Mellanmål?
Hej, nu är vi inne på4-5 dagen, jag har förlorat 5 hekto, börjat HATA smaken av Pepsi Max (som jag varit beroende av i 2 år). Äter mindre portioner men är framförallt förbluffad över hur LÄTT det går.
Tog någon dag att komma in i tänket, och jag saknar smaken av frukt (har alltid ätit massor av banan, melon, äpple och så). Men jag fuskar lite med att äta några frysna blåbär när jag blir sugen, låter de tina i munnen så det tar en stund att äta.
Dock ahr jag ett problem, jag vet inte vad jag ska äta till mellanmål efter träningen?? Förut hade jag alltid en banan med mig efter jag tränat, nu vet jag inte vad jag ska ha, det måste vara nåt som kan ligga varmt eftersom jag ofta tränar direkt efter skola/jobb??
Har ni några förslag???
Ett kokt ägg?
Om du vill äta blåbär, gör det då, utan att kalla det för fusk. Det är dumt att associera negativt helt i onödan.
Det kokta ägget håller si tyvärr inte i skolväskan/jobbväskan hela dagen =( Annars var det mina tanke också…
Ja du har rätt… Jag har alldeles för lätt att bli självkritisk…. Inte så lätt att bota en gammal "ätstörd" människa med 300 olika bantningskurer (svält) i bagaget… Jag älskar att hata mig själv helt enkelt…
#2 Jodå. Det går utmärkt att ha kokta ägg i rumstemperatur i flera dagar.
Jag kan ibland ta ca 15 salta jordnötter efter träning, det är säkert inte det optimala, men det bryr jag mig inte så mycket om.
Egentligen behövs det nog inte något efter träningen, men jag tycker att jag lätt klarar mig till nästa riktiga måltid om jag får i mig dessa nötter.
men det kanske bara är inbillning
Va? Kan man ha kokta ägg i rumstempratur? Låter skitäckligt :P
Nötter har jag också tänkt på… Någon som vet vlka som är bäst?
Förpackar man skalat ägg i typ gladpack ska man kunna ha det rätt länge i rumstemp. men jag har aldrig provat. Baby-bel-ostar kanske vore något att ta med sig, de funkar i handväskan
Jag äter ofta nötter efter träning! Har en bautaburk med nötblandning (brukar ha i osaltade cashew, sötmandel och valnötter) hemma som jag fördelar i portionspåsar om ca 50 gram som jag tar med mig till gymmet.

Man kan säga som så.. att när man väl är helt fettkonverterad så behövs inget efter träningen såvida man inte tränar på elitnivå.. då är det snarare som så att man är ohungrig på grund av att kroppen höjer energinivån i blodet på grund av den fysiska ansträngningen.
Men fram tills dess.. så är minst olämpliga tillfälle att äta kolhydrater just efter träning.
Betyder altså inte alls att man skall muppa sockerhaltig sportdryck eller så bara att det gör minst skada just då.. men det fördröjer sanolikt omställningen till fettdrift.. finns de som menar att man skall dra ner på träningen just under omställningen.
Värre är om man blir vrålhungrig av träning.. då äter man sanolikt för lite energi överhuvudtaget.. eller iallafall de dagar man tränar.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack för bra svar…
Jag MÅSTE träna iaf, eller träna och träna… springer/går spåret 5-7.5 km…. Utan min träning mår jag både fysiskt och psysiskt dåligt. Och så börjar jag hetsäta…
Ungefär hur lång tid tar det innan man är "fettkonverterad" vad händer om man en dag skulle få i sig ffel saker, får man börja om helt från början då, eller ställer kroppen om sig snabbare efter att man ätit bra ett tag???
Man blir lite förrvirrad när man läser fakta och forum… Vissa bannar väldigt mycket, andra kör en enklare variant. Jag är rädd för att göra fel saker nu när jag är nybörjare. Försöker se vad andra äter på en dag och tar efter det… Tror att jag äter för mycket mejeriprodukter.. Men å¨andra sidan så har det på bara 4 dagar hänt en väldig massa saker i min kropp. Så man får väl se det som att man mår bättre och är på väg att lära känna sin kropp….

Äter du fel en dag så dröjer det en dag ytterligare minst, innan omställningen är över.
Att ha ställt om kroppen helt till att ta den mesta av energin från fett tar lite olika från person till person.
Det som går lättast är att ställa om hjärnan till att ta ketonkroppar som huvudsakligt bränsle.. eller rättare sagt antagligen tar det tid att få levern att leverera tillräckligt med ketoner för att hjärnan skall vara nöjd.. det brukar ta tre till fyra veckor.
Vad gäller musklerna är det lite mer som skall ställas om där.. för vissa sockerknarkare kan det ta uppemot sex månader av strkt kost.
Har man redan en hyfsad fettförbränning i musklerna så går det betydligt snabbare.
Det är inget hokuspockus eller så utan kroppen behöver en tid på sig att uppreglera en del processer, tillverka mer enzymer, mer transportämnen, mer mitokondrier i musklerna osv.
Håller med Zepp. Prova att skippa mellanmålet. Ät ordentligt när du blir (ordentligt) hungrig istället. Du spar tid samtidigt som du förhoppningsvis bränner några extra kalorier.
Tack, man lär sig mer och mer för vare dag som går, och tipsen på nätet är ofta superbra…
Jag förstår att det här tar tid, och jag är faktiskt beredd att låta det ta tid, och gör jag fel då och då så får jag ta det också, jag svälter inte-för att sedan hesäta…. som jag gjort sååå många gånger förut.
Jag har jojobantat i 10 åe. Gått ned 10 kg och gått upp tolv… hela tiden… Nu är jag behagligt mätt, känner att det är roligt och jag sneglar inte ens åt kakpaketet i skafferiet… Inte ens sugen…. Det är en häftig känsla att ha kontroll….

Fokusera på att du mår bra.. om träning ingår i det så fortsätt.. skulle det ta en vecka extra av omställning så spelar det väl mindre roll då du mår bra, det här är bara början på resten av deitt liv.