Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4706 ggr
Elfdance
0

Kokosflingor

Har varit glad över ICAs kokosflingor med 1,5 g kh, men så såg jag i en tråd att det var felmärkt på påsarna?

Kan någon upplysa mig om hur det ligger till?

Wtn3
0

Kokosflingor är precis som nötter saker som kan variera väldigt mycket i kolhydratmängd beroende på hur mogen kokosnöten var när den plockades och också vart den växte. Behöver man vara strikt med kosten bör man också vara restriktiv med varor där kh-halten varierar så starkt.

Elfdance
0

Ja, jo, det är klart, men det var någon som hade pratat med ica om just dessa, så hoppas att den personen ser. Eller så får jag leta mig blå efter den tråden igen, vilket inte är så lätt. :)

Million
0

Jag minns den tråden, har också för mig att den var felmärkt och att det skulle stå ungefär samma siffra som på annan kokos, ca 6-7 eller vad det var.

hellah
0

Ja, det var jag, men den finns inte kvar under mina inlägg. Det ska vara samma khinnehåll både på eko och vanliga. Det var där det var felmärkt. Den högre siffran gäller (tror det var den som stod på de vanliga påsarna).

Wtn3
0

Gissar att du syftar på denna tråd? Inlägg #14.

Fiana
0

Mm och uppenbarligen nästan 1.5 år senare har de fortfarande inte sett över och fixat de som de skrev i de där mailsvaren.

Det är helt enkelt oftast ingen idé alls att försöka leta efter den som det står minst kolhydrater på av samma vara (när det är en icke-sammansatt vara, korv osv kan ju innehålla olika mängd av potatismjöl etc.), det är inte troligt att det är korrekt i vilket fall när det gäller saker som växer i naturen, de varierar mellan sort och växtplats och tid på året, ofta tas värdet antingen ur en tabell eller så är det mätt en gång och inte kompenserat för de förändringarna tyvärr. Det är ett mellan tummen och pekfingret värde helt enkelt.