Allergier???
Med undantag för en liten portion fruktsallad i vintras så har jag inte rört en frukt på nästan 2 år.
I förrgår vid 10-tiden tog jag en bit äpple för jag var yr och hade inte ätit frukost. Fick för mig att det skulle hjälpa av någon dum anledning. Direkt så började läpparna klia och tandköttet kliade och svullnade en del.Jag har aldrig varit ens känslig mot frukt förut.
Dagen efter träffade jag för första gången min svärmors nya katt och blev allergisk, utslag, kli och tjock i halsen. Jag trodde att min kattallergi helt hade försvunnit för den har inte visat sig på ett år eller så. Säkert tack vare LCHF.
Satte äpplet igång något? Varför blev det så, är det någon som är bra på det här med allergier och överkänslighet?
Många som är allergiska mot katt reagerar på äpplen också, vet tyvärr inte mer än så, har för mig att det man reagerar på hos katter är snarlikt något som också finns i äpplen..
Finns säkert någon här som har mer kunskap i frågan!

Nej, däremot kan man korsreagera på äpple om man är allergisk mot björk. Om kattallergiker oftare är allergiska mot äpple beror det nog i så fall snarare på en allmän tendens till allergi.
Däremot tror jag det är så att man kan bli mer känslig om man nyss utsatt sig för något annat allergen. När jag t.ex. fick en ovanligt reaktion på hyposensibiliseringen jag gick på (allergi"vaccination") frågade de mig noga om jag utsatt mig för något annat samma dag, och gissade att det kunde bero på att jag ätit ärtsoppa till lunch trots att jag inte brukar reagera på gula ärtor utan bara gröna.
Men jag håller med om att det verkar lite konstigt att två helt nya allergier skulle poppa upp bara sådär!
Jag är allergisk mot både björk och äpple men inte katter där emot känner jag av katten när björken blommar. Man fyller bägaren på något sätt och när det rinner över kan man reagera på en massa saker. När det är som värst reagerar jag på trycksväta till och med.
Så visst kan det vara så att äpplet gjorde att du redan av ansatt och reagerade då på katten.
kram Pillan