En unik LCHF sida
Jag har tänkt att starta en LCHF sida eftersom jag själv anser att det fanns många och finns delvis fortfarande många frågor kring hur man lever och ställer om sitt liv efter LCHF.
Det mest grundläggande, såsom vad LCHF går ut på, hur man ska tänka osv. är inget jag har saknat. Det finns många LCHF sidor som tar upp detta och beskriver allt bra för nybörjare. Däremot saknar jag en hel del andra saker, som är mer generella på LCHF sidorna. Jag tänkte därför starta en LCHF sida där jag samlar allt som jag velat veta när jag var ny. Vad det är kommer jag att presentera för er så snart jag har lagt upp sidan.
Tills dess undrar jag om det finns något som ni saknade när ni började med LCHF eller kanske fortfarande saknar? Vad skulle ni vilja se för LCHF sida? Vad saknas på nätet? Informera mig så kanske just det du saknar läggs upp.
Alla tips mottages tacksamt!
För mig är ju just denna sida en sådan sida, man kan få svar på allt man önskar, det finns en rejäl frågor och svaravdelning och bara man letar bland trådarna är nog alla frågor redan ställda känns det som! Flera gånger om dessutom, och med mängder av svar. Det finns ju ingen sanning som täcker allt och alla och få till en sida som gör det bättre än denna är nog snudd på omöjligt! Men lycka till! 
Nja, det här är väl mer ett forum än en sida. Visst finns det artiklar och inlägg men det är inte något sådant som jag har tänkt mig. Personligen tycker jag om forum men det är också ganska tidskrävande och jag vet själv att jag ibland inte orkar gräva i forum (som består av så mycket mer än det jag söker). Dessutom vill jag ha en komplett, och ständigt uppdaterand lista. På sidan kommer jag att till en början främst tipsa om en sak:
**Produkter
**Jag tycker att det har varit jättejobbigt att från start hitta produkter à LCHF. På alla LCHF sidor står det rätt allmänt såsom kött, fisk, ägg, grädde, smör osv. Det är bra men för en fanatiker som jag som dessutom vill ha tillsatsfria produkter har det varit rena djungeln.
Just kött, fisk, ägg och smör är relativt enkelt att hitta utan tillsatser. Däremot är andra produkter svårare. Det är ju lätt att vända på en vara såsom majonnäs och tänka att den är bra bara för att den innehåller lite kolhydrater och mycket fett. Tittar man däremot på ingredienser så inser man att det är en hel del annat än rena kryddor, ättika etc.
Det finns säkert flera LCHF:are som inte bryr sig ett dugg om tillsatser och proppar i sig allt bara det är lite kolhydrater. Jag hör dock inte till del skalan och jag personligen vill påstå att jag upplever att många som äter LCHF är kostmedvetna och därför bryr sig om att äta tillsatsfria produkter.
Jag kommer även att göra ange vilka lokala butiker en viss produkt återfinns i och göra prisjämförelser. För de som är såväl matmedvetna och prismedvetna.
Jag har inte bestämt mig för hur jag ska göra hemsidan än så det kan hända att jag gör en förhandsgranskning eller "tjuvstart" i en mapp på min personliga hemsida och länka så ni kan komma med åsikter.
det har gjorts många försök med sådana produktlistor härinne också, problemet är att de drunknar snabbt i alla andra trådar så de är klart, att ha allt samlat på ett ställe är ju ingen dum idé!
Kom att tänka på den här när du skrev "ingen dum idé!", haha!
Jag gillar också idén. Först tänkte jag göra en lista enbart för mig själv på datorn och bara jämföra priser på min egen ort. Kom då på att andra kanske skulle vilja ta del av listan och komplettera den med andra orter och deras priser.
Jättebra idé, tycker jag. Men jag tror det är ett gigant-jobb, som jag undrar om det är mödan värt om den ska vara en tråd här bland alla andra trådar, för det blir nog lätt så att en sida, hur unik den än är, snabbt försvinner i mängden på det här forumet.
En sådan "LCHF sida", som du tänkt dig tror jag skulle vara helt perfekt separat = en egen sida, med egen adress, som hänvisas till och rekommenderas här på KiF startsida. En sida helt fri från en massa diskussioner, kommentarer, synpunkter.
Det jag sakande när jag började med LCHF - och fortfarande saknar - det är en alldeles egen "kategori" med trådar som tipsar om "fria" produkter = produkter fria från onödiga tillsatser.
Ibland dyker det upp info om sådan produkter här, men om man inte ligger i och lusläser varje dag så är det väldigt lätt att missa. Och sen blir det inte det allra lättaste att hitta en sån tråd, den drunknar mer eller mindre i mängden - inte minst för att den kan vara instoppad precis var som helst.
Grillkrydda har jag sökt i snart 2 år - utan att hitta någon som är "ren" = fri från glutamat/onödiga E-nummer. Visserligen kan man blanda själv, (finns flera recept här) - men när man är på semester och hoppar in i en butik för att köpa kött, snabbt vill ha något att slänga på grillen, då skulle det vara så bra att också kunna köpa en färdigblandad "ren" grillkrydda, istället för 5-6 påsar kryddor, som inte heller de alltid är garanterat fria från onödiga E-tillsatser, som t ex klumpförebyggande medel (som är ett otyg).
Det här med priser tycker jag inte alls är lika viktigt - som att maten är "ren" - och var färskvarorna - speciellt dessa - kommer ifrån. Det kvittar om entrecoten bara kostar 99:- kg när den kommer från Argentina.
Därför tycker jag att en lista över var man kan köpa "Närproducerat" (och även gräsbetes och liknande) borde finnas med i en unik "LCHF-lista" - viktigare än en lista över billig mat! Så att denna produktion kan utvecklas/utökas - och på så sätt ge bra konsumentpriser
Lycka till!
Jag håller fullkomligt med dig om att en tråd inte är idealisk. Produktlistan ska vara utförlig och bestå av produktbild, innhållsförteckning (ingredienser, näringstabell) samt var man kan köpa det samt var det kostar på respektive ställe.
Det vore jättekul om den kunde fungera som hänvisning för alla nybörjare men även äldre som vill ha en komplett lista över LCHF produkter utan tillsatser här på KiF. Jag kommer även att skapa ett formulär där besökare kan skicka in tips på produkter så min produktlista ständigt uppdateras. Jag försöker gräva i trådar och sidor på nätet men det finns säkert produkter som ni vet om men som inte jag vet om. Jag blir mer än tacksam för tips så att produktlistan växer och håller sig aktuell.
Jag kan ta med det också, var produkterna kommer ifrån. Du syftar på land va? Det hade jag inte tänkt på men det kan jag absolut ta med. Priset tror jag många tycker är intressant liksom min ekonomiskt medvetna pappa ;) men jag personligen är lite neutral. Jag tycker likt du att huvudsaken är att produkent är bra.
Närproducerat ska jag också ha med i åtanke. Vet inte riktigt hur jag ska utforma det, tänkte att det räckte att ange lokala butiker. Å andra sidan behöver ju inte produkter vara lokalproducerat för att det är i lokalbutiker.
Tack för dina tips och åsikter! Jag har precis börjat göra en beta version under en mapp på min personliga sida. När jag är hyfsat nöjd ska jag lägga upp det på en egen adress och länka dit. Produktlistan kommer inte att vara lång till en början, för det kommer att ta tid att lägga in allt jag just nu vet om. Jag ska göra så gott jag kan dock på kort tid. Sen kan era produkttips bara hagla in så jag får mer jobb att göra. :)
Ibland har jag känt att det vore bra med "KiFs samlade visdom". Här finns så otroligt mycket, och det är om möjligt ännu mer otroligt svårt att hitta. Man skulle minst behöva alla KiFs medlemmar som hjälp för att leta (åtminstone om man som jag bara minns "det var någon som skrev något riktigt intressant om hur kroppen funkade i en tråd för några månader sedan, undrar vad det var?")
Det jag tycker är spännande är hur kroppen fungerar, med alla hormoner hit och dit, och alla vitaminer, mineraler, fetter och proteiner, vad de är bra till och vad som händer om det blir för mycket eller för lite. Alltså varför man ev ska äta extra D-vitamin och magnesium och omega-3.
Ävenledes erfarenheter så som att det inträffar perioder då det känns svårare - typ tredje dagen, tredje veckan, efter ett halvår…
Ska fundera vidare.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Nu känner jag att trådnamnet blev lite fel. Jag har nu satsat på en renodlad produktsida. Skulle det mot all förmodan blossa upp något annat som jag bara känner att jag MÅSTE ha samlat på ett ställe så skapar jag en till sida för just det specifika området.
Funderade på att skapa en receptsida först men det finns redan så många. Det blir inte samlat på ett och samma ställe men det känns ändå som de som söker hittar. Funderar på att göra en egen receptsida på min personliga hemsida istället där jag samlar mina favoriter.
Jag får se hur jag gör. Har flera idéer på hur jag skulle utforma en receptsida och göra en innehållsrikare än de redan existerande. Det får bli ett framtida projekt. Nu är det produktprojektet som ska fastställas.
#7 "Du syftar på land va?" Nej, inte länder - utan landskap, var i Sverige det säljs Närproducerat, gräsbeteskött, bra ägg, etc. Och "rena" varor. Vilka butiker - och var - som valt att satsa helhjärtat på "rena" livsmedel. Var man t ex kan köpa "ren" grillkrydda - fri från alla onödiga tillsatser. Men också tips om vilka företag som tillverkar olika produkter som är rena, allt ifrån rökt skinka till buljong. Ja, precis allt i matväg.
På tal om grillkrydda så trodde jag att jag äntligen hittat en när vi i helgen var på utflykt till ett musteri i Östergötland. Kollade innehållsförteckningen - noga, tyckte jag. Använde den i går, vuxne sonen tyckte den var riktigt god och undrade vad den innehöll. Han läste innehållsförteckningen, frågade mig vad msg är för något. Jag, ingen i familjen visste vad det var (de tre pyttesmå bokstäverna hade jag totalt missat)
Nu undrar jag; Är förkortningen MSG något som alla vet vad den betyder?
Jag vet nu efter att nyss ha kollat på internet att msg är en förkortning för glutamat (jag tål absolut inte glutamat, som tur var åt jag annat än det grillade grillkryddade köttet).
Om det skulle finnas en "Unik LCHF-lista" (som i första hand ska handla om mat/livsmedel/produkter) så önskar jag att den innehöll en komplett förteckning över vad glutamat kan gömma sig bakom. Hur glutamat kan anges i innehållsförteckningar. Och andra lömska icke nödvändiga tillsatser. Som t ex klumpförebyggande medel.
Du har satsat på en renodlad produktsida ? Var?
En egen receptsida på din hemsida - det tror jag skulle bli uppskattat, och som jag tror att de som söker efter LCHF-recept hittar till. Kanske du där kan framhålla "rena" produkter - tipsa om sådana. T ex buljong utan glutamat, som numera finns (tips om det finns i tråd här någonstans).
Är du med i någon Matklubb på nätet, kan du kanske till en början lägga ut dina LCHF-recept där? Testa av….
När det gäller recept - en möjlighet är ju att samla länkar till bra receptsidor. Recept finns det ju hur många som helst på nätet; det svåra är ju att hitta bland dem.
MSG - jo, den kände jag igen. MonoSodiumGlutamat eller vad den nu står för. Men jag har ju läst här i några år; innan dess visste jag det inte, och inte ens att det var något man skulle undvika.
#11 Jag har också läst här i några år - men inte stött på förkortningen msg - förklaring till vad den betyder.
Fast det är väl inte så konstigt med tanke på alla dessa trådar som finns….. och att inläggen kan hamna precis var som helst, svåra att hitta.
Just därför vore det bra om denna typ av information fanns samlad på startsidan - skulle vara till god hjälp. Så där som LCHF-foldern. Kanske t o m en egen liten folder med rubriken "UNDVIK DETTA!"
Det märkliga är, tycker jag, att det fortfarande tillverkas och säljs matvaror som innehåller glutamat och andra onödiga tillsatser, färgämnen, m m - och att vi konsumenter inte protesterar mer än vi gör mot detta!
Tyvärr är det "billigt" som oftast hamnar i fokus, när det gäller mat (billigaste matkassen, typisk exempel) - sällan ges hälsosamt, människovänligt, miljövänligt samma publicitet. Har det någon gång stått på löpsedlarna om vilken butik som har det hälsosammaste, miljövänligaste sortimentet ? Inte vad jag vet!
MSG (och hur man uttyder det) har jag känt till i väldigt många år, kanske 20 eller mer, Det blev ganska uppmärksammat minns jag som orsak till hyperaktivitet hos barn i USA där i princip allting innehåller det. Någon läkare rådde föräldrarna till ett hyperaktivt barn att börja laga all mat från grunden för att utesluta glutamat och se! Barnet bler "botat"! Efter det har jag aktat mig för det, det finns ju i "all" kinamat, har några kokböcker med sådan mat och i närapå alla recept ska man sätta till MSG… skumt!!!!
#12 Ja det är det värsta med KiF; hur mycket man än läser, så nog missar man en hel del viktigt. Glutamat går ju att googla på, åtminstone, jag hittade t.ex. den här tråden som var intressant.
Håller med om att fokus när det gäller mat borde ligga mer på nyttigt än på billigt.
Har inte hon Anna Hallén just en sådan produktsida?, hon har mycket annat knäppt men den tror jag är ganska bra.
Priser fungerar ju inte för de saker du köper i vanlig affär, den kommer ju bara stämma lokalt för den staden du tittar i
#14 TACK!
för tipset om den tråden. Verkligen läsvärd.
Det är ju ett tag sen inlägget skrevs - nästan exakt 4 år sen - men är så bra att det borde gå i repris här, så att så många som möjligt får ta del av informationen, får upp ögonen för eländet! (kanske någon som kan & vill kan fixa det?)
Information om glutamat behövs - inte minst med tanke på att många barn & ungdomar älskar att äta pasta med grillkrydda på. Grillkrydda stinn av glutamat - i massor. Är nästan som godis för dem. Suck!!!
Kan inte fatta att glutamat får förekomma överhuvudtaget. Borde vara något för kvällspressen att larma om på sina löpsedlar.
#13 "Finns ju i "all" kinamat" ? Även den som serveras på kinarestauranger?
jag vet inte hur det är på kinarestauranger nu, de kan ha fått upp ögonen för det, men för många år sen minns jag att jag såg nån amerikansk film där de köpte kinamat och bad om "No MSG" och då undrade jag så varför för jag hade ju läst alla de där recepten och letat efter det men inte hittat. Visste inte då att det var just glutamat. Men sen lite senare kom den här debatten jag skrev om ovan. Men misstänker att det är samma i kinamaten nuförtiden, de kör nog sina gamla invanda recept kan jag gissa! Man får fråga.

Skriv en sida speciellt för yngre mäniskor, man lever ett lite annat liv när man är ung, än när man är äldre!
Ta upp fördelar nackdelar ur ett yngre perspektiv, fest med kompisar, gå ut på stan, studentliv, knaper ekonomi o lite sånt!
Det är nog betydligt knepigare att bo i studentkoridor o äta LCHF med delat kök tex?
Vad bjuder man på när kompisarna kommer?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#10 Ok, ska försöka jobba på det (närproducerat). Jag måste dels få tag på informationen (ni kanske vill hjälpa?) och dels måste jag lägga upp det på ett sådant sätt att det är lättåtkomligt/lättnavigerat på hemsidan.
Ja, jag har satsat på en renodlad produktsida. Jag håller på att göra en beta version under en mapp på min personliga hemsida. Jag har beställt en adress och så fort den är betald, sidan ser någorlunda vettig ut och jag har lagt upp några enstaka produkter (fylls på efterhand) så länkar jag dit. Då får ni chansen att se hur det ser ut och tycka till. :)
Självklart kommer jag att tipsa/rekommendera rena produkter till alla mina recept. Jag har några idéer på hur jag ska framföra alla recept på ett ytterst roligt sätt. Mer om det senare. :)
Jag är inte medlem i någon matklubb, tips på någon rolig matklubb?
#11 Bra idé! Jag har ju massa länkar och sidor och jag kanske borde dela med mig av dem och samla allt på ett ställe så alla kan hitta dem.
#15 Var inne på hennes hemsida och hittar ingen produktlist som jag har tänkt mig.
Nej, jag kan inte ange priser för alla lokalbutiker om inte ni/andra som bor på andra orter meddelar mig vad en specifik vara kostar på respektive butik på en ort. Jag kan ju bara skriva priserna för min orts butiker, de andra orternas priser tänkte jag att ni får bidra med.
#18 Skulle kunna vara något. Å andra sidan tycker jag det finns i varje fall en blogg om en ung tjej som skriver om sitt liv med LCHF. Hon tar upp en del av dessa saker. Själv lever jag ju inte det liv och har aldrig gjort faktiskt. Jag är lite gammeldags av mig och gillar inte att gå ut och festa. Ekonomiska biten tänkte jag behandla genom att ange priser på olika butiker och orter under varje produkt på produktlistan. Det tror jag kan hjälpa de yngre som har begränsad ekonomi eller varför inte de äldre som av någon anledning har ont om pengar också.
#19 "Info om Närproducerat" - när jag tänker efter tror jag inte det är något som är prioritet Nr 1 på en "Unik LCHF-lista" - och dessutom måste det vara ett jättejobb att få fram uppgifter om var det runt om i landet finns "gårdsbutiker och liknande" som säljer "Närproducerat", gräsbeteskött, etc - vilka matvaruaffärer som har dessa produkter i sitt sortiment.
Det kan ju räcka med att rekommendera att försöka välja detta, efter de förutsättningar som finns, Kanske på det sättet bidra till att det blir större efterfrågan - som i sin tur så småningom påverkar priset.
Info om priser på kött, charkprodukter tror jag inte heller är något som hör till det högprioriterade - det den som valt/tänker välja LCHF vill få info om. Och sen är det väl nästan omöjligt att få fram en lista som gäller för längre perioder. Tidsbundna kampanjer med extrapriser och andra erbjudanden - då många väljer att köpa dessa produkter - varierar otroligt mycket, t o m i butiker i samma stad.
Matklubben.se - den jag kommer på. Blev medlem efter att jag hittat recept på LCHF-bröd där (får deras nyhetsbrev). Finns säkert fler bra matklubbar där du kan dela med dig av dina LCHF-recept. Känna av responsen!
#17 Det skulle vara intressant att veta hur det är i dagsläget, om kinarestauranger fortfarande använder msg - ingår i deras recept. Kanske kör samma av gammal inrotad vana?
Jag tror att frågan är värd en egen tråd! ?
Grillkrydda utan glutamat finns i påse, det är Santa Maria organic Grillkrydda KRAV märkt.
Den innehåller salt, lök, paprika, svartpeppar, tomat, vitlök, cayenpeppar och ingefära.
Jag har använt rätt länge, och jag tycker den är god.
Jag tycker det är ett bra idé att du tänker göra en ny LCHF sida, eftersom LCHF ätarna är en stor hetrogen grupp, så olika sidor passar personer. Bra att sprida budskapet på flera sidor.
#19 det är inte på hennes blogg utan länkat vidare till "kostgajden.se" - där under hitta rätt - exakt samma? nej, men samma typ och "idé" om listor på vad som är bra val inom en kategori, vad som innehåller e-nummer eller inte eller lågt/högt kolhydrater jämfört med resten
Vad ska denna unika sida heta?
Jag tycker nog att behovet är stort för en hemsida med den beskrivna kvaliteten, särskilt detta med många matnyttiga länkar så man slipper ge sig ut i periferin och leta, varefter man snart har tappat bort sig.
Kanske går det att göra någon sorts "mitt bibliotek", där man samlar ihop det man är mest intresserad av.
Många har skrivit om kryddor/blandade, jag har i flera år gjort egna från så rena ingr. som möjligt. Många kan man faktiskt odla själv och hänga både till tork och dekoration, smakar fantastiskt, oftast är det fleråriga växter.
Torkmedelspåsar som ofta finns med i mediciner och andra sorters förpackningar är värt att spara för att använda i just kryddblandningar och för att hålla tex torkad svamp torr, funkar jättebra.
Listning på gårdsförsäljning är något mkt bra, särskilt runt större orter där man inte alltid har så lätt att få den mer nära kontakten, tex min syster bor i Blekinge och har flera säljställen runtomkring, jag bor i Göteborg och har inte hittat något på hyfsat nära håll.