äggmjölk - snabb soppa - "varma koppen"
Hej jag har inte varit så aktiv här de sista åren. Men jag ville tippsa om en sak jag fick för mig att göra idag. Vet inte om någon annan redan tippsat om liknande saker.
Jag har några gånger de sista veckorna gjort "buljong" på kokat vatten, lite hebamare och andra kryddor samt en liten smörklick och ett stänk olivolja. Senare kom jag på att med lite tomatpuré blev det ändå godare. Detta har jag tagit till på kvällen istället för kaffe eller te.
Hursomhelst. Äggmjölk vet ju de flesta vad det är och hur det görs.
Jag kom på att man kunde kombinera de två för att få en snabb soppa som ger vätska, salt och näring allt i ett. Men den skulle vara god också.
Jag har inte gjort äggmjölk på flera år så jag höftade till mängderna.
Jag tog
4 hela ägg
25g smör (kanske blev lite lite för den här mängden)
4 skivor rökt skinka
1/3 gul paprika
1 liten silverlök, mindre än en golfboll
1/3 tesked hebamare
ett stänk av vardera cajunpeppar, svartpeppar, oregano, basilika, dragon och vitlökspulver, inga stora mängder.
Ner med kryddor ägg och smör i en hög glaskanna, sen mixade jag samtidigt som jag hälde över en 5-6 dl nykokt vatten direkt ur vattenkokaren. Mixade tills det blev enhetligt gulvitt. Sen hälde jag ner paprikan, löken och skinkan som delat i mindre bitar, säg 2x2cm och mixade även dem tills de finfördelats.
Möjligheterna är många det är bara att experimentera med saker som kan smaka bra ihop.
Så här direkt efter kan jag säga att det kommer bli många kvällar med den här eller liknande "snabbsoppor".
Kan tänka mig att den kan funka ifall någon vill köra fakir, för att komma ur en platå, eller få fart på minskningen etc…
Annars var det en god soppa som man gör på max två minuter, tar ungefär lika lång tid (max) innan den är uppäten :)
Låter klart intressant, tack för receptet! Undrar dock en sak bara- var löken och paprikan råa, eller stekte du upp dem först så de mjuknade?
Och förstås- himla kul att du gästspelar här lite då och då, kul att se dig igen!