Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettfrågelåda-minmat
Läst 7461 ggr
danja3
0

ÖL...Varför inte?

Jag undrar varför man inte bör dricka öl…det finns öl med under 5 gram kolhydrater/100 gram öl

savonit
0

Visst finns det det, och hur stor är en burk?

500g det blir altså 25 g kh per öl vilket blir ungefr hälften av mångas totala integ.

Men, visst  kan du unna dig lite öl på fredag eller lördag kvällen.

MAn borde ställa sig frågan varför kör jag lchf?

Är man normalviktig så är det inga problem med lite öl, är du överviktig, kan det ställa till det och sänka förbränningshastigheten.

MimLan
0

Om du tål att dricka öl, hur mycket kolhydrater tål du? Du har ditt svar där.

5 gr /100 gr vara är enbart ett riktmärke, inte något hugget i sten. Allt handlar om vad DU tål både när det gälle rmängder och vilka typer av matvaror.

Aniara4
0

Tja, är du inte så strikt kan du väl dricka en deciliter öl på fredagkvällen om du vill. Men ganska få människor vill dricka en deciliter öl.

Sen är det något med just de sockerarter som ingår i öl också, de lär vara extra fetmabildande, men jag minns inte riktigt varför. Det kommer säkert någon mer påläst och förklarar!

Ezil
0

Maltsocker är om jag kommer ihåg rätt en av de "värsta" kolhydraterna, som snabbt gör att blodsockernivån stiger. Sen så ska den ju sjunka också, och då riskerar nog många att bli sugna på något annat än kanske just lchf-mat.

sigyn
0

Det finns en öl från Spendrups som heter Bright och den innehåller ca 1,5 kolhydrater per 33cl burk.

Wtn3
0

5%-"regeln" tycker jag är lite dum, och den leder ibland folk fel, man kan inte bara ta hänsyn till hur mycket kolhydrater per 100 gram den innehåller, man får även komma ihåg hur mycket av den man konsumerar, mjölk innehåller i sig bara 5% kolhydrater, men ett glas ger kanske 15 gram kolhydrater totalt, det är nästan hela dagsintaget för många. Vitlök innehåller kanske 30% kolhydrater, men typ 5 gram vitlök räcker bra för att smaksätta en hel gryta, alltså totalt 1.5 gram kolhydrater. Man får alltså i sig mycket mindre kolhydrater av en "portion" vitlök jämfört med en "portion" mjölk, fastän mjölken per 100 gram vara innehåller mycket mindre kolhydrater än vitlöken. Går man ut på krogen och dricker säg 3 stora stark har man fått i sig 60 gram kolhydrater, det är mer än vad de mest strikta äter totalt på en hel vecka, så öl är inget för någon som behöver vara strikt, även om ölen i sig bara innehåller 5%. Du kanske inte behöver vara lika strikt? Det går inte att veta, det måste du prova dig fram till.

ingrid-in-sweden
0

Har druckit en del öl i sommar och svullnat upp en del av det plus att magen inte mådde så bra. Dock - nån med mellanrum tror jag itne många mår dåligt av men man måste ju också se att det är socker och det är gott och för sockerberoende så är det en annan sak att äta/dricka sådant här.

Sen tycekr jag itne lågkolhydratsölen är god ;)

Skepparkrans
0

Spendrups Bright innehåller 0.76g/100g och är alltså helt ok att dricka även för LCHF'are. Jag har druckit rätt många under sommaren och det har aldrig triggat sötsuget eller gjort så att jag dragit på mig vätska och svullnat.

Laurel
0

Pripps har en som heter Pure och innehåller 50% mindre kolhydrater men det framgår inte hur mycket 100% är. Jag tycker Pure är godare än Bright.

Skepparkrans
0

Pure innehåller 1g/100g.

savonit
0

Smaken är som baken, det är ändå ganska ok kh halter

[Pennylane1]
0

Iofs OT med vitlök men den innehåller inte 30% enligt fineli utan 16, kanske gläder vitlöksälskare, eller?