Antal ägg per dag ??
Läste om nån som till frukost steker 3 ägg, sen till lunch kan det bli omelett mm.
Hur många ägg kan man egentligen äta per dag? Är det inte risk för kolestorolen?
Jag kan nog klämma i mig sisådär en 5-6 bengaliska bulor vissa dagar…
Älskar ägg! :) Jag äter 3 ägg till frukost och 3 ägg till middag. Har gjort det i 3månader och jag mår bättre o bättre av kosten. Till lunch äter jag alltid någon form av köttfärs, köttbit etc.
Apropå ägg kom jag att tänka på en sak. För ett antal år sedan var jag bondmora och hade då förstås egna höns. En granne till mig led av en hel del olika åkommor och var sjukpensionär, bl a hade hon problem med värk och tarm-mage. Hon köpte flera flak ägg av mig varje vecka och sa att det var det enda hon kunde äta och må bra på. Äggen var ekologiska. Tyckte då att det var märkligt med hennes kost. Idag förstår jag bättre. Livsförhållandena ser annorlunda ut för mig idag och tyvärr har jag inga små hönor längre, men ägg äter jag. Ekologiska! Mellan två och fyra per dag.
Dina, visste ser man väl på äggen om hönsen fått linfrön - att gulorna är orangefärgade?
OK, men hur är det med kvicksilvret i äggen då?
Har hört att man ska äta högst ett om dan? För kvicksilvrets skull……..

Jag hör till dom som konsumerar massor med ägg och verkligen älskar dom! Det blir dom flesta dagar 5 eller 6 ägg.
På jobbet hade vi för ett tag sedan både ekologiska och vanliga ägg , vilken skillnad på gulorna !!! Dom ekologiska var gula som =
och dom vanliga var nästan aprikosfärgade.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Kan inte svara på detta med linfrö och färgen på gulorna. De fick en blandning av olika frön och säd och på sommaren livnärde de sig i princip själva förutom lite säd för att locka in dem i hönshuset på kvällen. Jag bodde så att de kunde gå lösa och inte behövde ha dem instängda i begränsat utrymme. Så under sommaren bestod maten av både vegetabilier och allsköns småkryp. Men som du säger periodvis var gulorna nästan oranga.