Aldrig mer rekommendera LCHF!!
Min ena kollega åt för några år srdan Atkinsdiet och fick allvarliga njurstensattacker. Slutade och gick tillbaka till vanlig kost, nu har hon följt mig det här året med LCHF och ville prova. Hon fick låna böcker och jag skickade en massa länkar till henne, efter två veckor blir hon sjukiskriven. Avföringen blev så hård att hon tryckte ut ändtarmen vid toabesök, gissa om hon hade ont. De väntade tre dagar och hon hade turen att den gick in av sig själv annars hade de fått operera. Enl. vad läkaren sa är det vanligt om man äter "fel" kost. Jag är ju också alltid hård i magen och numera livrädd att det skia hända mig.
Har någon här hört talas om detta?

Han kan rent av ha fått i sig för lite fett. Men det är en vild gissning.

Njursten med Atkins kan röra sig om för lite fett och för mycket protein. Vad hård avföring med LCHF rör sig om vet jag inte, jag har aldrig upplevt det. Att hon inte vill prova igen förstår jag, men du kanske borde prova lite klassiska tips som att överdosera C-vitamin, eller ta magnesium, eller mycket kokosfett, det brukar få tarmarna att arbeta snabbare.
Usch det låter otäckt! Jag har aldrig hört talas om att det har blivit så illa. Kan hon ha haft någon svaghet i tarmen sen innan? Fett som sagt, att dricka ordentligt (något som man kan "glömma" i början - LCHF-maten innehåller inte lika mycket vätska som SLV-maten) kan vara lösande, liksom magnesiumtillskott har jag hört.
Mer vätska och salt behövs, saltet hjälper till att binda vätskan så man behåller större vätskemängder i kroppen så avföringen inte behöver bli så torr och hård. Även magnesiumtillskott på kvällen innan sänggåendet och så ett par skedar kokosfett per dag hjälper och fungerar lite laxerande i lagom takt. Lägg även till 100-200g tillåtna grönsaker per dag för att få mer fiber och större volym på avföringen. Blir man sjuk av LCHF så behöver man ju inte ligga på minimum med kolhydrater, utan unna sig att äta lite mer grönsaker och må bättre.
Kostdoktorn har en intervju som är intressant att lyssna på och fortsättningsdelen finns på youtube.
Stackars henne - inte kul!
Jag har inga problem med trög mage, men märker tydligt att min halva tsk dolomitpulver (mg+kalk) per dag påverkar ordentligt. Ibland t o m onödigt mkt just för mig.
Har ingen aning om hur hon drack, ska fråga.
Nej, enl hennes läkare berodde det på att hon åt för mycket spenat och nötter, hade inget med proteiner att göra.
Det är så jag äter, ca 50-60 gr kolhydrater, äter jag mindre mår jag psykist urdåligt. Kokosfett äter jag i kaffe varje dag, det gör ingen skillnad.
Tänk så olika det kan vara! Min mage har aldrig varit så regelbunden och skötsam som nu när jag kör max 5g kh/dag. För mig har det blivit lättare att "producera" och det tror jag beror på allt smör/olja/fett som säkert gör att allting halkar igenom fortare 
Linfrön!?
# 7 Men isåfall hade ju inte njurstensanfallet med LCHF att göra. Nötter och spenat är visserligen sånt man "kan" äta, men mängder av det har aldrig rekommenderats.

Jag fick faktiskt njursten ett år efter jag börjat med LCHF och efter en period då jag ätit mycket Macadamianötter…..det var fruktansvärt. Men när jag tog bort dom ur kosten så har det gått bra. Det finns väl nåt mineral man kan äta om man lider av njursten? Är det magnesium? Zink?
Jag är LCHF-are sedan drygt tre år och har ficka på tarmen så jag måste se upp så att jag inte blir hård i magen. När jag märker någon sådan tendens tar jag en period med fet yoghurt, hallon och husk (ispagulafröskal). Det brukar funka bra. Man kan också se till att ha i lite husk i olika maträtter då och då. Viktigt när man använder husk är att se till att man dricker ett stort glas vatten.
I övrigt så gäller det väl att se till att man alltid får i sig ordentligt med fett.
Jag har själv problem med hård avföring, inte riktigt som TS men nästan. Men litegrann beror på min medicin och att jag tydligen äter för lite fett.
Så nu vet jag vad jag ska inhandla vid nästa tur till stan, kokosfett.
Men sedan undrar jag, grönsakerna, ska det vara 100-200 gram per måltid eller är fördelat över hela dagen?
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Mängden grönsaker som behövs är individuell.. Sen beror det ju på hur man själv vill äta. Vilken nivå på kh man önskar ligga på. 100 g grönsaker blir ju några kh, beroende på sort.
Kanske bör/behöver man inte ta till ALLA lösande åtgärder på en gång. Det kan bli lite mkt för magen det.. En metod i taget är kanske bättre, så ser man också hur just den funkar.
Det har hänt en närstående, men det var vid lit e'blandad' kost d v s 'fusk' med en liten brödskiva kopplat med glömt å dricka vatten. Vo satt å vre då vände på det innan poletten föll ner. Gissar nu att det var för lite vatten.
Det är många som blir hårda vid övergång till LCHF men om man överdoserar tex ost så kan det bli så här……glömma dricka vatten. Man har inte riktigt samma törstsignaler heller på LCHF.
En släkting har stora problem med njurstensanfall. Han äter så långt ifrån LCHF man kan komma, mycket pizza, chips och läsk där. Det "lustiga" är att inte tänker han på att lägga om kosten inte, det har inte heller diskuterats med läkarna.
Varken pizza, chips eller läsk ger njursten, däremot just spenat, nötter och rabarber.
Man kan ju äta LCHF och inte komma i närheten av spenat, nötter eller rabarber… Så jag förstår inte riktigt din rubrik i den här tråden?
Drick mycket vatten, det är viktigt när man äter så näringstät mat. Bra fetter + omega 3 smörjer hela kroppen, många rekommenderar att före måltid äta en tesked kokosolja.
På gott och ont har de som kör LCHF rätt ordentlig koll på sin hälsa. Då känns det som att det ibland kan bli som "jag har ätit lchf i fyra månader nu och igår slog blixten ner i mig. Kan det vara kosten jag äter? Leder fett ström?". ;-)
#20 Det är en mänsklig reaktion att vilja se mönster, det har inget med att ha koll på sin hälsa att göra. Inget konstigt med det. Problemet är att det är så viktigt för oss att ha en koppling att det inte alltid är lätt att se logiken ens om vi blir informerade om det.
#17, hur vet du det? Det är högst troligt att en kost med massa salt påverkar njurarna. Min poäng var att äter man vanlig svensson-skräpmat är det ingen som ifrågasätter kosten men så fort man äter nyttig LCHF så beror alla krämpor på kosten.
Jepp, äter man LCHF beror alla krämpor på kosten. Det var så sant som det var sagt.
Jag får t.o.m. höra att problem jag hade redan före kostomläggningen givetvis måste bero på LCHF. Som att det på något sätt skulle gälla retroaktivt.
Om du läser inlägget och inte bara rubriken ser du att hon fick njursten när hon under en period tidigare åt Atkins, vilket innebar mycket spenat och nötter. Nu hade jag rek. LCHF och då händer det här.
Hm, jag har läst igenom hela tråden, varför skulle jag inte ha gjort det? Om du läser vad jag skrev så ser du att jag svarade direkt under ditt inlägg där det stod:
"Varken pizza, chips eller läsk ger njursten, däremot just spenat, nötter och rabarber."
Man måste inte äta detta vare sig man äter Atkins eller LCHF, det är ingen självklarhet att dessa livsmedel ingår per automatik.
Självklart är det jättetråkigt att detta hände din väninna! Och tur att det tillsist gick bra! Men jag vet fortfarande inte varför du "aldrig mer ska rekommendera LCHF", är det verkligen ditt ansvar att detta hände, hon är väl en vuxen individ?
Kanske hon skulle ha reagerat på sin hårda avföring lite tidigare, innan hon bajsade ut sin egen tarm? Och agerat därefter, t.ex ändrat tillbaka sin kost till det hon åt då magen och tarmen fungerade bra? Alternativt sett över sin variant av LCHF och försökt ta hjälp och få råd hur hon skulle ändra sin kost innan det gått så långt som det gick?
Hoppas att hon slipper få men i framtiden av det som hände, och att magen fungerar som den ska.