Mina läppar gillar inte kokosfett
Efter att ha lyckats få tillbaka te+kokosfett-vanan om morgnarna får jag nog ta och överge den. Mina läppar spricker visserligen mindre, men det blir någon knepig effekt där läpparna även känns torrare och fjällar. När fjällen dras av blir det irritation och det blir ett evinnerligt problem eftersom jag får kokosfett på läpparna varje dag. Jag förstår ärligt inte logiken i vad som händer.
Hur gör jag för att få i mig kokosfett annars? Att göra ischoklad är ett bra knep, men jag vill inte äta choklad när jag inte explicit vill ha det. Jag märker även att jag inte vill steka ägg i det, utan jag vill ha smör-smaken.Jag kan använda kokosfett när jag gör olika grönsaksröror och dant, men det blir inte särskilt mycket per portion. Och jag vill ha i mig åtminstone 30 gram om dagen.

äggmjölk kanske? =)
#1 Jag kanske var lite otydlig, men vad jag beskriver ovan är att när jag dricker något med kokosfett i, och det kommer på läpparna, får jag problem. Äggmjölk får nog anses vara något man dricker.
Blanda kokosfett med smör när du steker? Då borde du ju få smörsmaken också. Lägg en klick på matportionen som du äter? Om du klarar det - ta en sked kokosfett och sug på (jag klarar det inte…).
Jag har ett par "metallsugrör" med sked på, tror att de ska vara till Irish coffee egentligen, men du kanske kan dricka te ur ett sånt?
Jag har en bok om hur man gör egna hudvårdsprodukter, och där står det att cocosfett faktiskt kan verka just uttorkande på huden. Huden behöver ju inte bara fett, utan också fukt. Ska försöka leta rätt på mer exakt vad det stod, men nu väntar sängen- har jobbat inatt;)
#4 Jo, den aspekten har jag märkt iofs, på benen. Fanns ingen som helst poäng att smörja mig med kokosfett, det blev torrare.Testade även lite i ansiktet med det minns jag bara att jag övergav snabbt. Lite konstigt ändå, eftersom när jag testade det på kroppen hade jag ju som en fantastisk effekt fått fukt i hyn, så pass att jag på sommaren inte ens använde fuktkräm. Den fukten verkar inte räcka för mig.
Läpparna tycker jag är mer än lovligt kinkiga dock, jag använder ju cerat i övrigt, tycker det borde räcka med fukt från det.
#3 Jo, jag får nog börja smyga ner kokosfett i de färdiga måltiderna. 10 gram kan försvinna i det andra. Det bör gå, äta som det är får jag lätt kväljningar av.
Jag brukar ta kokosfett morgon och kväll, förutom att steka i det osv. Det jag gör är att jag smälter en matsked kokosfett i mikron så det blir flytande, sedan har jag i 1 - 2 skedar grekisk yoghurt och rör tills det blir jämnt och fint.
Smakar jättegott och är lätt att få i sig!
Sen kan man ju smaksätta med t ex vanilj, kakao eller ett par bär om man ill…
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.
Sugrör?
Helena Hesselmark
Min tanke var också att ta hjälp av sugrör, men ploblemet blir ju att då får man antingen i sig teet eller fettet. Om man inte lyckas röra om och suga i sig alldeles vid ytan. Prova, du kanske lyckas med det. Men tänk på att det är lättare att bränna sig i munnen med sugrör. (så upplever jag det i varje fall)
/Ullabritt
Går det inte att käka någon tesked då och då rätt ur burken då? Så brukar jag göra om jag tror att jag ätit för lite.
Vad innehåller ditt cerat? Har du alltid använt det utan problem så är det ju antagligen kokosfettet, men jag läste nyligen att ricinolja kan ha en irriterande effekt på läpparna. Mitt cerat hade ricinolja så jag skippade det.
#4 magma - ojdå, kan kokosfett vara uttorkande?
vad rekommenderar du att jag med torr hud smörjer in mig med då, om ej kokosfett?
varierar ibland med oliv- och rapsolja som jag har i en flaska i badrummet, men eftersom jag nu har så mkt kokos hemma, så använder jag mest det.
beställde 5kgs-hinken från crearome och är sjukt nöjd=) en hel hink med väldoftande- o smakande kokosolja… mmmm!! (dessutom supersnabb leverans, och jag fick en överraskningspresent med - en jättehärlig handcreme). kg-priset är även helt ok för olja som har smak o doft kvar. (ca 150kr/ kg)
käkar ca 1 msk om dagen, inbillar mig att det smörjer från insidan, o är allmänt bra för det mesta.
men smörjer även in mig rikligt varje dag med kokos, hela kroppen. även i ansiktet på natten, men på dagen har jag en solkräm från Vichy (kokos funkar ej så bra under sminket;)
om det funkar för dig kan du väl lungt fortsätta, kan vara uttorkande men alla reagerar ju inte på samma sätt!
#11 ok;)
fast eg behöver jag oxå mer fukt till huden, men kommer inte på några naturliga alternativ. möjligtvis aloe vera gel, men tycker inte det gör så mkt skillnad.
nu blir det lite OT - men vilka produkter tycker ni är bäst för o få mjuk hud? (helst naturliga, vill kunna äta det jag kladdar på huden;)

Sen jag slutade köpa svindyra hudkrämer med 64 ingredienser och bara använder Aloe Vera-gel så har huden i ansiktet på mig blivit mycket bättre, mjukare med mindra kvisslor m.m.
För tillfället använder jag apotekets som tyvärr innehåller parabener, men det får jag ta då jag inte har ekonomi att köpa dyrare varianter (är student).
På sommar med Ernst i torsdags gjorde han en hemmagjord handcreme som verkade trevlig!
Egen handcrème
3 msk. rivet, vitt vax
4 msk. kokosfett *
4 msk. mandelolja *
6 msk. glycerol (finns på Apoteket)
Doftande olja * efter behag, t. ex. lavendel, ros eller pepparmint
Blanda vax, kokosfett och mandelolja. Sänk ned det hela i ett vattenbad och låt det smälta samman.
Tillsätt långsamt glycerol, en matsked i taget, och rör hela tiden.
Till sista häller du på en doftande olja du tycker om och avsluta gärna med att klippa lite timjan över. Häll i en burk som är vacker nog att stå framme.
Ställ sedan att svalna, så att krämen sätter sig och får fin koncistens.
#14 tack för tipset. men för mkt meck för mig;)
däremot kan jag tänka mig att inhandla mandelolja o blanda i kokosoljan!
fast det ger ju ingen fukt förstås
#15 Jag använder bara mandelolja att smörja ansiktet med. Tvättar med en blandning av ricin och mandel (15% ricin typ för mig med ganska torr hud och ricin är uttorkande) och sen smörjer jag med mandel om det behövs. Har inte använt annan ansiktstvätt på en månad och jag tror minsann min hud tycker om det här! (oil cleansing method)
#15: Ska du ha en egengjord blandning till huden med fukt i, så måste du ha någon form av emulgator- och då blir det genast "meckigare".
En enkel hudsalva är annars att du smälter (i vattenbad) bivax- det är bivaxet som gör salvan mer eller mindre hård beroende på mängd vax- och blandar i olika oljor beroende på hudtyp. Ju torrare hud, desto fetare oljor kan användas (exempelvis olivolja, jordnötsolja) medan en fetare hud behöver "torrare" oljor som t.ex tistelolja, gurkörtsolja. Mellanfeta oljor som mandelolja och jojobaolja är också bra oljor, speciellt jojobaolja ska visst göra huden len och mjuk.
Till en någorlunda fast salva har man 20% fasta fettämnen. En version kan vara 15 gram bivax, 5 gram kokosfett, 25 ml olivolja, 30 ml mandelolja och 25 ml jordnötsolja. (Mandelolja finns i hälsokosten och Apotek, jordnötsolja i mataffärer.) När salvan svalnat men fortfarande är mjuk och går att röra om, då kan man ha i 10-20 droppar eterisk olja. Jag gillar att blanda geranium+ lavendel, och även rosenträ+ mandarin.
fast det blir ju inte nån större åtgång på kokosfettet då, vilket enligt vad jag förstod var meningen? 
Då har vi uppfattat frågan på olika sätt.
Jag fattade mer för att eva- ville veta vad hon kunde ha på huden som inte torkade ut den, alltså det hon skrev om i #10 samt #12.
Samt att hon ville ha ett enkelt "hemmarecept" på hudkräm, som inte innebär för mycket krångel och meckande- sedan är det väl individellt vad man tycker är krångligt eller inte:)
Men som sagt, om man smörjer in sig med cocosfett och tycker det fungerar bra så är det ju bara att fortsätta på den linjen.