillsatt glutamat jämfört med den organiskt bundna glutamaten i kosten."
Medelhög naturlig glutamathalt
(mg glutamat /100 gram)
Marmite (engelskt smörgåspålägg)
Vegemite (australiskt smörgåspålägg)
roquefortost
parmesanost
sojasås
torkad shiitakesvamp
kelp (kombu), sjögräs ca.
Nam pla (Thailändsk fisksås)
ostronsås
valnötter
ansjovissås
1960
1431
1280
1200
1090
1060
1000
950
900
658
630
Citat från denna sida
Ett till tips. Många ställen har hamburgartallrikare mer eller mindre lyxiga.
Beställ en och be dem ta bort pommes men lägga till mer sallad och kanske Cole Slaw eller Guacamole om de har det plus så klart extra bacon och ost.
Sedan bara att lyfta på locket(toppbrödet) och använda underbrödet som tallrik.
Detta funkar bra på McDonalds oxå. Jag brukar köpa en McFeast med mineralvatten och en side salad och en extra McFest dipsås. Bort med locket och skrapa ner såsen och använd bottenbrödet som underlag.
Glöm inte att be om bestick. :-D
det var en bonde som berättade att han kom över ett parti (8 pallar)snabbmat som missfärgats av något ofarligt färgämne (och av den anledningen inte kunde säljas i handeln)han köpte för att dryga ut svinfodret och han utfodrade det mesta till sina svin ,,,men det slutade med att de blev utdömd av vetrinären alla hade fått tandproblem och tappade i en väldig takt tänderna vetrinären läste innehålls-fört. och sade dessa jävla smakförstärkare det är de som ger upphov till tandlossning…