Linfrömjöl
Någon här som har provat att baka med linfrömjöl?
Såg den gamla tråden med youtube-länken, men är det någon som har provat det eller något annat recept?
Har inte sett att det går att köpa linfrömjöl annat än från affärer som säljer hund- och hästfoder. Kan det funka tro? Eller är det bättre att köar själv? Tycker inte det blir tillräckligt finmalt i min mixer…
Vad har ni för erfarenheter?
Jag undviker linfrön helt pga giftinnehållet.

Jag tror verkligen inte att mjölet är särskilt bra. Blåsyran i linfröna är jättegiftig. Äter vi hela linfrön är det inte lika farligt men är de malda så kommer giftet ut mer om jag har förstått det rätt.
Tack för svaren! 
Visste faktiskt inte att det var giftigt… Då ska jag låta bli det…
Har fiberhusk men vet inte riktigt hur jag ska använda det, hur mycket man ska ha för att det ska bli bra. Någon som har tips på recept?

Det är därför man använder linfrön.. gitet sätter sprutt på magen o tarmarna!!
"Linfrö innehåller även vätecyanidproducerande glykosider, vilket innebär en potentiell hälsorisk vid överkonsumption. Livsmedelsverket rekommenderar ett intag av 1-2 matskedar linfrö om dagen. Intag av 3-10 matskedar krossat linfrö räknas som överkonsumption och ger en påtaglig cyanidexponering som kan vara skadlig vid långtidsanvändning"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Linfr%C3%B6
De flesta om inte alla fröer har något form av försvar mot att bli uppätna!
Det e därför man alltid kokar eller blötlägger många fröer innan man äter dem!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
SEn när lyssnar vi på livsmedelsverket då?
Jag har läst att det blir farligt när det är överdrivet, som upp till 10 matskedar per dag.

Oberoende information är allra bäst, men när flera källor vedimerar samma uppgifter är det ännu bättre.
Tror man komit fram till att man kan äta uppemot 60 gram per dag utan allt för mycket besvär.. men då måste man även räkna in andra källor plus annan belastning som gör att kroppen akumulerar gifter.
Oandra sidan om man använder mjöl så lär man väl baka med det och då bryts glykosiderna ner vad jag förstår.
Men som sagt det finns inget i linfrön som man inte kan få från annat och mjöl kan man göra av annat så varför använda glykosidhaltiga livsmedel om de inte behövs?
Helt ofarligt om linfröt hettas upp som det görs vid bakning eller kokning, då förstörs nämligen syran.
Hur är det med micro? eller är det inte hett nog? ;)
skulle man föredra rågmjöl istället för linfrömjöl kanske, eller är det skitsamma eller tom värre?

Tänke väl mer på mandelmjöl..
men, är det inte jätte små mängder frön man får i sig när man äter typ en skiva bröd som man bakat på en blandning av linfrö, solrosfrö, mandel, ägg, osv?
Eftersom giftet neutraliseras vid upphettning är det ju ingen fara att använda det i bakning! Fördelen är ju att det är 0 g kolhydrater i linfrön!!
det är värmen/hettan som förstör syran, linfröt bryr sig nog inte om ifall det kommer från spisen eller micron! 
Jo det förstår jag, haha. Men har en micro som bara har en värmegrad och misstänker att det inte blir lika hett som i en ugn ;P

Om man har en micro med platat som snurrar anses det som att värmen blir rätt fördelad.
Det brukar bli varmt som sjutton i en micro men kan bli ojämnt fördelat.