Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6173 ggr
sofiagustaf
0

Nybörjare

Jag började mitt nya liv i måndags. Nu börjar jag känna att jag får lite abstinens, mest från Cola light som jag drack varje dag förut. Men jag är inte överviktig eller så jag vill bara kanskne gå ner två eller tre kg. Och bara känna mig lite bättre i magen och så, blir ofta svullen när ja äter.

Hur noga måste ja då vara när ja äter LCHF???

tack för svar

[hermes]
0

Mitt tips är att försöka låta bli light-produkter med aspartam eller andra sötningsmedel. Dels så finns det hälsorisker förknippat med t.ex aspartam och sedan så kan den söta smaken "lura" kroppen att producera insulin.

Men hur noga du måste vara är upp till dig själv. Personligen mår jag bättre ju striktare jag är.

MimLan
0

Handlar det om din mage behöver du ta reda på vad den tål och inte, och vilka nivåer i sådant fall.

Vanliga saker som ger problem med magen är mejerier, spannmål, fibrer.

Zepp
0

Om det är mest för hälsan o välmåendet så handlar det väl mest om riktig mat på riktiga råvaror.

Iallafall så är det lika bra att få omställningen avklarad och då kan det räcka med grönsaker som kolhydratkälla.

Sen när det gått ett par månader så kan man väll lägga till lite mer kolhydrater tex rotfrukter o frukt. man får lära känna sin kropp och testa vad den tål och vad den mår bäst på.

Här har du lite matinspiration;

http://www.lchfmat.com/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

sofiagustaf
0

tack för tipsen, men jag undrar också, hur mkt fett kan man äta???
ta grädden tillexempel, kan jag ta mig en klick vispad grädde med lite jordgubbar till kvällen om jag blir sugen?? eller måste ja fortfarande "tänka " på vad ja äter när de gäller mängd?? Jag känner ju att ja blir mättare mkt fortare så det kanske säger stop själv??

SnorLars
0

Det säger stopp själv. Aptiten/hungern är en sinnrik fysiologisk (biokemisk) mekanism. SkrattandeLita på att kroppen säger till när den behöver energi.

Både grädde och jordgubbar innehåller en del kolisar. Byt ut gubbarna mot Hallon.

Kolla på http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv så ser du vad alla livsmedel innehåller.

Zepp
0

Klart man måste tänka.. eller rättare sagt det är dags att börja tänka på vad som är essentiell näring och hur man äter, vilka olater man lagt sig till med osv.. speciellt om man vill gå ner i vikt eller vara hälsosam.

Vad gäller mängd så handlar det om vilket energibehov du har och hos de flesta friska utan ätstörningar så brukar kroppen reglera detta genom hunger/mättnad.

Ja. lyssna på din kropps signaler lär dig de nya signalerna nu när fallande blodsocker inte är främsta signal.. ät dig ohungrig.. och att bli hungrig strax före nästa måltid är nog lika normalt som att vara mätt o nöjd efter en måltid.

Lär dig oxå att skilja på sug och hunger är du hungrig ät.. ät riktig mat.. är du sugen.. kanske du åt för lite föregående måltid.

Duttande med grädde o bär o sånt är det inte mest ett okynnesätande.. ät dig först ofrämst mätt på riktig mat och vid högtidliga tillfällen så unnar man sig något gott.. ja kanske även något med lite socker om man tål det.. det handlar iallafall inte om asketism.. utan sunt förnuft.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

sofiagustaf
0

jaa de är bra det. kanske inte ska tänka så mkt

Mooniq
0

du kan ju prova en sak…

när du skriver att du vill äta lite bär med vispad grädde, har du då tänkt att ha något sött i grädden? exempelvis florsocker vaniljsocker.. för då är det vädligt lät att man äter för mcyket…

om du provar att vispa grädde utan något sött alls så märkder du att 3-4 matskedar senare så vill du inte äta mer grädde.. det mätter enormt.. men om du har sötat grädden så kan det slinka ner mycket mera, det är ett bra test att göra . då blir man lite uppmärksam på hur kroppen bejakar det söta i maten och får oss att äta mer än nödvändigt..

Jag var en skåpråtta och sockerråtta i gigiantiska mått.. nu lockar det söta inte alls. min omställning tog ca 7 dagar när jag började med lchf- från att vara ett sockermonster till att inte söka sött alls. Nu - 2 år senare - så kan jag äta nån kaka eller några godisbitar om nån bjuder men det smakar mig inte lika gott längre och oftast så finner jag mig själv tacka nej..

Monica

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

sofiagustaf
0

monica: Jag sötar inte grädden alls, jag känner att jag måste vara noga med allt i början för att orka längre . Så det är sant, man blir mätt efter nästan ingenting.

Det är nästan så att jag inte ens vil äta bär för att det är för mkt kolhydrater i det.
Men mitt problem,även fast ja itne är överviktig, har varit alla mellanmål, jag gillar inte att gå hungrig. utan har alltid ätit en frukt eller så, men det får man inte äta heller. Så jag tycker att det är lite lurigt.
Men jag kollar runt mkt på sidor med recept så det ska nog funka.

sofiagustaf
0

Jag måste bara fråga en till sak. man ska ju inte äta bröd, men man får äta allt som har under 5 g kolhydrater per 100g. Så om det finns bröd som ligger under det.kan man då fortfarande inte äta det?? varför??

Mervi
0

Man kan äta bröd som innehåller under 5 g kolhydrater per 100 gram men du skrev om dina magbesvär och då är spannmålet ett av de största boven.

Jag brukar göra nöt bröd i mikron, 1 dl malda nötter/mandel + 1 ägg 2 minuter i mikron på högsta effekt, delas direkt i kvartar och ätes med smör och ost. Jättegott tycker jag.

sofiagustaf
0

Jaaa det har du rätt i, Ska hålla mig borta från det ändå.
men gud va gott det verkade med nötbrödet! Måste testa

Mervi
0

Det finns massa recept på olika bröd under Mat- Recept på bröd och brödbaserade rätter här till vänster.Skrattande

MimLan
0

Gör inte misstaget att tro du har fått ett frikort till allt som har 5 gr kh/100 gr vara. Det är enbart ett riktmärke för de som behöver vara låga i kolhydratnivåerna.

Om du tar 10 gram tomatpure som har 15 gr kh/100 gr, blir det 1,5 gr kh totalt. Tar du 3 dl mjölk som har 5 gram kh/100 gr, blir det 15 gr totalt. Plötsligt är den "godkända" varan boven istället.

Tål du inte spannmål kan du inte äta det, oavsett kolhydratnivå. Tål du inte mejerier, kan du nte äta det om du inte vill ta konsekvenserna av det. Du kan få riktlinjer, men du behöver reda ut vad som fungerar för just dig.