Normalviktiga som kör LCHF
Jag är själv normalviktig och har bara hört om hur överviktiga gått ner i vikt med LCHF. Jag vill bara gå ner ett par kilo inför mitt bröllop om 1½ månad. Nån normalviktig som vill dela med sig av sina erfarenheter?
Det kan ta 3 månader ca innan något ens händer med LCHF för överviktiga.
Tror inte att det kommer hinnas med till bröloppet tyvver.
Ta och ät lite minder och ta en cyckel eller spring tur lite då och då.
Min sambo har gått upp 7 kg på 3 månader men har gått ner 2 nu så.
Vill inte vara negativ.
Men det tar tid

Du 'riskerar' att få hälsovinster med LCHF - om du vill gå ner vikt som normalviktig får man nog rekommendera Friskis&Svettis i stället.
Lycka till med bröllopsplaneringen.
:-) Inge
#2: Jag har ätit sedan början av januari och är "normalviktig" men vill gå ner ca 4 kg som jag det senaste året lagt på mig, menar du att det inte kommer att funka för mig? Är det bättre att äta fettsnål kost och motionera istället, jag börjar bli less eftersom det inte händer nåt med min vikt; maken har tappat 8 kilo och han är inte överviktig, är detta inte något för mig helt enkelt eller finns chansen att det lossnar snart? Jag känner inga speciella hölsovonster heller direkt, jobbigt på nätterna med vadkramper dessutom, var piggare ett tag i början men det har också "gett med sig". Tacksam för råd. Äter kh-snålt och tar äggmjölk istället för grädde i kaffe och äter strikt enligt "min mat"

Jag räknas som normalviktig, gick ner 4 kilo under första 4 veckorna sen stilla o nu uppåt lite varje vecka. När man läser runt här på kif så skriver många om just detta o tydligen så kan det ta 3,6 eller tom 12 månader innan det går neråt. Känns lite jobbigt men jag iaf mår jättebra med denna kost så jag ska nog kämpa på iaf.

Vad är egentligen "normalvikt"? Beroende på vem man frågar kan det bli ett ganska brett spann, från sylfidsmal till ordentligt lönnfet.
Den som redan är riktigt smal kan inte räkna med att gå ned i vikt utan att mer eller mindre svälta, medan den som är "normalmullig" relativt enkelt borde kunna gå ned lite grand.
Hur lätt det är att gå ned i vikt varierar och det gäller att hitta en egen hållbar balans mat- och viktmässigt.
Jag tillhör dom normalviktiga enl BMI, om man nu går efter den, men jag fick upp 4kg istället och det la sig som rent fett på mage o höfter, så jag ligger nu på gränsen till övervikt, men det här är tydligen nåt fenomen, att vi som är "normalviktiga" kan gå upp i vikt istället för ner.
Sen är det som #5 säger vad är normalvikt?
Jag har angripit dessa kg, genom att jag har tränat intensivt i 2mån nu och det har visat sig istället på måttbandet, väga sig har jag fått lära mig att det är ingen mening att göra då inte vågen visar fettprocenten eller muskelprocenten, så man kan vara lönnfet fast vågen inte visar så mycket.
Så jag vill inte vara negativ, eftersom detta inte är en bantningsdiet så är det inte säkert att du går ner

#3 - jag menade absolut inte fettsnål kost med i stället for LCHF! Människokroppen behöver fett.
LCHF är inte en bantningskur men ett hälsosamt sätt att leva. Om man har övervikt vill LCHF även ge den hälsovinst att man blir normalviktig.
Om man vill gå ner i vikt hjälper det många att dra in på den samlade energimängd och att träna sig till flera muskler genom motion. Men fortfarande är fettsnålt/light/spannmål inte optimal mat att leva på. Och får man för lite energi tillförd reagerar kroppen med att samla fett till lager. Kolhydrater hjälper bara kroppen att bilda fettdepå.
Har du registrerat i MinMat? - det är ett perfekt verktyg till att få kol på energiintaget. Vi är en del som blev förvånade över hur mycket kolhydrat vi egentligen fick på een dag.
:-) Inge
Jag skrev följande häromsistens. Kan vara intressant vad gäller att gå ned under sin naturliga nivå kroppsfett (12-20 för män, 20-30 för kvinnor):
Kan inte du berätta lite på hur du ser på det här med att ligga i balans - underskott alternativt på ett ordentligt överskott/underskott över tid och cykla energiintaget på vilket sätt det påverkar muskelmassan och fettmassan. Tänkte att du som funderar mycket på just det här kring kosten just då det gäller mättade fetter och kolhydraternas påverkan på människan.
Jag gissar ganska friskt vad gäller det här. Det jag utgår ifrån är att att muskelnedbrytningen är som högst direkt efter fysisk belasting och minskar gradvis. Om man då ser till att hålla ungefärlig energibalans, främst från protein för att hålla positiv proteinbalans, får musklerna möjlighet att växa till sig.
Dagen därpå (vilodag) har musklerna reparerat sig åtminstone en del, och protein- och energibehovet blir då lägre eftersom det inte pågår uppbyggnadsarbete i samma utsträckning. Då tänker jag mig att ett lägre energiintag (på bekostnad av fett, protein i stort sett konstant), ur ett lågkolhydratperspektiv, gör att mindre dietärt fett används som energi. Istället används fettcellernas lagrade energi. Ponera 15% kroppsfett på 75 kg och 70 kcal/kg kroppsfett, ger en maximal minskning på ~790 kcal. 500 kcal för enkelhetens skull.
Korrigerar vi för att man kanske äter mindre energi även på träningsdagar när man begränsar ätperioden, just eftersom man gjort av med energi under träningen, blir det nog ett underskott där med (om än ganska lågt). 200 kcal? Totalt blir det ett väldigt blygsamt energiunderskott, ungefär 2000 kcal/vecka. Jag vet inte själv vad för energiunderskott jag faktiskt håller, men det syns som sagt i spegeln.
Sedan håller mättat fett testosteronnivåerna uppe, och låga insulinnivåer gör just att fettet man äter kan hoppa ur fettcellerna igen.
Hej Fummeltass
Vad trevligt att du har hittat till det här trevliga forumet! Jag tror att du är min dotter.

Hej!
Jag är normalviktig men började som fet med LCHF för snart två år sedan. Jag vill ner ytterligare några kilon och har börjat kombinera energiunderskott med LCHF och det går bra. Så vill du att det ska gå fortare att gå ner med LCHF så håll koll på både kolhydraterna och kalorierna så ska du se att det går vägen. :)

första vägningen på 6 veckor som visar ett liiitet minus på 4 hg, tjohooo men man kanske ine ska ta ut nåt i förskott men jag hoppas på att det vänt..
Tycker samma som Dessi. Är man normalviktig men vill putsa några kilo är det LCHF med kaloriberäkning som gäller. Går utmärkt att kombinera. Men inte för stort kaloriunderskott, sikta på max -500 kcal per dygn. Viktnedgång på kanske 0,5 kg/v.

Jag är normalviktig och var så redan innan jag började med LCHF. Jag började av andra skäl än viktnedgång. Jag gick snabbt ner 2 kg (antagligen vätska) och sedan har jag legat relativt stilla i vikt - går upp nåt kilo, går ner nåt kilo, ja, ni fattar.
Däremot har jag märkt en viss skillnad vad gäller kroppens fasthet och jag har minskat en klädstorlek på denna kost. Hälsovinsterna är det som är värt mest för mig, men jag hade säkert blivit lite ledsen om jag gått upp i vikt på denna kost.
Jag väger/mäter inte min mat annat än ytterst sällan och då mest för att kolla att jag får i mig tillräckligt, jag ligger på ca 2000-2300 kcal/dag, jag tränar inte (jo, jag rider några timmar om dagen och rör på mig en del). Jag äter ganska strikt (men kan äta mejeriprodukter utan viktändring) och får i mig ca 20 g kh/dag.
//C
Jag var (och är nu fortfarande) normalviktig när jag började med LCHF i aug -08. Den första tiden mådde jag så himla BRA och vikten värkade sakta peka neråt. Jag var helt lyrisk över att ha hittat LCHF.
Efter ett tag började jag "unna" mig en frukt på helgen eller ett glas vin, men absolut INTE några mängder. Efter varje fusk hoppade vikten omedelbart upp ett snäpp för att sedan stanna där. Minsta lilla avsteg gav en viktuppgång. Det var inte vatten som ofta sägs här. Vatten avgår efter ett tag, detta stannade på kroppen! Jag upplevde det som att kroppen blev allergisk mot kolhydrater!
I början av mars i år hade jag gått upp så pass mycket i vikt att det var nära att byxorna inte gick på längre!!! Jag började bli överviktig!Då stod jag inför två val; Antingen totalt jättestrikt LCHF eller ge upp! Efter en del bollande här på forumet och funderande valde jag att ta stegen mot GI-hållet. Att leva HELT utan frukt, enstaka glas vin, glass, tårta (vid födelsedagar!), enstaka gånger potatis mm kändes absolut inte som ett alternativ för mig. Eftersom jag inte kunde göra något avsteg skulle alla bjudningar i framtiden bli ett STORT problem för mig! Detta var itne det livet jag ville leva samt att jag började deppa ihop rejält ang matlagningen. INGET var gott länger och ALLT smakade jolmigt av allt fett.
Det tog ett tag, men idag har vikten gått ner till "ruta 1" som den var innan LCHF. Det gör också att jag inte ser LCHF som ett vägval för mig! Idag äter jag GI-inspirerat, men INTE fettsnålt! Idag kan jag unna mig frukt, lite vin och till och med lite godis UTAN att vikten får hicka uppåt! Det känns toppen!
Jag har dragit ner på fettet, men inte gått tillbaka till lightvarianter. Kommer aldrig att göra heller!
Lycka till med ditt vägval!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Jag instämmer med inlägg #10
Visst går det att gå ner i vikt med LCHF fastän man är normalviktig! Men det handlar ju fortfarande om kalorier in och kalorier ut. Vill man att det ska gå snabbare äter man färre kcal, så enkelt är det!
Jag har själv gått ner från BMI 24 till BMI ca 22 på LCHF-kost, helt utan att gå runt hungrig!! Jag är dessutom ganska säker på att jag får i mig det jag behöver i form av vitaminer osv och fettet ger mig bra med energi!
Man har ju hört om personer där ketosen dröjer trots strikt LCHF-kost; men några dagar är väl ändå det vanliga? För mig tar det ca 3 dagar för kroppen att ställa om sig.
fummeltass:
Jag tror att om du vill gå ner snabbt i vikt ska du äta normal kost, 6 ggr om dagen, Ät regelbundet! det är de viktigaste. frukost, lunch och middag och mellanmål. Sen träna, ut och spring 3 ggr i v. och lägg in lite styrka. Det tror jag skulle vara lättare. Men tänk på att inte äta lika mkt kolhydrater ändå. Bara "en näve".
lycka till hur du än gör! :)
fummeltass:
Jag tror att om du vill gå ner snabbt i vikt ska du äta normal kost, 6 ggr om dagen, Ät regelbundet! det är de viktigaste. frukost, lunch och middag och mellanmål. Sen träna, ut och spring 3 ggr i v. och lägg in lite styrka. Det tror jag skulle vara lättare. Men tänk på att inte äta lika mkt kolhydrater ändå. Bara "en näve".
lycka till hur du än gör! :)
#17 Det här är en väldigt gammal tråd, fummeltass har inte ens varit inloggad på över ett år.
Mellanmål är vanligtvis till för de som inte äter tillräckligt alternativt så mycket kolhydrater att de blir hungriga snabbt igen.
jahaa hahaha, såg inte det.
Nej mellanmål är till för de som vill hålla en bra nivå på ämnesomsättningen. Kanske inte när man äter LCHF men annars..