Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 7908 ggr
[michaelalundgren]
0

Favorit osten?

Vad är eran favorit ost?

Hur hur mkt ost gör ni av med i månaden?

nyborjare08
0

Åh det finns så många! Tungan ute Eftersom jag bor ca 50 meter från Boxholmsosts mejeri så blir det förstås en del gräddost därifrån (butiken vid mejerit säljer ostarna mycket billigare och har fler sorter!). Carolineosten är nog en favvo tillsammans med vitlöksosten. Alla deras ostar är alltså gräddostar (förutom nån mager stackars sort), de har kommit på ett sätt att lagra gräddost för att på så sätt skapa olika sorter.

Brieostar är jag förtjust i och då är storfavvon Brillat Savarin. Den innehåller mer fett än vanlig brie och är SÅ ljuvlig! Smälter i munnen!

Gör inte av med några mängder direkt men det går i perioder. Brillat Savarin är rätt dyr och finns bara i speciella ostbutiker i större städer så det kanske blir nån gång i halvåret bara.

Jag och min man kanske gör av med 4-500 g/månad, fast nu gissar jag.

Wtn3
0

Vanlig stureost är nog favoriten, men jag varierar mycket, och använder grevé, herrgård, präst och liknande också, sen händer det väl att det blir lite philadelphia, brie eller camembert också. Och totalt blir det väl 1.5-2 kilo ost i månaden.

KarinJ46
0

Mmmmm Boxholms gräddost är jättegott! Annars gillar jag Edamer, Gouda, Brie, Cambozola, Mozarella och Haloumi. Skulle gissa att jag och pojkvännen gör av med 2kg/månad ihopräknat.

Julialex
0

Jag älskar mozarella! Annars gillar jag cheddar och feta Glad

http://julialex.blogg.se

Mervi
0

Jag gillar de flesta ostar men absolut favoriten är Västgöra kloster den fetaste och så Jarlsberg pga att den innehåller inga kolhydrater.

Maggan71
0

Jag älskar Boxholms gräddost! Tyvärr är den dyr i butikerna hemmavid, och ofta får jag köpa ost efter extrapris; edamer, hushållsost, prästost, gouda…

Gör av med kanske 2 ostar i månaden à ca 1 kg.

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

karinafp
0

Wästerbotten!!!!!

Million
0

västerbotten, brie, grevé, hushållsost, halloumi, mozzarella, feta, herrgård, olika ädelostar… tycker om de flesta ostar!

Svårt att säga hur mycket som går åt.. kanske 1-2 kg i månaden.

Anne-
0

Feta och grillad halloumi är mina favoriter just nu!

Magica1970
0

Manchego är just nu min stora favorit. Oj, oj, oj!!! :D

Joula
0

Jag har upptäcktt brieost nu i sommar och får inte nog! Köpte ett helt kg igår och vi får väl se hur länge den räcker…Tungan ute

kaisakavat
0

- Borgmästarost, Vitlöksost, Gräddost, e t c från Boxholm

- Jämtgårdsost

- Västerbottensost

- Lagrad prästost

- Himmelblå - dansk (Höng) blåmögelost som jag älskar att ha till kaffet

-Philladelphia/egengjord gräddfärskost

Tyvärr är det oftast börsen som styr ostinköpen, mer än smaken och "känslorna"..  Boxholmarna är dyra (90-105 kr kg), än dyrare är Västerbottensosten. Jämtgårdsosten finns till bra pris per kg, men oftast bara i JÄTTESTORA förpackningar och då köper jag inte den. Den är fiiiiin annars, mild och god smak, "rund" trots att den inte är så fet (tyvärr) Glad.

sussie
0

En riktigt lagrad Herrgård kommer i topp sen kommer alla andra med lite smak, älskar ost både dessert och hård!

[GoForIt]
0

De flesta ni nämnt här ovan och lägg till det Reggiano Parmeggiano, Gruyere, Appenzeller, Tomé, Kvibille Ädel Special, Roquefort, Chévre m fl getostar… uj uj så många underbart goda det finns…

I vårt hushåll konsumeras det säkert ett par kg i månaden - minst. Visserligen är vi fem personer men jag vågar nog inte räkna så noga efter… för en stor del av detta står jag själv för som den ostoman jag är Skäms

Effie
0

Lagrad vanlig hårdost; det blir ofta Prästost. Getost av olika sorter, som chèvre och get-brie. Castellos vitlöksost. Philadelphia. Och någon gång ibland gorgonzola eller liknande.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Maggan71
0

Insåg att jag har ganska mycket ost hemma och att jag är "sugen"… Det får nog bli ostchips! Tungan ute

För den som har missat detta underbart goda kan jag tala om att det är superenkelt: Riv ost och lägg små högar på plåt (med fördel på papper). In i ugnen på sisådär 200 grader. De flyter ut, får fin färg och blir härligt knapriga!

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

vimsig
0

Allerums vällagrade prästost!

wannabe
0

Grottlagrad gruyere utan tvekan!

chrand
0

Ekologisk Herrgårdsost. Blir nog 2-3 pkt/v dvs ca 1kg i veckan…

Men jag tänker: Hellre det än en massa onyttigt sötslisk.

ikis24
0

Parmesan, långlagrad prästost, opastöriserad brie, riktigt smakrika grön- och blåmögelostar som roquefort och saint agur… Marsvinsholmsost kan vara riktigt god också. Jag är en ostälskare i största allmänhet, skulle nog kunna leva på det :)

Elfdance
0

Halloumi och Wernerssons gräddost. Mums!