Diabetes
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det står inte i artikeln vilken typ av diabetes hon har…men oavsett skulle väl LCHF göra livet med diabets lite lättare…

Lchf gör alltid livet lättare, jag vet eftersom jag slapp medicinera mot diabetes2. Jag vägrade, lade om kosten och slapp därmed att börja med metformin.

Jag får inte upp din länk men antar att du menar den här
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/medicin/article7270664.ab
Usch vad ledsen jag blev när jag läste hennes blogg. Önskar man kunde göra något för henne (och alla andra diabetiker)
mazen: tack, ja det var den artikeln jag menade :-)
Karin: visst blir man ledsen…ska man göra något?
Linda 20 säger i artikeln.
"Folk lägger sig ofta i om jag äter något sött och fäller kommentarer som: 'Den där får du väl inte äta?' Det gör mig ledsen, jag lägger mig ju inte i hur någon annan äter eller lever sitt liv. Men det betyder helt enkelt att okunskapen är otroligt stor i samhället. Folk menar ju aldrig något illa, det är bara ren och skär okunnighet. "
Jag tillhör nog den skara okunniga som Linda syftar på, som inför andra diabetiker berättar om min egen kolhydratrestriktion som håller min typ2 i schack.
Det allra bästa vore väl att höra från andra typ1-diabetiker som fått ett lättare liv.
Samtidigt som man vill hjälpa, så vill man ju inte trampa någon på tårna. Jag har redan gjort ett försök, det kanske ni såg. Hur tycker ni att det gick?
http://attlevameddiabetes.blogg.se/2010/august/58-10.html#comment
Någon annan kanske kan börja med en trevare, gärna en typ1:a, så hon får veta att det finns fler.
"När jag läser dina inlägg så låter du bitter och trött på - som du skriver - "det förbannade blodsockret". Det åker ju roller coaster hela tiden och i vissa inlägg skriver du om värden på mellan 20 och 30… för att i nästa stund skriva om låga värden på 2-3.
Du skriver att dextrosol är din bästa vän sedan 1995 (tror jag det var) så du är uppenbarligen medveten om att "socker" höjer blodsockervärdet. Och det är där den springande punkten börjar - vad är det som höjer blodsockret (förutom dextrosol)?"
#7 Det var bra skrivet. Det är bara att hopas att några av dem fattar galoppen och tragglar länakrna du gett.
Men jag blir ta mig fan både ilsken och gråtfärdig på samma gång över att diabetessköterskorna/vården så ihärdigt VILL att diabetiker skall bli sämre och sämre.
#8 Än så länge är det ju egentligen ingen diabetiker som har kommenterat något av det jag skrev, förutom att en 17-åring med typ1 minsann inte kan träna handboll 6 dagar i veckan utan kolhydrater…
Roligt dock med diabetessköterskan som svarade (hon "som minsann vet"), hon verkade ju ha LITE koll på läget. Men, nja, kanske inte ändå: (fetstilen är min)
som typ 1-diabetiker måste man äta kolhydrater… men det är jätte bra att äta dieter som GI metoden och LCHF om man är typ 2 diabetiker för det sänker blodsockret så pass mycket att man i vissa fall slipper ta sin medicin. så alla med typ 1 ska äta enligt det svenska kostrådet. men minska gärna på pasta, potatis m.m om du vill sänka ditt blodsocker MEN ta inte bort det helt! annars hade du matsmurfen en jätte bra poäng..
#9 Det var en Fia som spelat handboll i många år och verkligen behövde kolhydrater då.. Jag tittade vidare till hennes blogg och hon är en typ 1:a, vegetarian, dessutom.
Hon hade dock en enkät på sin hemsida, om vilket mål för HbA1c man hade. Det jag reagerade över var att det lägsta man kunde välja var 4-5,5. Undrar nu vad som är "normalt" för en LCHF:are på typ 1, att nå? Är det rimligt, att kunna ligga där även om man skulle vara välbehandlad med insulinet? Jag vet ju själv att jag som icke-diabetiker och typ 2:or kan nå riktigt lågt. Ligger själv runt 3,5.